مقایسه آبگرمکن های خورشیدی

مقایسه آبگرمکن های خورشیدی وکیوم و پنلی دیدگاه بگذارید

آبگرمکن خورشیدی

در این مقاله به مقایسه آبگرمکن های خورشیدی می پردازیم. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی نگرانی انسان نسبت محیط اطرافش بیشتر می شود و به دلیل به وجود آمدن دستگاه های پیشرفته که باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیر به طبیعت می شوند این نگرانی دو چندان می شود از جمله این دستگاه ها سیستم های گرمایشی هستند که به دلیل تأمین نیازهای گرمایشی بشر ساخته شده اند. استفاده از سیستم های گرمایشی از جمله موارد مهمی می باشند که برای تأمین نیازهای گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از سیستم های گرمایشی باعث به بار آمدن هزینه های بسیار بالایی می شود به همین دلیل برای کاهش این هزینه ها و استفاده از انرژی های طبیعی و پاک سیستم های خورشیدی توسط انسان ساخته شده است.

آبگرمکن های خورشیدی هیمورا از جمله این سیستم ها هستند که با انرزی خورشید کار می کنند.این آبگرمکن ها با جذب انرژی خورشید آب را گرم می کنند و تمام نیازهای گرمایشی را حل می کنند. به دلیل استفاده از انرژی خورشیدی در این سیستم ها هیچ گونه مصرف اضافی اقتصادی ندارند و کاملا به صرفه می باشند و هیچ گونه آلودگی برای محیط تولید نمی کنند.

از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده ی آبگرمکن های خورشیدی می توان به گردآورنده، مخزن،مبدل گرمایی، کنترل کننده های اتوماتیکی، پمپ، لوله ها و اتصالات شیرالات و اتصالات دیگر اشاره کرد.

مقایسه آبگرمکن های خورشیدی

مقایسه آبگرمکن های خورشیدی

امروزه آبگرمکن های خورشیدی در چندین مدل متفاوت ساخت می شوند و تقریبا سیستم عملکردی مشابهی با یکدیگر دارند. در این مقاله به مقایسه آبگرمکن های خورشیدی می پردازیم. استفاده از این گونه سیستم ها در نواحی گرم و خشک بسیار متداولتر می باشد زیرا در این گونه مناطق به دلیل تابش نور خورشید در تمام فصول سال استفاده از این سیستم ها بهینه تر می باشد. از لحاظ مدل چندین نوع آبگرمکن خورشیدی وجود دارد که از این میان به آبگرمکن های وکیوم دار و پنلی می توانیم اشاره کنیم که با توجه به سلیقه و نوع نیاز مکان مورد نظر انتخاب می شوند. به آبگرمکن های خورشیدی پنلی صفحه تخت و آبگرمکن های وکیومی که به صورت لوله ای هستند تحت خلا می گویند. در اینجا ابتدا در مورد سیستم کارکرد و همچنین تفاوت هر دوی این سیستم ها توضیحی ارائه خواهیم داد.

آبگرمکن خورشیدی پنلی

  آبگرمکن های خورشیدی پنلی از ساده ترین سیستم های خورشیدی هستند که در تمامی محیط ها به راحتی قابل نصب و استفاده می باشند. این سیستم ها که متداولترین نوع سیستم های گرمایشی خورشیدی هستند بر روی سقف خانه ها د یا در مناطق باز که نور خورشید به صورت مستقیم می تابد نصب می گردند.ساختار این آبگرمکن های خورشیدی به شکل جعبه های مستطیلی شکلی می باشد که در داخلش از صفحات جذب کننده ی که از جنس فلزی، مسی و یا آلومینیومی هستند و دارای پوشش در رنگ های متفاوت هستند تشکیل شده است. انرژی خورشید به وسیله ی این صفحات جذب می گردد. در مقایسه آبگرمکن های خورشیدی می توان گفت آبگرمکن خورشیدی وکیومی وجود خلا در بین لوله های آبگرمکن خورشیدی وکیومی می باشد.

در ساختار این صفحات خورشیدی از لوله های استفاده شده که آب یا دیگر سیال انتقال حرارتی درون آنها جریان دارد. به دلیل جلوگیری از اتلاف حرارت در اطراف این صفحات از عایق بندی بسیار مناسبی استفاده شده است. رویه ی این آبگرمکن های خورشیدی با استفاده از پلاستیک های شفاف و یا شیشه پوشیده می شود که باعث زیباییی خاص آنها شده است. استفاده از این پنل های خورشیدی باعث جذب هرچه سریع تر انرژی خورشیدی می شود و در ساعاتی از روز که نور آفتاب نمی تابد انرزی آن را ذخیره می کنند.

مقایسه آبگرمکن های خورشیدی

مقایسه آبگرمکن های خورشیدی وکیوم و پنلی

در ساختار این نوع آبگرمکن ها از لوله های تحت خلا استفاده شده است.این لوله ها از شیشه های دو جداره ساخته شده اند که در بین دو جداره خلا وجود دارد و در سطح بیرونی آن از پوششی که جذب کننده ی انرژی خورشیدی می باشد استفاده شده است.

لوله های استفاده شده در این آبگرمکن ها به صورت کاملا مستقیم وارد مخزن شده اند که آب داخل مخزن و همچنین لوله ها را پر آب می کند. زمانی که نور خورشید به این لوله های شیشه ای می تابد آب داخل آنها را گرم می کند، این آب گرم به سمت بالا حرکت می کند و در بین لوله های شیشه ای و مخزن به جریان در می آید و باعث گرم شدن هرچه سریعتر آب داخل مخزن می شود. در مقایسه آبگرمکن های خورشیدی می توان گفت آبگرمکن خورشیدی پنلی هرچه سریع تر انرژی خورشیدی را جذب می کند.

مخزنی که در این سیستم ها استفاده می شود از جنس استیل می باشد که با استفاده از فوم تزریق شده عایق بندی شده است و از اتلاف گرمای داخل مخزن جلوگیری می کند. از مهم ترین مزایای استفاده از این آبگرمکن های خورشیدی وجود خلا در بین لوله ها می باشد زیرا این خلا در زمستان باعث می شود که بدون نیاز به ضد یخ سیستم به صورت کاملا عالی کار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *