گرماتاب مرغداری

تأثیر گرماتاب بر بهره‌وری مرغداری: مزایای اقتصادی و زیست محیطی دیدگاه بگذارید

گرماتاب مرغداری از سیستم‌های گرمایشی کاملا مناسب برای پرورش مرغ‌ها و سایر پرندگان است. یکی از بزرگترین چالش‌های صاحبان مرغداری در ایام سرد سال، گرمایش اصولی این سالن‌هاست. البته روش‌های مبتنی بر گرمای هوای اجباری در مرغداری‌ها نیز استفاده می‌شود که معایبی را به همراه دارد. از جمله این مشکلات می‌توان به عدم توزیع یکنواخت گرما در تمام سطوح زمین به خصوص در مناطقی که مرغ‌ها و جوجه‌ها قرار دارند، اشاره کرد. آیا ایجاد درجه حرارت کافی در فصول سرد برای گله داخل سالن‌های مرغداری، تجهیزات خاصی نیاز دارد؟ آیا در این سالن‌ها برای ایجاد حرارت لازم، تنها باید هزینه‌های گرمایشی را در نظر داشته باشیم؟ آیا بخش قابل توجهی از استرس سرمایی پرندگان مرغداری با تجهیزات حرارتی مناسب می‌تواند کاهش یابد؟ همه این موارد پاسخ مناسبی دارند که همراهی شما را تا انتهای این مطلب می‌طلبد. در این مطلب قصد داریم نگاه اقتصادی و زیست محیطی به نحوه گرمایش با یکی از تجهیزات حرارتی مناسب سالن‌های رشد و تکثیر مرغ یعنی گرماتاب مرغداری داشته باشیم. حتی در قسمتی هم در مورد بیماری‌هایی که می‌تواند در اثر سوء مدیریت و یا سهل‌انگاری در تامین دمای مناسب برای این پرندگان ایجاد شود، صحبت خواهیم کرد. مطالعه این مطلب می‌تواند تا حدود زیادی، بازدهی بالای این سالن‌ها را در فصول مختلف سال به همراه داشته باشد.

گرماتاب سقفی

مقدمه

به عنوان صاحب یک مرغداری باید در نظر داشته باشید که هدف شما از گرم کردن یک سالن با تعداد زیادی موجود زنده چیست؟ آیا می‌خواهید که تنها هوای گرمی در فضای سالن وجود داشته باشد و یا این گرما دقیقا به بدن موجودات زنده برسد؟ پس اگر متوجه شده باشید، روی صحبت ما در این مقاله، روش حرارتی است که در آن گرما بدون آنکه با هوا سروکار داشته باشد، مستقیما به بدن پرندگان داخل سالن می‌رسد؛ بدون افت کیفیت و نیز بدون فوت وقت. اگر تا بحال در یک فضای سردی قرار گرفته باشید، خواهید فهمید که حس لذت بردن از گرما زمانی است که گرما در بدن شما نفوذ کند. حال فرض کنید گله عظیمی از مرغ داشته باشید. می‌خواهید گرما در فضا پخش شود و یا به سمت کف و بستر انتقال یابد. کدام یک از این دو روش بهتر است؟ با ما همراه باشید.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: هیتر گرماتاب 30000 هیمورا

هیتر گرماتاب 30000 هیمورا بسیار مناسب برای محیط‌هایی می‌باشد که ظواهر و شیک بودن دستگاه پر اهمیت است، زیرا در تولید این دستگاه از جدیدترین تکنولوژی روز استفاده شده و طرحی زیبا و جذابی دارد و می‌توان از آن بعنوان ابزاری دکوری در محیط استفاده کرد.

گرماتاب مرغداری راز اصلی گرمایش متمرکز و طبیعی

در یک سالن بزرگ مرغداری که پرندگان بسیار حساسی را پرورش می‌دهد، باید برای تولید و انتقال گرما حساسیت بالایی به خرج داد. اصولا در مرغداری‌ها، سیستم‌های تهویه به عنوان اولین و مهمترین تجهیزات در نظر گرفته می‌شوند؛ یعنی ابتدا باید هوای کافی به پرندگان برسد و سپس گرمای لازم. از طرفی وجود فن‌های تهویه نباید مشکلی برای گرمایش موجودات زنده ایجاد کند. یعنی اگر شرایطی ایجاد شود که مجبور به استفاده مداوم این فن‌ها باشیم، هوای گرم لازم به پرندگان نمی‌تواند برسد و به عبارت دیگر گرمای تولیدی در اثر عملکرد سیستم‌های تهویه از محیط خارج می‌شود. در این صورت تمام هزینه‌هایی که صرف ایجاد گرمایش شده بود، نیز به هدر خواهد رفت.

این موضوع یکی از مشکلات رایج در استفاده از تجهیزات حرارتی است که با استفاده از هوا تولید و انتقال گرما می‌کنند. در طی این روش گرمایشی، به همراه هوای گرم، گردوغبار زیادی نیز در هوا جریان پیدا می‌کند که باعث ‌عملکرد مداوم فن‌های تهویه در مرغداری‌ها می‌شود.

این مسئله باعث شده که گرماتاب مرغداری با هدف گرمایش مستقیم و بدون استفاده از هوا وارد میدان شود. شما با گرماتاب مرغداری دیگر نیازی نیست دستگاه را بیرون سالن نصب کنید و گرمای تولیدی را از طریق لوله‌کشی پیچیده و کانال‌کشی‌های عظیم به داخل هدایت کنید. در این روش، دستگاه درست بالای سر طیور نصب می‌شود و حرارت را دقیقا به همان قسمتی که تحت پوشش دارد، انتقال می‌دهد. گرماتاب مرغداری از مکانیسم خورشید طبیعی برای گرم کردن استفاده می‌کند که در آن حرارت حاصل از سوختن گاز با اکسیژن، داخل یک محفظه بسته جریان می‌یابد. این حرارت پس از رسیدن به نقطه تابش به صورت امواج مادون قرمز به سمت پایین و به محل موردنظر منتقل می‌شود.

گرماتاب مرغداری دستگاهی برای ایجاد حرارت یکنواخت‌تر

گرماتاب مرغداری یکی از دستگاه‌های قابل نصب در داخل سالن‌های مرغداری به شمار می‌رود. شاید بپرسید چرا این دستگاه قابلیت ایجاد گرمایش یکنواخت تر را دارد و نه یکنواخت. برای اینکه گرماتاب مرغداری بیشترین کارایی و بهره‌وری را داشته باشد، حتما باید در ارتفاعات بالاتر سالن و در سقف راه‌اندازی شود. همچنین معمولا نیاز به استفاده چند تایی از این دستگاه‌ها در محل مورد استفاده است.  تحت این شرایط هر کدام از گرماتاب‌های مرغداری می‌توانند انرژی تابشی را به بخش‌های زیرین و حتی قسمت‌هایی که در دسترس گرماتاب نیست، انتقال دهند.

در روش حرارت تابشی با گرماتاب مرغداری، دیگر گرما در قسمت‌های فوقانی و نزدیک سقف جمع نمی‌شود. به این ترتیب بخش عظیمی از حرارت غیر قابل دسترس و بدون استفاده باقی نمی‌ماند و به هدر نمی‌رود. حتی تفاوت فاحش دمایی بین قسمت‌های بالایی و پایینی سالن نیز وجود ندارد.

به عبارت بهتر، یکنواخت تر بودن توزیع دما یکی از بهترین دلایل استفاده از این دستگاه‌ها در مرغداری‌ها به حساب می‌آید. این موضوع فواید بسیاری به همراه دارد؛ چراکه نیازی نیست مرغ‌ها در محل‌های به خصوصی که حرارت در آن بیشتر است تجمع کنند. بنابراین با این روش، پرندگان به طور یکدست و منظم در تمامی قسمت‌ها توزیع خواهند شد و پراکندگی در بین آن‌ها وجود نخواهد داشت.
نکته: الگوهای یکنواخت‌تر توزیع گرمایی، وجود نقاط داغ و پرحرارت را در سالن کاهش می‌دهد و به موجودات پرورشی اجازه می‌دهد تا آزادانه در منطقه خود حرکت کرده و مناطق راحتی خود را جستجو کنند. این موضوع حتی باعث می‌شود که کنترل این موجودات، ساده‌تر هم باشد.

حرارت یکنواخت با هیتر گرماتاب هیمورا

نگاه زیست محیطی به گرماتاب مرغداری

فرض کنید شما قدرتمندترین دستگاه‌های گرمایشی را در اختیار دارید که می‌تواند خیلی سریع، ابتدا هوای سالن و سپس بدن پرندگان را گرم گرم کند. حال اگر شما در شرایط بد زمستانی قرار داشته باشید و یا مرغداری در شرایط آب و هوایی سردسیر تاسیس شده باشد که مسلما کف سالن در این شرایط سرد و چه بسا یخ زده است. در چنین حالتی، به احتمال خیلی زیاد گرمای بدن پرندگان از طریق پاهایشان به زمین سرد تخلیه می‌شود وعملا این روش گرمایشی کاملا بی فایده خواهد بود.

اما تشعشعات گرمایی حاصل از گرماتاب مرغداری می‌‍ تواند به بدن و بستر زیست پرندگان و صد البته به عمق‌های بیشتری از زمین بستر آن‌ها نیز نفوذ کند. بنابراین حتی در بدترین شرایط آب و هوایی هم این پرندگان همچنان گرما را حس خواهند کرد و مشکلی برای آن‌ها پیش نخواهد آمد. به همین دلیل است که باید در چنین شرایط های سختی، اولویت گرمایشی با کف و خود پرندگان باشد و سپس هوای داخل سالن.

البته گرماتاب مرغداری می‌تواند نقش یک دستگاه چند منظوره را نیز در این سالن‌ها ایفا کند؛ یعنی در کنار نگاه گرمایشی، با دقت کافی می‌توان از این دستگاه به عنوان خشک کن بستر سالن‌های مرغداری و یا به عنوان کنترل کننده رطوبت کف و هوای سالن نیز استفاده کرد. در ادامه دو مزیت قابل توجه نیز در مورد این گرماتاب بیان شده که می‌تواند زمینه استفاده آن را در زمستان‌ها بیش از پیش فراهم سازد.

هیتر گرماتاب مرغداری با نگاه زیست محیطی

با گرماتاب مرغداری، تهویه مناسب حتی در فصل زمستان داشته باشید

آیا گرماتاب مرغداری می‌تواند به انجام تهویه در فصل زمستان کمک کند؟ بسیاری از سالن‌های مرغداری در فصول سرد سال از سیستم‌های تهویه، کمتر استفاده می‌کنند. البته توجیه این است که هوای گرم داخل به بیرون منتقل نشود و گرما داخل بماند. همانطور که گفته شد، در روش‌های حرارتی که وابسته به چرخش اجباری هوای گرم برای توزیع یکنواخت در مرغداری‌ها هستند، بایستی عمل تهویه کمتر انجام شود تا گرما به پرندگان برسد.

ولی در مکانیسم حرارت تابشی با گرماتاب مرغداری شما می‌توانید حتی در ایام زمستان به صورت اصولی از سیستم‎‌های تهویه استفاده کنید؛ چرا که عمل تولید انرژی گرمایی با چرخش هوا و متعاقب آن با آلودگی ناشی از گردوغبار و یا خاک همراه نیست. همچنین اکسیژن لازم برای ترکیب با سوخت گاز جهت انجام احتراق، خیلی زیاد نیست و نمی‌تواند در میزان هوای داخل سالن کاهش ایجاد ‌کند. حتی گازهای احتراقی حاصل از سوختن نیز از طریق دودکش به بیرون منتقل می‌شود و هیچگونه آلودگی وارد هوای داخل سالن نمی‌شود. بدین ترتیب روند رساندن اکسیژن به موجودات داخل مرغداری که از جمله معضلات شایع مرغداری‌ها در زمستان‌ها محسوب می‌شود، با مشکل مواجه نخواهد شد.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: گرماتاب گلخانه: راه حل مدرن برای کاشت گیاهان در هر آب و هوا

گرماتاب گلخانه چه تفاوتی اساسی با سایر گرماتاب ها دارد؟گرماتاب گلخانه معایبی هم دارد؟ شما در این مطلب به پاسخ جامع این سوالات خواهید رسید

بیایید از جنبه دیگر به این قضیه نگاه کنیم. یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی که گریبان‌گیر بسیاری از مرغداری‌ها در سرتاسر دنیاست، “بیماری آسیت یا همان عارضه جمع شدن آب در شکم مرغ” است. این عارضه عمدتا به دلایلی مانند وجود گرد و خاک، گازهای سمی، استرس سرمایی و کمبود اکسیژن در مرغداری‌های موجود در مناطق مرتفع بیشتر به چشم می‌خورد. حال فرض کنید که در فصل زمستان هستیم و فن‌های تهویه را هم کمتر بکار بیاندازیم. آیا تحت این شرایط، گله مرغداری، شدیدا با این عارضه مواجه نخواهد شد؟ به همین دلیل است که در کنار تامین گرمایش لازم و کافی، باید دستگاه حرارتی به کنترل و یا حتی پیشگیری از بیماری‌های شایع در مرغداری‌ها هم کمک کند.

گرماتاب مرغداری چگونه می‌تواند استرس سرمایی طیور را کاهش دهد؟

در فصل زمستان، بهترین دمایی که می‌تواند برای پرورش مرغ‌های تخم‌گذار مناسب باشد دمای بالاتر از 4 درجه سانتیگراد است. کمتر از این دما باعث ایجاد استرس سرمایی در این پرندگان می‌شود. اما انرژی گرمایی حاصل از گرماتاب مرغداری، می‌تواند پیش از گرم کردن هوا، از همان ابتدای فرآیند با بدن موجودات زنده تبادل حرارتی انجام داده و آن‌ها را گرم کند. این امر به ویژه در فصول سرد سال اهمیت بسزایی دارد؛ چراکه در این ایام نیاز مبرم به گرمایش سریع بدن مرغ‌ها و کف سالن است تا مانع از استرس سرمایی این موجودات شود. برخلاف روش‌های قدیمی که در آن بستر و زمین همواره خیس و مرطوب بود، در این روش، گرما به صورت موضعی به سمت پایین هدایت می‌شود. این امر باعث خواهد شد که گرمای مناسبی در اطراف، بدن و بستر پرورش مرغ‌ها و سایر طیور وجود داشته باشد.

شما با گرماتاب مرغداری می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. با این دستگاه، هم از استرس سرمایی طیور در فصل زمستان جلوگیری می‌کنید و هم مانع از بروز بیماری آسیت در این فصول، که یکی از دلایل آن وجود همین استرس سرمایی است، می‌شوید.

در کل مزایای گرماتاب از لحاظ زیست محیطی برای مرغداری‌ها را می‌توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  • عدم تغییر در میزان اکسیژن سالن و همچنین کمک به سیستم تهویه مرغداری
  • خشک بودن پیوسته محل و بستر زیست پرندگان
  • تولید حرارت کاملا پاک و استاندارد برای موجودات پرورشی
  • عدم انتقال بیماری و عدم بروز آلودگی‌های زیست محیطی در حین کار دستگاه

مزایای گرماتاب مرغداری از لحاظ اقتصادی

تا به اینجا سعی کرده بودیم به تعدادی از مهمترین مزایای گرماتاب مرغداری از لحاظ زیستی اشاره کنیم. ولی حالا می‌خواهیم ببینیم که آیا این دستگاه‌ها از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند و می‌توانند هزینه‌های گرمایشی مرغداری‌ها را کاهش دهند؟ خوب در نگاه اول، انرژی گرمایی یک گرماتاب مرغداری تنها می‌تواند محدوده تعیین شده‌ای که در بالای آن نصب شده را گرم کند؛ به همین دلیل بایستی حتما چندین عدد از این تجهیزات در یک مرغداری نصب شود تا بتواند گرمایش کل یک سالن را تامین کند.

چون هدف اصلی یک گرماتاب مرغداری در وهله اول گرمایش تمام سالن نیست، بنابراین میزان مصرف سوخت گاز هر گرماتاب پایین خواهد بود. از طرفی با توجه به مکانیسم کارکرد آن‌ها، نیازی به سیستم‌های پخش کننده حرارتی و یا کانال‌کشی‌های جداگانه برای انتقال حرارت به قسمت‌های مختلف نیست. بنابراین میزان هزینه‌های جانبی راه‌اندازی آن‌ها نیز کمتر است. همچنین در مقایسه با سایر دستگاه‌ها و سیستم‌های حرارتی، هزینه‌های نگهداری کمتری دارند.

گرماتاب مرغداری از جمله دستگاه‌هایی است که می‌تواند به تجهیزات تنظیم دمای محیطی متصل شود؛ بدین ترتیب می‌توان همواره دما را در محدوده معینی در سالن نگه داشت و میزان مصرف گاز دستگاه در این حالت نیز کاهش خواهد یافت.

از مزایای اقتصادی دیگر گرماتاب مرغداری باید به مستقل بودن آن‌ اشاره کنیم. یعنی هیچ یک از گرماتاب‌ها در عملکرد دیگری تاثیرگذار نیست. به همین دلیل با خرابی یک گرماتاب، تنها گرمایش آن قسمت نصب شده دستگاه با مشکل مواجه می‌شود؛ در حالیکه اگر تنها با یک یا دو دستگاه کار گرمایشی سالن بزرگ را انجام دهیم، در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض، گرمایش کل سالن با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

اما شاید نیاز به نصب تعداد زیاد گرماتاب مرغداری و همچنین نبود سوخت جایگزین در صورت قطعی گاز، ریسک استفاده از آن‌ها را بالا ببرد.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: طرز کار گرماتاب رستورانی

پس از ورد به این صفحه علاوه بر آشنایی کامل با طرز کار گرماتاب ، نحوه بررسی انواع قیمت گرماتاب برای بهترین خرید گرماتاب دریافت خواهید کرد

نتیجه‌گیری

عموم مرغداران در وهله اول می‌خواهند که با کمترین هزینه، نیازهای گرمایشی مرغداری را برطرف کنند. ولی همواره باید حساسیت بالای پرندگان پرورشی به دما و محل زیست آن‌ها در نظر گرفته شود؛ چراکه شاید هر روشی قادر به استفاده در این مکان‌ها نباشد. گرماتاب مرغداری از جمله دستگاه‌هایی است که در کنار به صرفه‌بودن می‌تواند مزایای زیست محیطی بسیاری به همراه داشته باشد. این مقاله سعی کرده بود که به صورت واقع‌گرایانه به بحث گرمایش مرغداری‌ها نگاه کند تا شاید اندک تاثیری در بازدهی و بهره‌وری این مراکز حیاتی مرتبط با مواد غذایی داشته باشد.

به امید موفقیت روز افزون شما

سوالات متداول

چرا نصب دستگاه حرارتی در ارتفاع و سقف، مزیت فوق‌العاده‌ای برای مرغداری‌هاست؟

گرماتاب مرغداری به عنوان یکی از تجهیزات با قابلیت نصب در سقف، می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. اولا این دستگاه هیچگونه فضای فیزیکی در داخل سالن اشغال نمی‌کند. دوما شما می‌توانید از فضای بلا استفاده‌ سالن مرغداری نیز بهره بگیرید. ایجاد گرمایش یکنواخت تر نیز به عنوان دلیل سوم مطرح است. همچنین امکان برخورد احتمالی و ناخواسته افراد و یا مرغ‌ها و سایر پرندگان با یک دستگاه حرارتی وجود نخواهد داشت. 

آیا در صورت استفاده از گرماتاب، میزان و غلظت اکسیژن سالن مرغداری کاهش می‌یابد؟

نخیر. هوای لازم برای سوختن داخل مشعل از بیرون سالن دریافت می‌شود. بنابراین هیچگونه تاثیری در غلظت اکسیژن داخل سالن ایجاد نخواهد شد.

گرماتاب مرغداری با ایجاد سروصدا همراه است؟

نخیر. فرآیند گرمایش کاملا بدون صداست و هیچگونه آلودگی صوتی ندارد. بنابراین استرسی از این بابت در پرندگان ایجاد نمی‌شود.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *