مقایسه پکیج زمینی و موتورخانه

پکیج زمینی یا موتورخانه کدام برگزیده خانه‌ شماست؟ دیدگاه بگذارید

پکیج زمینی و موتورخانه، 2 انتخاب برجسته برای تامین گرما و راحتی خانه‌های شما محسوب می‌شوند. هر 2 سیستم گرمایش مذکور، از قدرت استثایی تامین آب و هوای گرم، به طور جداگانه، بهداشتی و قابل مصرف برخوردارند. اما تکنولوژی‌های به کار رفته در پکیج زمینی، موجب شده است که با صرف کمترین هزینه، فضا و سوخت، دمای سالن مدنظر را به صورت دقیق تر کنترل کرد. موتورخانه سیار که نام دیگری از پکیج‌های زمینی است، آزادی و انعطاف پذیری بیشتری را در خصوص تامین گرما ارائه می‌دهد. در این متن با ارائه کامل ترین مقایسه بین پکیج زمینی و موتورخانه، علت نامتداول شدن موتورخانه‌ها و جایگزینی پکیج مشخص خواهد شد. همچنین با تطابق ویژگی‌های سالنی که قصد نصب سیستم گرمایش در آن را دارید و امکانات هریک از 2 سیستم مذکور، بهترین و کاربردی ترین را انتخاب کنید.

مقدمه

موتورخانه‌ها، تکنولوژی جدید و متفاوتی پس از بخاری‌های ساده و آبگرمکن بودند، به همین سبب، بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. به طوریکه پس از مدت کوتاهی، اکثر خانه‌های جدید و حتی منازل قدیمی تر، اقدام به راه اندازی موتورخانه در منازل خود کردند. به این ترتیب، می‌توانستند توسط یک سلسله سیستم، گرما و آب گرم خانه را تامین کنند. پس از مدتی استفاده، مشکلات موتورخانه‌ها هم آشکار شد. به همین سبب، پکیج‌های زمینی با ویژگی‌های شگفت انگیز روی کار آمدند که با داشتن تمام مزایای موتورخانه‌ها، مشکلات و معضلات آن را نداشته باشند. پکیج زمینی و موتورخانه هر دو سیستم گرمایش نسل جدید محسوب می‌شوند اما باید دانست که کدام یک، در کنار بیشترین کارایی و بهره وری، کمترین مصرف انرژی و سوخت را دارند.

پکیج برقی زمینی بیشتر بخوانید: قیمت خرید پکیج زمینی [ استعلام مستقیم از کارخانه ] مهر 1402

پکیج زمینی چیست | آیا جایگزین مناسبی برای موتورخانه های قدیمی شوفاژ می باشد پاسخ تمامی سوالات رو می توانید در این پست پیدا کنید.

پکیج زمینی، تجربه گرمایی در روزگار جدید

اصطلاح “سیستم گرمایش نوین” در هر دوره ای، به دستگاه‌هایی اشاره دارد که برای طراحی و تولید آن سیستم، از تکنولوژی، متدولوژی و منابع جدید و نوآورانه استفاده می‌شود تا در زمینه بهره وری انرژی و کارایی، بهبودهای قابل توجهی به عمل آمده و فراهم شود. پکیج زمینی و موتورخانه سیار که نام دیگری از آن است، به یکی از همین سیستم‌های گرمایش نوین تعلق می‌گیرد. برخلاف گذشته که یک منبع گرما، تا سال‌ها بین مردم رایج می‌شد و پس از گذشت مدت طولانی، یک سیستم با امکانات پیشرفته تر، روی کار می‌آمد، امروزه سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار بالاست. به طوریکه حتی اگر دستگاه جدیدی هم اختراع، طراحی و تولید نشود، امکانات خارق العاده روی آن‌ها اعمال می‌شود و روز به روز در حال به روز رسانی است تا به نیازهای مشتریان و توسعه فناوری پاسخ دهد.
پکیج زمینی از همان ابتدا، با هدف بهبود شرایط فیزیکی و عملکردی موتورخانه‌ها روی کار آمد. امروزه هم هیچ سیستم دیگری نتوانسته جای آن را بگیرد. زیرا پکیج، همه روزه در حال به روز رسانی است. شاید در ابتدا هدف از ورود چنین سیستم‌هایی به بازار، کوچک کردن ابعاد موتورخانه و در عین حال، تامین آب و هوای گرم به طور همزمان بوده باشد. اما بهبودات به عمل آمده روی آن، به عملکرد بهتر، بهره وری بالاتر در گرمایش و بهینه سازی انرژی کمک کرده است. در ادامه این مقاله، به برترین ویژگی‌های پکیج زمینی و موتورخانه اشاره می‌کنیم. همچنین اطلاعات بعدی به شما کمک خواهد کرد تا نظریه ” به‌روزرسانی مداوم این سیستم‌ها نه تنها به افزایش کارایی و کیفیت گرمایش کمک می‌کند، بلکه به تطابق با نیازهای متغیر کاربران و بهبود مصرف انرژی منجر می‌شود” را کاملا درک کنید.

مبارزه برای گرما و آب گرم با پکیج زمینی یا موتورخانه؟

در مواجهه با نیاز به تامین آب گرم مصرفی و هوای گرم در منازل یا سالن‌های صنعتی، انتخاب بین پکیج زمینی و موتورخانه، یکی از تصمیمات مهم است. در پاراگراف بالا، ذکر شد که در میان 2 پکیج زمینی و موتورخانه، کدام یک مدرن تر است. اما در این بخش قصد داریم که به جست و جوی علت این برتری بپردازیم.

  • مصرف بهینه انرژی

در مقایسه بین پکیج زمینی و موتورخانه از نظر مصرف انرژی، پکیج‌ها، بسیار باصرفه تر و مصرف سوخت پایین تری دارند. استفاده از سیستم‌های موثر برای انتقال و استفاده از انرژی در این سیستم‌ها، موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و کمک به حفظ محیط زیست کرده است. موتورخانه‌ها، اولین سیستم‌های دوکاره از نظر تولید آب گرم مصرفی و هوای گرم بودند که روی کار آمدند؛ به همین سبب، بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. اما مصرف سوخت آن‌ها بالا بود. به طوریکه برخی، به فکر استفاده از سیستم‌های گرمایش کمکی افتادند تا در هزینه‌های سوخت و انرژی، بهینه سازی شود.
اما ورود پکیج‌ها به دنیای مدرن، این مشکل را حل کرد. به طوریکه امروزه، هم برای سالن‌های صنعتی و هم اماکن مسکونی، پکیج‌هایی طراحی شده است که نسبت به کارایی و ظرفیت گرمایشی، مصرف پایینی دارند.

  • اشغال فضای کوچک

برخلاف موتورخانه‌ها که معمولا حداقل یک اتاق 3 الی 4 متری برای نصب تجهیزات و لوله کشی‌های آن مورد نیاز بود، پکیج‌ها، فضای بسیار کوچکی را اشغال می‌کنند. پس در مقایسه بین تصرف فضای پکیج زمینی و موتورخانه، پکیج‌ها، فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کنند.

  • صدا و لرزه

شاید اگر بخواهیم 2 پکیج زمینی و موتورخانه را از نظر ایجاد صدا بررسی کنیم، هردوی آن‌ها با ایجاد صدا همراه اند. اما امکان ایجاد لرزه در اثر عملکرد موتورخانه‌ها بیشتر است.

  • نصب و نگهداری آسان

به نظر شما از نظر نصب و نگهداری پکیج زمینی و موتورخانه، کدام یک آسان تر است؟ موتورخانه‌ها، قطعات جدا از همی هستند که در اتاقک در نظر گرفته شده برای راه اندازی، کنار هم چیده می‌شوند. در حالی که پکیج، یک دستگاه تکمیل و یک مجموعه کامل است که تمام اجزا و قطعات درون آن قرار گرفته اند. همچنین این قطعات یک سیستم را تشکیل می‌دهند که عملکرد آن‌ها باهم هماهنگ و وابسته است. پس برای راه اندازی آن، نیازی به صرف زمان زیاد برای چیدن اجزا کنار یکدیگر و ایجاد هماهنگی نیست. پس در مقایسه بین پکیج زمینی و موتورخانه از نظر نصب و نگهداری، پکیج‌ها راحت ترند.

  • انعطاف پذیری

انعطاف پذیری چنین دستگاه‌های گرمایشی از دو جهت بررسی می‌شود؛ یکی از نظر مصرف سوخت و دیگری قابلیت جابه جایی و تغییر مکان. اگر بخواهیم پکیج زمینی و موتورخانه را طبق این دو مورد، مقایسه کنیم، پکیج‌ها پیروز می‌شوند. زیرا طبق شرایط پیش رو، انواع پکیج برقی، گازی و گازوئیلی، دوگانه سوز و سه گانه سوز، موجودند اما موتورخانه‌ها معمولا به یک نوع گاز وابسته اند و با آن کار می‌کنند. همچنین امکان جابه جایی تجهیزات موتورخانه پس از نصب وجود ندارد اما پکیج را به راحتی می‌توان به جای دیگر منتقل کرد.
برای اطلاعات بیشتر درباره مزایا و معایب پکیج این مقاله را بخوانید!

3 کاربرد بی نظیر پکیج زمینی به جای موتورخانه

همانطورکه در بالا به طور تکمیل تر در خصوص پکیج زمینی و موتورخانه توضیح داده شد، پکیج از هر نظر بهتر از موتورخانه است. به همین سبب، این روزها زیرساخت تمام ساختمان‌های بزرگی که نیازمند سیستم گرمایش است، طبق اصول پکیج زمینی طراحی می‌شود. اماکنی که بیشترین استفاده را از پکیج زمینی دارند، به شرح زیرند.

  • ویلاهایی با متراژ بزرگ

پکیج دیواری که نمونه کوچکتر همین پکیج‌های زمینی است، مخصوص استفاده در منازل مسکونی است. این پکیج‌ها به سبب ظرفیت کمتر، قابل استفاده در ویلاهای بزرگ نیستند. به همین سبب، معمولا از پکیج زمینی برای این سبک از اماکن استفاده می‌شود. برای این منظور، قبل از ساخت ساختمان، زیرسازهای آن طراحی و تعبیه می‌شود و سپس سیستم‌های پخش حرارتی همانند رادیاتور در آن تعبیه می‌شود.

  • ساختمان‌های چند طبقه

هرچند که احتمال بروز مشکلات زیادی در نصب یک پکیج زمینی برای چند واحد وجود دارد، اما بسیاری از افراد برای کاهش هزینه‌های سوختی و تامین آب و فضای گرم چند واحد جداگانه از یک ساختمان، پکیج زمینی را ترجیح می‌دهند. برای رفع مشکل کمبود فشار آب در طبقات بالا و رسیدن آب گرم به تمام واحدها به طور یکسان، معمولا پمپ‌های داخل پکیج را تقویت می‌کنند و یک پمپ کمکی دیگر در طبقه آخر قرار می‌دهند تا بازگشت آب به راحتی صورت گیرد. رایج ترین سیستم پخش حرارتی که در چنین ساختمان‌هایی استفاده می‌شود و با پکیج زمینی و موتورخانه هم سازگاری دارد، رادیاتور است.

  • سالن‌های صنعتی

معمولا در کارخانجات و کارگاه‌ها، که نیاز به آب و هوای گرم به طور همزمان وجود دارد، از پکیج زمینی استفاده می‌شود. در واقع پکیج زمینی و موتورخانه‌هایی با ظرفیت گرمایش بالا را سیستم گرمایش صنعتی می‌نامند؛ به همین سبب است که گفته می‌شود، پکیج‌های زمینی، شاهکار حرارتی خود را در چنین اماکنی نشان می‌دهند. بدون اینکه سروصدای حاصله از پکیج موجب آزار و اذیت شود، آب گرم برای مصارف شخصی، شست و شو یا مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کنار تمام این مزایا، هوای گرم داخل سوله‌های بسیار بزرگ چنین صنایعی نیز برای آرامش کارکنان تامین می‌شود.

  • مراکز تولید لبنیات

همانطورکه می‌دانید، یکی از اعمالی که در کارگاه‌های لبنیاتی انجام می‌شود، بالا بردن دمای شیر و یا مایه بستنی برای پخت و پاستوریزاسیون است. برای جلوگیری از تماس مستقیم مایع با شعله، معمولا از دیگ‌های چند جداره استفاده می‌شود تا آب داغ در یکی از جداره‌ها به جریان در بیاید تا مایع درون آن، گرم شود. وظیفه گرم کردن و تولید این آب گرم، بر عهده پکیج زمینی است. پکیج زمینی و موتورخانه، با وجود شباهت‌هایی که دارند، کاملا از یکدیگر متمایز هستند. همین استفاده در لبنیاتی‌ها، یکی از بارزترین تفاوت میان آن‌هاست؛ به طوریکه موتورخانه نمی‌تواند کاربرد مطلوبی در این زمینه داشته باشد.

3 کاربرد بینظیر پکیج زمینی به جای موتورخانه
 پکیج زمینی بیشتر بخوانید: 5 دلیل به یادماندنی برای اقتصادی بودن پکیج‌های زمینی

دلایل خرید پکیج زمینی چیست؟ این تجهیزات حرارتی چه مزایایی دارد که باعث شده به گزینه‌های بی نظیر در صنعت گرمایش تبدیل شوند؟ آیا پکیج‌های زمینی از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند

پیشنهادات

باتوجه به متنی که مطالعه کردیم، پکیج‌ها از تمام جهات، بهتر از موتورخانه‌ها هستند. از آنجایی که زیرساخت‌ها و لوله‌های اتصال دهنده پکیج زمینی و موتورخانه تقریبا یکسان است، به راحتی می‌توان تجهیزات قدیمی موتورخانه را حذف کرده و پکیج زمینی را جایگزین آن کرد. بدون اینکه نیاز به لوله کشی‌های دوباره و تخریب بخش‌هایی از ساختمان باشد.

سوالات متداول

نحوه کار پکیج زمینی به چه صورت است؟

پکیج زمینی برقی دارای دو مبدل جداگانه است که یکی برای تامین آب گرم مصرفی و دیگری برای آب گرم رادیاتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما پکیج زمینی گازی یا گازوئیلی، دارای محفظه احتراق است که عملیات تشکیل شعله و تولید گرما درون آن انجام می‌شود. برخلاف پکیج‌های برقی، در مدل‌هایی که دارای محفظه احتراق هستند، یعنی انواعی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند، دارای دودکش هستیم که گازهای تولید شده به بیرون هدایت شود. پکیج زمینی و موتورخانه از نظر نحوه کار هم کاملا با یکدیگر تفاوت دارند.

اگر برق قطع شود، آب به طور لحظه ای سرد خواهد شد؟

داخل پکیج زمینی، دارای محفظه ذخیره آب گرم هستیم. اما داشتن این محفظه به این معنا نیست که تا مدت طولانی پس از قطع برق یا سوخت می‌توانیم آب گرم را دریافت کنیم. اگر در اختیار داشتن آب گرم در هر لحظه برایتان اهمیت دارد، بهتر است از پکیج‌های دو یا سه گانه سوز استفاده کنید که در صورت قطع شدن انرژی یا سوخت، بتوان به منبع سوخت دیگری، سوئیچ کرد. در مقایسه بین پکیج زمینی و موتورخانه، این یک مزیت برای پکیج ها محسوب می شود. زیرا موتورخانه این قابلیت سوئیچ را ندارد.

از پکیج زمینی می‌توان برای گرمایش آب استخر هم استفاده کرد؟

پکیج‌های استخری هم همان پکیج‌های زمینی هستند. با این تفاوت که درون آن‌ها از سه مبدل جداگانه استفاده می‌شود. یکی از مبدل‌ها برای آب گرم مصرفی، دیگری آب گرم استخر و سومی، هوای گرم را تامین می‌کند.

مقاله فوق، به بررسی تفاوت بین پکیج زمینی و موتورخانه اشاره دارد. باتوجه به مطالبی که ذکر شد، به این نتیجه می‌رسیم که پکیج زمینی، بهترین و به روزترین جایگزین موتورخانه‌هاست. این دستگاه، یک باکس بزرگ است که تمام تجهیزات و قطعات مربوط به گرمایش هوا و آب درون آن قرار دارد. در انواع گازی و گازوئیلی، منبع گرما محفظه احتراق است و در مدل‌های برقی، منبع گرما المنت است که گرما را به آب مدور در رادیاتور و یا آب مصرفی می‌رساند. درحالی که در موتورخانه‌ها، با وجود اینکه برق زیادی برای کارکرد دستگاه‌ها مصرف می‌شود، اما منبع گرمایش فقط گاز و گازوئیل است.
تفاوت پکیج زمینی و موتورخانه، فقط به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود. این دو سیستم علاوه بر مصرف برق و انعطاف گرمایشی، از نظر محل نصب، نحوه راه اندازی و ایجاد صدا هم با یکدیگر تفاوت دارند. یعنی پکیج زمینی، جای کمی اشغال می‌کند، به راحتی و بدون دردسر و صرف زمان زیاد نصب و راه اندازی می‌شود و صدای آزار دهنده ای هنگام کارکرد ندارد. به طوریکه هیچ مشکلی در فضاهای صنعتی به وجود نمی‌آورد.

witer ms.hadi

کتایون هادی

من فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید هستم؛ تولید محتوای متنی و صوتی تخصصی جزو فعالیت های منه و حدودا 5 سال هست که با صنایع ماشین سازی هیمورا همکاری دارم. با ورود به دنیای دیجیتال و تولید محتوا در رشته تخصصی خودم دیدگاهم به صنایع متفاوت تر شد و هر روز به اموخته هام اضافه میشه.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *