پلت خوراک دام و طیور

افزایش بهره وری صنعت پرورش دام و طیور با استفاده از خوراک پلت دیدگاه بگذارید

پلت خوراک دام و طیور، راهی برای افزایش بهره وری دام

وقتی گذری به حاشیه شهر ها داریم، چشممان به دامپروری ها و مراکز پرورش طیور و حتی استخرهای پرورش آبزیان می افتد. فراوان اند بسیاری از افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت می باشند. عده ای به پرورش دامهایی مثل گاو، گوسفند، بز  و برخی دیگر به پرورش پرندگان و طیوری مثل، مرغ، غاز، شتر مرغ و غیره مشغول هستند و تعدادی دیگر نیز به پرورش آبزیان. آنها برای اینکه بهره وری پرورش دام، طیور و آبزیان خود را بالا ببرند، بایستی مواردی را رعایت کنند! باید محیطی کاملاً آرام و مطلوب برای آنها تامین کرده، موازین بهداشتی آنها را رعایت کنند. همچنین علاوه بر آن یکی از مهمترین و اساسی ترین دلایل در افزایش بهره وریشان، یعنی غذای مناسبشان ( پلت خوراک دام و طیور ) را تامین نمایند.

از نظر برخی دامداران مهمترین غذای دام عمدتاً یونجه و علوفه های خشک و غلات می باشد. همچنین از نظر بعضی صاحبان مراکز طیور، مهمترین غذای پرندگان انواع دانه های گندم، ارزن و … می باشد. برای مراکز پرورش آبزیان نیز، اصلی ترین آنها خرده های نان خشک و آرد و پودر ماهی و غیره به نظر می رسد. این غذاها به تنهایی شاید به عنوان غذای دام شما بحساب بیایند، ولی شاید نتوانند آن گونه که شما می خواهید سبب رشد و بهره دهی حیوانات شما شوند!!

ایده شکل گیری پلت خوراک دام و طیور

امروزه حتی انسان نیز در نوع غذای خود تغییراتی ایجاد کرده است. شاید یک تکه گوشت پخته، بتواند به عنوان غذا برای انسان بشمار رود. اما با اضافه کردن چاشنی هایی مانند سبزیجات و مواد مغذی دیگر، می توان آن را به صورت کاملا غنی تر، برای سلامتی در آورد! در واقع یک تکه گوشت فقط پروتئین بدن شما را تامین می کند. ولی با اضافه کردن مواد غذایی دیگر ، می شود علاوه بر پروتئین، مواد معدنی، ویتامین و مواد دیگر را نیز به بدن رساند!

تغذیه حیوانات نیز به همین صورت است. با اضافه کردن موادی علاوه بر یونجۀ خالی می توانید، ارزش غذایی تغذیه حیوانتان را بالا ببرد. بنابراین در رشد و بهره دهی آنها، کمک زیادی به این طریق خواهید کرد. در ادامۀ مطلب به شما خواهیم گفت که، چگونه چند ماده غذایی مختلف را می توانید، بعد از آسیاب کردن به صورت کاملاً فشرده و حبه ای به مصرف دام، طیور  و یا شیلات خود برسانید!! پس ادامۀ مطلب را از دست ندهید.

پلت خوراک دام و طیور

فشرده کردن چند غذای کاملاً مقوی برای دام و طیور و حتی شیلات!

همانگونه که گفتیم ما غذای خود را طوری تهیه می کنیم، که باعث افزایش سلامتی شود! با مخلوط کردن چند ماده و طبخ آن، انواع خواص مثل پروتئین، فیبر، ویتامین ها و … را در وعده های غذایی خود جا می دهیم. با توجه به اینکه دام، طیور و آبزیان، از خواص غذا و ویتامین و پروتئین و فیبر بی خبر هستند، پس ما خود باید برایشان کاری کنیم! می توانیم غذای آنها را کاملاً غنی از تمامی مواد مغذی دربیاوریم و سپس در ابعاد کوچک و حبه ای به خورد آنها دهیم. در واقع شما با اینکار معجونی برای دام های خود خواهید ساخت با ابعاد کوچک ولی خیلی غنی!

پس اگر به فکر افزایش راندمان پرورش دام، طیور و یا آبزیان خود هستید، بایستی که روش های قدیمی برای تامین غذای دام خود را رها کنید. از این رو باید شرایط تغذیه ای دام خود را به سمت روش های نوین و پیشرفته ببرید! امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن تمامی کارها، دستگاه هایی برای این منظور ابداع شده اند. دستگاه های ساخت پلت خوراک دام و طیور ، به راحتی می توانند تمامی مواد غذایی لازم برای دام هایتان را، فشرده سازی یا بعبارتی پلت کنند. در نتیجه به حالت حبه یا گلوله مانند تحویلتان خواهند داد!

پلت خوراک دام و طیور

پلت خوراک دام و طیور و یا شیلات چیست؟

همانگونه که گفته شد، پلت ها حبه ها یا گلوله های فشرده شده از چند مادۀ مقوی برای خوراک دام، طیور و شیلات هستند. پلت کردن مواد غذایی نیز، در واقع به معنای متراکم کردن چندین مادۀ پودری و تولید آن در اشکال مختلف و با ابعاد کوچک است. پلت ها را می توان بر اساس نوع دام تعیین کرد. برای مثال در تهیه پلت برای دامی که یونجه می خورد، می توان علاوه بر یونجه مواد مفید دیگر که در تولید شیر یا گوشت آنها موثر است نیز اضافه نمود. تمامی مواد را ابتدا باید به صورت پودر و آسیاب درآورد و سپس به صورت پلت و فشرده تولید کرد.

پلت ها معمولا در دو دسته بدون رطوبت و مرطوب تقسیم بندی می شوند. که برای تولید آنها از دستگاه های پلت ساز مخصوصی استفاده می شود. برخی از این دستگاه ها قابلیت متراکم کردن مواد را به صورت خشک دارند. دسته دیگری از آنها نیز؛ قابلیت فشرده کردن مواد را به صورت خیلی چسبنده تر نسبت به حالت قبلی دارند، که با اعمال بخار روی آنها صورت می گیرد.

فرآیند تولید پلت خوراک دام و طیور

پلت های مغذی دام، طیور، شیلات، بر اساس ماده اولیه ای که قرار است فشرده سازی و کنسانتره شوند، متفاوت هستند. در تولید آنها، مواد اولیه موثر در رشد و بهره وری دام، طیور و یا شیلات را در ابتدا، به صورت پودر شده و آسیاب در می آورند. سپس تمامی پودرهای مواد را با هم مخلوط می کنند و آنها را درون دستگاه های پلت سازی می ریزند. در فرآیند تولید پلت، به منظور افزایش چسبندگی کافی آنها علی رغم بخار آب، می توان از ماده های همبند برای تولیدشان استفاده کرد. به این طریق مواد تشکیل دهنده پلت چسبندگی بیشتری خواهند داشت.

از انواع ماده های همبند می توانیم به ملاس، بنتونیت و … اشاره کنیم. بعد از اینکه مواد آسیاب شده، به همراه مواد همبند درون دستگاه ریخته شد. دستگاه تمام مواد خوراک آن را به صورت کاملاً فشرده و حبه ای تحویلتان خواهد داد.  لازم به ذکر می باشد که اندازه هر پلت تولید شده بستگی به نوع حیوان شما خواهد داشت. از درشت ترین پلت ها  می توان به مواد خوراک دامهایی مثل گاو  اشاره کرد و ریزترین پلت ها مربوط به  ماهی ها، می باشند.

مزیت های طلایی پلت خوراک دام و طیور

  • با توجه به این که پلت ها از چند مادۀ مغذی به صورت فشرده تشکیل شده اند، با مصرف آنها توسط دامهایتان می توانید راندمان و بهره دهی دامهای خود را چندین برابر کنید.
  • دامدارانی که دامهای خود را با علوفه های خشک تعلیف می نمایند، با مشکل دپو و ذخیره آنها رو به رو می شوند. مواد پلت خوراک دام و طیور فشرده این مزیت را دارند که، داخل ظروف در بسته ریخته شوند و در یک گوشه نگهداری شوند. پلت های غذایی که امروزه برای دام ها و طیور و آبزیان ساخته می شوند، دارای بسته بندی های کاملاً متراکم و جمع و جور می باشند. همچنین پاکت های در بسته ، انتقال بیماری از مواد غذایی به دام ها به حداقل خودش می رساند! چنانچه غذای دام دارای میکروب باشد، می تواند به داخل روده دام نفوذ کند وسیستم ایمنی بدن آنها را کاهش دهد.
  • بسیاری از خوراک دام ها به دلیل روباز بودن و در مجاورت هوا بودن، ممکن است دچار ایرادات دیگری نیز مانند نفوذ آلودگی و میکروبها شوند. همانگونه که گفته شد، شما می توانید که این پلت ها را درون ظروفی دربسته قرار دهید، تا حتی گرد و غبار نیز روی آنها ننشیند!
  • طعم پلت خوراک دام و طیور که با دستگاه های پلت ساز تهیه می شوند به دلیل تلفیقی بودنشان قطعاً نسبت به یونجه و سایر مواد غذایی تکی لذیذ تر خواهند بود! بنابراین دام با میل زیاد می تواند، آنها را مصرف نماید.

ادامه مزیت های خوراک پلت

  • مواد پلت خوراک دام و طیور، به دلیل فشرده و متراکم بودن، به راحتی قابلیت فاسد شدن و اکسید شدن در مقابل هوا را ندارند. در صورتی که مواد دیگر می تواند به آسانی در تماس با اکسیژن خراب شده و ارزش غذایی خود را از دست دهد.
  • مواد پلت شده به دلیل اندازه کوچک و حبه مانندی که دارند، به راحتی می توانند هضم شوند. بنابراین علاقه مندان به پلت ها، بیش از بیش خواهد شد و دام نسبت به علوفه های خشک و بی روح، تمایل بیشتری به خوردن پلت ها خواهد داشت!
  • می توانید با پلت ها، طیور خود را از مطمئن ترین و بهترین نوع مواد غذا دهید. با این کار، طیور شما از خطر باکتری های مضر در غلات مثل باکتری سالمولنا و … دور میماند!
  • زمان تغذیه دام با پلت ها، در مقایسه با علوفه و مشابه آنها قابل قیاس نیستند! در دامداری هایی که با ترافیک دام روبرو هستند، شما با این مواد می توانید راندمان و سرعت دامپروی خود را بالا ببرید.
  • مواد پلت خوراک دام و طیور از چندین ماده مغذی، تشکیل شده اند. بنابراین دارای ارزش غذایی زیادتری نسبت به سایر خوراک دام می باشند.
  • در بسیاری از فصول سال دسترسی به علوفه های تازه و مقوی و تهیۀ آنها برای مراکز پرورش دام و طیور و شیلات به سختی خواهد بود. با پلت های مغذی می توانید به راحتی، حتی در فصل های سرد و بارانی سال، خوراک دام خود را بصورت ذخیره داشته باشید.
پلت خوراک دام و طیور

سخن پایانی

در این مقاله برایتان توضیح دادیم که چگونه می توانید به جای تغذیه دامتان با مواد غذایی نامطلوب و گاهاً سخت و خشک، از موادی با سایز ریز، نرم و غنی از چند ماده مغذی استفاده کنید. در این صورت رشد دامتان و بهره دهی آنها چندین برابر خواهد شد. شما با این کار می توانید، دامتان را با کپسولی از پروتئین ها، ویتامینها، مواد معدنی و سایر مواد مفید دیگر پذیرایی کنید! در این صورت آنها را از خوراک خشک، با ابعاد بزرگ و غیر قابل هضم نجات داده اید.

بنابراین مواد خوراکی کنسانتره و ترکیبی پلت می تواند جایگزین ویژه ای برای موادی مانند علوفه های خشک و … باشند. پس اگر به دنبال آن هستید که یک نظم و ترتیب عالی به تغذیه دام خود دهید، پلت ها می توانند بهترین گزینه برای دامهایتان باشند. شما با خرید یک دستگاه تولید پلت خوراک دام و طیور ، به راحتی می توانید  نوع خوراک و تغذیه دامتان را خود تعیین کنید! در واقع می توانید طبق سلیقه خود انواع مواد خوراکی را که می دانید برای دامتان می تواند، مفید باشد را در داخل دستگاه ریخته و به شکل کاملا ریز و متراکم شده به خورد دام هایتان دهید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *