عملکرد آیس بانک

همه چیز درباره ی آیس بانک و مکانیسم آن دیدگاه بگذارید

همه چیز درباره ی آیس بانک و مکانیسم آن

امروزه پیشرفت فناوری و علم باعث ساخت دستگاه هایی شده است که از کارایی بی نظیری برخوردار می باشند و باعث بهتر شدن کیفیت زندگی انسان شده اند. این دستگاه ها دارای ساختار بسیار پیشرفته ای هستند و با توجه به تکنولوژی روز دنیا ساخته شده اند. از جمله مهم ترین سیستم هایی که به تازگی وارد بازار شده اند، سیستم های برودتی می باشند که امروزه با وجود گرم شدن بیش از حد هوا مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بررسی نکاتی در مورد عملکرد آیس بانک می پردازیم.

سیستم های برودتی که در قدیم برای تامین نیازهای سرمایی مورد استفاده قرار می گرفتند شامل سردخانه ها و دستگاه های چیلر بودند که از مصرف انرژی بسیار بالایی برخوردار بودند. در واقع مصرف انرژی بالا یکی از مشکلاتی است که در صنعت ساخت سیستم های برودتی با آن رودرو هستند و از راه های متفاوتی برای حل این مشکل اساسی استفاده می کنند و سعی می کنند دستگاه های بسیار پر قدرت دیگری را جایگزین این گونه دستگاه های پر مصرف نمایند.

آیس بانک ها از به روزترین سیستم های خنک کننده ای هستند که با توجه به فناوری روز دنیا ساخته شده اند و از سیستم بسیار پیشرفته ای برای خنک کردن محیط برخوردار می باشند. این سیستم ها همچنین از به صرفه ترین سیستم های برودتی به شمار می روند. آیس بانک در معنای لغوی به معنای مخزن یخ می باشد که باعث تبدیل آب به یخ برای خنک کردن محیط می شود.

این تکنولوژی نوین باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود و مانند دیگر سیستم ها، مانند چیلرها مصرف برق بالایی ندارد. در ساختار این سیستم ها از یک عدد مخزن آب استفاده شده است که در ساعت های کم بار، اغلب شب ها، آب را به یخ تبدیل می کند.

عملکرد آیس بانک

آشنایی ابتدایی با آیس بانک ها و مکانیسم آنها

آیس بانک ها دستگاه های تولید یخ هستند و آب با عبور از بین آنها باعث خنک شدن هوا می شود. این سیستم ها علاوه بر خنک کردن محیط باعث کاهش هزینه های مصرفی می شوند و با صرفه هستند. آیس بانک ها مانند باطری ها عمل می کنند و باعث ذخیره ی انرژی لازم برای سیستم های برودتی می شوند و از مصرف بالای انرژی توسط آنها جلوگیری می کنند. آیس بانک ها در طول شب که مصرف بسیار پایین می باشد شروع به کار می کنند و آب موجود در مخزن را به یخ تبدیل می کنند، این یخ در طول روز مانند باطری باعث عملکرد بهتر دستگاه می شود و بدون صرف انرژی بالا باعث خنک شدن محیط و یا سیستم مورد نظر می شود.

در ساختار این سیستم ها از کمترین تجهیزات مکانیکی استفاده شده است، به بیان دیگر در سیستم داخلی آنها از هیچ جزء متحرکی استفاده نشده و تمام اجزای کاربردی به صورت ثابت نصب شده اند. برای اینکه  عملکرد آیس بانک  ها بهتر باشد می توان آنها را به صورت جداگانه طراحی کرد و یا اینکه در اتصال با دیگر سیستم های برودتی طراحی نمود که در این حالت باعث عملکرد سیستم دیگر می شوند. زمانی که آیس بانک به صورت جداگانه طراحی می شود تمامی اجزای کاربردی آن با سیستمی که در کنار یک سیستم برودتی طراحی شده متفاوت می باشد.

عملکرد آیس بانک

مکانیسم عملکرد آیس بانک ها

در این بخش قصد ارائه مطالبی در مورد نحوه ی عملکرد آیس بانک را داریم. زمانی که آیس بانک به صورت جداگانه طراحی و ساخته می شود بایستی مجهز به تجهیزاتی مانند کمپرسور و یا کندانسور باشد. کویل اپراتور از دیگر تجهیزات موجود در این دستگاه ها می باشند که در طراحی آنها استفاده شده است و در داخل مخزن قوطه ور است. در طول روز که هوا گرم تر است و به سیستم نیاز است، آیس بانک با تمام ظرفیت خود سعی در خنک کردن محیط و یا دستگاه مبرد می کند و در طول شب سعی در ذخیره ی انرژی و تبدیل آب به یخ می کند. در طول شب گازی که نقش مبرد را ایفا می کند به سمت کویل اپراتور مخزن حرکت می کند و موجب تشکیل یخ در اطراف لوله های کویل اپراتور می گردد.

در اطراف کویل اپراتور حسگرهایی وجود دارد که به ضخامت یخی که در اطراف لوله های کویل تشکیل می شود حساس می باشد و از تشکیل یخ بسیار ضخیم جلوگیری می کند. زمانی که ضخامت این یخ به حد مورد نظر رسید جریان سیال مبرد را قطع می کند و از تشکیل یخ ممانعت به عمل می آورد. برای افزایش و بهبود انتقال حرارت در مخزن آیس بانک از تعدای همزن آجیتاتور استفاده می شود. بعد از تشکیل یخ در اطراف این لوله ها سیستم آیس بانک آماده ی ارائه ی خدمات می باشد. در زمان ساخت سیستم آیس بانک معمولا مخزن آن را پایین تر از سطح زمین و حتی در زیر زمین می سازند تا اتلاف دما صورت نگیرد و یخ هایی که در طول شب ایجاد شده اند با افزایش دما آب نشوند.

عملکرد آیس بانک

مزایای استفاده از آیس بانک ها

  • استفاده از آیس بانک ها علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی باعث کمک به حفظ محیط زیست نیز می شوند. به این صورت که با داشتن آیس بانک دیگر نیازی به سیستم های برودتی بزرگ تر نیست و این کار باعث تولید کمتر این سیستم ها می شود، گازی که در این سیستم ها استفاده می شود از نوع گاز CFC می باشد که از جمله گازهای بسیار مضر برای لایه ی اوزون می باشد. همچنین وجود مخزن در سیستم آیس بانک ها با کم کردن انرژی مصرفی به صورت غیر مستقیم به حفاظت از محیط زیست کمک شایانی می کند.
  • عملکرد آیس بانک بدون پیچیدگی می باشد.
  • مخزن آیس بانک ها از فولاد ضد زنگ ساخته شده است و فولاد باعث می شود که دمای داخل مخزن دچار افت نشود.
  • آیس بانک یک سیستم بسیار کارآمد برای ذخیره ی انرژی سرمایشی است و برای مدیریت هزینه ها گزینه ای عالی برای استفاده در صنایع مختلف تجاری و صنعتی می باشد.
  • از این دستگاه ها به علت کارایی که دارند در صنایعی مانند صنعت مواد غذایی، صنایع شیمیایی همچنین در صنعت تهویه ی مطبوع استفاده می کنند.
  • دمای آب در زمان استفاده از آیس بانک ثابت می ماند.
  • مخزن آیس بانک ها به دلیل جلوگیری از اتلاف دمای داخل مخزن دارای عایق هستند.
عملکرد آیس بانک

موارد استفاده از آیس بانک ها

  • تهویه ی مطبوع هوا در ساختمان های بلند مانند فروشگا ها، ادارات، اماکن آموزشی، بیمارستان ها و …
  • صنایع غذایی صنایع تولید مواد پروتئینی، تولید آبمیوه ها و نوشابه ها و صنایعی مانند صنعت نان و شیرینی
  • کارخانجات تولید دارو و همچنین کارخانجات تولیدی مواد اولیه ی لازم برای تولید دارو
  • در صنایع شیمی و پتروشیمی

نکات پایانی در مورد عملکرد آیس بانک

همان طور که ملاحظه شد استفاده از آیس بانک ها به دلیل کاهش مصرف انرژی نسبت به سیستم های دیگر از اولویت بالایی برخوردار می باشد و باعث افزایش کارایی سیستم های برودتی در صنایع مختلب می شود. از نکات مهم در مورد ساخت  آیس بانک ها استفاده از استیل در ساخت لوله های هوا در آن می باشد، این لوله ها به صورت یکنواخت در انتهای مخزن قرار دارند.

استیل باعث انتقال بهتر دما می شود و از اتلاف دمای داخل لوله ها جلوگیری می کند و از جمله فلزاتی است که دارای دوام و ماندگاری بالایی می باشد. از دیگر موارد مهمی که می توان در مورد سیستم ساختاری آیس بانک ها به آن اشاره کرد استفاده از یک سیم پیچ استیل و یک سیم پیچ مسی در داخل مخزن می باشد. سیم پیچ مسی برای نگهداری از گاز یخچال مورد استفاده قرار می گیرد و یک منبع سرما ایجاد می کند. در این مقاله قصد توضیح عملکرد آیس بانک راداشتیم.

برای مشاهده ی دستگاه های آیس بانک هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *