کولر گازی

کولر گازی دیدگاه بگذارید

میزان مصرف برق کولر گازی

قسمت های الکتریکی کولر های گازی

قسمت الکتریکی کولر های گازی، خود شامل قسمت‌ هایی چون دو شاخه و سیم‌ های رابط، کمپرسور، خازن، رله بار زیاد (اورلود) رله راه انداز ترموستات، کلید چند وضعیتی (کلید فن)، کلید اصلی کولر و کنترل از راه دور (در کولر های دو تکه) می باشد.

در کولرهای گازی از یک خازن، و در بعضی از کولر ها از دو خازن به منظور ایجاد گشتاور راه اندازی کمپرسور استفاده می شود. شکل متداول بکارگیری خازن، به این صورت است، که یک خازن برای راه اندازی موتور فن (پروانه)، و یک خازن برای راه اندازی کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرفیت این خازن ها در کولر های مختلف متفاوت است.

قسمت مکانیکی کولر گازی

اجزای مکانیکی کولر گازی با اندکی تفاوت، درست مثل قطعات مکانیکی یخچال می‌باشد. از جمله می‌توان به قطعاتی مانند کمپرسور، کندانسور (رادیاتور)، اواپراتور (درایر)، پروانه اواپراتور، لوله مویین (کاپیلاری)، سینی زیر کولر و خروجی هوا  اشاره کرد.

در کمپرسور کولر های گازی دو مکانیسم بکار گرفته شده است. نوعی از این کمپرسور ها از پیستون و میل لنگ طراحی نموده‌اند. اما نوع دیگری از کمپرسور ها، فاقد میل لنگ و پیستون بوده و روتور در حال چرخش (به واسطه فرم خاص)، گاز را از مسیر ورودی مکیده و آن را وارد لوله رفت می‌سازد. این نوع کمپرسور ها را کمپرسور های دورانی می‌نامند. در کولر های گازی از دو پروانه استفاده می‌شود، که عموما بر روی یک محور اصلی سوار شده‌اند. یکی از پروانه‌ ها، هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن، کندانسور گرما را به محیط خارجی منزل یا محل کار می‌راند. پروانه دوم که به قسمت جلوی موتور فن متصل است هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن به اواپراتور، سرما را به محیط وارد می‌سازد.

بیشتر بخوانید .

شرح کار کولر گازی 

مهم ترین قطعات یه کولر های گازی عبارتند از :

1- صفحات مارپیچ تبخیر کننده

این صفحات حالتی شبیه به مارپیچ پشت یخچال فریز دارند و جنس آنها می تواند از برنج یا آلومنیم باشد. دلیل استفاده از این مواد تبادل حرارتی بالاتر نسبت به سایر مواد است و این قسمت به این صورت است که یک لوله به قطر دهانه ی حدود 7 میلی متر را، به صورت مارپیچ در می آوریم. برای انتقال بهتر حرارت آن را داخل صفحات مشبکی قرار می دهیم که بتواند تبادل حرارتی بیشتری با محیط داشته باشد این قسمت همان بخشی است که در واقع خنک کننده است و هوا پس از برخورد به این قسمت خنک می شود.

2- صفحات مارپیچ مایع کننده

شکل ساختاری آن، شبیه به صفحات تبخیر کننده است و تفاوت اصلی آن، در وظیفه ی بیرون راندن حرارت جذب شده از هوای محیط است. ولی احتمالا برای فشردن گاز، قطر لوله هایش باید باریک تر  باشد.

3- کمپرسور

این کمپرسور ها که در این سیستم ها استفاده می شوند، اکثرا دیافراگمی هستند. طرز این کمپروسور ها اینگونه است، که یک محور وجود دارد که توسط موتور الکتریکی چرخانده می شود و به شاتون یا دسته روی آن با بلبرینگ نصب می شود ( شبیه به میل لنگ ماشین، با این تفاوت بزرگ که به جای داشتن لنگ، یک دایره خارج از مرکز روی شفت وجود دارد، که با چرخش شعاع اوون تغییر می کند (نسبت به محور شافت) و باعث حرکت بالا و پایین شاتون می شود. البته کورس حرکت کم است ولی سرعت تکرار حرکت خیلی زیاد است.

کولر های گازی
کولر های گازی

دیافراگمی از جنس انعطاف پذیر مثل لاستیک وجود دارد که به این شاتون متصل است و با حرکت رفت و برگشتی شاتون دیافراگم نیز به پایین کشیده و رها می شود. البته دیافراگم کاملا آب بندی شده است و وقتی که شاتون به پایین می آید، حجم بالای دیافراگم زیاد می شود و از سوپاپ ورودی، گاز به داخل محفظه کشیده میشود. این سوپاپ ها یک طرفه هستند، یعنی وقتی که اجازه ی ورود را می دهند دیگر اجازه ی خروج را نمی دهند. وقتی شاتون به بالا می رود، حجم بالای دیافراگم کم میشود و گاز متراکم می شود و در نتیجه فشار لازم برای باز کردن سوپاپ خروجی که آن هم یک طرفه است، ولی کاملا عکس سوپاپ ورودی است ایجاد می شود.

4- فن

درون کولرهای گازی 2  فن وجود دارد، یکی هوا را به داخل فضای بسته (اتاق) میدمد و دیگری هوا را به طرف بیرون و هوای آزاد میدمد.

پره ی خنک، که برای هوای خنک است مثل پره ی کولر استوانه ای است، و پره ی گرم که برای دمیدن به هوای آزاد می باشد، پره ای پروانه ای با 8-6 پره می باشد.

5- شیر انبساطی

یه شیر انبساطی بر سر راه کمپرسور به صفحه ی تبخیر وجود دارد که گاز متراکم شده را به مایع تبدیل می کند تا بتواند پس از رسیدن به صفحه ی تبخیر کننده، سرما ایجاد کند.

ضمنا چون با خنک شدن هوا بخار آب موجود در آن به صورت شبنم روی صفحه های تبخیر در میاید، باید تعابیری برای جمع آوری آبی که در اثر این امر ایجاد می شود دید تا مانع از پوسیدگی دستگاه بشود.

کولر گازی

بیشتر بخوانید .

بیشتر بخوانید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *