کولرهای آبی صنعتی فن آکسیال

کاربرد کولرهای آبی صنعتی با فن آکسیال دیدگاه بگذارید

چرا کولرهای آبی صنعتی فن آکسیال؟

کولرهای آبی صنعتی فن آکسیال دستگاه هایی برای خنک سازی هوا هستند که کاربردی صنعتی دارند. معمولاً از این نوع کولرها در ساختمان های صنعتی و تجاری، کارگاه ها، گلخانه ها، سوله ها، مجتمع های بزرگ و مکان های دیگر استفاده می شود. کولر آبی با فن آکسیال علاوه بر خنک سازی هوا، سبب تهویه آن نیز می گردد؛ به همین دلیل گزینه مناسبی برای استفاده در محیط هایی است که از ماشین آلات صنعتی و مواد شیمیایی استفاده می شود (حرارت، بو، آلودگی و … را از محیط می زداید). این کولرها با استفاده از دو عامل طبیعی یعنی آب و هوا، عملیات خنک سازی را اجرا و با انرژی برق کار می کنند.

کولرهای آبی صنعتی فن آکسیال، در ظرفیت های مختلف قابل تولیدند و انتخابی مناسب برای خنک سازی محیط هایی با آب و هوای گرم و خشک هستند. این دستگاه ها به پدهای سلولزی مجهز شده اند که قدرت بالایی در جذب آب دارند. فن کاربردی در این کولرها از نوع آکسیال بوده که بصورت محوری عمل کرده و هوای خنک را با قدرت بالا در محیط پیرامون پخش می کند. کولرهای آبی با فن آکسیال نیازی به کانال کشی ندارند؛ به همین دلیل برای انتقال هوای سرد به مسافت طولانی مناسب نیستند. جهت خنک سازی محیط هایی که نیاز به کانال کشی دارند، بهتر است از کولرهای آبی با فن سانتریفیوژی استفاده شود.

کولرهای آبی صنعتی فن آکسیال

اساس کار فن های آکسیال

فن کاربردی در کولرهای آبی صنعتی فن آکسیال در تمایز این دستگاه با سایر دستگاه های مشابه نقش تاثیرگذاری دارد؛ زیرا بوسیله این فن هوای خنک به خوبی در محیط پیرامون به جریان در آمده و خنکی مطبوعی در محیط فراهم می شود، از سوی دیگر سبب تهویه هوا می شود. فن آکسیال با نیروی برق کار می کند و وظیفه اصلی آن پرتاب هوای سرد به محیط است. در حالت کلی این فن، طی مراحلی هوای محیط را به داخل کولر منتقل می کند تا با پدهای سلولزی که مملو از آب هستند برخورد و سرمایش مطبوعی تولید گردد. در نهایت فن این هوای سرد را به محیط پیرامون پرتاب می کند، همین عامل در یکنواختی هوا تاثیرگذار است.

انواع فن های آکسیال

فن آکسیال در سه نوع پروانه ای یا ملخی، پره ای، تیوب (کانالی) تولید می شود. این 3 فن بصورت محوری کار می کنند و هوایی که توسط این فن ها تولید می شود، فشار کم و حجم زیادی دارد. در ادامه به بررسی این سه فن آکسیال می پردازیم:

فن از نوع پروانه ای یا ملخی (Axail Propeller Fan)

فن های پروانه ای، جزو رایج ترین فن های کاربردی در بازار هستند و به فن های ملخی نیز معروفند. این دسته از فن ها، به تیغه هایی باریک و بلند مجهز شده اند که تیغه های کاربردی به توپی ثابت وصل هستند. تمامی این مجموعه در داخل محفظه ای به چرخش در می آید؛ کنترل جریان هوا در این محفظه، تاثیر خیلی کمی داشته و یا کاملاً بی تاثیر است. در ساخت فن های پروانه ای معمولاً از آلیاژها یا مواد فلزی و پلاستیکی استفاده می شود. فن هایی که ظرفیت پایینی دارند دارای پروانه های کوچکی هستند که در حالت کوپله مستقیم به یک الکتروموتور متصل شده اند. در سایزهای بالا، پروانه ها ابعاد بزرگتری داشته و بواسطه تسمه فولی به الکتروموتور وصل می شوند.

فن آکسیال تیوب یا کانالی (Tube Axial Fan)

این فن ها از لحاظ ظاهری، حالتی استوانه ای شکل دارند، اما کارایی آنها همانند فن های پره ای و پروانه ای است. فشار کاری فن های کانالی، بیشتر از فن های پره ای و پروانه ای می باشد. این فن ها یا هواکش ها شباهت زیادی به هواکش های پره ای دارند، فقط از لحاظ ساختاری با هم متفاوتند (نوع پره ای یا وین به پره های هدایت گر مجهز شده است). فن آکسیال کانالی بگونه ای طراحی شده که بین قاب استوانه ای و نوک پره های پروانه، فاصله خیلی کم باشد که این عامل در افزایش کارایی آن تاثیرگذار است.

جریان هوا توسط فن آکسیال کانالی، بصورت معکوس ایجاد می شود و این مسئله سبب افزایش بهره وری آنها در شرایطی می شود که به تهویه مطبوع نیاز است. اتصال پروانه فن های محوری کانالی به الکتروموتور، بصورت مستقیم صورت می گیرد؛ ولی در مواردی نظیر تخلیه اسپری رنگ، تخلیه هوای آلوده و وجود رطوبت بالا که سبب آسیب به الکتروموتور می گردند، این اتصال در حالت فولی تسمه صورت می گیرد.

فن های آکسیال پره ای (Vane Axial Fan)

فن های آکسیال پره ای از فن های مدرن محوری هستند که محبوبیت بالایی داشته و می توان از آنها، به عنوان فن های وین یا جت هواکش نیز یاد کرد. ابعاد این دسته از فن ها، نسبت به سایر فن های آکسیال بزرگ تر است، اما از لحاظ عملکرد تفاوت چندانی با هم ندارند. این فن ها نمونه پیشرفته فن های کانالی هستند و در بدنه آنها از تیغه هایی استفاده شده که انتقال هوا و فشار استاتیک را بهبود بخشیده و نقش موثری در افزایش بازدهی دارند. فن های پره ای قادر به پرتاب حجم بالایی از هوای آلوده هستند و همین عامل سبب شده در محیط هایی که گرد و غبار زیادی وجود دارد، بیشتر استفاده شوند.

فن های آکسیال پره ای در کانال ها، انواع معادن، پارکینگ های طبقاتی بزرگ و تونل ها کاربرد بالایی دارند. البته در ساخت کولرهای آبی صنعتی فن آکسیال هیمورا نیز از این فن ها استفاده شده است، همین عامل سبب پخش یکنواخت هوای سرد در فضای پیرامون می گردد. این فن ها قدرت هوادهی بالایی دارند، بنابراین طبیعی است که در حین کار صدای بلندی تولید کنند. از آنجایی که فن های آکسیال پره ای توان بالایی در پرتاب هوا دارند، به عنوان تهویه کننده هوا نیز استفاده می شوند. این فن ها در مکان هایی که به تخلیه دود، گازهای آلوده، بوی مواد شیمیایی و … نیاز باشد، بسیار خوب عمل می کنند. برای گرداندن پره های این فن ها، نیاز به الکتروموتور است و نحوه اتصال الکتروموتور به فن، بصورت فولی تسمه یا مستقیم صورت می گیرد؛ البته این عمل به نوع و کاربرد آنها نیز بستگی دارد.

کولرهای آبی صنعتی فن آکسیال

دسته بندی فن های آکسیال کانالی از لحاظ انتقال جریان هوا

فن های آکسیال کانالی از لحاظ انتقال جریان هوا و هوادهی به دو دسته فن های جلوزن (خمیده به جلو) و فن های عقب زن (خمیده به عقب) تقسیم شده اند.

فن جلو زن (خمیده به جلو)

فن های جلوزن در دماهای پایین کار می کنند و گزینه مناسبی جهت استفاده در مکان های تمیز (سطح آلودگی خیلی کم) هستند. این فن ها در انتقال مقدار زیاد هوا در مقابل فشارهای نسبتاً کم، خیلی خوب عمل می کنند و در مواردی که به سرعت بالای فن نیاز نیست، بسیار مناسب هستند. پروانه فن های جلوزن در جهت حرکت عقربه های ساعت به گردش در می آید، همین عامل سبب شده به آنها لقب فن دمنده بدهند.

فن عقب زن (خمیده به عقب)

فن های آکسیال عقب زن، کاملاً برعکس نوع جلو زن عمل می کنند. شیوه گردش پره پروانه در این فن ها حالت پادساعتگرد دارد؛ یعنی در جهت خلاف عقربه های ساعت حرکت می کند. به این دسته از فن ها، فن های معکوس یا مکنده نیز گفته می شود. فن عقب زن نسبت به نوع جلو زن بیشتر کارایی را دارد. قابل توجه است که عواملی نظیر شکل تیغه ها و تعداد آنها در چگونگی عملکرد و بازدهی فن تاثیرگذار هستند.

کولرهای آبی صنعتی فن آکسیال

بررسی تفاوت بین فن های آکسیال و سانتریفیوژی

فن آکسیال و سانتریفیوژی از دسته فن هایی هستند که از آنها به تنهایی در ساخت کولرهای آبی صنعتی فن آکسیال و کولرهای آبی فن سانتریفیوژی استفاده می شود؛ همچنین بعنوان تهویه کننده های هوا نیز بکار می روند. با اینکه هر دوی این فن ها وظیفه جابجایی و انتقال هوا را بر عهده دارند، اما دارای تفاوت هایی نیز هستند. فن آکسیال از قابلیت انتقال حجم زیاد هوا با فشار کم برخوردار بوده و هوا را به خوبی در محیط پخش می کند، اما فن سانتریفیوژ قدرت بالایی در پرتاب باد دارد (حجم کم، فشار بالا).

فن آکسیال بصورت محوری کار می کند؛ یعنی به دور محور به چرخش در می آید تا هوا موازی با محور به داخل محیط هدایت گردد. این در حالیست که کارکرد فن سانتریفیوژ، مطابق با نیروی گریز از مرکز است؛ بگونه ای که جابجایی هوا در حالت شعاعی صورت می گیرد. از آنجایی که فن های سانتریفیوژی فشار بالایی دارند، از این رو امکان کانال کشی ها برای انتقال هوا به محیط داخلی ساختمان یا سالن را دارا می باشند.

کولرهای آبی صنعتی فن آکسیال

مزایای کولرهای آکسیال

  • استفاده از ورق گالوانیزه ضدزنگ در ساخت بدنه کولرهای آبی صنعتی فن آکسیال
  • مجهز به پدهای سلولزی با قابلیت جذب بالای آب
  • مجهز به پمپ جهت انتقال آب به سطح پدها
  • مجهز به الکتروموتوری قدرتمند از نوع موتوژن یا استریم (بصورت سفارشی)
  • قابلیت تولید در مدل ها و ظرفیت های مختلف
  • عدم نیاز به کانال کشی

بررسی معایب کولرهای آکسیال

  • کولرهای آبی صنعتی فن آکسیال گزینه مناسبی برای استفاده در محیط های کوچک و مناطق مسکونی نیستند.
  • این کولرها نسبت به کولرهای آبی سانتریفیوژ، قدرت کمتری در انتقال هوا دارند.
  • امکان انتقال هوای سرد از طریق این دستگاه به مسافت های طولانی وجود ندارد (امکان کانال کشی وجود ندارد).

موارد استفاده از این کولرهای صنعتی 

  • سالن های بزرگ، کارگاه ها و کارخانجات
  • سوله ها و گلخانه ها
  • محیط های صنعتی و نیمه صنعتی
  • مراکز بسته بندی و تولیدی ها
  • مجتمع ها و فروشگاه های بزرگ
  • تعمیرگاه ها
  • تالارهای پذیرایی و رستوران های بزرگ
  • ساختمان های صنعتی و تجاری
  • و سایر مراکز عمومی و غیرعمومی

خلاصه متن

در این مقاله کولرهای آبی آکسیال و کاربرد آنها شرح داده شد؛ همچنین فن آکسیال، انواع و اساس کارکرد آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه ای بدست آمده این بود که کولرهای آبی آکسیال، این دستگاه های خنک کننده محوری، از قابلیت انتقال حجم زیاد هوا با فشار کم برخوردارند. این دستگاه ها به پدهای سلولزی با امکان جذب بالای آب مجهز شده اند و می توان از آنها در سالن های بزرگ و صنعتی استفاده کرد. این کولرها برخلاف نوع سانتریفیوژی، نیازی به کانال کشی ندارند؛ بنابراین استفاده از آنها در مکان هایی که به انتقال هوا تا مسافت های دور نیاز است توصیه نمی شود. فن های آکسیال در سه حالت پروانه ای، پره ای و کانالی تولید می شوند که همه آنها عمل انتقال هوا را انجام می دهند؛ اما ساختار متفاوتی دارند که داخل متن، عملکرد و تفاوت این فن ها بررسی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *