یخساز قالبی هیمورا

یخساز قالبی با نوآوری در تراشه‌های یخ دیدگاه بگذارید

یخ ساز قالبی چگونه می‌تواند به عنوان یک تکنولوژی نوین در صنایع مختلف نفوذ کرده و تاثیر اقتصادی و محیطی داشته باشد؟ صنایعی با کاربری‌های مختلف چگونه از این دستگاه بهره برداری می‌کنند؟ این سیستم‌ها، نمایندگانی از تکنولوژی جدید و امروزی هستند که با تبدیل آب به بلوک‌های یخ بزرگ، تاثیرات و تحولات شگرفی در صنایع مختلف به وجود آورده اند. در حالت کلی، از بلوک‌های یخ برای حفظ و نگهداری هرچه بیشتر مواد غذایی، شیمیایی و دارویی به مدت طولانی استفاده می‌شود. به این ترتیب، ورود یخساز قالبی، از نظر اقتصادی با کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری به کسب و کارها کمک می‌کند. نحوه عملکرد یخ ساز قالبی، تحت تاثیر عملکرد سیستماتیک و خودکار قطعات آن است که در نهایت، یخی بهداشتی و درشت در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد. اما چگونه درون یخ ساز قالبی، یک سیال مایع موجب یخ بستن آب می‌شود اما خود آن بدون تغییر باقی می‌ماند؟ جواب این سوال را می‌توانید از متن پیدا کنید.

مقدمه

آداب نسل‌های دیروز، برای قرار دادن آب داخل قالب‌های پلاستیکی کوچک و فریز کردن آن یا قابلیت یخچال‌های امروزی، برای تولید یخ‌های حبه ای، شما را با اشکال مختلف یخ آشنا کرده است.

اما توسعه تکنولوژی، امکان تولید یخ‌هایی در ابعاد بزرگ و برای مصارف صنعتی را امکان پذیر کرده است. این دستگاه‌ها که به یخ ساز قالبی معروفند، با تکنولوژی پیشرفته خود، به راحتی و به سرعت، آب را تبدیل به یخ کرده و برای مصارف گوناگون در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند.

یخساز قالبی بیشتر بخوانید: یخساز قالبی 24 قالب

یخساز قالبی هیمورا دستگاهی است که برای تولید یخ در ابعاد صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. ظرفیت این دستگاه ها از 20 قالب تا 300 قالب بوده و ...

ابتکار تولید یخ‌های قالبی را مدیون کدام دستگاه هستیم؟

یخساز قالبی از سری دستگاه‌های صنعتی با ابعاد بزرگ است که وظیفه آن تولید یخ‌های قالبی و بلوکی است. این دستگاه یخ با چنین ویژگی‌هایی، در اماکنی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به تولید و نگهداری یخ در حجم‌های وسیع وجود دارد.

عملکرد این سیستم به گونه ایست که همزمان با روشن شدن، قالب‌های آماده یخ، پر از آب می‌شوند و شروع به انجماد می‌کنند. پس از انجماد نهایی، قالب‌های یخ خارج می‌شوند.

یخساز قالبی به عنوان یک دستگاه صنعتی، مکانیسم‌های فعالی دارد که در برپایه انتقال حرارت و تبدیل آب مایع به یخ جامد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نهایت، این دستگاه یخ ساز قالبی است که به وسیله خنک کردن آب، عملیات تبلور را روی آن انجام می‌دهد و بلوک‌های یخ را به شکل و اندازه قالب‌های مشخص و بزرگ در می‌آورد.

ورود دستگاه یخ ساز قالبی، تجربه زمستان و تعطیلات برفی، به واقعیت تبدیل شد. به طوریکه در دنیای امروز، این سیستم‌ها به عنوان یکی از وسایل مهم و کاربردی در صنعت برودتی شناخته می‌شوند.

این دستگاه‌ها، از تکنولوژی پیشرفته ای برای تولید یخ‌های قالبی استفاده می‌کنند که نحوه انجام آن در ادامه به طور مفصل توضیح داده خواهد شد. این تکنیک‌های به کار رفته، نه تنها تاثیرات محیطی مثبتی دارد و به حفظ محیط زیست در عین کارایی کمک می‌کند، بلکه از لحاظ اقتصادی نیز مزایای قابل توجهی دارد.

کاربردی بودن یخساز قالبی

7 کاربرد فراتر از انتظار یخ‌های قالبی 

یخ ساز قالبی، عنصری بسیار مهم و چندکاره در صنایع مختلف است. با محصولی که این دستگاه تولید می‌کند، توانایی کاهش دمای موردنیاز در بسیاری از فرآیندها تامین می‌شود. برای بهبود شرایط محیطی اماکن و انواع روال‌های صنعتی، یخ ساز قالبی ایفای نقش می‌کند. از مهم‌ترین کاربردهای آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • حفظ مواد غذایی

از بیشترین و متداول‌ترین کاربردهای یخ و یخ ساز قالبی، در صنایع غذایی و حفظ مواد است. یخ‌های بزرگ را در کنار

  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • محصولات لبنی

قرار می‌دهند تا دمای پایین ایجاد شده، مانع از رشد باکتری‌های مخرب در داخل آن‌ها شود. تا در نهایت، محصول کامل تازه و بدون هیچگونه خرابی به دست مصرف کننده برسد.

  • صنایع نفت و گاز

یکی از کاربردهای شگفت انگیز یخساز قالبی، به استفاده آن‌ها در صنایع نفت و گاز برمی‌گردد. در فرآیندهای شیمیایی و فرآوری سوخت‌های فسیلی، از قالب‌های بزرگ یخ، برای خنک کردن تجهیزات و کنترل دمای فرآیندها استفاده می‌شود. همچنین یخ‌های بزرگ به خنک کردن فضایی که تجهیزات گرمازا در آن‌ها به کار برده می‌شوند و تنظیم دما در حد مطلوب نیز بسیار موثرند.

  • صنایع داروسازی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاربرد یخ ساز قالبی و یخ‌های آن، فقط خنک کردن مواد غذایی و ممانعت از فاسد شدن آن‌ها نیست. در صنایع داروسازی، برای نگهداری داروهایی با شرایط ویژه و خاص، از یخ‌های قالبی استفاده می‌کنند تا دمای آن‌ها را پایین‌تر از دمای محیط نگه دارند تا موجب فسادشان نشود.

  • تولید برف مصنوعی

از عجیب و غریب‌ترین کاربردهای یخ ساز قالبی، در سالن‌های تفریحی است. برای ایجاد مناظر زمستانی مصنوعی، همانند سرزمین‌های یخی، پیست‌های اسکی و سایر تفریحات زمستانی در مناطق گرمسیری و یا روزهای گرم سال، یخ‌های بزرگ را برای تولید برف مصنوعی مورد استفاده قرار می‌دهند.

  • تهویه مطبوع

در برخی سیستم‌های تهویه مطبوع، یخ‌های بزرگ جهت تولید هوای سرد و مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک یخ ساز قالبی، در هر شرایطی کاربرد دارد.

  • حمل و نقل

یکی دیگر از شاهکارهای کاربردی یخ ساز قالبی، در جابه جایی موادی است که نیاز به دمای خنک دارند. تمام انواع مواد غذایی، دارویی، شیمیایی و هر نوع ماده دیگری می‌تواند در این دسته قرار بگیرد.

  • تست و آزمایشات

در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، از قالب‌های یخ بزرگ جهت نگهداری و تست نمونه‌ها و یا جابه جایی آن‌ها به مناطق دیگر استفاده می‌شود.

رازهای پشت پرده از سرنوشت تبدیل آب به یخ توسط یخ ساز قالبی

آب ماده اولیه ورودی به دستگاه یخ ساز قالبی است. اکثر دستگاه‌های یخساز امروزی، اتوماتیک بوده و آب بدون دخالت دست و در واقع لزوم وارد قالب‌های سیستم شده و آن‌ها را پر می‌کند. بدین ترتیب، در نهایت یخ بهداشتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

برای انجماد آب، سرمایشی داخلی ایجاد می‌شود که عامل آن، کمپرسور و اواپراتور است. قالب‌های یخ، در وان آب شور که دمای آن به زیر صفر درجه رسیده اما هنوز هم حالت مایع دارند، قرار داده می‌شوند. به این ترتیب، آب معمولی یخ بسته اما سیال، مایع باقی می‌ماند.

در نهایت پس از گذشت مدت کوتاهی، آب‌ها شکل قالب را گرفته و منجمد شده اند. پس زمان جدا کردن از قالب فرا رسیده است.

برای جابه جایی یخ‌ها و برگرداندن آن‌ها از قالب، جرثقیل‌های مخصوص این کار بهترین وسیله هستند. یخ‌های آماده، روی میز چپه کن یخ ساز قالبی برگردانده می‌شوند.

کاربردی بودن یخساز قالبی

سوالات متداول

برای تولید یخ، به چه مقدار زمان نیاز داریم؟

قدرت برودتی دستگاه، ظرفیت و تعداد قالب‌های آن، ابعاد هر قالب، میزان آبی که در هر قالب ریخته می‌شود و بسیاری از موارد دیگر هستند که در زمان تولید یخ آماده موثرند. در حالت کلی، ظرفیت یک دستگاه را با تعداد قالب‌های یخی که در هر 12 ساعت تولید می‌کند، می‌سنجند.

برای تولید یخ، حتما باید از آب بهداشتی و لوله کشی استفاده کرد؟

بستگی به نوع مصرف یخ دارد. در تمام صنایع، بخصوص تولید و نگهداری مواد غذایی، اگر از آب بهداشتی استفاده شود، بهتر است. اما گاهی برای اقتصادی‌تر شدن منبع برودت یعنی یخ‌های قالبی، در صنایعی مثل تولید نفت و گاز از آب غیر قابل شرب استفاده می‌شود.

آیا برای ایجاد بو و مزه خوب در یخ‌ها می‌توان از مواد افزودنی استفاده کرد؟

یخ‌های قالبی، ابعاد بزرگی دارند و برای صنایع و کارخانجات بزرگ استفاده می‌شوند. پس نیازی به اضافه کردن مواد افزودنی طعم دهنده نیست. این طعم دهنده‌ها معمولا به یخ‌های حبه ای اضافه می‌شوند.

برخلاف گذشته که تولید یخ فقط به فصل زمستان اختصاص داشت، این روزها به فصول گرم سال هم راه یافته است. وجود دستگاه یخ ساز قالبی این قابلیت را ایجاد کرده است تا بتوان حجم‌های بزرگی از یخ را در تمام فصول، تولید کرد و آن را به منظورهای مختلف مورد استفاده قرار داد.
کاربرد یخ‌های قالبی تولید شده، فقط به نگهداری مواد غذایی ختم نمی‌شود. در فرآوری نفت و گاز، صنایع داروسازی و آزمایشگاه‌ها، علاوه بر نگهداری، برای جابه جایی نمونه‌ها نیز استفاده می‌شود. البته کاربردهای غیرقابل باور دیگری هم دارد که می‌توان به تولید برف مصنوعی در سالن‌های تفریحی و تهویه مطبوع نیز اشاره کرد.
یخساز قالبی دستگاهی است که دارای یک محفظه آب نمک است. دمای آب نمک توسط سیستم‌های برودتی داخل سیستم، به زیر صفر درجه می‌رسد. در اثر انتقال برودت به قالب‌هایی که آب داخل آن‌ها قرار داده شده است، انجماد حاصل می‌شود. درحالی که به سبب دمای انجماد پایین آب نمک، در همان دما به حالت مایع باقی می‌ماند.

witer ms.hadi

کتایون هادی

من فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید هستم؛ تولید محتوای متنی و صوتی تخصصی جزو فعالیت های منه و حدودا 5 سال هست که با صنایع ماشین سازی هیمورا همکاری دارم. با ورود به دنیای دیجیتال و تولید محتوا در رشته تخصصی خودم دیدگاهم به صنایع متفاوت تر شد و هر روز به اموخته هام اضافه میشه.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *