مضرات یخ

مضرات خوردن یخ برای بدن دیدگاه بگذارید

مضرات یخ برای بدن    

یخ چیست؟ یخ یک ماده شفاف و بدون رنگی است که از سردشدن دمای آب به زیر صفر درجه سانتی گراد تشکیل می شود. و به لحاظ خواص با آب متفاوت می باشد. یخ به دلیل جرم مولکولی کم آن نسبت به آب روی آب شناور باقی می ماند. یخ دارای ساختار کریستالی شش وجهی است که بسیار شفاف می باشد و پایدارترین تریتب مولکولی آب می باشد. یخ یازده مدل کریستالی مختلف بوده که همگی شناخته شده اند. یخ در طبیعت به شکل ها وفرم های مختلف وجود دارد همانند : برف، تگرگ، یخچال های قطبی، یخ  کریستالی و … . در این مقاله به بررسی مضرات یخ می پردازیم.

یخ به شکل طبیعی در بسیاری از مناطق زمین وجود دارد خصوصا قطب شمال و جنوب که با هوای زیر صفر دارای توده های فراوانی از یخ می باشند. انسان با تجهیزات ساخته شده می تواند یخ تولید نماید او با استفاده از دستگاه های یخ ساز، یخچال وفریزرهای خانگی و صنعتی براحتی یخ تولید نموده و مورد مصرف قرار می دهد. تولید و استفاده از یخ از زمان دور وجود داشته که عمده مصرف آن برای خنک کردن محیط خانه و نوشیدنی ها و آب و نگهداری انواع غذاها بوده است.

امروزه هم در خانه و در کارخانه های تولیدی انواع یخ برای مصارف مختلف ساخته می شود. یخ به لحاظ شکل آن در نوع یخ حبه ای، یخ پولکی، یخ قالبی و یخ پودری تولید می شود. که عمده مصرف آن در صنایع دارویی، شیمیایی، مهندسی و ساخت، صنایع غذایی و آشامیدنی ، بیمارستان ها، هتل ها و بسیاری از مراکز فروش و عرضه مواد گوشتی و کشتارگاه ها می باشد.

مضرات یخ

انواع یخ از نظر ساختاری

شاید ما فقط یک نوع یخ را بشناسیم که در یخچال خانه به شکل مکعب در داخل قالب ها تولید می شود. اما این بدانیم چند نوع یخ دیگر وجود دارد بسیار جالب خواهد بود. یخ سیاه نوع دیگری از یخ موجود در طبیعت می باشد که بسیاری اصلا نام آن را نشنیده اند. دلیل نامگذاری این یخ به دلیل رنگ آن نبوده بلکه این یخ به قدری شفاف می باشد که هم رنگ چیزی می شود که به آن چسبیده باشد. یخ سیاه در دمای منفی 18 درجه سانتی گراد تشکیل شده و قابل تشخیص نیست. در ادامه به بررسی مضرات یخ می پردازیم.

برای نمونه یخ زدگی روی یک چاله آب یا دریاچه را در نظر بگیرید این یخ به قدری شفاف است که رنگ آبی به خود می گیرد. نوع دیگری از یخ که برای مصارف صنعتی و بیشتر پزشکی و ایمنی می باشد یخ خشک است که ماده اولیه تشکیل دهنده آن آب نمی باشد بلکه از گاز دی اکسید کربن تشکیل شده است. این یخ سفید رنگ بوده و به هنگام ذوب شدن هیچ نم و رطوبتی از خود بجا نمی گذارد.

مضرات یخ

مضرات یخ برای بدن

مصرف یخ در فصول گرم سال به میزان قابل توجهی افزایش می یابد زیرا در تابستان خوردن یک لیوان نوشیدنی خنک شاید بهترین و خوشمزه ترین خوردنی باشد که دارای لذت فوق العاده ای است. اما خوردن یخ به تنهایی شاید یک عادت نادرست و برخواسته از مشکلات جسمانی و روحی در بدن فرد باشد. یخ هیچ نوع خاصیت و ارزش غذایی ندارد، خوردن آن ممکن است بدن را خنک کند و باعث رفع اثرات گرما در بدن شود ولی اگر خوردن آن به یک عادت تبدیل شود، می تواند برای فرد صدمات زیادی از نظر جسمی به بار آورد. در این مقاله به برخی مضرات خوردن یخ می پردازیم.

یکی از اولین مضرات یخ که با خوردن آن بوجود می آید صدمه دیدن دندان و مینای آن می باشد. جویدن و خوردن یخ به دلیل سفت بودن آن باعث ترک خوردگی ریز مینای دندان شده و به مرور موجب شکستن و صدمه دیدن دندان شده که باعث مراجعه به دندانپزشک گردد.

از دیگر مضرات یخ برای دهان، افزایش احتمال پوسیدگی دندان و بالا رفتن حساسیت دندان به گرما و سرما شوند. اگر چنانچه دارای دندان پرکرده یا روکش شده در دهان باشید خوردن یخ صدمات جبران ناپذیری را به این دندان های شما وارد می نماید. همچنین به دلیل سفت بودن یخ امکان آسیب دیدن فک برای افراد بسیار بالاست.

خوردن یخ به شکل می تواند ناشی از کمبود برخی املاح خصوصا آهن در بدن فرد باشد. زیرا فقر آهن موجب کم خونی فرد شده و خون رسانی به مغز دچار اختلال می شود و فرد با خوردن یخ دچار هوشیاری شده و این عمل خون رسانی به مغز را افزایش می دهد و فرد فکر می کند با خوردن یخ حالش بهتر شده است.

برای مشاهده ی یخساز های هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *