کولرهای آبی

کولرهای آبی و بهینه سازی مصرف آب و برق آن 2

معرفی کولر آبی و چگونه عملکرد آن

اقلیم کشور ما گرم و خشک است و این عامل باعث افزایش استفاده از سیستم های برودتی برای فرار از گرمای سوزناک تابستان در آن شده است. کولرهای آبی در گروه تجهیزات برودتی پرکاربردی هستند که در هر شرایط آب و هوایی کاربرد دارند، استفاده از این سیستم ها بویژه در مناطقی که هوا خشک و بدون رطوبت است بسیار مناسب می باشد زیرا باعث مرطوب شدن هوا و ایجاد سرمای مطلوبی می گردد.  کولرها با استفاده از مکانیزم سرمایش تبخیری کار می کنند و با تبخیر هوا باعث خنک شدن محیط می شوند. سرمایش تبخیری بدین معنی است که گرمای موجود در هوا توسط کولر جذب شده و موجب تبخیر آب و سرد شدن آن بواسطه حرکت فن می گردد.

توجه داشته باشید که هر چقدر میزان آب در گردش کولر آبی بیشتر باشد قدرت تولید سرما در آنها افزایش می یابد. استفاده از کولرهای آبی به دلیل مصرف کم انرژی الکتریکی و آب بسیار بالاتر از دیگر تجهیزات سرمایشی مانند کولرهای گازی است. این مقاله در راستای مصرف بهینه آب و برق در کولرهای آبی نوشته شده و در مورد مصرف بهینه انرژی و راهکارهای کاهش آن مطالبی برای شما ارائه شده است.

کولرهای آبی

عواملی موثر در کاهش مصرف برق در کولر آبی

کولر آبی  نوعی از سیستم هایی هستند که علاوه بر مصرف آب از انرژی الکتریکی نیز برای تامین برودت لازم در محیط استفاده می کنند. مصرف برق در این سیستم ها به عوامل و شرایطی بستگی دارد که در زیر به چند مورد از  آنها اشاره شده است:

  • برچسب مصرف انرژی در کولرها: از موارد بسیار مهمی که در زمان خرید کولرهای آبی باید مورد توجه قرار گیرد، برچسب انرژی آن است. برچسب انرژی در این سیستم ها هر چقدر به A نزدیک تر باشد قطعا مصرف انرژی بسیار پایینی خواهند داشت.
  • کولر آبی دارای دو حالت دور تند و کند: که شما برای داشتن مصرف پایین بهتر است از دور کند این سیستم ها استفاده کنید. زمانی که کولر با دور تند کار می کند موتور با تمام قدرت خود فعالیت می کند و این امر مصرف برق را بیش از حد افزایش می دهد.
  • وسایل گرمایشی موجود در محیط: زمانی که وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز در محیط باشد باعث گرم شدن محیط می گردد و این امر موجب می شود کولر آبی تلاش بیشتری در خنک کردن محیط و در نتیجه صرف انرژی بیشتری کند که این یعنی مصرف بالای برق و آب.
  • طولانی بودن کانال کشی: در صورتی که طول کانال کشی کولر زیاد باشد، کولر مجبور به صرف انرژی بسیار بالایی برای انتقال باد از مسیر کانال و سرد کردن محیط است. به این منظور سعی کنید از طول کانال کشی کم استفاده کنید، در صورتی نیز که متراژ محیط بیشتر باشد بهتر است از چند کولر استفاده شود.
کولرهای آبی

بهینه سازی مصرف برق و آب در کولر آبی

یکی از راه هایی که می توان برای بهینه سازی مصرف انرژی در کولرهای آبی انجام داد، استفاده از ترموستات است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی کولرهای آبی به گونه ای طراحی شده اند که امکان نصب ترموستات بر روی آنها وجود دارد. شما می توانید با نصب ترموستات دمای سیستم را تنظیم کنید، برای مثال اگر دمای ترموستات را بر روی 30 تنظیم کنید، با رسیدن دما به حد تعیین شده کولر خاموش و در مصرف انرژی صرفه جویی می گردد.

از دیگر مواردی که باعث کاهش مصرف آب و برق در این تجهیزات برودتی می گردد، انتخاب درست سیستمی است که برای خنک کردن محیط خود به آن نیاز دارید. برای مثال قبل از خرید کولر باید به برخی فاکتورها مانند رطوبت نسبی هوا، درجه حرارت و موارد مهم دیگری که ممکن است در عملکرد کولر تاثیر بگذارد، توجه کنید تا بتوانید سیستمی مناسب با نیاز و با مصرف پایین انرژی الکتریکی و آب انتخاب کنید.

کولرهای آبی

راهکارهای پیشنهادی برای افزایش بهره وری

  • انجام سرویس های دوره ای بخصوص قبل از شروع استفاده از کولر
  • استفاده از پدهای سلولزی به جای پوشال
  • روغن کاری یاتاقان های کولر
  • تعویض تسمه کولر و یا بررسی دوره ای آن
  • رسوب زدایی
  • تنطیم شناور آب کولر
  • جرم گیری کردن شیلنگ های آب کولر
  • استفاده از سایه بان بر روی کولر برای جلوگیری از تابش خورشید به آن
  • تعیین کردن راه ورود و خروج هوا در محیط

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *