فواید روغن کنجد

روغن کنجد و فواید آن دیدگاه بگذارید

روغن های گیاهی

در این مقاله به بررسی فواید روغن کنجد می پردازیم. روغن ها از آن دسته مایعاتی هستند که درون آب حل نمی شوند و چگالی کمتر از آب دارند و بر روی آن شناور می مانند. روغن های خوراکی از مهم ترین ترکیباتی هستند که از زمان های بسیار قدیم در سبد غذایی انسان قرار گرفته اند. از روغن برای پخت غذا و سرخ کردن مواد غذایی مختلف استفاده می کنند. روغن های خوراکی را از هر ماده ای می توان استخراج کرد، بهترین روغنی که می توان مصرف کرد روغن های گیاهی هستند که از هر لحاظ برای سلامت انسان مفید می باشند. روغن گیاهی را معمولا از دانه های سبزیجات و میوه ها که حاوی روغن هستند استخراج می کنند، این روغن ها در رژیم غدایی بیشتر مردم دنیا در گروه مهم ترین مواد قرار دارند.

استفاده از روغن های گیاهی به دلیل  داشتن منبع غنی از مواد غذایی مفید از جمله بهترین و سالم ترین روغن هایی می باشند که می توان برای پخت غذا از آن استفاده کرد. از جمله فوایدی که در مورد این مایع خوراکی می توان نام برد، کاهش خطرات ناشی از بیماری های قلبی عروقی، مفید برای سوخت و ساز و گوارش بهتر، کاهش خطر ابتلا به سرطان ها و تامین اسیدهای چرب امگا3 می باشد.

فواید روغن کنجد

گیاه کنجد

قبل از هر توضیحی بهتر است تا حدودی با گیاه کنجد آشنا شویم. کنجد که نام دیگر آن سمسم و یا جلجلان است گیاهی است یک ساله که دارای دانه های بسیار کوچک و مسطح و بیضی شکل است. تنها بخشی از گیاه کنجد که می توان از آن استفاده کرد دانه های آن می باشد که از آنها هم به عنوان ماده ای خوراکی در ترکیب مواد غذایی و هم برای استخراج روغن داخل آن استفاده می کنند.  از مهم ترین فواید روغن کنجد کاهش چربی خون می باشد.

گیاه کنجد معمولا در مناطق گرم و خشک رشد می کند و از جمله مهم ترین محصولاتی می باشد که در این نواحی کشت می شود. روغن گیاه کنجد به دلیل داشتن خواص بسیار بی شمار و همچنین برخورداری از اسید های چرب اشباع نشده و اسیدهای چرب مقاوم به ملکه ی دانه های روغنی مشهور می باشد. از این دانه ی روغنی در طب نیز برای ساخت دارو استفاده می کنند. علاوه بر خواص دارویی این گیاه از آن برای بارور کردن زمین نیز استفاده می کنند زیرا باعث افزایش کیفیت خاک کشاورزی می شود.

روش روغن گیری از کنجد

اصلی ترین استفاده از کنجد روغن آن می باشد، از دانه گیاه کنجد دو نوع روغن استخراج می شود که یکی روغن معمولی کنجد و دیگری روغن ارده می باشد که حالت طبی و سنتی آن می باشد که در قدیم به این روش از آن استفاده می شد. اگر روغن کنجد را به روش های غیر اصولی استخراج کنند ضررهای فراوانی برای بدن خواهد داشت. با روغن گیری مناسب می توان از فواید روغن کنجد به خوبی بهره برد.

در روش سنتی برای استحصال روغن کنجد دانه های آن را به مدت 8 ساعت خیس می کنند، بعد از اینکه دانه ها به خوبی خیسانده شدند آب آنها را می گیرند و حرارت می دهند تا تمامی آبش گرفته شود، بعد از انجام این کار دانه های بو داده شده را آسیاب می کنند. به دلیل اینکه این روغن حاوی خود کنجد نیز هست به حالت خمیری در می آید که کاملا روان می باشد. اگر این محلول را در یک جا بدون حرکت دادن  نگه دارید روغن از کنجد جدا می شود و در بالای ظرف قرار می گیرد این همان روغن کنجد می باشد که در بخش های خوراکی و همچنین طب ار آن استفاده می کنند. می توان برای روغن گیری از کنجد از دستگاه های روغن گیری هیمورا استفاده کنید.

فواید روغن کنجد

فواید روغن کنجد

روغن کنجد همانطور که در بالا ذکر شد به دلیل داشتن خواص دارویی بی شمار به عنوان ملکه روغن ها نامگذاری شده است. برخی از مهم ترین خواص دارویی این دانه ی روغنی را در اینجا بیان می کنیم.

کاهش چربی و فشار خون: از مهم ترین فواید روغن کنجد کاهش چربی خون می باشد زیرا به دلیل داشتن ویتامین E  کلسترول خون را کاهش می دهد و به دلیل داشتن اسدهای چرب غیر اشباع از عوامل کنترل کننده ی چربی خون است.

مفید برای سیستم عصبی: اگر فری به صورت مرتب از کنجد استفاده کند اضطراب وی را کاهش می دهد، گردش خونش را تقویت می کند و مانع از عصبی شدن فرد می شود. از مهم ترین فواید این روغت تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین برای افرادی که از کم خونی رنج می برند بسیار مفید می باشد.

 داشتن خاصیت ضد سرطانی: اسیدهای چربی که در این روغن وجود دارد  شامل لینولیبک اسید یا امگا6 و لینولنیک اسد یا امگا3 می باشد که هر دوی این ها از مهم ترین اسیدهای چرب هستند که برای بدن بسیار مفید می باشند و از بروز سرطان سینه، دستگاه گوارش و پروستات جلوگیری می کند.

 دیگر فواید روغن کنجد

  • سلامت و زیبایی پوست
  • درمان یبوست
  • افزایش عمر
  • پوکی استخوان
  • سلامت مو
  • از فواید روغن کنجد جلوگیری از بروز آب مروارید می باشد.
  • کاهش مبتلا شدن به بیماری پارکینسون
  • جلوگیری از آلزایمر
  • محافظ در برابر اشعه ماورای بنفش
  • دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی

نکات قابل توجه در مورد روغن کنجد

با وجود فواید روغن کنجد ضررهایی نیز دارد. مصرف بی رویه از هر نوع ماده ی غذایی حتی با وجود داشتن مواد مغذی برای بدن مضر می باشد و بایستی در مصرف آن دقت لازم را مبذول داشت. روغن کنجد نیز علارغم داشتن فواید بی شمارش اگر بیش از حد مصرف شود به دلیل داشتن کالری بالا باعث چاقی می شود، در کل در یک قاشق روغن حدود 45 کیلو کالری انرژی وجود دارد که اگر بیش از حد مصرف شود چاقی بیش از حد را به بار خواهد آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *