کاربرد سونای بخار

اصول استفاده از سونای بخار      دیدگاه بگذارید

اصول استفاده از سونای بخار     

استفاده از حمام و آب گرم یا بخار آن یکی از راه های به دست آوردن آرامش و راحتی اعصاب می باشد. از زمان های گذشته حمام مکانی برای تفریح و نظافت برای افراد بوده است. آب درمانی و بخار درمانی پیشینیه بسی طولانی دارد و از گذشتگان تا به امروز مورد استفاده بوده است. انسان با قرار گرفتن در آب های معدنی متوجه شده که برای دردهای عضلانی و مفصلی او بسیار مفید می باشد. و امروزه محققان دریافته اند که املاح موجود در آب و همچنین استفاده از بخورهای مختلف در رفع و درمان بیماری ها موثر می باشد. در ادامه با کاربرد سونای بخار آشنا خواهیم شد.

سونا نوعی حمام است که در آن از بخار آب برای رفع خستگی، مشکلات جسمی و ایجاد آرامش مورد استفاده قرار می گیرد. حمام سونا از لحاظ کاربردی در دو مدل مورد بهره برداری دارد. سونای خشک و سونای بخار. عملکرد این دو حمام مشابه هم بوده ولی از نظر نوع گرمای مورد استفاده متفاوت می باشند. سونای خشک، گرمایی است که ازیک منبع حرارتی بدون رطوبت و به صورت خشک به محل حمام یا اتاقک تزریق می گردد و اتاق از چوب مفرش شده است.

سونای بخار همانطور که مشخص می باشد از بخار گرم آب با دمای استاندارد استفاده شده و در یک اتاق کاشکاری یا سنگ کاری شده تزریق می شود. گرمای این اتاق در حدود 46-60 درجه سانتی گراد و به همراه بخار آب و رطوبت صددرصد می باشد. در حمام های سونا صرفا از آب برای تولید بخار استفاده نکرده و از انواع عرق یا اسانس  گیاهان دارویی به منظورهای درمانی و رفع استرس و اضطراب و تولید آرامش بهره مند شد. قابل ذکر است این عمل بیشتر در سوناهای خصوصی امکان پذیر می باشد که کاربران مشخص و معینی دارد.

کاربرد سونای بخار

مزیت های استفاده از حمام سونای بخار

دانستن مزیت های هر محصول یا چیزی ما را در استفاده بهینه از آن کمک می کند و سعی در بهره برداری کامل از آن می نماییم. در این بخش مقاله برخی فواید کاربرد سونای بخار را توضیح داده و سپس به چگونگی استفاده اصولی از سونای بخار می پردازیم.

گرمای مرطوب باعث گشاد شدن رگ های خونی و مویرگ ها در بدن شده و گردش خون را راحت تر می نماید. این گشاد شدن رگ ها به تناسب موجب کاهش فشار خون شده و برای سلامتی قلب بسیار مفید می باشد. استفاده متناوب از سونای بخار می تواند برای افرادی که دچار مشکلات قلبی و عروقی هستند و بخصوص افراد سالمند بسیارمفید باشد.

کاربرد سونای بخار

دیگر مزیت ها

یکی از راه های دفع سموم از بدن، عرق کردن می باشد. زمانی که شما در معرض هوای گرم و مرطوب قرار می گیرید. بدن شروع به عرق کردن و سم زدایی از بدن می کند که این عمل علاوه بر سلامت کلیه بخش های بدن در سلامتی پوست و شادابی آن کمک شایانی می کند. همچنین وجود بخار گرم باعث بازشدن سینوس ها و ریه ها گردد که موجب تنفس راحت فرد می گردد. کسانی که دچار گرفتگی مجازی تنفس به هر دلیلی هستند می توانند از آن بهره مند شوند.

حمام سونای بخار موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده که دلیل آن ایجاد تحریک در لکوسیت ها می باشد. همچنین سبب آزاد شدن آندروفین در بدن می گردد که به عنوان هورمون آرام بخش و حس خوب شناخته می شود. این هورمون دلیل اصلی بوجود آمدن آرامش و احساس جوانی در فرد می باشد که به هنگام قرارگیری درمعرض بخار گرم بوجود می آید.

کاربرد سونای بخار

کاربرد اصولی از سونای بخار

برای نهایت فایده بردن از سونای بخار اطلاع داشتن از برخی دانسته ها و اصول صحیح کاربرد آن مفید می باشد. برای استفاده از سونا سه مرحله آماده شدن وجود دارد که به ترتیب و مراحل آن را ذکر می کنیم. مدت زمان ماندن در سونا بستگی به شرایط بدنی هر فردی دارد که در حد معمولی و نرمال آن می توان 5-20 دقیقه در سونای بخار ماند.

اولین مرحله از کاربرد سونای بخار آماده شدن برای رفتن به سونا می باشد که از لحاظ استفاده بهینه از آن مهم می باشد. خوردن آب به مقدار زیاد قبل از رفتن به سونا اهمیت دارد زیرا در هوای گرم و مرطوب داخل اتاق سونا بدن شروع به عرق کردن نموده و مقداری از آب خود را از دست می دهد. برای رفع کمبود آب بدن حتما این عمل را انجام دهید. نکته دیگر قبل از ورود به سونا تمیز کردن بدن می باشد که این عمل موجب باز شدن منافذ پوست شده و بدن بهتر می تواند از طریق عرق کردن سموم خود را دفع نماید. تذکر این نکته اهمیت دارد که قبل از رفتن به سونا غذای سنگین نخورید تا موجب ناراحتی شما در طول استفاده از سونا نگردد. انجام حرکات کششی قبل از رفتن به سونا می تواند بدن را تحریک به دفع بیشتر سموم نماید.

به هنگام وارد شدن به سونا باید دمای بدنتان تقریبا برابر با دمای داخل اتاقک سونا باشد تا تاثیری بهتری داشته باشد. به هنگام استفاده از سونا از حوله استفاده کنید تا میزان عرق کردن بدنتان بیشتر گردد. سعی کنید در حالت روحی آرام وارد سونا شوید تا روند دفع سموم بدن به بهترین صورت انجام گیرد. سعی کنید به حالت استراحت درآمده و بدنتان را کاملا ریلکس کنید.

کاربرد سونای بخار

دیگر کاربرد سونای بخار

این عمل موجب دفع استرس و آرامش کامل بدن می گردد و ترشح آندروفین را بیشتر می کند. چون موقع قرارگیری در سونا بدن دچار عرق کردن می شود بهتر است با خود آب به همراه داشته باشید تا کمی از کمبود آب بدنتان را جبران نمایید. همانطور که در بالا گفته شد مدت زمان ماندگاری در حمام سونای بخار حداکثر 20 دقیقه می باشد که برای افراد سالم درنظر گرفته شده است اگر چنانچه بیشتر ازاین زمان در سونا بمانید امکان سرگیجه و ایجاد حالت تهوع وجود دارد و اگر علائمی همانند این موارد در طول استفاده از سونا بوجود آمد سریعا خارج شده به محلی خنک بروید.

مرحله نهایی کاربرد سونای بخار بعد از خروج از حمام می باشد که مهمترین نکته این است که اجازه دهیم بدن که در حالت دمای بالاست و عرق نموده است به آرامی با هوای طبیعی تعدیل شده به دمای عادی خود برگردد. برخی عقیده دارند که باید سریعا بدن را خنک کرد که با توجه به وارد شدن شوک یا گرفتن لرز، آسیب های جدی به بدن وارد می شود. پس برای اینکه نتیجه مطلوب استفاده از سونا را برای بدن فراهم نماییم این نکته را حتما رعایت کنید.

کاربرد سونای بخار

بعد ازخنک شدن بدون حال می توان برای زدودن اثرات عرق و سموم دفع شده از بدن دوش گرفت. دوش مورد نظر دوش آب سرد نیست بلکه دمایی که کم کم بدن شما را به حالت طبیعی برمی گرداند. درست ترین روش دوش گرفتن بعد از سونا این است که ابتدا با آب گرم شروع نموده و سپس دمای آن را کم کم کاهش دهید.

برای مشاهده ی سونای بخار هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *