مناطق مختلف از چه نوع کولر گازی باید استفاده کنند؟ دیدگاه بگذارید

 همانطور که می دانید مصرف انرژی کولرهای گازی بخصوص در فصول گرم سال بسیار بالاست و جزء پر  پرمصرفترین وسایل برقی محسوب می شود. لذا هنگام خرید این نوع وسایل خانگی بایستی منطقه ی زندگی، مشخصات و انواع کولر گازی توجه کنید تا بتوانید کولرهای متناسب با شرایط آب و هوایی خود انتخاب کنید. با یک انتخاب مناسب مصرف برق و هزینه های مرتبط با آن کاهش یافته، همچنین عمر کولرگازی افزایش می یابد. جهت راهنمایی در خرید کولر گازی مناسب با  اقلیم آب و هوایی محل زندگی خود با ما همراه باشید.

انواع کولر گازی برحسب مناطق

دسته بندی انواع کولر گازی در سه کلاس آب و هوایی معتدل (T1)، خنک (T2) و گرمسیری (T3) دسته می باشند. کولرها در دسته ی آب و هوایی گرمسیری در دمای 52  الی 60 درجه ی سانتیگراد بدون بروز هیچگونه مشکلی می توانند به راحتی به خنک سازی محیط بپردازند و از این کولر ها در مناطق گرمسیر و خشک مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان بلوچستان استفاده می شود.

در مناطق آب و هوایی معتدل مانند نیمه شمالی ایران، تهران یا کرج  معمولا از کولرهای نوع T1 استفاده می شود. کارکرد این کولرها در دمای حداکثر ۴۳ درجه سانتیگراد تا دمای ۴۶ درجه سانتیگراد می باشد.

برچسب انرژی کولر گازی

در هنگام خرید کولرهای گازی توجه کنید که این وسیله ی خانگی را از فروشگاه‌ های معتبر تهیه کنید، که دارای نشان استاندارد و برچسب انرژی برای انتخاب و خرید بهتر باشد. این برچسب ها حاوی اطلاعاتی هستند که مصرف کنندگان می توانند انواع کولر گازی را بنابه شاخص مصرف انرژی تعیین شده و رده های انرژی A تا G مقایسه نمایند. کولرهای گازی معمولا دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. با توجه به اینکه دمای مناسب کولر برای فصول گرم بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است و ترموستات وظیفه دارد زمانی که دمای اتاق به دمای تنظیم شده رسید، کولر را به طور خودکار خاموش کندتا مصرف انرژی کاهش پیدا کند.

انواع کولر گازی در مناطق مختلف

هنگام خرید انواع کولر گازی دقت کنید که نشان استاندارد و برچسب انرژی  کولر A یا B باشد . چون مصرف انرژی کمتر و کارایی بالاتری نسبت به سایر کولرها دارند. با رعایت نکات ذکر شده می توانید تا حدود ۲۰ درصد در هزینه برق مصرفی خود صرفه‌جویی نمایند.

نکاتی برای کاهش مصرف انرژی کولر گازی

با تمیز بودن کندانسور (قسمت تقطیر کننده)  انواع کولر گازی با توجه به رفت و آمد راحتتر جریان هوا، این کار باعث می شود فشار وارده بر کولر کاهش ، بازدهی افزایش و درنیتجه میزان برق مصرفی کولر نیز کاهش  یابد. سعی کنید کولری گازی را در مسیر باد نصب نمائید تا تبادل حرارت در کندانسور افزایش یابد .

سرویس سالیانه کولر گازی یکی دیگر از روشهای کاهش مصرف برق این دستگاه می باشد. عدم سرویس سالیانه باعث آسیب جدی به دستگه می شود. موارد دیگری مانند در نظر گرفتن فضای آزاد مناسب در پشت کولر جهت گردش هوا، درزگیری اطراف کولر، قرار نگرفتن در معرض تابش مستقیم نور خوشید، تمیز کردن فیلتر هوا و رادیاتور هم نقش عمده ای در کاهش مصرف برق کولر گازی دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *