کاربرد شیر اطمینان

کاربرد شیر اطمینان دیدگاه بگذارید

شیر اطمینان 

شیر اطمینان یا سوپاپ اطمینان یکی از پرکاربردترین قطعات امنیتی به کار رفته در ساختار آبگرمکن ها و پکیج های مخزن داره. اما می دونین چرا در ساختار این تجهیزات از شیر اطمینان استفاده میشه؟ شیرهای اطمینان باعث میشن که گشتاور سیلندرها، ظرفیت تحمل نیروی موتورهای هیدرولیک محدود بشن. به عبارت ساده تر شیرهای اطمینان از سر ریز شدن آب ذخیره شده و درنتیجه آسیب دیدن قطعات داخلی دستگاه جلوگیری می کنند. این شیرها معمولاً نزدیک محل خروجی آب و پمپ آب نصب میشن و در حالت کلی به دو نوع شیر اطمینان ساده و شیر اطمینان با خط فرمان تقسیم میشن.

شیر اطمینان ساده چیست؟

شیر اطمینان ساده یا همون شیر اطمینان معمولی یه شیر کنترل فشاره که برای کنترل حداکثر فشار درون مخزن پکیج استفاده میشه. تو این شیرها با کمک پیچ تنظیم مقدار فشار شکست رو که تو اون شیر شروع به باز شدن می کنه، تنظیم می کنن. فشاری که در آن شیر اطمینان شروع به باز شدن می کنه، بهش فشار شکست میگن. در ساختمان شیر اطمینان معمولی از ترکیب سوپاپ و فنر استفاده میشه تا تو مدارهایی که دبی آب کمه، میزان فشار آب کنترل بشه. شیرهای اطمینان ساده تو فشارهای کم نشتی ندارن و با افزایش فشار تقریباً با سرعت زیاد (حدود ۲۵ میلی ثانیه) به افزایش فشار واکنش نشون میدن. شاید از خودتون بپرسین از شیر اطمینان ساده کجاها میشه استفاده کرد؟

کاربرد شیر اطمینان ساده برای حفظ سلامت قطعات داخلی دستگاه در زمان افزایش ناگهانی فشار توی مدار دارای اهمیت می باشد. یا تو سیستم هایی که مجهز به سیلندرهای قفل کن هستن، از اون ها برای تخلیه فشار اضافی ناشی از انبساط حرارتی، استفاده می کنن. این قطعه در دستگاه هایی مثل آبگرمکن های، پکیج شوفاژها و موتور خانه ها و… استفاده می شود. توجه داشته باشین که اگر از شیر اطمینان دستگاه به صورت متناوب و زیاد استفاده بشه، امکان داره نشیمنگاه سوپاپ صدمه ببینه و از کارایش کاسته بشه.

کاربرد شیر اطمینان

 کاربرد شیر اطمینان ساده 

جالب است که بدانید شیر اطمینان ساده فقط برای استفاده در سایز های کوچک مناسب هستند. زیرا در ساختار شیرهای اطمینان ساده از فنر قوی که بتواند سوپاپ شیر را در فشار و دبی مشخص بسته نگه دارد استفاده شده است. برای اینکه یک شیر اطمینان بتواند سوپاپ دستگاه را در فشار و دبی بالا بسته نگه دارد، باید یک فنر بسیار بزرگ و قوی ساخته شود، به همین دلیل از شیرهای اطمینان ساده فقط برای فشارهای کم استفاده می شود. از سوی دیگر چون شیر اطمینان های ساده عملکرد دقیقی ندارند، از آن ها برای سیستم های هیدرولیکی که به کنترل دقیق نیاز دارند استفاده نمی کنند.

کاربرد شیر اطمینان

شیر اطمینان مجهز به خط فرمان

در مواردی که لازم است شیر اطمینان حجم زیادی از آب را از خود عبور دهد، از شیرهای اطمینان با خط فرمان استفاده می کنند. این شیرهای اطمینان مجهز به خط فرمان بوده و تا زمانی که فشار سیستم به 90 % کل مجرای عبوری برسد، باز نمی شوند. در نتیجه استفاده از این شیر کنترل ها، زمانیکه فشار کمتر از حداکثر فشار تنظیمی است، باعث کاهش فشار سیال نمی شود.

شیرهای اطمینان با خط فرمان کجاها مورد استفاده قرار می گیرند؟

شیر اطمینان مجهز به خط فرمان عملکرد سریعی دارد و با میزان کردن ضربات هیدرولیکی، از افزایش فشار در خطوط جلوگیری می کند. این قطعه امنیتی به خصوص در مواردی که فشار جریان آب زیاد است و تنظیم فشار باید با دقت بالایی انجام شود، مناسب می باشد. در ضمن کاربرد شیر اطمینان در بعضی سیستم ها که به پمپ جبران کننده فشار مجهز هستند، از یک تا چند عدد شیر اطمینان به صورت سری پشت سر هم استفاده می شود. در این حالت فشار تنظیمی شیرهای نباید به یکدیگر نزدیک باشند، تا در کار یکدیگر تداخل ایجاد نکنند. ناگفته نماند که شیر اطمینان اصلی در نزدیکی پمپ نصب می شود و معمولاً بر روی فشاری معادل 10% بالاتر از فشار کاری عادی سیستم تنظیم می شود.

کاربرد شیر اطمینان

دلایل نشتی شیر اطمینان در پکیج ها و آبگرمکن های مخزن دار

شیر اطمینان از قطعات اصلی و مهم در تامین امنیت دستگاه هایی همانند پکیج های گرمایشی، آب گرمکن های مخزن دار و … می باشد. این قطعه وظیفه ای که برعهده دارد این است که مانع از تحت فشار قرار گرفتن قطعات آب گرمکن یا پکیج ( مخازن، شیرآلات، لوله ها و اتصالات) می شود. بنابراین خرابی یا وجود نقص در شیر اطمینان ممکن است سبب بوجود آمدن خسارات مالی و خدایی نکرده، جانی گردد. از دلایل بوجود آمدن نشتی در شیرهای اطمنیان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

زیاد شدن فشار در داخل دستگاه

در آب گرمکن هایی که دارای مخزن آب هستند، زمانی که دمای آب بیشتر از حد معمول شود؛ فشار بوجود آمده می تواند سبب نشتی یا چکه کردن شیر اطمینان شود. همانطور که گفته شد کاربرد شیر اطمینان می تواند تا حد معینی فشار را تعدیل کند. اگر به هر علتی این فشار زیادتر از توان شیر اطمینان باشد، سبب خروج آب از آن می شود.

عدم آب بندی شیر اطمینان و صحیح انجام نشدن آن

نصب صحیح شیر اطمینان توسط متخصصین و آب بندی آن می تواند خیال شما را از بروز خرابی یا نشتی این قطعه راحت نماید. اگر شیر اطمینان به درستی آب بندی نشود خیلی زود دچار فرسودگی شده و نشت می کند. همچنین دمای بالای آب موجود در آب گرمکن نیز می تواند سبب ذوب شدن واشرهای آب بندی شیر اطمینان شود. یا اگر قطعات شیر اطمینان شل بوده و به درستی به هم متصل نشده باشند می تواند سبب خروج آب و نشتی آن بشود.

وارد آمدن ضربه به شیر اطمینان

محافظت شیر اطمینان از ضربات اهمیت بالایی دارد. زیرا این قطعه همانطورکه گفته شد دارای فنری است که وظیفه باز و بسته کردن شیر را برعهده دارد. بنابراین وارد آمدن هر نوع ضربه ای می تواند سبب سوراخ شدن شیر و نشتی آن شود. البته منظور ما از ضربه به معنای ضربه اجسام خارجی نیست بلکه گاهی شوک های حرارتی که در تجهیزات گرمایی بوجود می آید موجب ضربه های ناگهانی به شیر اطمینان و خرابی آن می شود.

استهلاک و فرسودگی قطعات شیر اطمینان

شیر اطمینان دارای عمر مفید معینی بوده و به مرور زمان دچار استهلام و فرسودگی می شود. بنابراین باید در مدت معینی این قطعات تعویض یا سرویس شوند. متاسفانه مردم ما اغلب تا خراب شدن یا از کارافتادن دستگاهی اقدام به سرویس آن نمی کنند. این امر منجر به تحمیل هزینه های زیاد به کاربران می شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای عملکرد درست قطعات و اطمینان از سالم بودن آنها بهتر است هر زمان سرویس های دوره ای منظم برای دستگاه ها و سیستم های گرمایشی خود در نظر بگیرید. مطمئن باشین با این کار از وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر ممانعت به عمل می آورید.

کاربرد شیر اطمینان

شیر اطمینان در تجهیزات هیمورا

شرکت هیمورا در تجهیزات و دستگاه های گرمایشی همانند آب گرمکن های مخزن دار، پکیج های برقی و گازی دیواری و پکیج های زمینی از شیر اطمینان یا سوپاپ اطمنیان استفاده کرده است. شرکت ایمنی و امنیت محصولات را سرلوحه کاری خود قرار داده و از این رو با نصب بهترین و باکیفیت ترین شیرهای اطمینان، مانع از صدمات یا خسارات به کاربران و مشتریان شده است. همچنین شرکت با پیاده سازی الزامات استانداردهای ISO 9001-2008 این اطمنیان خاطر را به کاربران داده که دستگاه های شرکت سطح کیفی و ایمنی بالایی دارند.

نتیجه نهایی

خرابی یا نشتی شیر اطمینان در سیستم های گرمایشی دارای نشانه های بارز و عینی می باشد. اولین نشانه این خرابی افت فشار در آب گرمکن ها یا پکیج های گرمایشی است. این ایراد ممکن است در اثر خرابی واشرها نیز بوجود آید که می توان به راحتی با تعویض آنها، این مورد را رفع نمود. همانطور که تاکید شد شیر اطمینان از قطعات بسیار مهم در حفظ امنیت آب گرمکن های مخزنی و پکیج ها می باشد. بنابراین توصیه می شود که در هنگام نصب، این کار را به یک متخصص سپرده و سرویس های دوره ای را مد نظر قرار دهید. شما با بازرسی های دوره ای صحت عملکرد شیر اطمنیان را تضمین کرده و آسایش و ایمنی را به منزل و محل کار ارمغان می آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *