قره قروت

روش های مختلف تولید قره قروت دیدگاه بگذارید

قره قروت

قره قروت جزو فرآورده های لبنی بوده که طعمی بسیار ترش دارد و جهت تهیه آن می توان از ماست، دوغ و پنیر استفاده کرد؛ البته در برخی موارد امکان تولید آن با شیرین بیان، آرد و آب میوه نیز وجود دارد که در این حالت به عنوان تنقلاتی لذیذ استفاده خواهند شد. معمولاً قره قروت همراه با کشک مصرف می شود و همانند سایر محصولات لبنیاتی، فواید زیادی برای بدن داشته و سرشار از ویتامین D و کلسیم است؛ به همین دلیل بیشتر پزشکان به مراجعه کنندگان توصیه می کنند از قره قروت جهت درمان پوکی استخوان، خرابی دندان، رشد کودکان و کاهش فشار خون استفاده گردد. قره قروت ها معمولاً رنگی سیاه یا متمایل به قهوه ای دارند و البته در رنگ های زرد و سفید نیز تولید می شوند.

قره قروت

برای تولید قره قروت روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به این موضوع می پردازیم؛ پس اگر می خواهید با روش های تولید این محصول خوشمزه و لذیذ آشنا شوید، تا پایان این محتوا با ما همراه باشید.

خواص بی نظیر قره قروت

  • مبنای تولید قره قروت برعکس ترشی ها، لبنی است.
  • موثر در رفع سنگ کلیه (مخصوصاً قره قروتی که با ماست یا دوغ بز تولید شده باشد)
  • برطرف کننده سنگ صفرا
  • این محصول لبنی هضم غذا را سریع تر می کند.
  • تنظیم کننده قند خون و کاهش دهنده چربی خون
  • خاصیتی ضد یبوست دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • نقش موثری در استحکام استخوان ها، مو و دندان دارد.
قره قروت

روش های تولید قره قروت

تولید قره قروت محلی با آب ماست

در این روش ابتدا ماست را داخل کیسه ای پارچه ای بریزید و درب کیسه را محکم ببندید (توسط یک بند و …)، سپس کیسه را آویزان نموده و یک مخزن یا سطل و … زیر کیسه قرار دهید. این روش حالت چکیده دارد؛ به همین دلیل با این شیوه می توان ماست چکیده نیز تولید کرد. با ماست چکیده شده و با آب ناشی از آن، می توان قره قروت خوشمزه و خانگی درست کرد؛ البته چندین ساعتی باید صبر کنید تا آب ماست از آن خارج و به میزان مناسبی برسد.

جهت تولید قره قروت با روش حرارت دهی، می بایست آب ماست را داخل قابلمه یا ظرف فلزی ریخت و آن را روی حرارت ملایم قرار داد. صبر کنید تا آب ماست با حرارت ملایم به غلظت مورد نظر برسد. زمانی که مواد به اندازه کافی غلیظ شد، آن را بصورت متداول هم بزنید تا غلظت گرفته و رنگی متمایل به قهوه ای داشته باشد. در این حال می توانید قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید سرد شود، سپس قره قروت خانگی خوش طعم حرارت دیده را داخل ظرفی مناسب بریزید و آن را داخل یخچال قرار دهید تا آماده مصرف شده و به اندازه کافی سفت گردد.

قره قروت

تولید قره قروت با دوغ ترش

در این روش نیز باید دوغ را به اندازه کافی جوشانید تا به غلظت مورد نظر رسیده و رنگ آن به حالت قهوه ای در بیاید. در صورتی که مقداری نمک به این ترکیب اضافه کنید، طعم بهتری خواهد داشت. بعد از اینکه مواد را در یخچال قرار دادید و بسته شد، می توان از آن بعنوان تنقلات ترش و لذیذ کنار کشک و یا آش رشته استفاده کرد؛ تولید کشک به روش های مختلفی انجام می گیرد که بهترین روش تولید کشک، استفاده از دستگاه های کشک ساز هیمورا است.

قره قروت

نکات قابل توجه

  • تحقیقات نشان داده قره قروت سرشار از کلسیم و ویتامین D است؛ به همین دلیل در استحکام استخوان ها نقش داشته و از بروز سرطان روده پیشگیری می کند، همچنین این خوراکی ترش سرشار از پروتئین و کربوهیدرات است. پروتئین موجود در این محصول در بدن، نقشی استحکامی داشته و عضلات را تقویت می کند؛ به همین دلیل در رشد و نموی کودکان و افراد بزرگسال و کهن سال تاثیر دارد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  • در هر 100 گرم قره قروت، 240 کیلوکالری انرژی وجود دارد؛ به همین دلیل قسمتی از انرژی روزانه را تامین می کند.
  • این ماده مقداری قند از نوع لاکتوز وجود دارد که جزو قندهای طبیعی محسوب می شود و در مقایسه با قند معمولی، انرژی کمتری دارد؛ در واقع در حین تولید این ماده، لاکتوز شکسته شده و تبدیل به قند ساده تر می گردد، بنابراین استفاده از آن توسط افرادی که لاکتوز شیر را تحمل نمی کنند خوب بوده و مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در قره قروت درصد کمی از چربی وجود دارد؛ به همین دلیل حالت رژیمی داشته و افرادی که چربی خون بالا و اضافه وزن دارند، می توانند بصورت روزانه از آن استفاده کنند تا چربی خونشان کاهش یافته و به وزن ایده آل برسند.
  • در این ماده مقداری اسیدهای آلی وجود دارد که سبب می شود سیستم گوارش، ضد عفونی شده و از رشد باکتری های مضر در آن جلوگیری می کند.
قره قروت

توصیه های لازم در استفاده از این ماده

استفاده از قره قروتی که دارای مقدار زیادی نمک است، به افرادی که دچار پرفشاری خون هستند اصلاً توصیه نمی شود؛ زیرا سدیم خون را بالا برده و فشار خون را بالا می برد. در خرید این ماده دقت کنید؛ چرا که در برخی مکان ها، این محصول را بصورت غیربهداشتی تولید و بسته بندی می کنند که احتمال دارد، سبب مسمومیت و بروز بیماری های گوارشی در فرد مصرف کننده گردد. همچنین توجه کنید که در این ماده مقدار زیادی اسیدیته وجود دارد که مصرف بیش از حد آن، ممکن است سبب فرسایش مینای دندان شده و به مرور دندان ها را با آثار مخربی مواجه کند، بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید.

قره قروت

خلاصه متن

قره قروت فرآورده ای بسیار ترش بوده که جهت تولید آن می توان از دوغ، پنیر و ماست استفاده کرد. این محصول سرشار از کلسیم و ویتامین D بوده و در استحکام استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان بسیار تاثیرگذار است. قره قروت معمولاً به رنگ سیاه و یا قهوه ای می باشد، اما در رنگ های سفید و زرد نیز موجود است.

برحسب تحقیقاتی که بعمل آمده، ثابت شده قره قروت سبب هضم راحت تر غذا می شود و در استحکام مو، دندان و ناخن نیز موثر است. این ماده را می توان به صورت چکیده و یا حرارت دهی تولید کرد؛ بعد از تولید باید آن را داخل یخچال قرار داد تا حالت بسته به خود گرفته و بتوان از آن بعنوان تنقلاتی خوش طعم کنار غذاها استفاده کرد. مصرف قره قروت باید اصولی صورت گیرد و به هیچ وجه در مصرف آن زیاده روی نکنید؛ زیرا ممکن است بدن، با اختلالات مواجه شده و مینای دندان آسیب ببیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *