صنعت تولید یخ

صنعت تولید یخ همچنان روی مدار پیشرفت دیدگاه بگذارید

تولید یخ، امروزه به عنوان یکی از شاهرگ‌های حیاتی در صنعت مطرح است. تاثیر شگرف این فرآیند در تأمین نیازهای بسیاری از مشاغل و ارگان‌های فعال بخصوص در حوزه مواد غذایی و عمرانی دیده می‌شود. امروزه با روی کار آمدن فناوری‌های نوین، این صنعت سرعت انفجاری پیدا کرده است. از جمله اقدامات مهمی که در بهبود کیفیت تولید یخ، صورت گرفته، باید به استفاده از یخسازهای قالبی مدرن اشاره کنیم. این تجهیزات، در تولید یخ‌های بزرگ و بهداشتی نقش بسیار مؤثری دارند. در این مقاله ضمن پرداختن به ساختار و تکنولوژی این سیستم‌ها در امر یخسازی، نگاه کاملی به تاثیر استفاده یخ در حوزه‌های مورد استفاده خواهیم داشت. در انتها نیز به چالش‌های موجود در استفاده از یخسازهای قالبی و چشم‌انداز آینده این تکنولوژی در صنعت تولید یخ می‌پردازیم. در حال حاضر، تاثیرات مثبت استفاده یخ بر کسی پوشیده نیست. اینکه پیشرفت صنعت یخسازی تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد، دیدگان شما را تا انتهای این متن می‌طلبد. در این متن، نقدهای جامعی در ارتباط با پیشرفت کنونی یخسازی ارائه داده‌ایم. این نقدها کاملا در حکم سیستم محرک بازار و توسعه صنعت تولید یخ خواهند بود.

مقدمه

استفاده از یخ تنها محدود به جامعه مدرن امروزی نمی‌شود. اگر نگاهی به دوران‌ اولیه زندگی انسان‌ها بیاندازیم، یخ همواره جایگاه بالایی در حفظ خوراک و مواد فاسد شدنی داشته است. انسان‌ها در طول زندگی برای نگهداری مواد غذایی خود همواره به منابع طبیعی سرد مانند یخ و برف، پناه می‌بردند.

در مناطق با اقلیم گرم و در فصول داغ، اهمیت یخ برای انسان‌ها بیشتر افزایش می‌یافت. انسان‌ها با استفاده از ساختارهای سنتی مانند یخچال‌های طبیعی، سعی در حفظ کیفیت غذا در شرایط مناسب دمایی بودند.

با گذر زمان و پیشرفت فناوری، نیاز به یخ در مصارف مختلف افزایش یافت. کم کم صنعت تولید یخ به عنوان یکی از حوزه‌های اساسی تأمین نیازهای جامعه مدرن، رشد پیدا کرد. بگونه‌ای که در حال حاضر به یکی از شاخه‌های جدانشدنی صنعت تبدیل شده است.

با ظهور فناوری‌های پیشرفته، امروزه این صنعت به تولید یخ با خصوصیات بهداشتی و کیفیت بالا می‌پردازد. این پیشرفت‌ها در کنار بهبود مصرف یخ در صنایع مختلف، به ارتقاء سطح سلامت و کیفیت زندگی جامعه نیز کمک نموده است.

یخساز قالبی بیشتر بخوانید: یخساز قالبی 24 قالب

یخساز قالبی هیمورا دستگاهی است که برای تولید یخ در ابعاد صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. ظرفیت این دستگاه ها از 20 قالب تا 300 قالب بوده و ...

یخسازهای قالبی، محرک اصلی بازارهای تولید یخ

همیشه در صنعت، جای خالی سیستمی که بتواند صفر تا صد فرآیند ایجاد یخ را انجام دهد، دیده می‌شد. سیستمی که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن، نیازهای یخ را برای جامعه هدف برآورده کند.

موضوع تامین نیازهای سریع و در حجم بالا باعث شد که دستگاه‌ها و تجهیزاتی در حد یک خط تولید به وجود بیایند. نمونه این تجهیزات کارخانه یخسازی مدرن، “یخسازهای قالبی” هستند. دستگاه‌هایی با ساختار پیچیده که قالب‌های خاص برای تشکیل یخ دارند.

قالب‌های این دستگاه‌ها معمولاً از جنس‌های گالوانیزه و یا مواد دیگری با خصوصیات مناسب برای تماس با آب یخ سازی ساخته می‌شوند.

عملکرد یخسازهای قالبی براساس اصول فیزیکی یخ‌سازی استوار است.

قدم اول در این فرآیند، ایجاد حوضچه‌ای پر از آب شور است. برای این کار ابتدا آب نمک با غلظت نزدیک به 30% به درون وان آب شور منتقل می‌شود. با کاهش دما توسط سیستم برودتی، دمای آب نمک به نزدیکی‌های منفی 15 درجه می‌رسد. ولی مخلوط آب و نمک در این دما هنوز به حالت مایع است و منجمد نمی‌شود.

قدم بعدی، انتقال قالب‌های پر شده با آب شیرین به داخل این حوضچه است. بدین ترتیب، با انتقال سرما به این آب شیرین، مقدمات ایجاد یخ داخل قالب‌ها ایجاد خواهد شد.

جدیدترن روش تولید یخ

این نوع شیوه ایجاد یخ دارای مزایای مهمی است که عبارتند از:

  • تولید یخ به طور کاملا خودکار
  • کنترل دقیق دما و زمان یخسازی
  • افزایش مثال‌زدنی بهره‌وری تولید یخ
  • قابلیت تبدیل آب به یخ با سرعت بالا
  • امکان کارکرد سیستم به صورت مداوم
  • تولید حجم بالایی از یخ در هر نصف روز
  • کیفیت بالا و مشتری پسند بودن یخ‌های تولیدی

با مواردی که گفته شد باید انتظار بازار جوشانی برای این نوع یخ‌ها را داشته باشیم. بازاری که همیشگی و دائمی باشد. در ادامه خواهید دید که یخ‌های قالبی چگونه روی تداوم و جریان کاری صنایع مختلف تاثیر می‌گذارند.

مکان‌هایی که در لیست تسخیر یخ‌های قالبی قرار دارند

چرا باید مشتری دائمی برای یخ‌های یک کارخانه یخسازی وجود داشته باشد؟ آیا این تکنولوژی می‌تواند جوابگوی بازارهای مختلف یخی شود؟ چه مکان‌هایی در لیست مشتریان این نوع یخ‌ها قرار دارند و چه مکان‌هایی می‌توانند در آینده به این لیست اضافه شوند.

در این قسمت می‌خواهیم دلایل استفاده یخ در صنایع مختلف و پیشرفت‌هایی را که ممکن است رقم بخورد، شرح دهیم. در ادامه متوجه خواهید شد که چقدر توسعه صنایع مختلف می‌تواند در فراگیری تکنولوژی یخسازی تاثیر داشته باشد و برعکس.

  • تکنولوژی یخسازی در خدمت صنعت مدرن غذایی

گاهی اوقات راهکار استفاده یخ، کلید حل معماهای پیچیده قلمداد می‌شود. یکی از بازارهای همیشه داغ، صنعت نگهداری و جابجایی مواد غذایی است. صنعتی که کاملا به تار و پود زندگی انسانی گره خورده است. ولی چگونه پیشرفت در تولید یخ می‌تواند کمک حال صنعت همیشه در گردش غذایی باشد؟

استفاده یخ‌های قالبی بخاطر ماهیت حفظ کنندگی بالای آن‌ها، مقدمه‌ای بر توسعه صنعت غذایی بوده است. اینکه بتوان مواد مستعد فساد و خرابی را برای مدت طولانی در قالب‌های یخ ذخیره کنید، مزیت‌های فراوانی دارد.

تولید یخ : تکنولوژی یخسازی در خدمت صنعت مدرن غذایی

یکی از مهمترین موارد استفاده یخ، در صنعت حفظ و نگهداری همچنین حمل و توزیع فرآورده‌های گوشتی است. این فرآورده‌ها می‌توانند مرتبط با دام و طیور و یا آبزیان باشد. در ادامه با جزئیات کامل تمام مزایای یخ در این حوزه را شرح می‌دهیم.

1. یخ، فرصت طلایی در فروش پر رونق مواد گوشتی

هنگام حمل و توزیع مواد گوشتی، مهم است که دما به حداقل برسد تا جلوی فساد زودرس گرفته شود. یخ قالبی باعث ایجاد یک محیط خنک در اطراف مواد گوشتی می‌شود و از افت دما جلوگیری می‌کند. ادامه این روند، به حفظ کیفیت و سلامت محصولات و نیز کاهش ضایعات آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

حفظ کیفیت و ارزش غذایی محصول باعث جذب مشتریان بیشتر و افزایش درآمد فروشندگان و توزیع‌کنندگان آن می‌شود.

2. یخ متغیر اصلی معادلات زمانی

امروزه آینده تحویل مواد غذایی دستخوش تغییرات زیادی شده است. افزایش مهلت زمانی برای تحویل یکی از همین نمونه تغییرات است.

یخ به شرکت‌های حمل و نقل مواد غذایی این امکان را می‌دهد که مهلت زمانی بیشتری برای تحویل محصولات به مقصد داشته باشند. بدین ترتیب امکان برنامه‌ریزی بهتر برای توزیع مناسب مواد غذایی وجود خواهد داشت.

3. چگونه می‌توان بدون آب و برق و بدون نیاز به امکانات خاص، محصولات غذایی را همچنان سالم نگه داشت؟

در شرایطی که نیاز به تحویل سریع محصولات وجود دارد و سردخانه در دسترس نیست، استفاده از یخ به عنوان وسیله سردکننده فوری، می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. یخ قالبی می‌تواند به صورت موقت از فساد مواد غذایی جلوگیری کرده و امکان تحویل به مقصد را در کمترین زمان ممکن فراهم کند.

استفاده از یخ بجای سردخانه‌ها می‌تواند برخی اوقات هزینه‌ها را کاهش داده و انعطاف‌پذیری بیشتری در مدیریت زنجیره تأمین فراهم کند. این موضوع به ارگان‌های تامین کننده غذایی اجازه می‌دهد که در صورت مواجهه با نیازهای فوری و مواقع اضطراری، بهترین تصمیمات را بگیرند.

4. ایجاد و توسعه فرصت‌های شغلی جدید

نگهداری محصولات گوشتی باکیفیت، امکان صادرات آن به بازارهای بین‌المللی و افزایش درآمد ارزی را نیز فراهم می‌کند. به طور کلی، استفاده از یخ در زنجیره تأمین مواد گوشتی می‌تواند به توسعه فرصت‌های شغلی جدید و وابسته به این صنعت و همچنین گسترش بازارهای داخلی و خارجی کمک کند.

  • نقش یخ در تحقق پروژه‌های عظیم بتنی

در سال‌های اخیر یکی از عوامل پیشرفت صنعت عمران و ساختمان، بهبود کیفیت سازه‎‌های بتنی بوده است. استفاده از یخ در صنعت ساختمانی و بتن‌ریزی به ارتقاء کیفیت نهایی ساختار کمک می‌کند. همچنین باعث می‌شود تا پروژه‌های بزرگتر و پیچیده‌تری نیز قابل اجرا باشند. از نمونه این پروژه‌ها می‌توانیم به برج‌های ساختمانی، نیروگاه‌های هسته‌ای، سازه‌های عظیم نفت و گازی و … اشاره کنیم. این توسعه به پیشرفت تکنولوژی‌های مرتبط با یخسازی نیز انگیزه می‌دهد.

از جمله مراحل اصلی در طراحی و ساخت یک پروژه عمرانی، مرحله‌‌ای است که بتن تازه ریخته می‌شود. جهت کاهش دمای بتن و بهبود مقاومت آن مقابل شرایط محیطی، یخ‌های خرد شده از یخ‌های قالبی به مخلوط بتن اضافه می‌گردد.

بدین ترتیب کیفیت نهایی پروژه افزایش می‌یابد. هزینه تعمیرات یا خسارات ناشی از ترک خوردگی بتن و افت استحکام سازه کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه توانایی مدیریت و توسعه پروژهای عظیم، حساس و پیچیده معماری برای کارفرمایان و مدیران پروژه وجود خواهد داشت.

در دهه‌های اخیر، یخ به عنوان ابزاری نوین و اساسی در صنعت سازه‌های بتنی وارد بازار شده و به چرخه‌ای از فرصت‌های شغلی جدید و توسعه در این حوزه منجر شده است. این تحولات با مزایای فراوانی که دارد، به ایجاد چشم‌اندازی جذاب برای افراد و شرکت‌های فعال در این صنعت انجامیده است.

پیشرفت در فناوری یخسازی، نیاز به تخصصات و مهارت‌های جدید در حوزه مهندسی مواد و نگهداری سازه‌ها را افزایش می‌دهد. خود این عامل باعث خواهد شد تا نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف به بازار کار بپیوندند.

یخساز قالبی بیشتر بخوانید: یخساز حبه ای 600 کیلوگرم

یخساز حبه ای صنعتی و قالبی هیمورا هیمورا، ساختار ضد زنگ، رعایت تمام استانداردها در ساخت آن، مصرف بهینه انرژی، ظرفیت بالای تولید یخ

چالش‌ها و آینده صنعت یخسازی

با توضیحاتی که داده شد، آینده صنعت یخسازی که جوابگوی روزانه میلیون‌ها نیاز جهانی است؛ بسیار روشن خواهد بود. گسترش صنایع وابسته به این شاخه و همچنین تداوم بازار تولید و فروش یخ در سرتاسر دنیا گویای این مطلب هستند. اما در ادامه قصد داریم تمامی اقدامات لازم، چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این صنعت را به شما معرفی کنیم.

چالش‌ها و آینده صنعت یخسازی
  • شما با یک کارخانه یخسازی روبرو هستید

بله همین طور است. تولید یخ روزانه با تناژ بالا و آن هم در سریعترین زمان، امکانات یک کارخانه را می‌طلبد. بنابراین باید قبل از ورود به این عرصه، تمامی موارد موردنیاز برای تولید و عرضه بهینه یخ‌های قالبی پیش‌بینی شود. این موارد عبارتند از:

  • همگام با استاندارد سالن یخسازی: بسته به ظرفیت سیستم تولید یخ، معمولا سالنی با متراژ از 50 تا 200 مترمربع و با ارتفاع 6 متری در نظر گرفته می‌شود. مصالح بکار رفته در ساخت این سوله باید مقاومت کافی در برابر رطوبت و سایر شرایط محیطی را داشته باشد. به همین دلیل از کف تا سقف چنین سالن‌هایی معمولا کاشی کاری می‌شوند.
  • تامین سلاح اول: تکنولوژی یخسازی وابسته به سیال آب است. بنابراین بایستی لوله‌کشی آب شهری و یا مخازن نگهداری آب به عنوان قدم بعدی در دستور کار قرار بگیرد.
  • یخسازی مساوی است با حذف گرما: برای ایجاد معجزه در یخسازی نباید هوای گرمی در سالن وجود داشته باشد. بنابراین یکی از اقدامات اولیه، نصب سیستم‌های تهویه برای خروج هوای گرم از محل کار سیستم است.
  • توجه دقیق به برق مصرفی: برای کارکرد تجهیزات یخسازی نیاز به برق مصرفی سه فاز وجود دارد.
  • تامین سلاح دوم: یکی از مراحل اصلی در فرآیند یخسازی، خنک کردن قالب‌های تشکیل یخ است. قبلا از شروع فرآیند، آب به سمت این قالب‌ها فرستاده می‌شود تا دمای قالب‌ها را پایین بیاورد. برای جلوگیری از یخ بستن این آب، از مخازن نگهداری آب نمک استفاده می‌شود.
  • تمرکز بر جابجایی قالب‌های یخی: یکی دیگر از اقدامات لازم در چنین کارخانه‌هایی، استفاده از سیستم انتقال یخ‌های بزرگ است. برای این کار باید حتما جرثقیل جهت حمل آسان و با اطمینان این یخ‌ها وجود داشته باشد.
  • پیش‌بینی چالش نگهداری یخ: همواره باید به این موضوع که ممکن است، یخ‌های تولیدی به فروش نرود، دقت کرد. بنابراین باید محل جداگانه‌ای برای نگهداری این یخ‌ها وجود داشته باشد. بهترین روش حفظ کیفیت این یخ‌ها، تاسیس سوله‌ای جداگانه با سیستم‌های کنترل دمای مناسب برای ذخیره آن‌هاست.

البته برای رهایی از این مسئله، نیاز به آشنایی با “تکنیک‌های فروش فوری یخ” است. اگر صاحب کارخانه یخسازی هستید و یا دانش کافی در این زمینه دارید از چه راهکارهایی برای فروش یخ‌های تولیدی استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌های همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

دستگاه تولید یخ یا همان یخساز قالبی
  • نحوه ورود به بازار یخ: فرصت یا چالش

مسلما نگهداری یخ‌ها آن هم در تعداد بسیار بالا، از جهات مختلفی می‎‌تواند مشکل ساز باشد. رعایت موارد بهداشتی، هزینه اختصاصی برای ایجاد سالن جداگانه در حد امکانات سردخانه و همچنین مصرف انرژی زیاد برای حفظ در دمای پایین، نمونه‌ای از این مشکلات هستند.

به همین دلیل در سیاست کاری یک فرد تولید کننده یخ، راه و رمز دقیق ورود به بازار، همواره باید وجود داشته باشد. در زیر برنامه و نقشه راهی که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در توسعه صنعت یخسازی داشته باشد، بیان شده است.

  • شناخت دقیق نیازهای بازار یخ: مانند اینکه مشتریان هدف و دائمی یخ‌های شما در کدام گروه از صنعت قرار می‌گیرند.
  • استفاده از آخرین راهکارهای تبلیغاتی مانند حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از تبلیغات سایت و تکنیک‌های سایت آنلاین، شرکت در رویدادهای تبلیغاتی محلی و استانی و ….
  • استخدام بازاریاب‌های کاربلد و حرفه‌ای
  • تداوم حضور در بازار یخی با برنامه‌ریزی صحیح و تطابق میزان تولید با تقاضا
  • در نظر گرفتن نوسانات بازاری مانند تغییرات فصلی: بیشترین تقاضای یخ‌های قالبی در فصول گرم است.
  • رقابت با برندهای دیگر: با ورود شرکت‌های جدید به بازار یخ، رقابت به یک چالش مهم تبدیل شده است. تمایز محصول و ارائه خدمات منحصر به فرد می‌تواند به جلب مشتریان بیشتر کمک کند.
  • ایجاد مکان‌های اختصاصی برای فروش یخ: ایجاد فروشگاه‌های مخصوص یخ به عنوان نقاط فروش اختصاصی می‌تواند به تمرکز و ترویج برند تولید یخ کمک کند. این فروشگاه‌ها می‌توانند در مکان‌های شلوغ و پربازدید قرار گیرند.

رعایت اصولی این موارد، می‌تواند تاثیر شگرفی در بازار تولید و عرضه یخ‌های قالبی داشته باشد.

راهنمای و مشاوره انواع یخ ساز یا تولید یخ یا کارخانه یخ

بیشتر از یک یخساز: نگاهی به یخسازهای قالبی هیمورا

در این قسمت می‌خواهیم اصلی‌ترین عامل پیشرفت صنعت یخسازی را به شما معرفی کنیم. هیمورا یکی از پرچم داران عرصه تولید یخسازهای صنعتی، ید طولایی در ساخت این تجهیزات دارد. امکان تولید در نمونه‌های متنوع با تعداد قالب‌های 50، 100 و 200، همچنین استفاده از بهترین برندهای داخلی و خارجی در قطعات سیستم، جان تازه‌ای به تکنولوژی هوشمند تولید یخ بخشیده است.

یخساز حبه ‌ای

قسمت‌های حیاتی این تجهیزات اختصاصی یخسازی عبارتند از:

  • بدنه
  • سینی تخلیه
  • وان یا همان مخزن
  • قالب‌های تولید یخ
  • جرثقیل مخصوص تخلیه و بارگیری
  • وان دیفراست یا همان قسمتی که قرار است یخ‌ها جدا شوند
  • سیستم خنک کنندگی متشکل از کمپرسور، کندانسور و لوله‌های اواپراتور

در زیر می‌توانید مشخصات فنی کامل این یخسازها را مشاهده نمایید.

نام دستگاه ظرفیت تولید یخ در هر شیفت کاری ظرفیت تولید یخ در هر شبانه روز برق مصرفی موردنیاز جنس قالب ها برند کمپرسور برند کندانسور نوع کندانسور
یخساز صنعتی 200 قالب 200 قالب 400 قالب سه فاز گالوانیزه بیتزر یا DWM آرشه کار آبی یا هوایی

سوالات متداول

آیا در این سیستم‌ها به اپراتور نیاز است؟

بله، در یخسازهای قالبی، نیاز به چند اپراتور وجود دارد. عملیاتی که از لحظه پرکردن قالب‌ها تا خارج شدن یخ از آن‌ها انجام می‌شود، نیاز به مدیریت و نظارت اپراتورها دارد. این اپراتورها مسئولیت‌هایی از قبیل پرکردن قالب‌ها، انتقال قالب‌ها با جرثقیل به روی میز چپه کن یخ و تخلیه یخ از قالب‌ها را بر عهده دارند. بنابراین، حضور اپراتورها برای انجام این عملیات اساسی است.

آیا امکان سفارشی سازی سیستم، برای انجام عملیات خودکار در فرآیند یخسازی وجود دارد؟

بله. در سیستم‌های تولیدی هیمورا، مراحلی مهمی مانند پر کردن قالب‌ها با نازل‌های آب و نیز انتقال این قالب‌ها با استفاده از جرثقیل که به صورت ریلی حرکت می‌کند، نمونه از مراحل اتوماتیک سازی سیستم یخسازی است.

داخل جدول اشاره کردین که کندانسور این سیستم‌ها می‌تواند از نوع آبی یا هوایی باشد، میشه این موضوع رو توضیح بدین؟

کندانسور در دستگاه‌های یخ ساز دارای دو نوع اصلی است: هوایی و آبی. انتخاب نوع کندانسور بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه نصب و راه‌اندازی دستگاه یخ ساز دارد. در کندانسور آبی، جهت کاهش دمای کمپرسورها از آب مدار بسته کولینگ تاور یا همان برج خنک کننده استفاده می‌شود.

امروزه صنعت تولید یخ به عنوان یکی از صنایع اساسی و حیاتی، در سراسر جهان فراگیر شده است. نیاز روزافزون به یخ در صنایع مختلف از جمله بخش‌های مرتبط با بسته‌بندی، نگهداری و توزیع مواد غذایی و همچنین بخش عمران و ساخت انواع پروژه‌های احداثی، صنعت یخسازی را به یکی از قطب‌های اصلی تأمین نیازهای جامعه تبدیل کرده است.
واحدهای تولیدی یخ کوچک تا کارخانجات بزرگ یخسازی، مراکز عرضه و فروش قالب‌های یخی، صنایع وابسته به استفاده آن در مراکز و ارگان‌های مختلف مانند شیلات، کشتارگاه‌های دامی و طیور، صنعت حمل و نقل مواد گوشتی، احداث پروژه‌های متعدد عمرانی و تمامی صنایع وابسته به بتن، همگی نمادی از نفوذ یخ در جای جای صنعت به شمار می‌رود.
این صنعت به عنوان یک نیروی محرکه اقتصادی و تجاری، به تعادل تجارت و توسعه کشورها نیز کمک کرده است.
در این مقاله دورنمای کلی از این صنعت و تمامی فرصت‌ها و چالش‌های موجود آن، بطور کامل مورد بحث قرار گرفت. در آخر اگر سوالی در زمینه دستگاه‌های کاربردی در این حوزه و به طور کلی در زمینه یخسازی داشته باشید، می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها برای ما ارسال کنید. خوشحال می‌شویم به آن‌ها پاسخ دهیم.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *