نحوه گرمایش سالن های ورزشی

نحوه گرمایش سالن های ورزشی دیدگاه بگذارید

گرمایش سالن‌های ورزشی، امر مهمی در تاسیس و طراحی آن‌هاست. برای آرامش ورزشکاران از طریق تامین بهترین شرایط دمایی و بهره وری آن‌ها و عوامل دیگر این مجموعه، وجود بهترین سیستم گرمایشی لازم است. کارآمدی این دستگاه، نباید تنها اعضای آن سالن را در نظر گیرد. بلکه از نظر مصرف سوخت هم باید بهینه باشد و کمترین هزینه را برای صاحب مجموعه در بر داشته باشد. به همین منظور، قصد داریم در این مقاله، بهترین سیستم‌های گرمایشی که بیشترین و مطلوب‌ترین کارایی را در سالن‌های ورزشی دارند، برایتان معرفی کنیم. از آنجایی که سالن‌های ورزشی هم از نظر ارتفاع و هم مساحت، بزرگ هستند و در دسته محیط‌های صنعتی قرار می‌گیرند، هر سیستم گرمایشی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز باشد. این ابعاد بزرگ، سیستم گرمایش قدرتمندی هم می‌طلبد تا بتواند به نیازهای مختلف سالن پاسخ دهد. برای این منظور، نصب سیستم‌های مدرن، دارای قابلیت تنظیم دما و بهره مند از تکنولوژی‌های کنترل هوشمند می‌تواند به بهره برداران سالن‌های ورزشی در دستیابی به اهداف، کمک کند.

مقدمه

تامین شرایط مطلوب در ورزشگاه اهمیت بسیاری دارد. زیرا تمام شرایط در کنار هم تاثیر مستقیمی‌بر راحتی و بهره وری ورزشکاران خواهد داشت. ورزشگاه محیطی است که افراد برای انجام فعالیت‌های ورزشی خود، آن را انتخاب می‌کنند و در اکثر موارد هزینه‌ای بابت حضورشان و انجام تمرینات ورزشی می‌پردازند. پس انتظار تامین مطلوب‌ترین شرایط چه از نظر دما و تهویه و چه امکانات از سوی صاحب مجموعه، بی منطق نیست.

ویژگی‌های سیستم گرمایش سالن‌های ورزشی

سالن های ورزشی یکی از مراکز فعالیت افراد هستند که جنبه تفریحی و ورزشی دارند. این مراکز به دلیل استفاده در فصول مختلف سال نیازمند سیستم های گرمایشی هستند. اکنون سوال این است که برای سالن های ورزشی از چه نوع سیستم هایی باید استفاده کرد؟ کدام پارامترها را در انتخاب این تجهیزات گرماساز باید مد نظر قرار دارد؟ بهترین و مناسب ترین سیستم گرمایشی که می توان در سالن های ورزشی مورد استفاده قرار داد، کدامند؟ با پاسخ به این سوالات، کاربران و مشتریان گرامی قادر خواهند بوده وسیله ای اقتصادی و کارآمد برای فضای کاری خود انتخاب کنند.

نکته مهم در سالن های ورزشی، فضای گسترده و ارتفاع بلند آنهاست که استفاده از هر نوع سیستم گرمایشی را محدود می کند. این محیط ها به طور عموم بزرگ و وسیع بوده و نیاز به گرمایش موقت در زمان های مشخصی دارند.  منظور این است که سیستم گرمایشی مورد استفاده برای سالن های ورزشی به طور مداوم لازم نیست که روشن بماند. بلکه در زمان حضور افراد و فعالیت آنها نیاز است تا گرمای مطبوع را ایجاد کند. همچنین سیستم گرمایشی که در این مکان نصب می شود باید سرعت بالایی در گرم کردن محیط داشته تا در هنگام ورود ورزشکاران به سالن، هوای آنجا گرم و مناسب باشد.

پکیج برقی زمینی بیشتر بخوانید: پکیج زمینی هیمورا

پکیج زمینی چیست | آیا جایگزین مناسبی برای موتورخانه های قدیمی شوفاژ می باشد پاسخ تمامی سوالات رو می توانید در این پست پیدا کنید

انواع سیستم های مورد استفاده برای گرمایش سالن های ورزشی

با پیشرفت فناوری شاهد ساخت دستگاه های مدرنی هستیم که در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از سیستم های متداول و کاربردی برای سالن های ورزشی می توان به تجهیزات زیر اشاره کرد.

  • کوره های هوای گرم
  • پکیج زمینی
  • یونیت هیترها
  • سیستم گرمایش تابشی

توجه داشته باشید که منظور از سالن های ورزشی ساختمان هایی با طراحی و کاربری ویژه هستند. این سالن ها نیازمند انرژی گرمایی بالایی برای گرم کردن محیط، آب گرم مصرفی برای دوش گرفتن و مصارف بهداشتی و تهویه مناسب هوا هستند. اگر صاحبان این مشاغل انتخاب درستی از سیستم های گرمایشی داشته باشند، می توانند کلیه نیازهای سالن ها را تامین کنند. از نظر عملکردی دو دسته کلی تجهیزات گرم کننده برای سالن های ورزشی به کار می رود که اولی برای گرم کردن محیط و دومی برای گرم کردن آب مصرفی است. در بخش بعدی مقاله به بررسی هر یک از این تجهیزات می پردازیم.

انواع سیستم گرمایش

کوره های هوای گرم

این سیستم ها صرفا برای گرمایش داخل سالن و هوای آن به کار برده می شوند و با توجه به ابعاد و متراژ سالن از تعداد و ظرفیت گرمایشی مشخصی از آن‌ها استفاده می گردد. روش گرمایشی این دستگاه ها به شکل همرفتی نیست؛ بلکه به صورت دمندگی باد گرم به بیرون است.

به این ترتیب، جریان هوای گرم که به داخل سالن می دمد، موجب بالا رفتن دمای سالن خواهد شد. کوره هوای گرم از سیستم هایی است که دارای دودکش بوده و موجب آلودگی هوای محیط نمی شود. کوره های هوای گرم در ظرفیت های مختلف تولید شدند که کاربران می توانند هر یک را انتخاب کنند. این کوره ها با سوخت گازی، گازوئیلی یا به صورت دوگانه سوز کار می کنند.

از ویژگی های برجسته این سیستم ها، داشتن محفظه احتراق بسته و عدم ورود گازهای الاینده به داخل محیط و داشتن ویژگی دمندگی است.

پکیج زمینی

یکی از سیستم های رایج برای گرم کردن سالن های ورزشی، پکیج زمینی است که قادر به تولید آب گرم مصرفی این محیط ها نیز هست. موتورخانه ها به شکل مجزا در بخشی از ساختمان نصب و راه اندازی می شوند. آنها به شکل گازی، گازوئیلی و برقی هستند. وجود پکیج به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیاز گرمایشی باشد. وظیفه این قطعه، تنها گرم کردن آب و فرستادن آن به دستگاه های پخش کننده حرارتی است. گرم کردن فضا بر عهده رادیاتورها یا سایر سیستم های پخش حرارتی است. همچنین توسط مبدل دیگری، آب گرم بهداشتی برای مصرف تامین می شود.

یونیت هیترها

یونیت هیترها از تجهیزات گرمایشی اند که اغلب برای گرم کردن کارگاه ها و سوله ها و سالن های ورزشی به کار برده می شوند. این دستگاه ها نیازمند  سیستم  گرمایش مرکزی مثل پکیج هستند تا آب گرم یا بخار داغ را وارد لوله های یونیت هیتر کرده و سپس هوای گرم توسط یک فن به داخل سالن منتقل گردد. یونیت هیترها در سقف و ارتفاع نصب می شوند و فضای سالن را اشغال نمی کنند. در سالن های ورزشی می توان با نصب چند عدد از یونیت هیترها به سرعت گرمای مورد نیاز را تامین کرد.

سیستم گرمایش تابشی

از کاربردهای گرمایش تابشی سالن های ورزشی اند که اغلب برای ساعات مشخص و محدودی نیازمند گرم کردن هستند. سامانه های تابشی محیط مشخصی از سالن را گرم کردن با استفاده از امواج الکترومغناطیسی که از بهترین و مقرون به صرفه ترین نوع تجهیزات تولید گرما هستند، انجام می دهند. این سامانه ها را می توان در روزهای تعطیل و ساعات غیر کاری خاموش نموده و در زمان نیاز اقدام به روشن کردن آنها کرد.

سرعت عمل بالای هیترهای تابشی در گرم کردن محیط به قدری سریع است که با روشن کردن آنها افراد احساس گرما می کنند. هیترهای تابشی در سقف یا دیوار نصب شده و فضای سالن را اشغال نمی کنند. همچنین با استفاده ازاین سامانه ها می توان سالن را از نظر گرمایی موضع بندی نمود. این سیستم ها به دلیل گرم کردن کف سالن از لحاظ اتلاف گرما از سقف بهترین دستگاه ها بوده و موجب صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی می شوند.

اهمیت تحقق اهداف ورزشی با راحتی بیشتر ورزشکاران 

دمای مناسب در سالن ورزشی، تاثیر آسیب‌های بسیاری را به حداقل‌ترین میزان ممکن می‌رساند. اهمیت گرمایش در چنین سالن‌هایی به قدری بالاست که به تحقق اهداف ورزشی با راحتی هرچه بیشتر منجر می‌شود. برای ارتقاء بهره وری ورزشکاران در سالن‌های ورزشی، علاوه بر اینکه تامین امکانات ورزشی، از ملزومات است، تعادل دما و تامین تهویه نیز از دیگر موارد لازم برای افزایش عملکرد آن‌هاست.

  • راحتی ورزشکاران

دمای مناسب و مطلوب، کمک می‌کند تا ورزشکاران، بهترین عملکرد و راندمان را از خود نشان دهند. تعادل دما به تاثیرات مثبت روی ورزشکاران منجر می‌شود.

  • پیشگیری از آسیب‌های حرارتی

فعالیت و تحرک ورزشی، با افزایش دمای بدن همراه است که به دلیل تمرین شدید و تعریق زیاد ایجاد می‌شود. اگر دمای سالن تا حد متناسبی تنظیم شود، می‌تواند از بروز آسیب‌های حرارتی به ورزشکار جلوگیری کند.

  • راندمان و بهره وری

دمای مناسب، بهره وری و راندمان فعالیتی ورزشکار را افزایش می‌دهد. ورزشکاران در دماهای مناسب، توانایی بهتری در اجرای تمرینات و دستیابی به اهداف ورزشی خود دارند.

  • کاهش احتمال صدمات

گرمایش مناسب، به عضلات و اندام‌های بدن انعطاف می‌دهد و احتمال مصدومیت‌ها و صدمات حرکتی را به کمترین میزان ممکن می‌رساند. این امر برای ورزشکاران بسیار حائز اهمیت است.

  • راحتی عاملان و تماشاگران

راحتی فقط برای ورزشکاران نیست. بلکه عوامل اجرایی، کادر فنی و تماشاگران هم باید از دمای مناسب سالن ورزشی بهره مند شوند. این امر، راحتی و سلامت عاملان مختلف مجموعه را تضمین می‌کند.

  • اقتصادی‌ترین بهره وری انرژی

سیستم‌های گرمایش نوین، کارآمد و بهینه می‌توانند مصرف انرژی را به حداقل ممکن برسانند. به همین سبب، هزینه‌های مالی صاحبان سالن ورزشی به حداقل می‌رسد.

کدامیک از این تجهیزات مناسب ترین سیستم گرمایشی هستند؟

مهمترین مسئله در ساخت سالن های ورزشی، تامین گرمایش مطلوب آنهاست. مهندسین و طراحان به دنبال راه هایی اند تا این محیط ها را در کمترین زمان به دمای مطبوع رسانده که دارای کمترین هزینه باشد. همچنین اتلاف گرمای آن پایین بوده و آرامش گرمایی ورزشکاران را تامین کند. سه نوع روش تامین گرما داریم که شامل همرفت، دمنده و تابشی است. همانطور که می دانید در مدل همرفت، جریان هوای گرم و جایگزینی آن با هوای سرد موجب گرم شدن محیط می شود. اما در این روش به دلیل سبک بودن هوای گرم، اتلاف از طریق سقف و پرت گرمایی بالاست. اما در روش تابشی به دلیل این که امواج گرمایی از بالا به پایین حرکت می کنند، کف و سطح زمین و اجسام موجود در مسیر این پرتوها سریعا گرم می شوند.

دیگر مسئله پرت از طریق سقف را نداریم. بنابراین می توان نتیجه گرفت که سیستم های گرمایش تابشی از بهترین و کارآمدترین برای سالن های ورزشی هستند. این تجهیزات با توجه به عملکردشان مصرف سوخت کمتر داشته و راندمان بالایی دارند. همچنین به دلیل عدم استفاده از جریان هوا موجب آلودگی آن نشده و کیفیت هوای سالن را بالا نگه می دارند. از دیگر مزیت های هیترهای تابشی جاگیر نبودن و عدم اشغال فضا است. زیرا این دستگاه ها را همانطور که اشاره کردیم روی دیوار یا سقف نصب می کنند. در سیستم های تابشی می توان بدون تقسیم بندی و جدا کردن محیط ، گرمای هر بخش را به صورت جداگانه تامین کرد. این مزیت مهم در فضاهای گسترده ارزش بالایی دارد.

سوالات متداول

چه تعداد از دستگاه‌های مناسب برای ورزشگاه نیاز است؟

نوع دستگاه، ظرفیت گرمایشی آن، نوع آب و هوای محیط، میزان تهویه سالن، جنس مصالح به کار رفته و بسیاری از موارد دیگر هستند که در تعیین تعداد دستگاه مورد استفاده تاثیر دارند. همچنین برخی از این دستگاه‌ها قدرت گرمایشی بالایی دارند؛ بنابراین در شرایط یکسان، تعداد کمتری از آن‌ها در یک سالن استفاده می‌شود تا دستگاهی که قدرت گرمایشی پایینی داشته باشد.

کدام دستگاه‌ها می‌توانند هم آب گرم و هم هوای گرم را در محیط تامین کنند؟

در گذشته این قابلیت توسط موتورخانه‌ها تامین می‌شد. اما به سبب مصرف انرژی و سوخت بالا، به خصوص در اماکن صنعتی، جای خود را به پکیج‌ها دادند. پس پکیج تنها و بهترین سیستم گرمایشی است که می‌تواند هم آب گرم و هم هوای گرم را تامین کند.

اگر بخواهیم در بخشی دور از گرماتاب فعالیت ورزشی کنیم، گرما را حس نخواهیم کرد؟

گرماتاب فقط بخش مشخصی از کف سالن را گرم می‌کند. به همین جهت با صرفه‌ترین سیستم گرمایش است. اگر در مسیری خارج از اشعه‌های آن قرار بگیرید، این گرما را حس نخواهید کرد. معمولا گرماتاب را به گونه‌ای نصب می‌کنند که تمام سالن مفید برای ورزش و تحرک را در بر بگیرد.

گرمایش در سالن‌های ورزشی اهمیت چشمگیری دارد. این عنصر اساسی تاثیرات مثبت و گسترده‌ای بر راحتی و بهره وری هرچه بیشتر ورزشکاران دارد. دمای مناسب در سالن‌های ورزشی، می‌تواند به جلوگیری از آسیب‌های بدنی ورزشکاران کمک کرده و منجربه عملکرد هرچه بهتر آن‌ها در سالن شود. همچنین این امر، راحتی و سلامت تماشاگران و کارکنان را تامین می‌کند.
بهترین سیستم‌های گرمایش که می‌توانند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند، کوره‌های هوای گرمپکیج زمینییونیت هیترها و گرماتاب‌ها هستند.

witer ms.hadi

کتایون هادی

من فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید هستم؛ تولید محتوای متنی و صوتی تخصصی جزو فعالیت های منه و حدودا 5 سال هست که با صنایع ماشین سازی هیمورا همکاری دارم. با ورود به دنیای دیجیتال و تولید محتوا در رشته تخصصی خودم دیدگاهم به صنایع متفاوت تر شد و هر روز به اموخته هام اضافه میشه.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *