کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی

کاربرد کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی دیدگاه بگذارید

نگاهی کلی به کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی

کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی، جزو دستگاه های برودتی هستند که می توان از آنها برای خنک سازی محیط های مختلف بصورت کانال کشی شده استفاده کرد. این دستگاه ها دمای هوا را بوسیله تماس آب با هوای خشک، کاهش می دهند. سپس قطرات هوا با آب ترکیب و خنک می شود؛ به همین دلیل به این کولرها، سرمایش تبخیری نیز گفته می شود. این دستگاه ها به پدهای سلولزی مجهز شده اند که به عنوان واسط تبخیری عمل می کنند و قدرت بالایی در جذب آب دارند. این خنک کننده های تبخیری، خیلی سریع دمای محیط را کاهش داده و نقش موثری در رفع خشکی هوا دارند؛ لذا گزینه مناسبی برای استفاده در مناطق گرم و خشک هستند.

کولرهای آبی سانتریفیوژی برحسب نقطه گریز از مرکز کار می کنند و هوای سرد را با فشار بالا به محیط پیرامون منتقل می کنند. این سیستم های برودتی در ظرفیت های مختلف قابل تولیدند که ظرفیت های پایین را می توان در مناطق مسکونی استفاده کرد. در این مقاله در مورد کاربرد کولرهای آبی سانتریفیوژی در صنایع بحث خواهیم کرد، ولی ابتدا بهتر است ساختمان کلی این سیستم ها را شرح دهیم.

کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی

ساختمان کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی

کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که شامل: بدنه، الکتروموتور، پمپ آب، ضربه گیر، فن سانتریفیوژ و پدهای سلولزی است. در ادامه هر یک از این قطعات را بصورت مختصر شرح می دهیم:

  • بدنه: جنس بدنه این دستگاه از ورق گالوانیزه ضد زنگ بوده که معمولاً برای ایجاد جلوه ویژه، آن را با رنگ الکترواستاتیک کوره ای پوشش می دهند.
  • الکتروموتور: الکتروموتور وظیفه تامین نیروی لازم، برای به حرکت درآوردن فن را بر عهده دارد. الکتروموتور کاربردی در کولرهای آبی سانتریفیوژی را می توان از نوع موتوژن تبریز یا استریم انتخاب کرد.
  • پمپ آب: این پمپ وظیفه جابجایی آب را بر عهده دارد.
  • فن: فن این کولر از نوع سانتریفیوژ بوده که وظیفه اصلی آن، جابجایی هوا است؛ بگونه ای که هوای بیرون را به داخل کولر مکیده و بعد از سرد شدن، مجدداً آن را به محیط پیرامون منتقل می کند.
  • پدهای سلولزی: این پدها می توانند آب را با قدرت بالا جذب کنند و خاصیتی ضد قارچ دارند. از آنجایی که این پدها ساختار یکپارچه ای دارند، در طولانی مدت تغییر شکل نمی دهند.
  • ضربه گیر: در ساخت کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی از ضربه گیر برای جلوگیری از لرزش ناشی از کارکرد کولر، استفاده شده است.
کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی

موارد استفاده از کولرهای آبی صنعتی

کولرهای آبی جزو سیستم های خنک کننده ای هستند که امروزه در صنایع، بیشترین استفاده را دارند. این کولرها از لحاظ نوع فن، به دو دسته آکسیال و سانتریفیوژ تقسیم شده اند. در ادامه به بررسی کاربرد کولرهای آبی سانتریفیوژی می پردازیم و شما می توانید برای آشنایی با کولرهای آبی با فن آکسیال و کاربرد آن ها به این لینک مراجعه کنید.

کاربرد کولرهای آبی سانتریفیوژی

کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی از دسته دستگاه های خنک کننده ای هستند که می توان از آنها هم بصورت صنعتی و هم خانگی استفاده کرد. از آنجایی که این کولرها قابل کانال کشی هستند و قدرت بالایی در پرتاب باد خنک دارند، می توان از آنها جهت خنک کردن ساختمان ها و مجتمع های بزرگ استفاده کرد. در حالت کلی این دستگاه ها، گزینه ای مناسب جهت بکارگیری در مناطق مسکونی، اداری، تجاری، ساختمان های بزرگ و طبقاتی هستند. همچنین می توان از این کولرها در کارگاه ها و کارخانجات، سوله ها، بیمارستان ها، درمانگاه ها، مساجد، ورزشگاه ها، سالن های پرورشی و تفریحی، اداره ها، سینماها، بانک ها، مدارس، مطب ها، دانشکده ها و سایر مراکز آموزشی، انبارها و سایر محیط های عمومی و غیرعمومی استفاده کرد.

کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی

مقایسه کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی و آکسیال

کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی و آکسیال، هر دو تامین کننده هوای خنک هستند، اما تفاوت هایی نیز دارند. کولرهای آبی آکسیال بصورت فن محور عمل می کنند؛ زیرا فن آنها دارای پره هایی است که حول محور به گردش در می آید. این نوع کولرها قادر به انتقال مقدار زیادی هوای سرد به محیط هستند و در نتیجه محیط بصورت یکنواخت خنک می شود. فن این کولرها، هوا را با فشاری در حد متوسط منتقل می کند. در مقابل، کولرهای آبی سانتریفیوژی، برحسب نقطه گریز از مرکز عمل می کنند؛ یعنی هوا موازی با محور چرخشی فن، به داخل کولر وارد و در نهایت با گردشی شعاعی و با فشار بالا در جهت مخالف خارج می گردد.

قدرت پرتاب باد کولرهای سانتریفیوژی بیشتر از کولرهای آبی آکسیال است، اما از لحاظ قدرت پخش هوا، نوع آکسیال بر نوع سانتریفیوژی ارجحیت دارد. کولر آبی صنعتی سانتریفیوژی، قابلیت کانال کشی داشته و می توان از آن برای خنک کردن بخش های مختلف ساختمان استفاده کرد، ولی کولرهای آبی با فن آکسیال از این قابلیت برخوردار نیستند و می توان از آنها برای تامین برودت موردنیاز سالن های بزرگ و صنعتی استفاده کرد.

کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی

تفاوت کولرهای آبی صنعتی و گازی

کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی، به نوعی سیستم های خنک کننده تبخیری هستند که بواسطه آب، رطوبت هوا را افزایش و سبب خنک شدن محیط می شوند. اما کولرهای گازی بواسطه گاز مبرد و کمپرسور، هوا را خنک می کنند. توجه کنید که هر دوی این کولرها (کولر آبی و گازی)، انرژی مورد نیاز خود را از برق می گیرند. از آنجایی که کولرهای آبی بصورت تبخیری محیط را خنک می کنند، گزینه ای مناسب برای استفاده در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک از جمله جنوب کشور هستند؛ زیرا نقش موثری در رفع خشکی هوا دارند. اما کولرهای گازی برای مناطقی با سطح رطوبت بالا از جمله شمال کشور مناسب ترند.

کولرهای آبی از لحاظ مصرف برق به صرفه تر از نوع گازی هستند؛ زیرا ساختار بسیار ساده ای داشته و فاقد کمپرسور می باشند. در مواردی که هوا خیلی گرم باشد، کولر گازی بهتر از کولر آبی عمل می کند. کولرهای آبی برای خنک سازی به آب نیاز دارند و می توان آنها را به آب شهری وصل کرد و یا آب موردنیاز را بصورت دستی داخل مخزن ریخت؛ اما کولرهای گازی نیازی به آب ندارند.

کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی

هزینه نگهداری از کولرهای آبی سانتریفیوژی

از دیگر مزیت های کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی، تعمیر و نگهداری ناچیز آن می باشد. البته بهتر است هر چند هفته یکبار، این کولرها را کنترل و پاکسازی کنید تا گرد و غبار احتمالی از آنها زدوده شده و در عملکرد آنها خلل ایجاد نشود. هر چند وقت یکبار پمپ را بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

شیوه مراقبت از پدهای سلولزی

پدهای سلولزی نوعی واسط تبخیری کولرهای آبی سانتریفیوژی هستند که جایگزین مناسبی برای پوشال ها به حساب می آیند. پدها نسبت به پوشال ها طول عمر بالایی دارند و در صورتیکه شرایط نگهداری آنها مناسب باشد، 4 الی 5 سال بصورت مطلوب قابل استفاده هستند. برای نگهداری پدها باید مواردی را مورد توجه قرار داد که در ذیل به آنها اشاره شده است:

  • زمانی که کولر خاموش است، می توان پدها را از کولر خارج کرد و سپس از آب جهت پاکسازی آنها استفاده نمود. روش کار به این صورت است که جریان آب را باید با فشار متعادل، روی آنها قرار داد تا آلودگی ها از آنها زدوده شود. توجه شود که برای شستشوی پدهای سلولزی از جریان آب پرفشار استفاده نشود؛ زیرا این عامل به بافت آنها آسیب خواهد رساند.
  • بعد از شستشوی پدها باید آنها را خشک کرد. برای خشک کردن پدها، کافیست آنها را 24 ساعت در برابر هوای آزاد قرار داد تا ساختار یکنواخت خود را بیابند. بعد از خشک شدن، باید آنها را مجدداً در کولر نصب کرد.
  • برای شستشوی پدهای سلولزی، هرگز از مواد شیمیایی استفاده نشود؛ چرا که این مواد سبب استهلاک و کاهش طول عمر آنها می گردند.
  • توجه کنید که در استفاده از آب، زیاده روی نکنید؛ زیرا این امر منجر به نرم شدن بافت و کاهش راندمان آنها می شود. بهتر است نظافت و شستشوی پدها، بصورت دوره ای و منظم صورت گیرد.
  • ممکن است بعد از چندین سال استفاده از کولرهای آبی صنعتی سانتریفیوژی، پدها به هر دلیلی کیفیت اولیه خود را از دست بدهند، در این شرایط حتماً باید آنها را تعویض کرد.
  • برای پیشگیری از تجمع رسوبات روی پد، می توان در مسیر ورود آب به کولر، از فیلتر استفاده کرد.

نتیجه گیری

این مقاله به بررسی کولرهای آبی سانتریفیوژی و کاربرد آنها پرداخته و این کولرها را با کولرهای آبی آکسیال مقایسه کرده است. با توجه به مطالب این مقاله مشخص شد که کولرهای آبی سانتریفیوژی براساس نیروی گریز از مرکز کار می کنند و گزینه مناسبی برای استفاده در محیط های صنعتی، نیمه صنعتی و مسکونی می باشند. سرمای تولیدی این کولرها را می توان با کانال کشی، به بخش های مختلف ساختمان منتقل کرد. این دستگاه ها، خنکی موردنیاز محیط را بصورت تبخیری تامین می کنند؛ یعنی آب با برخورد به هوای خشک، سبب خنک شدن محیط می شود. کولرهای آبی سانتریفیوژی در مدل ها و ظرفیت های مختلف قابل تولید بوده و از لحاظ مصرف برق، به صرفه تر از کولرهای گازی هستند. این دستگاه ها مناسب برای استفاده در ساختمان های بزرگ، کارخانجات، تولیدی ها، سالن های بزرگ پرورشی، ادارات، مراکز آموزشی و سایر مکان ها می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *