فواید سونای بخار

فواید سونای بخار و سونای خشک دیدگاه بگذارید

فواید سونای بخار و سونای خشک

سونا نوعی حمام سنتی مورد استفاده مردمان اسکاندیناوی است که دارای یک اتاق چوبی بوده و بوسیله سوختن هیزم یا کوره برق و گازی گرمای آن تامین می گردد. در این اتاق چوبی از سکوهایی برای نشستن استفاده می گردد و این سکوها در چندین ردیف تعبیه می شوند. دمای اتاق در حدود 95-100 درجه سانتی گراد بوده که این دما موجب عرق کردن بدن می گردد. سونای مورد استفاده مردمان مشرق زمین که ریشه در سنت آنها دارد به شکل گرمای همراه با بخار آب می باشد. فواید و اثرات این حمام ها از زمان های دور برای مردم شناخته شده بوده و آن را برای رفع برخی بیماری ها، زدودن خستگی و افسردگی از بدن، آرامش بخشیدن به اعصاب، طراوت پوست و باز شدن سینوس ها و بسیاری از موارد دیگر به کار می بردند. در این مقاله به توضیح و بررسی فواید سونای بخار می پردازیم.

اکثر ما در طول زندگی خود حتما یک بار با استخر رفته و وارد سونا شده ایم، اما شاید بسیاری از ما با فواید و اثرات مفید و شگفت انگیز آن بر بدن و پوست و چگونگی استفاده و مدت زمان قرارگیری در سونا آشنا نباشیم. لذا در این مقاله به موارد گفته شرح داده می شود تا بتوانیم در زمان رفتن به استخر از این تجهیزات به نحو احسن و مفید استفاده نماییم. حمام های سونا به دسته های سونای خشک، سونای بخار، سونای تک مفره و سونای اینفرارد دسته بندی می گردند.

فواید سونای بخار

تعریف و کاربرد سونای خشک

سونای خشک حمامی با دمای بالا و بدون رطوبت می باشد که داخل آن با چوب پوشش داده شده است. به هنگام ورود به این سونا بدن لخت بوده و فقط دارای پوشش مایو نخی است. لذا در وحله ورود برای اینکه بدن بتواند تعریق کامل نماید باید ابتدا حفره های بدن را با یک دوش و آب و صابون باز نموده سپس وارد سونا شد. و در ابتدای امر برای اینکه بدن با گرمای بالا خود رامطابقت دهد از قسمت پایین سکوها استفاده نمود و به تدریج به طبقات بالا رفت. مدت زمان استفاده از سونای خشک برای افراد سالم و بدون هر گونه عارضه ای در حدود 10-15 دقیقه می باشد.

عرق کردن یکی از روش های قدیمی و جدید برای سم زدایی بدن می باشد. برای درمان بسیاری از بیماری ها از روش تعریق بدن استفاده می گردد. لذا سم زدایی توسط عرق کردن یکی از فواید سونای بخار برای افراد می باشد.

مرحله بعدی استفاده از سونا بعد از خروج از حمام می باشد که با یک دوش آب ولرم باید عرق های موجود روی پوست را شستشوداده و سپس وارد حوضچه آب سرد شد یا یک دوش آب سرد گرفت. نکته قابل توجه این است که به هنگام استفاده از حوض آب سرد باید تمامی قسمت های بدن زیر آب قرار گیرد در غیر این صورت به علت دوگانگی حرارتی که بین سرو دیگر قسمت های بدن بوجود می آید امکان خطر برای فرد وجود دارد.

فواید سونای بخار

  • طبق تحقیقات انجام شده توسط محققین، سونای خشک برای کسانی که دچار حمله قلبی خفیف شده اند و یا بیماری انفارکتوس حاد قلب دارند بسیار مفید بوده خصوصا برای افراد سالمند جهت تقویت قلب و عروق قلبی بسیار مفید می باشد.
  • بیماری فشار خون بالا یک بیماری است که سلامت و کارایی بدن را مورد تهدید قرار می دهد که می تواند دلیل عوامل محیطی و استرسی داشته باشد لذا سونا درمانی یک راه مناسب برای کاهش فشار خون بوده که با تحریک بدن به عرق نمودن این عمل را انجام می دهد.
  • اندروفین یک هورمونی است که به هنگام ورزش کردن ترشح شده و استرس و افسردگی را از بین می برد. گرمای خشک موجود در حمام سونا نیز موجب ترشح اندورفین گردیده و موجب راحتی اعصاب افراد می شود.
  • از فواید سونای بخار بر بدن خاصیت ضد دردی آن به دلیل وضعیت قرارگیری بدن بوده که در افراد مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی موجب پاکسازی ذهن بیمار شده و به درمان آنها کمک می نماید.
  • افرادی که دچار بیماری های سینوسی می باشند با قرار گیری درمعرض بخار گرم، سینوس های آنها باز شده و تنفس راحت و بهتری خواهند داشت.
  • حمام سونای مرتب به پیشگیری از سرماخوردگی های فصلی کمک می کند بدین طریق که با پاکسازی مجرای بینی موجب بهبود تنفس شده  و مشکلات سرماخوردگی را حل می نماید.
  • سونای بخار می تواند با تاثیر بر متابولیسم بدن و تعرق بیشتر باعث کاهش وزن بدن شود. در حین حال با کاهش فشار خون بدن و مقاومت بدن به انسولین موجب کنترل قند در بیماران مبتلا به دیابت می شود.

فواید سونای بخار

تعریف و کاربرد سونای بخار 

این حمام علاوه بر گرما مورد استفاده در آن که در حدود 50 درجه سانتی گراد می باشد از بخار آب برای ایجاد رطوبت در فضای حمام استفاده می گردد. این بخار را به وسیله دیگ های بخار یا منابع دیگر تامین می کنند. فواید سونای بخار علاوه بر بهره مندی از خواص سونای خشک ، از خواص بخار آب بر بدن نیز سود می برد. ساختار سونای بخار مشابه سونای خشک بوده اما بخش داخل آن را با سنگ و مرمر پوشش می دهند همچنین این سونا دارای یک شیر آب سرد برای استفاده کاربران از آب سرد جهت شستن دست و صورت می باشد. کلیه موارد بهداشتی بیان شده برای سونای خشک در این حمام نیز باید رعایت گردد. زمان استفاده از سونای بخار برای افراد سالم در حدود 6-12 دقیقه می باشد. سونای بخار به دلیل اینکه از دو عامل گرم و بخار تواما استفاده می گردد

برای تعدادی از افراد تحمل آن سخت ترمی باشد. اما فواید سونای بخار و فواید این دو گرما و رطوبت بر پوست بسیار زیاد است زیرا موجب تمیزشدن عمیق پوست می گردد. منافذ آن باز شده و موجب دفع سریع سموم و باکتری ها از بدن می شود. حتی از سونای بخار برای لایه برداری از پوست استفاده می گردد. دوش گرفتن با آب سرد بعد از سونای بخار باعث تحریک جریان خون در بدن شده و به طور کلی موجب بهبودی عمومی بدن و آرامش بخشی به اعصاب و رفع تنش های روحی روانی می گردد.

پکیج استخری همانطور که از نام آن پیداست این پکیج  جهت گرمایش آب مکان هایی همچون استخر، سالن های اسپا، دوش آب گرم استخرها، استخر کودکان و باشگاه ها استفاده می شود. شرکت هیمورا تولید کننده انواع پکیج استخری می باشد برای مشاهده پکیج های استخری هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *