کاربرد آبگرمکن های خورشیدی

کجاها از آب گرمکن خورشیدی استفاده می کنیم؟ دیدگاه بگذارید

کجاها از آب گرمکن خورشیدی استفاده می کنیم؟

خورشید یکی از منابع عظیم، پایان ناپذیر، پاک و رایگان انرژی در کل دنیا است که از زمان شناخت آن توسط انسان سعی بر استفاده نمودن از این منبع بی پایان را دارد. بشر در طول زندگی خود از این انرژی به شکل های مختلف بهره می برد اما او می خواهد این انرژی رایگان را با منابع دیگر هزینه دار جایگزین نماید. لذا تلاش برای این بهره مندی باعث گردیده تا در سال های اخیر تجهیزاتی بسازد که برای گرمایش آب و محیط زندگی از آنها استفاده می نماید. در این مقاله به بررسی و توضیح کاربرد آبگرمکن های خورشیدی می پردازیم.

آب گرمکن خورشیدی یکی از وسایلی است که برای تامین آب گرم مصرفی روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. این آب گرمکن با کمک تجهیزات خاص خود اشعه های خورشیدی را جذب و تبدیل به گرما می کند که این گرما صرف گرم شدن آب می شود. کاربرد این سیستم در منازل یا محل کار برای تامین آب گرم هزینه های مصرف انرژی را به شکل چشمگیری کاهش می دهد. عملکرد آب گرمکن خورشیدی طوری است که شما با کاربرد آن می توانید در طول شبانه روز و روزهای ابری، آب گرم در اختیار داشته باشید زیرا این آب گرمکن دارای مخزن دوجداره عایق کاری شده ای می باشد که قادر است مدت زمان سه روز آب گرم را بدون افت دمای آن حفظ و نگهداری نماید.

کاربرد آبگرمکن های خورشیدی

 انواع و کاربرد آبگرمکن های خورشیدی

کلکتورها یا صفحات جاذب بخش اصلی آب گرمکن های خورشیدی هیمورا می باشند. کلکتورها با جذب نور خورشید سیال داخل خود را که می تواند آب یا هوا باشد گرم می نمایند. این سیال داغ توسط مبدل های حرارتی به شکل غیرمستقیم آب مورد نیاز مصرف کننده را گرم می نماید.

برای دسته بندی آب گرمکن های خورشیدی یکی از فاکتورهای مهم وجود و عدم وجود پمپ برای به گردش درآوردن سیال داخل کلکتور می باشد. بر همین اساس سیستم های آب گرمکن خورشیدی در سه نوع تولید می شوند. آب گرمکن خورشیدی بدون پمپ یا ترموسیفون، آب گرمکن خورشیدی پمپ دار تحت فشار، آب گرمکن خورشیدی با سیستم برگشت ثقلی.

در نوع اول آب گرمکن های خورشیدی پمپی برای جابجایی سیال وجود ندارد و عمل حرکت سیال به وسیله گرمای خورشید صورت می گیرد. بدین شکل که قسمت گرم سیال که چگالی کمتری دارد به طرف بالا حرکت کرده و جابجا می شود این اختلاف دما  وارتفاع موجب بوجود آمدن حرکت در سیال در داخل مدار کلکتور می گردد. کاربرد آبگرمکن های خورشیدی بسیار زیاد می باشد.

 در مدل دوم این تجهیزات، آب گرمکن مجهز به یک پمپ تحت فشار بوده و سیال را در سیستم بسته کلکتور به جریان می اندازد. در این سیستم ها برای عدم یخ زدگی آب داخل کلکتور از ماده ضد یخ استفاده می نمایند.

در مدل های برگشت ثقلی از فرآیند گرمایش غیرمستقیم آب بهره مند می گردند. در این سیستم ها آب داخل یک محیط بسته گرمای خورشید را به وسیله کلکتور جذب شده با واسطه گری یک مبدل حرارتی دریافت می نماید. این سیستم تا وقتی گرمای خورشید بتابد کار می کند و در غیر این صورت سیال در اثر نیروی گرانشی خود به مخزن برمی گردد.

کاربرد آبگرمکن های خورشیدی

کاربرد آبگرمکن های خورشیدی

این سوالی است که خیلی از کاربران که می خواهند از این تجهیزات استفاده نمایند برایشان مطرح می باشد. آب گرمکن های خورشیدی را می توان در تمام محل هایی که اشعه خورشید به آنجا تابیده می شود استفاده نمود. شاید مصرف کنندگان وجود هوای ابری یا کاربرد این دستگاه در فصل زمستان و هوای سرد را قبول نداشته باشند، اما باید گفت که آب گرمکن های خورشیدی طوری طراحی شده اند که در فصل زمستان به علت تغییر زاویه تابش اشعه خورشیدی  بتوانند به راحتی این اشعه ها را دریافت کنند حتی کاربرد آبگرمکن های خورشیدی نسبت به فصل تابستان بهتر می باشد.

وجود سرما در فصول سرد سال مانعی در کاربرد این تجهیزات نمی باشد زیرا وجود عایق کاری ضخیم با عایق های حرارتی با کیفیت، تانک های این دستگاه باعث می شود که هیچ گونه هدررفت گرما و انرژی وجود نداشته و دمای آب گرم را به مدت طولانی ثابت نگه دارند. حتی با کوتاه شدت روزها در زمستان و هوای ابری تغییری که در کارایی آب گرمکن های خورشیدی بوجود می آید این است که دمای آب گرم تامین شده در حدود 70-75 درجه سانتی گراد خواهد بود.

در هوای ابری و نبود خورشید، کلکتور می تواند با جذب اشعه های پراکنده در روز موجب گرم شدن آب شود. با توجه به تحقیقات انجام شده تعداد روزهای ابری در سال حدود 13 درصد می باشد که این مورد با وجود امکانات تعبیه شده در آب گرمکن خورشید با مخازن ذخیره کاملا عایق کاری شده قابل جبران می باشد. یادآوری این نکته قابل تامل است که مخازن آب گرمکن های خورشیدی با عایق بندی بسیار ضخیم و مدرن می توانند تا سه شبانه روز آب را در دمای 20- درجه سانتی گراد، داغ نگه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *