پشت پرده کمک یخساز های قالبی به صنعت

پشت پرده کمک یخسازهای قالبی به صنعت 1

در دهه‌های اخیر، تکنولوژی یخسازهای قالبی یک نقل قول تکنیکی از تلاش‌های انسان در جهت پیشرفت فناوری و نوآوری است. این سیستم‌ها به عنوان عنصری جادویی در جاده صنعتی معاصر مطرح شده اند. نحوه تولید یخ و قالب‌های آن، موضوعاتی هستند که در ادامه راجع به آن‌ها بحث خواهد شد.

مقاله پیش رو سعی دارد که به دنیای کاربردهای گسترده و مزایای غنی این تکنولوژی وارد شود و به خواننده تجربه ای هیجان انگیز اهمیت یخ در صنایع مختلف ارائه دهد.

همچنین در مقاله در خصوص راهکارهای نوین تحقیق و توسعه در زمینه یخسازهای جدید پرداخته شده و آینده روشنی را برای این حوزه پیش بینی می‌کند.

مقدمه

گاهی اوقات، یک نگاه نو به تکنولوژی‌های روزمره می‌تواند در ذهن انسان جذابیت‌های تازه‌ای ایجاد کند. یخسازهای قالبی نیز یکی از این جواهرهای پنهان در دنیای فناوری هستند که ممکن است به اشتباه از چشم اندازهای شگفت‌انگیزی که پشت پرده آن‌ها نهفته است، عبور کنیم. این دستگاه‌ها با توانایی تولید یخ به شکل‌ها و ابعاد متنوع، وارد صحنه صنعتی شده‌اند و تأثیراتی وسیع از جلب توجه در زمینه‌های مختلف تا تحولات زیستی دارند.

یخساز قالبی بیشتر بخوانید: یخساز قالبی 24 قالب

یخساز قالبی هیمورا دستگاهی است که برای تولید یخ در ابعاد صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. ظرفیت این دستگاه ها از 20 قالب تا 300 قالب بوده و ...

اکتشافی جادویی که تمام صنایع و مشاغل را تحت تاثیر خود قرار داد!!!

یخسازهای قالبی یا آیس میکرها، سیستم‌هایی هستند که برای تولید یخ در ابعاد بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر این دستگاه‌ها که با تکنولوژی جدید طراحی شده اند، عملکرد اتوماتیکی دارند؛ به طوریکه آب را از لوله کشی شهری گرفته و در بین قالب‌ها توزیع می‌کنند. سپس عملیات تبرید روی آن‌ها انجام می‌شود.

نوع یخی که توسط یخسازهای قالبی تولید می‌شود، شکل قالب را به خود می‌گیرد. معمولا این قالب‌ها در ابعاد بزرگ و به شکل مکعب ساخته می‌شوند.

در این فرآیند، قالب‌هایی که به وسیله آب پر شده‌اند، به واحد یخ‌ساز متصل شده و با آغاز عملیات تبرید، انتقال حرارت از آب به دیگر محیط‌ها آغاز می‌گردد. در نتیجه گذشت زمان مشخص، آب درون قالب‌ها به شکل یخ تبدیل می‌شود و سپس به صورت قالب‌های یخ از دستگاه خارج می‌گردد.

مبتکران با طراحی یخساز صنعتی، قصد ایجاد تغییرات مثبت در کدام کاربری ها و صنایع را داشتند؟

یخسازهای قالبی به عنوان یک تکنولوژی اساسی، نقش حیاتی را در صنایع گوناگون ایفا می‌کنند و دارای کاربردهای گسترده ای هستند. در ادامه به کاربردهای اصلی این سیستم‌ها اشاره می‌کنیم؛

  • کاربرد یخ در زمینه ذخیره سازی و حمل و نقل محصولات

همانطورکه می‌دانید، بسیاری از محصولات در صنایع زیر، در صورتی که مدتی در دمای محیط قرار بگیرند، آنزیم‌های مخرب درون آن‌ها رشد کرده و فاسد می‌شوند.

برای ممانعت از این موارد، هنگام نگهداری در انبار یا انتقال به مراکز دیگر، یخ‌های قالبی کنار آن‌ها قرار داده می‌شود تا مواد گرمای خود را به آن بدهند و آنزیم‌های مخرب نتوانند رشد و تکثیر یابند. در نتیجه محصول سالم به دست مصرف کننده یا کاربر می‌رسد.

مواردی که از یخ برای نگهداری و حمل و نقل محصول استفاده می‌شود، به شرح زیرند؛

  1. صنایع غذایی (انواع گوشت، میوه، سبزیجات و غیره)
  2. صنایع دارویی (داروهای منجمد یا انواعی که نیاز به دمای پایین دارند)
  3. صنایع شیمیایی (برخی از رنگ‌ها و محلول‌های شیمیایی)
  • صنایع دریایی

در صنایع دریایی و امور مربوط به کشتی، علاوه بر اینکه یخ برای نگهداری ماهی‌های صید شده تا رسیدن به مرکز نگهداری استفاده می‌شود، برای حفاظت از سازه‌های دریایی نیز استفاده می‌شوند.

  • صنعت خوراک دام و طیور

در این صنعت نیز علاوه بر اینکه یخ از خرابی و فساد خوراک دام ممانعت می‌کند، به عنوان حفظ دمای مناسب مراکز پرورش دام نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • صنعت کشاورزی

حفظ و نگهداری مواد کشاورزی و حمل و نقل آن‌ها در دمای مناسب، تابع وجود هوای خنک حاصل از یخ است. پس مشاهده می‌شود که این دو امر، یعنی نگهداری و حمل و نقل، در تمام صنایع مورد توجه است.

در صنعت کشاورزی، فقط وجود این دو عامل نیست که تابع وجود یخ است بلکه برای خنک کردن گلخانه‌ها و مراکز پرورش میوه و صیفی جات نیز یخ گزینه مناسبی است.

  • مراسمات بزرگ و رستوران‌ها

برای خنک نگه داشتن بطری‌های نوشیدنی و سرو به صورت تگری برای مهمانان و مشتریان، از یخ‌های قالبی استفاده می‌شود.

راهنمای جامع برای درک بهتر تکنولوژی یخسازهای قالبی در زمینه توسعه اقتصاد و بهینه سازی صنایع

ورود یخ‌های قالبی به صنعت، نوآوری‌ها و ارتقاهای قابل توجهی در ساختار و عملکرد صنایع مختلف به وجود آورد. یخ‌های قالبی تولید شده از طریق یخساز، نه تنها شفاف و کریستالی هستند، بلکه ابعاد متنوعی دارند که برای تمام کاربری‌ها و موارد قابل استفاده باشند.

  • کاهش هدر رفت مواد

اگر مواد غذایی، دارویی یا شیمیایی، در شرایط درست نگهداری نشوند، فاسد شده و احتمال دارد در زمان اندکی کل بار، از بین رود. این امر، خسارات مالی زیان بار و جبران ناپذیری را برای صاحبان مشاغل به وجود می‌آورد. درحالی که وجود یخ، مانع از این خرابی‌ها خواهد شد.

همچنین در صنعت دامداری، اگر علوفه خراب به دام برسد که در اثر دمای بالا فاسد شده اند، یا کل دام‌ها را از بین میبرد و یا به سبب ایجاد بیماری در آن‌ها، گوشت یا شیر فاسد و غیر بهداشتی تحویل خواهد داد. در هر دو صورت، ضررهای مالی و جانی بسیاری خواهد داشت.

همین موضوع، درمورد صنایع کشاورزی هم صادق است. به طوریکه برای پرورش برخی گیاهان، دمای سرد لازم در داخل گلخانه تامین می‌شود.

  • صرفه جویی در هزینه‌ها

حضور یخ‌سازها در انواع صنایع می‌تواند به‌طور قابل توجهی به کاهش هزینه‌ها از دیدگاه اقتصادی کمک نماید. در ادامه، تعدادی از مزایای اقتصادی این تکنولوژی را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛

  1. بهینه سازی انرژی

یخسازها اغلب از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای برخوردار هستند که انرژی مصرفی را بهینه‌تر کنترل می‌کنند. این بهینه‌سازی انرژی می‌تواند به کاهش هزینه‌های انرژی مرتبط با تولید یخ و نگهداری از آن منجر شود.

  1. کاهش هدر رفت محصولات

همانطورکه در بالا هم توضیح داده شد، یخسازها به عنوان ابزاری کارآمد در حفظ دمای محصولات فریزی عمل می‌کنند. این امر موجب کاهش هدررفت محصولات به دلیل خراب شدن یا تخریب به دلیل دماهای نامناسب می‌شود. این کاهش هدررفت محصولات به تأثیر مستقیم در افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید می‌پردازد.

  1. افزایش دوام و عمر مفید تجهیزات

استفاده از یخسازها می‌تواند به دوام و عمر مفید تجهیزات مرتبط با حفظ دما کمک کند. با کاهش نیاز به چرخه‌های مکرر روشن و خاموش کردن سیستم‌های خنک‌کننده، می‌توان عمر مفید تجهیزات را افزایش داد و در نتیجه، هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش داد.

صرفه جویی در هزینه های انرژی با یخساز قالبی

تغییرات فراگیر در زمینه نوآوری و بهبود یخسازها

در زمینه طراحی یخسازها، برای بهبود عملکرد، بهره وری انرژی، ایجاد قابلیت‌ها و فناوری‌های پیشرفته، افزایش دوام و عملکرد و ایمنی بیشتر سعی شده است که راهکارهای هوشمندانه ای ارائه شود. در ادامه به برخی از جوانب مهم تحقیق و توسعه اشاره خواهیم کرد.

  • مصرف انرژی بهینه

تحقیق در زمینه بهینه‌سازی فرآیند تولید یخ و کاهش مصرف انرژی از جمله اولویت‌های اصلی است. استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند سیستم‌های تبادل حرارتی بهتر، مواد خنک‌کننده بهینه‌تر، و کنترل‌های هوشمند می‌تواند به کاهش مصرف انرژی کمک کند.

  • تجهیزات دیجیتال و قطعات هوشمند

استفاده از قطعات دیجیتالی در یخسازها، می‌تواند به بهبود نظارت و کنترل بهتر بر فرآیندهای یخسازی، تشخیص سریع‌تر مشکلات و پیش بینی نیازهای سیستم، کمک کرده و در بهبود کارایی و دقت سیستم نقش داشته باشد.

  • استفاده از مواد اولیه درجه 1

مواد اولیه درجه1 علاوه بر اینکه در بهبود کارایی سیستم و افزایش طول عمر مفید آن موثر است، می‌تواند به عنوان عایقی عمل کند که مانع از نشت گرمای محیط به داخل یخساز شود. مواد اولیه با بازدهی بالا، می‌توانند این قابلیت‌ها را در سیستم به وجود آورند.

  • انعطاف پذیری در طراحی

امکان انعطاف پذیری در طراحی یخسازها، برای سازگاری با نیازهای گوناگون و شرایط مختلف، از اهمیت بالایی برخوردار است.

این قابلیت، در هر یخسازی وجود ندارد؛ بلکه یک مزیت محسوب می‌شود که در اثر تحقیقات در زمینه طراحی سیستم‌های تطبیق پذیر و قابل تنظیم، به وجود آمده و به بهبود سرعت واکنش به تغییرات کمک می‌کند.

سوالات متداول

صدایی که هنگام تولید و ارائه یخ ایجاد می‌کند، مشتریان رستوران را اذیت نمی‌کند؟

یخسازهای قالبی را معمولا در سالن‌های صنعتی نصب می‌کنند و مناسب رستوران یا کافه نیست. در این مراکز، فقط یخ قالبی از مراکز تولیدی این نوع یخ خریداری شده و مصرف می‌شود. در چنین کاربری‌هایی، معمولا از یخسازهای حبه ای استفاده می‌شود.

اما اگر مصرف یخ قالبی شما در رستوران زیاد است و می‌خواهید در زمینه تولید آن خود کفا باشید، بهتر است فضای جداگانه ای از سالنی که مشتریان در آن حضور دارند، برای نصب یخساز در نظر بگیرید. هرچند که صدای فرآیند تولید یخ در یخساز، به حدی نیست که آزار دهنده باشد.

آیا یخساز ظرفیت تولید یخ کافی برای نیازهای من در مدت زمان مشخص را دارد؟

وقتی در متن راجع به انعطاف پذیری طراحی صحبت کردیم، به سبب سازگاری با همین نیازهای متعدد در شرایط مختلف است. تعدد نیازها درمورد یخساز به قدری بالاست که برای هریک، دستگاهی با شرایط ویژه طراحی شده است.

دستگاه‌های یخساز، چه ضمانتی دارند و تا چه زمانی خدمات پس از فروش یا گارانتی شامل آن‌ها می‌شود؟

هر برند و هر مجموعه فروش، شرایط و قوانین خاص خود را برای ضمانت اعمال می‌کند. اما در این میان، شرکت هیمورا علاوه بر اینکه برای تمام محصولات خود از ریز تا درشت، ضمانت ارائه می‌دهد، بلکه برای تمام آن‌ها، 10 سال خدمات پس از فروش و 12 ماه گارانتی در نظر گرفته است.

تکنولوژی جدید وارد بر یخسازهای قالبی، موجب عملکرد اتوماتیک و کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف شد. این تکنولوژی، نقش حیاتی در بهبود فرآیندها و افزایش بهره وری مشاغل گوناگون ایفا می‌کند. این دستگاه‌ها از دانش فنی جدید برخوردار بوده و با توزیع و تبرید آب در قالب‌های مختلف، یخ با ابعاد بزرگ و به شکل مکعب تولید می‌کنند.
کاربرد یخساز قالبی در صنایع گوناگون، از مواد غذایی، صنعت حمل و نقل، صنایع شیمیایی و دارویی، صنعت خوراک دام و طیور و کشاورزی تا مراسمات بزرگ، دیده می‌شود.
در صنایع نامبرده و بسیاری از مشاغل دیگر، یخ‌های قالبی نه تنها به منظور حفظ دمای محصول و کالا و جلوگیری از فساد آن کمک می‌کنند، بلکه به بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش هدر رفت و دور ریخت محصولات و همچنین افزایش دوام و عمر مفید تجهیزات نیز نقش اساسی دارد.

witer ms.hadi

کتایون هادی

من فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید هستم؛ تولید محتوای متنی و صوتی تخصصی جزو فعالیت های منه و حدودا 5 سال هست که با صنایع ماشین سازی هیمورا همکاری دارم. با ورود به دنیای دیجیتال و تولید محتوا در رشته تخصصی خودم دیدگاهم به صنایع متفاوت تر شد و هر روز به اموخته هام اضافه میشه.

نوشته های من

1 دیدگاه

  1. متشکرم از اطلاعات مفید بابت یخسازها

    خاوندی محسن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *