طراحی آیس بانک

طراحی و ساخت انواع آیس بانک دیدگاه بگذارید

طراحی و ساخت انواع آیس بانک

آیس بانک منبع یخ یا یخدانی بزرگ است که وظیفه آن تولید و نگهداری یخ برای صنایع مختلف در زمان های پیک کاری می باشد. این دستگاه ها دارای لوله هایی هستند که یخ بر روی آن تشکیل شده و حفظ می گردد. این یخ در زمان مورد نیاز ذوب شده و به شکل آب سرد برای کاهش سیال دیگر در انواع دستگاه ها و خطوط تولید مورد استفاده قرار می گیرد. آبی خنکی که برای سرد نمودن استفاده شده بعد از انجام وظیفه خود دوباره به منبع آیس بانک برگشته و آماده یخ بستن برای کاربرد در شیفت های بعدی می شود. در ادامه قصد ارائه مطالبی در مورد طراحی آیس بانک را داریم.

کارکرد آیس بانک ها اکثراً برای شیفت شب تنظیم می شود که زمان پیک کم مصرف و کم بهاء انرژی می باشد. این عمل سبب کاهش هزینه های مصرفی برق می شود که یکی از دغدغه های بزرگ صنعت کاران بوده و هزینه های عمده آنها می باشد. یخ به عنوان یک ماده سرد و جامد و با داشتن گرمای نهان ویژه ذوب 80 کیلو کالری در یک کیلوگرم یخ، ماده ای عالی جهت  ذخیره سازی  سرما به حساب می آید.

از آیس بانک با نام باتری یخی نیز یاد می شود. زیرا همانطور که اشاره شد این دستگاه با داشتن سیستم خاص برای ذخیره سازی سرما مورد استفاده قرار می گیرد. آیس بانک ها را می توان به دو طریق مورد کاربرد قرار داد . ایس بانک ها قابل استفاده با چیلرها هستند و زمانی که با این دستگاه به کار می روند نیازی به  بخش های کمپرسور، کندانسور ندارند و فقط نیازمند کویل اواپراتور و مخزن می باشند. در هنگام کاربرد آیس بانک به صورت تکی، دستگاه نیازمند تمام بخش های کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و مخزن می باشد.

طراحی آیس بانک

کاربردهای آیس بانک در بخش های مختلف

  • استفاده در صنایع شیر و نگهداری فرآورده های لبنیاتی
  • طراحی آیس بانک ها برای صنایع نان و شیرینجات
  • ساخت آیس بانک ها برای صنعت عمران و بچینگ بتن در نواحی گرمسیری
  • کاربرد آیس بانک برای صنعت دارو و لوازم و تجهیزات پزشکی
  • ساخت آیس بانک برای صنعت تهویه مرکزی به روش External and Internal melting
  • تهویه مطبوع ساختمان های چندین طبقه، مراکز تجاری و خرید بزرگ و بیمارستان ها
  • کارخانجات تولید نوشابه و آب میوه های صنعتی و مواد پروتئینی
  • استفاده در سالن های تولیدی در صنایع شیمیایی و تصفیه روغن و انواع پتروشیمی ها
  • کاربرد آیس بانک در صنایع مختلف غذایی و صنعت لاستیک سازی
  • کاربرد آیس بانک در صنعت ماهیگیری و شیلات و صنایع وابسته به آن

طراحی و ساخت انواع آیس بانک ها

امروزه با توجه به افزایش واحدهای صنعتی در کشور و همچنین بالا بوده هزینه های مصرفی به خصوص در بخش هزینه های انرژی، دست اندرکاران صنایع سعی در کاهش هرچه بیشتر این هزینه ها دارند. دستگاه آیس بانک برای صنایع مختلف می تواند یک منبع برای صرفه جویی در انرژی و سرمایه،  دسترسی آنلاین به منبع سرمایش در زمان های بالای پیک مصرفی و سیستمی قابل اطمینان و اعتماد و ارزان قیمت برای تامین برودت مورد نیاز واحدها محسوب شود. لذا سازندگان تجهیزات برودتی اقدام به طراحی و ساخت این دستگاه در ظرفیت ها و مدل های متنوع برای ذخیره انرژی نمودند.

طراحی آیس بانک ها بنابه نیاز مشتری و درخواست او می توان به شکل از لحاظ ابعاد و ظرفیت، می توان سفارشی سازی نمود. در ساخت این دستگاه برای تولید برودت از مبردها و سیال ها استفاده می شود.

آیس بانک ها در سه طرح یا مدل کلی به مصرف کنندگان برحسب پروژه مورد استفاده، طراحی و ساخته می شوند. این امکان سبب می شود کاربر متناسب با ظرفیت، استاندارد و ابعاد، دستگاه مورد نظر خویش را سفارش دهد. که شامل مدل های زیر می باشند.

طراحی آیس بانک

آیس بانک های پیش ساخته

که این آیس بانک ها به همراه مخزن پیش ساخته آب و آجیتاتور هستند. بیشترین کاربرد این نوع از آیس بانک ها در واحدهای تولیدی و کارخانجات می باشد که به شکل یک یونیت کامل طراحی شده اند. در این نوع از آیس بانک ها از مخزن های ذخیره و نگهداری آب و سیستم های برودتی استفاده شده است.

آیس بانک های کویل دار

کاربرد و مصرف این نوع آیس بانک ها به لحاظ ساختار آنها در استخرهای سیمانی، مخازن بتونی و فلزی می باشد. کویل های به کار رفته در این آیس بانک های می تواند از نوع آمونیاکی که نوع لوله های آن فولادی که دارای روکش گالوانیزه هستند، باشد.

این کویل ها در برابر پوسیدگی مقاومت خوبی دارند و تحت آزمون نشت گاز قرار می گیرند. نوع دیگر کویل های به کار رفته در آیس بانک، کویل لوله ای فریونی است که لوله های آن از جنس مسی ساخته شده است که ظرفیت بالای تبادل حرارتی را دارا می باشد.. کویل پیلوپلیت از مدل های دیگر آیس بانک می باشد که جنس لوله ای آن از استنلس استیل بوده و از نظر مقاومت و دوام و استحکام در سطح بالایی نسبت به مدل های دیگر می باشد. لذا این نوع آیس بانک از لحاظ قیمت در مقایسه با انواع دیگر گرانتر می باشند.

آیس بانک های سیلو یا ماژولار

دلیل نامگذاری دستگاه به این دلیل است که  سیستم برودتی قابلیت افزودن لوازم جانبی را پس از طراحی دستگاه دارد. آیس بانک های مدل سیلو در مراکزی که محدودیت فضایی داشته و در آینده امکان گسترش و توسعه دارند بسیار کاربردی می باشد.

طراحی آیس بانک

قطعات تشکیل دهنده در طراحی آیس بانک ها

سیستم های آیس بانک شامل قطعات و بخش های ذیل می باشند که کدام عهده دار کار خاصی می باشند.

کویل اواپراتور 

 لوله های قرار گرفته در داخل مخزن آیس بانک هستند که سیال مبرد در داخل آن جریان دارد و عمل خنک نمودن و تبدیل آب به یخ را برعهده دارد. جنس این لوله ها با توجه به مدل دستگاه آیس بانک، به صورت کویل فولادی، گالوانیزه، مسی و استنلس استیل ساخته می شوند.

شیر انبساط و شیرآلات و تجهیزات کنترلی 

این قطعات و سیستم ها برای تحت نظارت و کنترل داشتن عملکرد دستگاه تعبیه شده اند. قابل ذکر است که برخی سازندگان از سیستم های هشدار یا عیب یاب برروی آیس بانک استفاده می کنند. آیس بانک ها دارای حسگرهای خاصی برای سنجش ضخامت یخ تولید دارند و زمانی که یخ به ضخامت مد نظر رسید، حسگر دستور توقف کارکرد دستگاه را صادر می نماید.

پمپ سیرکولاسیون آب

عهده دار به گردش درآوردن آب در داخل مخزن آیس بانک می باشد.

همزن یا آجیتاتور

این وسیله یا آجیتاتور برای تبادل حرارتی بهتر بین آب و یخ در مخزن آیس بانک مورد استفاده قرار می گیرد.

مخزن عایق بندی شده آیس بانک 

از بخش های اصلی دستگاه است که لوله های اواپراتور را در برگرفته است. جنس بدنه اکثر آیس بانک از ورق های استیل با درجه کیفی مختلف انتخاب می شود. بیشتر سازندگان برای استحکام بخشیدن به ساختار سیستم آن را با شاسی کشی مستحکم می نمایند. بدنه کلیه دستگاه های آیس بانک برای صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از ائلاف آن به صورت کامل ایزوله می گردند. عملیات ایزولاسیون این تجهیزات با مواد همانند فوم های پلی یورتان انجام می گیرد.

سیستم برودتی ایس بانک

سیستم برودتی آیس بانک شامل کمپرسور و کندانسور می باشد که هر دو وسیله عملیات خنک کردن و ایجاد سرمای لازم برای یخ زدن آب را فراهم می نمایند. کمپرسور وظیفه به حرکت در آوردن مبرد را داشته، در کندانسور با تغییرات فشار روی مبرد سبب تغییرات حالت آن از گاز به مایع شده و گرمای آن گرفته می شود.

طراحی آیس بانک

مزیت های آیس بانک ها

یکی از عمده مزیت های استقرار و کاربرد آیس بانک ها کاهش هزینه های اولیه اجرای پروژه و راه اندازی خط تولید می باشد. در طراحی های بدون آیس بانک، ظرفیت دستگاه های کمپرسور و کندانسور برای رفع نیاز ظرفیت کاربری واحد طراحی می شود. اما این کار زمانی که به همراه آیس بانک باشد تجهیزات کمپرسور و کندانسور با 50-60 درصد ظرفیت واحد در نظر گرفته می شوند. زیرا آیس بانک امکان ذخیره سازی برودت در شبانه روز را داشته و می توان در زمان اوج کارکرد ظرفیت واحد از منبع ذخیره استفاده نمود.

از مزیت های  طراحی آیس بانک کاهش هزینه های مصرف انرژی می باشد. زیرا این تجهیزات طوری طراحی شده اند که اغلب در ساعات خارج از پیک کاری واحد شروع به کار می کنند و این زمان بیشتر هنگام شب بوده که هزینه های مربوطه به برق پایین می باشد. نکته دوم در کاهش هزینه ها به جهت استفاده از کمپرسور و کندانسورهای کم ظرفیت در آیس بانک ها می باشد.

در واحدهای تولیدی حساس از کارافتادن سیستم برودتی به هر علتی می تواند سبب زیان های جبران ناپذیر گردد. لذا آیس بانک ها از سیستم هایی هستند که با اطمینان خاطر از جهت عدم تامین برودت لازم، مورد استفاده قرار داد. زیرا در آنها برودت ذخیره شده و در زمان ضروری می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.

آیس بانک ها در مقایسه با سایر سیستم های برودتی دارای قطعات متحرک کمتری هستند لذا میزان استهلاک آنها کمتر بوده و هزینه نگهداری آنها نیز پایین می باشد.

برای مشاهده ی دستگاه های آیس بانک هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *