فشار آب شیرهای اهرمی

دلایل کاهش فشار آب در شیرهای اهرمی و روش های رفع و عیب یابی دیدگاه بگذارید

دلایل کاهش فشار آب در شیرهای اهرمی و روش های رفع و عیب یابی

اکثر افرادی که از شیرهای اهرمی در منزل یا هر محیط دیگری استفاده می کنند، از فشار کم ناراضی هستند و در حین شستشوی ظرف ها و یا دوش گرفتن در حمام با مشکل مواجه می شوند. به نظرتان دلیل کم فشار بودن آب با شیرهای اهرمی چه می تواند باشد؟ یکی از دلایل این امر وجود اشکال در سیستم لوله کشی بوده و نیز گاهی ممکن است در قطعات داخلی شیرآلات (مثل توری شیر پیسوار، پرلاتور، سردوش و …) و آبگرمکن برقی رسوب گرفتگی ایجاد شده باشد که سبب کاهش فشار آب شده و باید علت آن را تشخیص داد. نگران نباشید این مشکل قابل حل بوده و می توان با روش های مختلف فشار آب در شیرهای اهرمی را افزایش داد.

گاهی احتمال دارد کاهش فشار آب در این شیرها، بعلت بروز مشکلاتی در سیستم لوله کشی اصلی آب و لوله کشی ساختمان باشد، در این شرایط باید با لوله کش تماس بگیرید تا مشکل را حل کنند. اما چگونه باید شیرهای اهرمی را عیب یابی کرد و مشکل کاهش فشار آب را رفع نمود؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را دریافت کنید.

فشار آب شیرهای اهرمی

عوامل موثر در کاهش فشار آب

بررسی نشتی

زمانی که متوجه شدید فشار آب کاهش یافته سریعاً تمامی شیرها را بسته و عدد کنتور را یادداشت نمایید؛ سپس چند ساعتی صبر کنید و مجدداً عدد کنتور را بررسی کنید، چرا که احتمال دارد نشتی صورت گرفته باشد که سبب کاهش فشار آب در  یکی از شیرهای اهرمی یا چندین شیر شده است.

رسوب گرفتگی

در صورتی که رسوب و املاح پشت توری پرلاتور جمع شود، فشار آب شیر اهرمی کاهش خواهد یافت، با توجه به اینکه پرلاتور یا سرشیر کاهنده ساختاری توری مانند دارند، دائماً با جریان آب در تماس بوده و این عامل سبب ایجاد رسوب گرفتگی می شود.

برای تمیز کردن پرلاتور آن را با دست باز کنید، البته در صورت سفت شدن رسوبات در محل خروج آب، آن را با آچار باز نمایید و اگر باز نشد سرکه سفید و آب را در کیسه ای بریزید و آن را چندین ساعت به دور سرشیر ببندید؛ آنگاه با استفاده از مسواک یا حوله، رسوبات پیرامون پرلاتور را پاک کنید. پس از پاکسازی می توانید پرلاتور را آبکشی نموده و آن را بر روی شیر ببندید.

فشار آب شیرهای اهرمی

ایجاد رسوب در توری کارتریج

گاهی ممکن است دلیل اصلی کاهش فشار آب در این شیرها، رسوب گرفتگی در توری کارتریج باشد که وظیفه اصلی آن قطع و وصل و کنترل دما و فشار آب است، این قطعه نیز بصورت دائم با آب در تماس بوده و احتمال ایجاد رسوب در آن بالاست. در واقع توری کارتریج در کف قرار گرفته و آب گرم و سرد از طریق آن به داخل شیر وارد می شود.

ایجاد رسوب در کارتریج سبب کاهش فشار آب می گردد و برای رفع آن باید ابتدا جریان آب را از فلکه یا شیر پیسوار مسدود کرد. سپس پولک قرمز و آبی که بواسطه آن، آب سرد و گرم را می توان تشخیص داد را از جای خود خارج کنید تا پیچ مغزی دیده شود.  پیچ دسته را باز و دسته اهرمی شکل را خارج کنید، در این حال کاور یا قالپاق را بردارید و مهره کارتریج را با آچار باز نمایید. حالا می توانید کارتریج را خارج و رسوب توری که در کف جمع شده را به آرامی پاک کنید.

گرفتگی لوله ها

گرفتگی لوله ها می تواند از دیگر دلایل کاهش فشار آب در شیرهای اهرمی باشد، برای تشخیص گرفتگی لوله ها، شیر آب را باز کنید و اگر ابتدا فشار آب نرمال بود و پس از چند ثانیه کاهش یافت، یعنی در لوله گرفتگی رخ داده است. در واقع لوله ها بدلیل وجود املاح معدنی از جمله سنگ آهک و رسوب می گیرند که کاهش جریان آب را به همراه دارد. بعد از اینکه از گرفتگی لوله ها مطمئن شدید باید از یک لوله کش بخواهید تا با بررسی دقیق شرایط، اقدام به رفع مشکل نموده و یا آن را تعویض کند.

فشار آب شیرهای اهرمی

پوسیدگی لوله ها 

در صورتی که لوله ها پوسیده شوند فشار آب شدیداً کاهش یافته و باید لوله های ساختمان کلاً عوض شوند؛ چرا که در این حالت قابل استفاده نیستند. این در حالیست که اگر لوله ها گرفته شوند، فقط بخشی از آنها نیاز به تعویض خواهند داشت. در واقع طول عمر لوله های گالوانیزه  حدوداً 20 الی 50 سال است؛ این در حالیست که اگر از نوع برنجی، مسی و آهن باشند طول عمر بیشتری خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *