فواید آب پنیر

30 خاصیت باور نکردنی آب پنیر دیدگاه بگذارید

پنیر چیست و خاستگاه آن از کجاست؟

پنیر از محصولات لبنی پرمصرف است که می توان گفت بعد از شیر از پر طرفدارترین آن ها به شمار می رود. پنیر طی پروسه خاصی و با افزودن مایه پنیر به شیر تولید می شود. برای درست کردن پنیر از شیر گاو، شتر، بز و گوسفند استفاده می کنند. روش تولید آن بدین صورت است که در ابتدا شیر خام را پخته و برای تولید پنیر و دیگر محصولات لبنی آماده می کنند( برای این کار از پروسس تانک و پاتیل های پخت شیر می توانید استفاده کنید). بعد از این مرحله به شیر مایه پنیر زده می شود، که باعث ایجاد دلمه هایی می گردد که همان پنیر هستند( به غیر از پنیر، آب آن نیز تولید می گردد که فواید آب پنیر را ذکر خواهیم کرد).

در حالت کلی حدود 15 هزار نوع پنیر در دنیا وجود دارد. اگر به تاریخچه تولید این فرآورده لبنی نگاهی داشته باشیم، خواهیم دید که ریشه آن به دوران پیش از تاریخ بر می گردد. اما در حالت کلی شواهد کافی از نخستین پنیر وجود ندارد و تنها می دانند که در مصر، یونان و روم باستان، پنیر غذایی خوشمزه و لذیذ به شمار می رفت.

تا قبل از وارد شدن تجهیزات پیشرفته به صنعت، تولید پنیر به روش های سنتی و در خانه انجام می گرفت. در زمان تولید این ماده سفید خوشمزه، مایعی زرد رنگ تولید می گردد که به آن آب پنیر گفته می شود. قبلا افراد بر این باور بودند که این مایع زائد و دور ریختنی است. اما امروزه با پیشرفت علم پی برده اند که آب پنیر دارای خواص بی نظیری است و از آن برای درمان و پیشگیری از بیماری های متفاوتی می توان استفاده کرد. در زیر به صورت کامل درباره خواص شگفت انگیز این مایع زرد رنگ توضیحاتی آورده شده است.

فواید آب پنیر

آب پنیر چیست و چه خواصی دارد؟

آب پنیر که به آن پروتئین وی نیز گفته می شود، چیست؟ شیر متشکل از دو نوع پروتئین به نام های وی و کازئین است. حدود 82 درصد از پروتئین شیر کازئین و 18 درصد باقی مانده آن پروتئین های آب پنیر هستند. پروتئین وی که همان آب پنیر است، طی فرآیند تولید پنیر بدست می آید. برخی این باور را دارند که مصرف آب پنیر تنها برای ورزشکاران مفید است، در حالی که با مصرف آن می توانید پروتئین مورد نیاز برای بدنتان را تامین کنید. مهم ترین فواید آب پنیر در زیر آورده شده است:

هضم بهتر غذا

در آب پنیر املاح و باکتری های فراوانی وجود دارد که باعث هضم راحت غذا شده و برای گوارش بسیار مفید هستند. در افرادی که به جایگزین سریع برای پروتئین نیاز دارند، استفاده از آب پنیر بهترین انتخاب است.

ضد یبوست

آب پنیر موجب تحریک شدن حرکات دودی روده شده و هضم و دفع را راحت تر می کند. زمانی که شما با مشکل دفع مواجه هستید، می توانید با مصرف آب پنیر آن را حل کنید.

کاهنده وزن

مصرف آب پنیر باعث می شود که شما مدت زمان طولانی احساس سیری کرده و اشتهایتان سرکوب گردد. از آنجا نیز که باعث هضم راحت غذا شده و عملکرد روده ها را بهتر می کند، باعث کاهش وزن می شود. بدین منظور قبل از خوردن غذا، یک لیوان آب پنیر بخورید.

درمان سلولیت

از دیگر فواید آب پنیر درمان سلولیت است و افرادی که مشکل سلولیت دارند، با مصرف طولانی مدت آب پنیر می توانند چربی های اضافی بدن خود را دفع کرده و از شر چربی شکم و سلولیت راحت شوند.

تنظیم کننده قند خون

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، می توانند با مصرف آب پنیر باعث ترشح انسولین در بدنشان شوند. انسولین باعث تنظیم و کاهش میزان قند خون می شود.

فواید آب پنیر

تنظیم کننده فشار خون بالا

آب پنیر حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم است و مصرف آن باعث ازدیاد این یون ها در بدن شده و فشار خون را کاهش و آن را تنظیم می کند.

مکمل غذایی برای سالمندان

فواید آب پنیر برای سالمندان نیز بسیار بالا بوده و در افرادی که با مشکلات گوارشی درگیر هستند، مصرف آب پنیر می تواند کمک بزرگی برای حل این امر باشد.

مکمل عالی برای ورزشکاران

اصولا ورزشکاران به دلیل فعالیت های بدنی بالایی که انجام می دهند به آب و املاح فراوانی نیاز دارند. آب پنیر به دلیل وجود انواع پروتئین ها، کربوهیدارت ها و املاح معدنی، بهترین مکمل غذایی برای مصرف به هنگام ورزش کردن است. اهمیت غذایی بالای این مایع شگفت انگیز سرعت هضم و جذب را بالا می برد.

دارای اثر آنتی اکسیدان

آب پنیر یا پروتئین وی، دارای اثر آنتی اکسیدان طبیعی است و سرشار از آمینو اسیدهایی به نام سیستئین بوده که باعث افزایش تولید ابر آنتی اکسیدان قوی، گلوتاتیون می شود. آب پنیر همچنین باعث کاهش ترکیباتی می شود که در مدت زمان کوتاهی اکسید می شوند.

محافظت در برابر سرطان

وجود آنتی اکسیدان در آب پنیر، موجب مبارزه آنها با رادیکال های آزاد که دلیل اصلی بوجود آمدن سلول های سرطانی هستند، می شود.

فواید آب پنیر

مفید برای رشد و تقویت استخوان ها

همان گونه که در بالا نیز گفته شد فواید آب پنیر زیاد بوده و دارای مواد آلی و معدنی فراوانی است که باعث جذب مواد حیاتی و لازم برای رشد و تقویت استخوان ها و تحریک سلول های بنیادی از روده ها می گردد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر فوایدی که آب پنیر برای بدن دارد، تقویت سیستم ایمنی است، دلیل این امر نیز بخاطر وجود پروتئین ها و اسیدهای آمینه در آن می باشد. این مواد باعث فعالیت سلول های لنفوسیت T که نقش بسیار مهمی در ایمنی بدن دارند، می شوند. این امر موجب می گردد سیستم ایمنی به بهترین شکل عمل کند.

مفید برای افرادی که پروتئین نباید بخورند

برخی از افراد بنا به دلایلی نباید پروتئین مصرف کنند. آب پنیر دارای مقدار کمی چربی و پروتئین بوده اما مواد معدنی مانند کلسیم و ویتامین های محلول در آب مانند B2 و B6  در آن وجود دارد. افرادی که از مصرف پروتئین منع شده اند، می توانند صبح ها قبل صبحانه و شب ها قبل شام از یک فنجان آب پنیر بخورند.

کمک برای دفع سنگ کلیه

با مصرف روزانه 2 تا 3 لیوان آب پنیر، مواد زائدی مانند اگزالات و اسید اوریک که باعث ایجاد سنگ کلیه هستند، از بدن دفع می شود.

دفع سنگ صفرا

حالت اسیدی که آب پنیر دارد باعث درمان سنگ های کیسه صفرا در مراحل ابتدایی تشکیل آن می شود.

فواید آب پنیر

کاهنده علائم هپاتیت

از فواید آب پنیر وجود آمینو اسید و موادی مانند لاکتوفرین، بتالاتوگلوبین و ایمونوگلوبولین در آن است که باعث کاهش علائم هپاتیت می شود.

مفید برای بیماران HIV

کودکانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی بوده و یا افرادی که به بیماری ایدز مبتلا هستند، می توانند از آب پنیر به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان آن استفاده کنند.

درمان تورم مفاصل، دست و پا

برخی از افراد بلغمی بوده و این امر باعث ایجاد اختلالات مفصلی در آنان می گردد. مصرف آب پنیر تجمع اخلاط مضر را کاهش داده و در نتیجه تورم در مفاصل کم شده و به مرور زمان درمان می گردد.

کاهنده التهاب

گاها به دلایل مختلفی در بدن التهاب ایجاد می گردد و در طولانی مدت این امر باعث بروز مشکلاتی در افراد می شود. مصرف منظم آب پنیر باعث کاهش این حالت می گردد.

جلوگیری از التهاب روده

زمانی که سیستم گوارش به درستی کار نکند در روده ها التهاب بوجود می آید. پروتیئن وی از آنجا که باعث هضم و جذب آسان در سیستم گوارش می شود و مقدار پروتئین کافی را برای بدن تامین می کند، عاملی برای جلوگیری از التهاب روده ها است. فواید بالای آب پنیر باعث استفاده زیاد از آن شده است.

فواید آب پنیر

کنترل کلسترول

با مصرف آب پنیر کلسترول بد و یا LDL کاهش پیدا می کند و به همین دلیل در افرادی که از این مشکل رنج می برند، بهترین گزینه می باشد.

جلوگیری از کاهش عضله

همان گونه که می دانید با گذر زمان و افزایش سن، ماهیچه ها تحلیل می روند و دلیل آن کمبود پروتیئن است. مصرف آب پنیر از این موضوع جلوگیری کرده و باعث حفظ سلامت توده عضلانی در سالخوردگی می شود.

مفید برای قلب

پروتئین های مفیدی در آب پنیر وجود دارد که برای قلب مفید است و باعث افزایش تولید گلبول های قرمز می شود.  علاوه بر این، آب پنیر حاوی مواد زیستی فعالی است که برای سلامت قلب بسیار مفید می باشد.

کاهنده علائم استرس و افسردگی

افسردگی از مشکلاتی است که امروزه افراد با آن درگیر هستند و بیشتر به دنبال روشی برای درمان غیردارویی برای آن می باشند. آب پنیر به دلیل وجود آمینو اسید، برای کاهش علائم استرس و افسردگی مفید بوده و می توان آن را در رژیم روزانه گنجاند.

مفید برای پوست

از دیگر فواید آب پنیر، خاصیت آن در درمان و پیشگیری از مشکلات پوستی است. نوشیدن روزانه یک یا 2 لیوان آب پنیر می تواند کک و مک های پوستی را از بین برده و به پوست نشاط و شادمانی ببخشد و خشکی پوست را رفع کند. نوشیدن این مایع برای درمان پسوریازیس نیز مفید است. آب پنیر علاوه بر پوست باعث رشد مو نیز می شود.

فواید آب پنیر

مفید برای کبد چرب

آب پنیر مفید برای درمان کبد چرب است و بدین منظور می توانید از مخلوط آن با خاکشیر استفاده کنید. این ترکیب جادویی ضد سودا و ضد صفرا است.

تنظیم کننده هورمون ها

برخی از پروتئین ها، باعث ایجاد اختلال در سطح هورمون ها می شوند و در این شرایط است که فرد از مصرف آن منع می گردد. آب پنیر این ویژگی را ندارد و به راحتی می توانید آن را جایگزین پروتئین های دیگر کنید.

کاهنده علائم پیری

گلوتاتیون نوعی آنتی اکسیدان است که رادیکال های آزاد را خنثی می کند و این نیز بروز علائم پیری را به تاخیر می اندازد. گلوتاتیون خود از سه نوع اسید آمینه به نام سیستئین، اسید گلوماتیک و گلیسین تشکیل شده است. پروتئینی که در آب پنیر وجود دارد همچنین از انحطاط عظلات در دوران پیری پیشگیری می کند.  فواید آب پنیر باعث شده افراد برای جلوگیری از بروز علائم پیری، بیشتر از دیگران از آن استفاده کنند.

بهبود بخش زخم ها

افرادی که عمل جراحی کرده اند، می توانند برای بهبود زخم خود از آب پنیر استفاده کنند، چرا که سرعت بهبود آن را افزایش می دهد.

غنی از اسید آمینه

اسید آمینه از واحدهای شیمیایی است که در داخل بدن به صورت طبیعی تولید نمی شود و بایستی با استفاده از خوردن مواد غذایی تامین گردد. اسید آمینه باعث ترمیم استخوان ها و عضلات و دیگر بافت های بدن می شود. نوعی اسید آمینه در آب پنیر وجود دارد که لوسین نام دارد و باعث افزایش پروتئین سازی می گردد.

فواید آب پنیر

چگونگی تولید آب پنیر

تولید آب پنیر در خانه کار چندان سختی نیست و به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. برای شروع ابتدا شیر را حدود 20 دقیقه بجوشانید و بعد صبر کنید تا دمای آن کاهش یافته و ولرم شود. سپس یک استکان سرکه خرما یا سرکه انگور و یا آب لیمو به آن اضافه نمایید. یکی دو ساعت صبر کنید تا شیر ببرد و به صورت دلمه در بیاید. در این مرحله شیر دلمه شده را به داخل پارچه ای نازک بریزید تا آب آن جدا شود. این آب را در داخل ظروف جداگانه ای بریزید و با خیال راحت آن را مصرف کنید.

در واحد های صنعتی تولید پنیر و آب پنیر در حجم های بالایی صورت می گیرد و از تجهیزات پیشرفته ای با نام ترولی پرس استفاده می کنند. گروه ماشین سازی هیمورا از سازندگان این دستگاه ها است و شما به راحتی می توانید با خرید تجهیزات لبنیاتی ساخته شده در هیمورا یک خط تولید پنیر راه اندازی کرده  و علاوه بر فروش پنیر، آب پنیر( به دلیل فواید آب پنیر) نیز به بازار عرضه کنید.

انواع آب پنیر

در حالت کلی سه نوع آب پنیر وجود دارد( البته پودر آب پنیر نیز هست) که تفاوت اصلی آنها در روش و نحوه تولیدشان است:

  • کنسانتره: آب پنیر کنسانتره دارای لاکتوز بوده و این عامل باعث شده طعم بهتری داشته باشد. مقدار پروتئین این نوع آب پنیر 70-80 درصد است.
  • ایزوله: در این نوع آب پنیر مقدار لاکتوز و مواد مغذی کمتری وجود دارد، ولی پروتئین آن حدود 90 درصد است.
  • هیدرولیزات: آب پنیر هیدرولیزات نسبت به نوع کنسانتره و ایزوله، جذب سریعتری داشته و باعث افزایش انسولین می گردد.
  • پودر آب پنیر: این پودر که از آب پنیر برای تولید آن استفاده می شود، در بین ورزشکاران به عنوان مکمل مصرف می گردد و پروتئین و کربوهیدارت مورد نیازشان را تامین می کند. مصرف پودر پنیر یک ساعت قبل از ورزش و دو ساعت بعد از آن استفاده می شود.
فواید آب پنیر

نکات مهمی که باید در مورد مصرف پنیر و عوارض جانبی آن بدانید!

با وجود فواید آب پنیر، مصرف بیش از حد آن برای بدن مضربوده و عوارضی را به همراه خواهد داشت. اگر بیش از دو هفته آب پنیر استفاده شود، روده ها تنبل می شوند و برای افرادی که دارای مشکل کولیت روده هستند، مضر است. از دیگر عوارض مصرف زیاد آب پنیر، تهوع، افزایش حرکت های روده ای، سردرد، تشنگی و نفخ است. افرادی که مشکل کلیوی دارند نیز نباید آب پنیر مصرف کنند.

در برخی موارد ممکن است استفاده از این مایع با داروها تداخل داشته و خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. برخی نکات کلیدی نیز وجود دارند که باید در زمان تولید آب پنیر به آنها توجه کنید. برای نمونه اگر می خواهید آب پنیر زیادی داشته باشید، مقدار شیرتان باید زیاد باشد. در زمان نگهداری از آب پنیر از ظروف فلزی استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد تغییر در آن شود.

کلام آخر

پنیر در گروه فرآورده های لبنی پرمصرف قرار دارد و همان اندازه که  خود آن ارزش غذایی بالایی دارد، آب پنیر نیز بسیار پر خاصیت است و دارای فواید عالی می باشد. این مایع شگفت انگیز را می توان برای درمان و یا پیشگیری از بیماری های متفاوتی مورد استفاده قرار داد. در حالت کلی سه نوع آب پنیر وجود دارد که تفاوت اصلیشان در روش تولید آنها می باشد. البته پودر پنیر نیز از مایع پنیر تولید می گردد و بیشتر ورزشکاران از آن استفاده می کنند. در پایان باید بگوییم که مصرف بیش از حد مایع پنیر باعث بروز برخی مشکلات می شود، بنابراین در استفاده از آن تعادل را رعایت کرده و به صورت اصولی آن را مصرف و یا قبل از هرکاری با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *