کارکرد دیگ های بخار

دیگ های بخار و کارکرد آنها دیدگاه بگذارید

دیگ بخار چیست؟ کارکرد دیگ بخار

دیگ بخار یا بویلر محفظه ای بسته جهت تولید بخار بوده که از دو بخش آب و آتش تشکیل شده است و امروزه از آن در صنایع مختلف استفاده می شود. این دستگاه در دو حالت عمودی و افقی قابل تولید بوده که هر دو نوع، عملکرد یکسانی دارند و از قطعات مشابهی تشکیل شده اند. معمولاً جنس دیگ های بخار را می توان از نوع چدن، فولاد، استیل و … انتخاب کرد که نوع چدنی از قابلیت تولید بخار کم فشار برخوردار بوده و نوع فولادی و استیل مخصوص تولید بخار پرفشار هستند. در حالت کلی دیگ بخار به دو دسته کلی تقسیم شده که شامل واترتیوب (لوله آبی) و فایرتیوب (لوله آتشی) است، در ادامه این دو نوع دیگ بخار را بررسی می کنیم.

کارکرد دیگ های بخار

دیگ بخار فایرتیوب

نوع فایرتیوب دارای تعدادی لوله آتشین بوده که معمولاً از آنها گاز داغ عبور می کند، از سوی دیگر آب پیرامون این لوله ها را فرا گرفته و بواسطه حرارت داخلی لوله ها گرم می شود؛ در نهایت بخار تولید می شود.

دیگ بخار فایرتیوب دارای محفظه احتراق و لوله هایی است که گازهای داغ از درون لوله ها گذر می کنند؛ به همین  دلیل آب بیرون لوله ها گرم می شود. از آنجا که این دیگ ها دارای یک مخزن بزرگ آب تحت فشار هستند، از لحاظ ظرفیت و فشار محدودیت دارند؛ جهت رفع این مشکل می توان ضخامت جداره را افزایش داد.

دیگ بخار واترتیوب

با توجه به اینکه در این بویلر از لوله های آبی زیادی استفاده شده است، گرمای زیادی تولید می گردد؛ همچنین در این نوع دیگ بخار حرکت آب سریع تر از دیگ بخار فایرتیوب بوده و میزان بخار بیشتری تولید می شود.

در واقع دیگ بخار لوله آبی (واتر تیوب) دارای درام بوده و بواسطه لوله به هم متصل شده اند، در این دستگاه ها گاز داغ در پیرامون لوله ها جریان یافته و آب در داخل لوله ها جریان دارد.

کارکرد دیگ های بخار

کارکرد دیگ های بخار

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد دیگ بخار وسیله ای جهت تولید بخار است و امروزه از آن در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی (جهت بخار پز کردن مواد غذایی)، مصالح ساختمانی (آماده سازی قیر)، صنایع داروسازی و شیمیایی، صنایع لبنیات، صنایع پتروشیمی، نیروگاه ها، پالایشگاه ها، کارواش، مراکز بسته بندی و تولید ظروف یکبار مصرف، بیمارستان ها و … استفاده می شود.

شرکت صنعتی بازرگانی هیمورا جزو طراحان موفق انواع دیگ بخار در کشور بوده که در ساخت این محصولات از برترین فناوری روز استفاده نموده است. در واقع از دیگ بخار می توان جهت تامین بخار مورد نیاز دستگاه اسانس گیر نوع اول هیمورا استفاده کرد تا بواسطه بخار، تمامی رایحه موجود در گیاهان و گل ها خارج شده و اسانس خالص تولید گردد. همچنین از دیگ بخار می توان جهت تامین بخار مورد نیاز دستگاه های پروسس تانک و پاستوریزاتور هیمورا استفاده کرد؛ بگونه ای که بخار تولیدی توسط دیگ بخار، از بین جداره های این دو دستگاه عبور نموده و حرارت مورد نیاز بصورت غیرمستقیم به مواد داخلی مخزن این دستگاه ها (شیر، پنیر و …) منتقل می گردد.

کارکرد دیگ های بخار

می خواهید بدانید از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

مخزن

مخزن این دیگ بخار را می توان از نوع استیل، فولاد، چدن و … انتخاب کرد و ضخامت بدنه مخزن بر حسب ظرفیت دستگاه متغیر است.

کارکرد دیگ های بخار

کوره

کوره از دیگر بخش تشکیل دهنده این دیگ ها است که معمولاً جنس آن از فولاد بوده و در حالت موازی در درون پوسته یا بدنه قرار گرفته است.

صفحات لوله ها

این صفحات در دو سمت استوانه قرار گرفته و برحسب مکان قرارگیری کوره و لوله های خروج دود برش خورده اند.

پایه ها و شاسی

جهت استقرار راحت دیگ بخار، در ساخت آن از پایه هایی مستحکم استفاده شده که در برابر وزن دیگ مقاوم هستند. در طراحی شاسی این دستگاه از متریال مستحکم استفاده شده که مقاومت دستگاه را تا چندین برابر افزایش داده و از افت بدنه پیشگیری می کند.

با نحوه کارکرد دیگ های بخار آشنا شوید!

این دیگ بخار مطابق با واکنش احتراق که بین هوا و سوخت صورت می گیرد عمل می کند، بگونه ای که شعله تولیدی به داخل لوله هایی که در آب شناورند مشتعل می گردد. در واقع حرارت ناشی از احتراق بواسطه لوله به آب منتقل شده  و آنها را گرم می کند؛ در نتیجه تبخیر صورت می گیرد. بخار تولیدی از طریق لوله کشی به داخل تجهیز مورد نظر (پروسس تانک هیمورا، اسانس گیر نوع اول هیمورا، پاستوریزاتور هیمورا و …) منتقل می گردد؛ البته بخار موجود در لوله کشی را در برنامه حرارتی خاص یعنی جهت تامین گرمایش ساختمان و … هم می توان استفاده کرد.

توجه کنید که دیگ های بخار کم فشار معمولاً در ساختمان ها استفاده می شوند و دیگ بخارهایی که فشار قوی دارند بیشتر کاربردی صنعتی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *