تحول در صنعت استخراج عطر با ((عرق گیر برقی)) مزایا و چالش‌ها

تحول در صنعت استخراج عطر با ((عرق گیر برقی)) مزایا و چالش‌ها دیدگاه بگذارید

عرق گیر برقی چه تغییری می‌تواند در روند تولید عرقیات گیاهی ایجاد کند؟ آیا در مقایسه با عرق گیرهای آبی تاثیری در کیفیت و خلوص عرق تولیدی به وجود می‌آورد؟ مزایا و چالش‌های موجود در زمینه استفاده از عرق گیر برقی چیست؟ امروزه تجهیزات مختلفی با هدف استحصال عرقیات گیاهی ساخته شده‌اند. عرق گیر برقی یکی از همین تجهیزاتی است که می‌تواند فرآیند استخراج مواد موثره گیاهی را بهبود ببخشد. اینکه این بهبود مربوط به چه مرحله‌ای از فرآیند می‌شود موضوعی است که داخل متن به جواب آن خواهیم رسید.

در حال حاضر تغییرات مختلفی در دستگاه‌های عرق گیری صورت گرفته است که قسمت عمده این تغییرات، مربوط به واحد خنک کنندگی آن‌ها می‌شود. لذا داخل متن قصد داریم، شما را در جریان این تغییرات و تاثیر آن‌ها بر کل عملیات عرق گیری قرار دهیم. نحوه عملکرد و ساختار کلی این دستگاه نیز از دیگر موارد بررسی شده داخل متن هستند.

شاید یکی از بهترین مزایای عرق گیر برقی، امکان استفاده آن در داخل خانه‌هاست؛ به همین دلیل می‌خواهیم تمام زوایای استفاده این دستگاه‌ها را با هم بررسی کنیم. در صحبت پایانی هم نگاهی به مقایسه عرق گیر برقی با سایر دستگاه‌های عرق گیری خواهیم پرداخت تا تفاوت‌های آن بیش از پیش نمایان شود. پس تا انتها ما را با دیدگان خود همراهی کنید.

مقدمه

اگر تاکنون با روش‌های سنتی عرق گیری آشنا شده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که در اکثر این روش‌ها، آب نقش اصلی و بسیار حیاتی را در فرآیند عرق گیری ایفا می‌کند. این روش‌ها، عمدتاً با چالش‌ها و سختی‌های خاصی همراه هستند. مصرف فراوان آب از جمله مسائلی است که باعث کاستی در بهره‌وری و هزینه‌های اضافی آن‌ها شده است.

در این راستا امروزه تجهیزاتی با هدف سهولت در عرق گیری به وجود آمده‌اند. این تجهیزات امروزه با نام ((عرق گیر برقی)) شناخته می‌شوند. اما این تجهیزات چه ساختاری دارند و چگونه عمل عرق گیری را انجام می‌دهند.

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه تقطیر 1500 لیتری هیمورا

در گلاب گیری صنعتی ایمن بودن، استحکام ساختاری و دوام بالا یکی از مهم ترین معیار خرید گلاب گیرهای صنعتی می باشد که هیمورا با درک تمام شرایط محصولی در توان بالا تهیه و عرضه می کند برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

عرق گیر برقی و نقش آن در دگرگونی فرآیند استحصال عرقیات

تاریخ تولید عرقیات گیاهی، گره عجیبی با فرآیند تقطیر داشته است. در واقع اساس همه روش‌های عرق گیری از گیاهان برپایه تقطیر بوده است. فرآیندی که در آن گیاهان، تحت شرایط دمایی خاصی قرار گرفته و مواد فعال و مفید آن‌ها براساس اختلاف نقطه جوش جدا می‌شود.

عرق گیر برقی نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما آنچه باعث نامگذاری این دستگاه به نام برقی شده، وجود کندانسوری با قابلیت اتصال به برق است. کندانسور به عنوان یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر دستگاه‌های مدرن عرق گیری، تاثیر قابل توجهی در بهره‌وری فرآیند تولید عرق گیاهی داشته است.

عرق گیر برقی دستگاهی متشکل از 2 واحد اصلی و مجزا از هم با نام “دیگ پخت” و “کندانسور هوایی” است. اما هر کدام از این واحدها چه کمکی به فرآیند استحصال عرقیات خواهند کرد؟

عرق گیر استیل کندانسور برقی

هنر جداسازی عرقیات گیاهی در عرق گیر برقی با کندانسور هوایی

در عرق گیر برقی، دیگ پخت محلی است که گیاهان به همراه حجم مشخصی آب درون آن قرار می‌گیرند. ابتدایی ترین عمل در فرآیند عرق گیری، جوشاندن گیاهان داخل آب است. برای این کار، حرارتی از طرف شعله زیر دیگ پخت به مواد داخل آن منتقل می‌شود.

این حرارت می‌تواند مواد موثره از گیاهان را به شکل بخارات از آن‌ها خارج کند. این بخارات حاوی عطرمایه گیاهان هستند که پس از خروج از دیگ وارد مرحله سرمایشی خواهند شد.

دیگ پخت و کندانسور هوایی از طریق لوله رابطی به هم متصل هستند. بنابراین بخارات پس از تولید بلافاصله وارد قسمت مبرد دستگاه عرق گیر برقی یعنی کندانسور هوایی می‌شوند.

کندانسور هوایی، سیستم سرمایشی این بخارات است. این سیستم از یک فن و لوله‌های مسی تشکیل شده که می‌تواند عمل خنک کنندگی بخارات و تبدیل آن‌ها به مایع را انجام دهد.

با اتصال به برق و چرخش فن داخل کندانسور، هوای اطراف به حالت خنک درآمده و وارد کندانسور می‌شود. این هوا در اثر برخورد با بخاراتی که درون لوله‌های مسی جریان دارند، قادر به گرفتن حرارت آن‌ها و تبدیل آن‌ها به مایع می‌شود. مایع به دست آمده از قسمت خروجی کندانسور، همان عرقیات گیاهی است که در نهایت می‌توان آن را جمع‌آوری کرد.

عرق گیر استیل و آلومنیومی برقی

یک عرق گیر برقی مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

امروزه عرق گیرهای برقی در نمونه‌های مختلفی تولید شده‌اند. نمونه این تولیدات، عرق گیرهای آلومینیومی بیدونی شکل، آلومینیومی با درب مخروطی و همچنین عرق گیرهای استیل هستند. عرق گیرهای برقی، به عنوان ابزاری بسیار مؤثر در صنعت استخراج عطر و رایحه گیاهان، از ویژگی‌ها و طراحی‌های خاصی برخوردارند که آن‌ها را به ابزارهای ایده‌آل برای عملیات عرق گیری تبدیل کرده است. در اینجا به بررسی برخی از ویژگی‌های مهم آن‌ها می‌پردازیم.

  • در قسمت درب مخزن انواع عرق گیر برقی، از واشرهای سیلیکونی برای جلوگیری از نشت بخارات درون مخزن و نیز نفوذ هوا به داخل مخزن استفاده شده است. علاوه بر واشر، چفت‌های کمری در اطراف درب وجود دارند تا اطمینان شود که درب محکم بسته شده و هیچگونه بخاری خارج نخواهد شد. بنابراین نیازی به پارچه و یا وسیله مشابه دیگر برای قرار دادن روی درب نیست.
  • برای انتقال بخارات خروجی از مخزن پخت به کندانسور، شیلنگ‌ها یا لوله‌های رابط مناسب مواد غذایی در نظر گرفته شده است.
  • قسمت خروجی درب در برخی نمونه‌ها، حالت مخروطی شکل دارد. این ویژگی باعث می‌شود که بخارات ناشی از جوشیدن گیاهان در این قسمت جمع شده و حجم زیادی از آن‌ها سریعا به واحد خنک کنندگی منتقل شوند.
  • معمولا بر روی درب دیگ پخت، ترمومتر یا نشانگر دما وجود دارد. این قطعه جهت اطلاع لحظه‌ای از میزان دمای داخلی دیگ می‌تواند بسیار مناسب باشد.

بازیگردان اصلی بخارات: نگاهی به مزایای اصلی کندانسور هوایی در عرق گیر برقی

راستی دلیل پیدایش کندانسور هوایی چه بوده است؟ چرا باید در فرآیند عرق گیری از این نوع کندانسور استفاده شود؟

تا قبل از ظهور عرق گیر برقی، شما مجبور بودید که برای تبرید بخارات از آب سرد استفاده کنید. به این دستگاه‌ها، عرق گیر با کندانسور آبی گفته می‌شود.

در این دستگاه‌ها، مصرف زیادی از آب مورد نیاز بوده و این موضوع به ویژه در مناطق با دسترسی محدود به آب، مشکل‌ساز خواهد بود. همچنین پس از مصرف، آب خنک نیاز به دفع دارد که به مشکلات اضافی منجر می‌شود. این نیاز به مکانی با امکان دفع آب مصرفی و نیز اتلاف مقدار قابل توجهی از آب، به عنوان یکی از مشکلات اساسی محسوب می‌شود.

در عرق گیر برقی با کندانسورهای هوایی، این مشکلات به طور قابل توجهی کاهش یافته‌اند. این تجهیزات با اتصال به برق، توانسته‌اند بهبودی محسوس در کارایی و بهره‌وری فرآیند عرق گیری ایجاد کنند.

کندانسورهای هوایی با قابلیت خنک کردن بخارات با هوا، نه تنها از مصرف آب کاسته‌اند، بلکه مشکلات مرتبط با دفع آب خنک را نیز حل کرده‌اند. این نوع کندانسورها به دلیل عدم استفاده از آب به‌طور مستقیم، دچار رسوب و زنگ زدگی نمی‌شوند. این ویژگی، افزایش دوام و عمر مفید آن‌ها را در پی دارد. به همین دلیل معمولا هزینه‌های نگهداری آن‌ها پایین تر است.

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: دستگاه اسانس گیر نوع دوم 100 لیتری هیمورا

تفاوت اساسی اسانس گیر هیمورا استفاده از شیر تخلیه عرق برای تخلیه کامل و دارای سیستم خنک کننده آب گرم مدرن و با دوام ، برای اطلاع بیشتر از قیمت دستگاه اسانس گیری هیمورا بیشتر بخوانید.

آیا عرق گیر برقی می‌تواند گزینه اقتصادی برای تولید عرقیات در خانه‌ها باشد؟

اگر متوجه شده باشید، ساختار کندانسور عرق گیر برقی بسیار ساده است. از طرفی چون مجزا از واحد پخت هستند، بنابراین در صورت خرابی یکی از قطعات آن، هزینه تعمیرات پایین خواهد بود. به عنوان مثال، یکی از قطعاتی که احتمال خرابی آن بالاست، فن عرق گیر برقی است که به راحتی قابل تعویض است.

از آنجایی که عرق گیر برقی از کندانسور هوایی استفاده می‌کند و بدون نیاز به آب خنک به سرعت بخارات گیاهان را به مایع تبدیل می‌کند، مسئله دفع آب خنک پس از مصرف از بین می‌رود. این ویژگی باعث می‌شود که نگهداری و استفاده از این دستگاه در داخل محیط‌های خانگی به سادگی امکان‌پذیر باشد. یعنی نه تنها داخل زیرزمین و یا حیاط خانه‌ها که داخل خود خانه‌ها هم قابل استفاده هستند.

در مورد مصرف برق نیز، عرق گیر برقی به دلیل طراحی بهینه و استفاده از فناوری‌های پیشرفته، مصرف برق بسیار پایینی دارد. این تجهیزات عمدتاً با توان مشابه یک لامپ خانگی کار می‌کنند. به عبارت دیگر، مصرف برق آن‌ها در حد یک لامپ معمولی است. این ویژگی باعث می‌شود که عرق گیر برقی با یک اتصال تکفاز به شبکه برق شهری، به راحتی راه‌اندازی شده و بدون نیاز به تجهیزات خاصی، در داخل خانه‌ها استفاده می‌گردد.

سوال سوال

تا بدین جا با مزایایی که یک عرق گیر برقی می‌توانست داشته باشد، آشنا شدید. به نظر شما با استفاده این دستگاه، از چه مزایای دیگری می‌توان برخوردار شد؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات کارشناسانه خود را در قسمت دیدگاه‌ها برای ما ارسال نمایید.

عرق گیر برقی با دیگ آلومینی

آیا در هر شرایطی می‌توان از عرق گیری برقی استفاده کرد؟ نگاهی به محدودیت‌ها و چالش‌ها

اما آیا هوای خنک می‌تواند بر خلوص و کیفیت عرقیات گیاهی تاثیری داشته باشد؟ باید بدانید که یکی از اهداف اصلی تولید عرق گیر برقی، ایجاد سهولت و راحتی در استفاده از دستگاه بوده است و هوای خنک کوچکترین تاثیری روی خلوص عرقیات تولیدی ندارد. همچنان که اشاره شد این دستگاه‌ها با هدف کاهش نیاز به مصرف آب روی کار آمده‌اند.

برخی از شرایط وجود دارد که عرق گیر برقی می‌تواند بهترین کارایی را از خود نشان دهد. آب و هوای سرد و خنک یکی از همین شرایط است.

اما در آب و هوای شرجی و بسیار مرطوب، این دستگاه کارایی خود را از دست می‌دهد؛ دلیل آن دشواری تولید هوای خنک در فضاهای با رطوبت بالاست. این موضوع باعث کاهش راندمان خنک کاری بخارات و کندانسور می‌شود، که در نتیجه میزان تبدیل بخارات به عرق کاهش می‌یابد.

قابل ذکر است که کندانسور هوایی معمولا برای دستگاه‌های کوچک خانگی و واحدهای کوچک کارگاهی می‌تواند مناسب باشد. البته کندانسورهای هوایی برای نمونه‌های صنعتی هم می‌توانند استفاده شوند. ولی کوچکترین ظرفیت این سیستم‌ها قیمت بسیار بالایی در حدود 200 میلیون به بالا دارند که اصلا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

برای تولید صنعتی عرقیات گیاهی از دستگاه‌های عرق گیر مجهز به کندانسورهای آبی به همراه کولینگ تاور استفاده می‌شود. در واقع این فرآیند مشابه استفاده کندانسور هوایی است؛ ولی با میزان هزینه کمتر. این نوع استفاده، هم نیاز به مصرف آب تازه برای واحد خنک کنندگی را کاملا از بین می‌برد و هم می‌تواند راندمان خنک سازی بخارات را بسیار بالا ببرد.

عرق گیر هیمورا بیشتر بخوانید: انواع ترفند عرق گیری با کندانسور برقی

عرق گیری با کندانسور برقی یکی از راحت ترین فوت و فون عرقگیری است اما رعایت چند نکته می تواند باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه شود.

نکته نکته:

به طور کلی استفاده از کندانسورهای آبی معمولا به تولید عرق گیاهی با کیفیت بالاتر می‌انجامد. در واقع برای گرفتن عرقیات گیاهی به صورت حرفه‌ای بهتر است همان عرق گیر با کندانسور آبی را انتخاب نمایید (این موضوع دقیقا به ماهیت آب سرد و هوای سرد مربوط می‌شود).

آیا در هر شرایطی می‌توان از عرق گیری برقی استفاده کرد؟

در جدول زیر اطلاعات مفیدی در مورد کندانسور آبی و کندانسور برقی بیان شده که می‌تواند تفاوت‌های موجود بین آن‌ها را بهتر نشان دهد.

مورد مقایسه عرق گیر با کندانسور آبی عرق گیر با کندانسور  برقی
اساس عملیات تقطیر با آب تقطیر با آب
واحد برودتی کندانسور آبی کندانسور هوایی
نیاز به مصرف آب هم برای خنک سازی بخارات و هم برای جوشاندن گیاهان داخل آب برای جوشاندن گیاهان داخل آب
نیاز به مصرف انرژی برق ندارد دارد
کیفیت عرق گیاهی تولیدی بسیار بالا بالا
نوع عمل سرمایشی بخارات با استفاده از آب خنک با عملکرد فن و هوای خنک
سرعت انجام عملیات بالا بالاتر
نیاز به واحد گرمایشی مانند اجاق گاز دارد دارد
مزایا – کیفیت بالای عرق تولیدی
– امکان عرق گیری تقریبا در هر شرایط آب و هوایی
– حذف آب از مدار سرمایشی

– انجام سریعتر فرآیند تقطیر

– امکان عرق گیری در داخل خانه‌ها

– مصرف کم انرژی برق

– هزینه تعمیر و نگهداری پایین تر

معایب مصرف آب به مراتب بالاتر نسبت به نوع برقی – گزینه نامناسب برای عرق گیری در آب و هوای خیلی مرطوب
– عدم صرفه اقتصادی برای واحدهای صنعتی تولید کننده عرقیات گیاهی
موقعیت کندانسور نسبت به دیگ پخت اتصال به دیگ پخت از طریق لوله های رابط استیل دو سیستم با عملکرد کاملا مجزا – اتصال از طریق شیلنگ های سیلیکونی
مناسب برای تمامی ظرفیت ها خانگی تا صنعتی خانگی و نیمه کارگاهی

سوالات متداول

آیا تفاوتی بین عملکرد عرق گیری با کندانسور آبی و عرق گیر برقی وجود دارد؟

اصل عملیاتی که در هر دو دستگاه  انجام می‌گیرد، فرآیند تقطیر است و تنها تفاوت عملکردی مربوط به مرحله تبرید بخارات است. در عرق گیر برقی، از هوای خنک و در نوع دیگر از آب خنک استفاده می‌شود.
البته تفاوت‌های ساختاری نیز بین آن‌ها دیده می‌شود. در عرق گیرهای برقی، کندانسور و دیگ کاملا مجزا از هم هستند؛ ولی در نوع آبی، کندانسور آبی و دیگ پخت از طریق اتصالات لوله‌ای استیل به هم وصل شده‌اند.

رعایت چه نکاتی می‌تواند در افزایش خلوص و راندمان تولید عرقیات بیشترین تاثیر را داشته باشد؟

  • استفاده از گیاهان تازه و باکیفیت
  • شستن گیاهان و حذف مواد زاید از آن‌ها
  • بسته به وزن گیاهان ریخته شده داخل مخزن، آب اضافه کنید
  • معمولا یک چهارم از حجم مخزن باید خالی نگه داشته شود
  • انتخاب مناسب ترین روش عرق گیری: اگر به دنبال کیفیت در تولید عرقیات گیاهی هستید، از عرق گیرهای با کندانسور آبی استفاده کنید.
  • انتخاب محل مناسب برای عرق گیری: سعی کنید عمل عرق گیری را در محلی به دور از آلودگی انجام دهید.
  • در صورت استفاده از کندانسور آبی، بایستی آب مصرفی برای تبرید بخارات، کاملا خنک باشد
  • جنس و کیفیت دستگاه مورد استفاده

آیا به هنگام عبور بخارات از میان لوله‌های مسی کندانسور، احتمال خوردگی این لوله‌ها در بلند مدت وجود دارد؟

احتمال آن ناچیز است؛ ولی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی بهتر است که این لوله‌ها را به طور منظم با استفاده از نمک یا سرکه یا جوش شیرین تمیز کنید. این روش ضمن اینکه از خوردگی لوله‌های مسی جلوگیری می‌کند، باعث ایجاد یک ظاهر براق و درخشنده بر روی مس نیز می‌شود. بهتر است به صورت ماهانه اقدام به تمیز کردن قسمت‌های مسی کندانسور کرد. در صورت انجام مرتب این کار دیگر لازم نیست نگران خوردگی آن‌ها باشید.

عرق گیر برقی، گامی نو در صنعت استخراج عطرمایه گیاهان است. این دستگاه‌ با استفاده از کندانسور هوایی قادر است طی انتقال برودت از طریق هوای خنک به بخارات حاوی عرق، عملیات میعان آن‌ها را انجام دهد.
مهمترین قابلیت استفاده از عرق گیر برقی، فراهم کردن شرایط مناسب برای استحصال عرقیات داخل خود خانه‌هاست. که اصلی ترین دلایل آن هم حذف آب از مدار خنک کنندگی دستگاه و مصرف برق پایین آن‌هاست. البته امروزه استفاده این دستگاه تنها محدود به نمونه‌های با ظرفیت‌های تولید خانگی شده است. برای عرق گیرهای صنعتی راه‌حل مناسب همان کندانسورهای آبی است.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *