هیتر گلخانه ای

هیتر گلخانه ای موشکی چیست و 6 کاربرد آن دیدگاه بگذارید

هیتر گلخانه‌ای موشکی چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ چرا به این دستگاه، هیتر گلخانه‌ای موشکی گفته می‌شود؟ یکی از تجهیزات حرارتی که می‌تواند به عنوان دستگاه گرمایشی مناسب سالن‌های با ابعاد نه چندان بزرگ استفاده شود، هیتر گلخانه‌ای موشکی است. اما چرا از واژه “هیتر گلخانه” استفاده شده است؟ خوب این دستگاه برای تامین گرمایش و دمای موردنیاز گیاهان داخل گلخانه، گزینه ایده‌آلی است. به عبارت بهتر در فصول مختلف سال به ویژه در زمان‌های سرد که گیاهان داخل این فضاها نیازمند هوای گرم مطبوع هستند و هر گونه تغییرات ناگهانی دما سبب از بین رفتن آن‌ها می‌شود، هیتر گلخانه‌ای موشکی می‌تواند یکی از راه‌حل‌های گرمایشی باشد. اما کاربرد این هیترها به همین جا ختم نمی‌شود، شما می‌توانید از این دستگاه‌ها در سالن‌های پرورشی دیگر و مراکز و واحدهای تولیدی نیز استفاده کنید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم ضمن تعریف هیتر گلخانه‌ای موشکی به معرفی چند نمونه از مهمترین کاربردهای آن نیز بپردازیم.

آشنایی با کاربردهای هیتر گلخانه‌ای موشکی، می‌تواند نگاه شما را به این تجهیزات بازتر کند. بهترین دستگاه حرارتی بایستی این قابلیت را داشته باشد که بتواند در شرایط و مکان‌های مختلف کار کند. هیتر گلخانه‌ای موشکی نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما این هیتر چه قابلیت‌هایی دارد که آن را برای استفاده در انواع فضاها و سالن‌ها مناسب می‌کند، موضوعی است که بایستی تا انتهای مقاله آن را دنبال کنید، پس با ما همراه باشید.

مقدمه

امروزه دستگاه‌های حرارتی مختلفی برای گرمایش فضاهای مختلف ساخته شده‌اند. برخی از این دستگاه‌ها همانند پکیج‌های زمینی با تامین همزمان آب گرم مصرفی بهداشتی و آب گرم لازم برای پخش در سیستم توزیع حرارتی، کارکرد غیر مستقلی دارند. برخی از سیستم‌های با محفظه احتراق بسته مانند کوره‌های هوای گرم منبع مستقل تولید و پخش کننده گرما محسوب می‌شوند. برخی دیگر مانند سیستم‌های حرارتی تابشی از جمله هیتر‌های لوله‌ای گازی می‌توانند با عملکردی مشابه خورشید گرمای تولیدی را بطور مستقیم به پایین و فقط به نقطه مشخصی انتقال دهند. اما دسته‌ای هم وجود دارند که مکانیسم عملکرد آنها به صورت تامین گرمای مستقیم است؛ به این تجهیزات حرارتی، “هیتر گلخانه‌ای موشکی” گفته می‌شود. اما برای آشنایی با قطعاتی که داخل این هیترها وجود دارد و باعث شده گرما را به طور مستقیم تامین کنند، با ما همراه باشید.

 کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: هیتر افقی یا کابینتی هیمورا

هیتر کابینتی گلخانه ای با بیشترین راندمان حرارتی و مصرف کمتر سوخت و بدون آلاینده برای محیط های مختلف را بیشتر بشناسید.

هیتر گلخانه‌ای موشکی چیست و چگونه کار می‌کند؟

دستگاهی که با آن سروکار داریم، شامل قطعاتی مانند فن، محفظه احتراق و بخش تولید کننده حرارت است. این هیترها امروزه در انواع:

  • برقی
  • گازی
  • گازوئیلی
  • دو گانه‌سوز تولید می‌شوند

ولی نحوه تولید گرما در تمامی آن‌ها تقریبا مشابه بوده و تنها نوع سوخت آن ها متغیر است. نمونه‌هایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، دارای مدل‌های دودکش دار و بدون دودکش هستند. خود این مدل‌‎ها مجدداٌ بصورت تک موتوره و 2 موتوره طراحی می‌شوند. البته هیترهای موشکی گازوئیلی نیز تنوع مدل دارند و می‌توانند در نمونه‌های باک دار و بدون باک تولید شوند.

در شرایط عادی و تک موتور، عملکرد بدین صورت است که ابتدا هوا از طرف پشت دستگاه وارد هیتر می‌شود. سپس با استفاده از مشعل، عمل سوزاندن سوخت داخل محفظه احتراق با شدت بالا صورت می‌گیرد. در این حالت هوای گرمی با دمای فوق‌العاده‌ زیاد تولید می‌شود. این هوا مجددا با عملکرد فن به بیرون منتقل خواهد شد. در این شرایط، هیتر گلخانه‌ای موشکی داخل سالن نصب می‌شود. اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که بایستی دستگاه، هوای ورودی را از بیرون دریافت کند و نیازی به استفاده از هوای داخل سالن برای گرم کردن نیست. در چنین حالتی با استفاده از کانال کشی، هوای تازه بیرون توسط فن مکنده وارد دستگاه شده و پس از گرم شدن، توسط فن دوم به داخل محیط انتقال می‌یابد. به این مدل‌ها، 2موتوره گفته می‌شود.

با توجه به نحوه عملکرد هیتر گلخانه‌ای موشکی به نظر شما هر کدام از هیترهای دودکش دار، بدون دودکش یا تک موتور و دو موتور مناسب چه فضاهایی هستند؟ برای این کار ابتدا با مکان‌هایی که هیتر گلخانه‌ای موشکی می‌تواند استفاده شود، آشنا می‌شویم.

هیتر گلخانه ای

انواع کاربرد هیتر گلخانه‌ای موشکی

خوب تا اینجا انواع هیتر گلخانه‌ای موشکی را شناختیم. سالن‌های پرورش گل و گیاه، پرورش قارچ، سالن‌های مرغداری و واحدهای تعمیرگاهی کوچک، از جمله مکان‌هایی هستند که می‌توانند از این نوع هیتر استفاده کنند. قابلیت‌های ویژه‌ای در هیتر گلخانه‌ای موشکی وجود دارد که باعث شده به دستگاه‌های پرطرفدار حرارتی تبدیل شوند. تولید گرمای قابل توجه با سرعت بالا، قابلیت انتقال، پخش و به عبارت بهتر پرتاب هوا به فضاهای دورتر و همچنین استفاده از مواد با کیفیت در ساخت قطعات و بخش‌های سازنده هیتر گلخانه‌ای موشکی، امکان استفاده آن‌ها را در محیط های مختلف فراهم کرده است. اما این محیط ها کدام‌ها هستند؟

گلخانه‌های بزرگ و صنعتی

شاید اولین و مهمترین استفاده هیتر گلخانه‌ای موشکی، همان گلخانه‌ها باشد. در این سالن‌ها تولید محصولات خارج از فصل اصلی یکی از اولویت‌هاست. یکی از شرایطی که می‌تواند این فرآیند را در گلخانه‌ها محقق سازد، تامین گرمای مناسب و سریع برای تمامی گیاهان است. هیتر گلخانه‌ای موشکی از جمله تجهیزات حرارتی است که قابلیت تولید و پخش سریع حرارت را به خصوص در فصول سرد سال داراست. چون در داخل گلخانه‌ها رطوبت وجود دارد، لذا بدنه این دستگاه‌ها عموما به صورت استیل ساخته می‌شوند. بنابراین مشکلی از بابت زنگ زدگی در این تجهیزات وجود نخواهد داشت. اما چه نوع هیتر گلخانه‌ای موشکی مناسب این فضاهاست؟

خوب از آنجایی که تامین هوای گرم پاک و بدون آلاینده جهت رشد بهتر و سریع گیاهان اهمیت فراوانی در گلخانه‌ها دارد. لذا توصیه ما به شما استفاده از هیتر گلخانه‌ای موشکی گازی نوع دودکش دار است. البته اگر دسترسی به سوخت گاز نداشته باشید، مدل‌های برقی هم پاک‌ترین نوع گرما را تولید می‌کنند. حال انتخاب تعداد موتور دستگاه بستگی به شما دارد که بخواهید هوای ورودی به دستگاه از داخل تامین شود یا از خارج.

شاید این سوال پیش بیاید که چرا مدل‌های گازوئیلی هیتر گلخانه‌ای موشکی مناسب این مکان‌ها نیستند؟ حرارت ایجاد شده توسط هیترهای گازوئیلی با تولید دود و گازهای سمی و خطرناک همراه است که این مواد برای محل زیست گیاهان بسیار مضر است؛ ولی در نوع گازی تنها گاز کربن دی اکسید به همراه بخار آب تولید می‌شود که با تعبیه دودکش و همچنین در نظر گرفتن سیستم تهویه در گلخانه مشکلی پیش نخواهد آمد.

توجه: البته مدل‌های برقی این هیترها نیز می‌توانند استفاده شوند، ولی از لحاظ هزینه‌های برقی مصرفی اصلا قابل توجیه نیستند.

 کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: 7 تفاوت فاحش بخاری گلخانه با هیتر گلخانه ای

بخاری گلخانه ای یا هیتر گلخانه ای چه شباهت ها و تفاوت هایی دارد؟ کدامیک صرفه اقتصادی بیشتری دارد؟ کدام یک از تکنولوژی روز استفاده می کند؟

مرغداری‌های صنعتی

صنعت پرورش مرغ‌های تخم‌گذار و گوشتی همواره نیازمند سیستم گرمایشی پایدار و به صرفه است. در میان دستگاه‌های حرارتی، هیتر گلخانه‌ای موشکی توانسته تا حدود زیادی، هزینه‌های گرمایشی مرغداری‌ها را پایین بیاورد. شما قبل از استفاده از هیتر گلخانه‌ای موشکی در یک سالن مرغداری بزرگ، ابتدا باید سیستم تهویه را در محل مناسب سالن نصب کنید. برای اینکه این تجهیزات بتوانند نیازهای گرمایشی کل سالن را تامین کنند، عموما چند عدد از این هیترها در مرغداری‌ها استفاده می‌شوند تا از جهت‌های مختلف، گرما را به تمام فضاها پرتاب کنند. هیتر گلخانه‌ای موشکی مناسب این مراکز، نوع گازسوز است. هیمورا به عنوان یکی از تولیدکنندگان تجهیزات گرمایشی مرغداری‌ها این هیترها را با قابلیت نصب از سقف تولید می‌کند؛ بدین ترتیب، امکان گردش بهتر هوا و نیز امکان نصب بدون اشغال فضای مفید در محل زندگی و یا آبخوری مرغ‌ها، وجود خواهد داشت.

باید در نظر بگیرید که مطلقا در مرغداری‌ها، از سیستم‌های محفظه احتراق بسته یعنی نوع دودکش دار استفاده می‌شود. استفاده از نوع بدون دودکش و نیز مدل گازوئیلی بدلیل انتقال دود و مواد ریز سمی به داخل مرغداری‌ها اشتباه خواهد بود.

در انتخاب هیتر گلخانه‌ای موشکی برای مرغداری‌ها توجه کنید که دستگاه ایمنی لازم را برای کارکرد مناسب و بدون خطر داشته باشد. مواردی مانند نوسانات فشار گاز، وجود عیب در قطعات داخلی مانند مشعل و خاموش شدن غیر منتظره دستگاه نمونه‌ای از مشکلاتی است که در حین کارکرد هیتر گلخانه‌ای موشکی ممکن است رخ دهد. بروز این مشکلات ممکن است باعث ایجاد خطر آتش‌سوزی و حتی خفه شدن پرندگان شود. البته برای حل پاره‌ای از این مشکلات امروزه این هیترها با قابلیت تشخیص و عیب یابی خودکار نیز تولید می‌شوند. اما به هر حال انتخاب دستگاه همه کاره گرمایشی حرف اول را در مرغداری‌ها می‌زند.

سالن‌های ورزشی

هیتر گلخانه‌ای موشکی می‌تواند در سالن‌های ورزشی نیز استفاده شود. اگر سالن موردنظر برق سه فاز و یا ژنراتور برق دارد، می‌توانید از “جت هیتر برقی” یا “هیتر موشکی برقی” استفاده کنید. گروه صنعتی هیمورا این نوع هیترها را در 2 مدل:

  • ترموستاتیک
  • بدون ترموستات تولید می‌کند.

هر دو مدل دارای سه توان گرمایشی مختلف هستند؛ یعنی برحسب میزان دمای موردنیاز می‌توانید از توان مناسب دستگاه استفاده نمایید. با استفاده همزمان چند جت هیتر برقی در نقاط متفاوت از سالن برای انتقال و پخش حرارت بهتر، بدون تولید گازهای سمی و با هوای کاملا پاک می‌توان گرمایش مناسبی را در سالن ورزشی ایجاد کرد.

قابل استفاده در فضاهای باز

هیتر گلخانه‌ای موشکی، در پروژه‌های ساختمانی مانند بتن ریزی به ویژه در فضاهای باز می‌تواند به عنوان منبع گرمایشی عمل کند. به عنوان مثال اگر محل ساخت و ساز هنوز گاز کشی نشده است و کارگران ساختمانی در فصل سرد سال، نیاز گرمایشی دارند؛ در این حالت “هیتر گلخانه‌ای موشکی از نوع گازوئیلی باک دار” بهترین گزینه خواهد بود. قابل توجه این است که هیترهای گازوئیلی مشکلی برای استفاده در فضاهای باز ندارند. هدف اصلی در این حالت تنها گرم کردن افراد مجموعه در بیرون از محل اصلی ساختمان است.

کارخانه‌های ریخته گری شیشه

در این کارخانه‌ها، کوره‌هایی وجود دارد که شیشه‌ها را در آن ذوب می‌کنند. عموما در این کارخانه‌ها، ابتدا فرآیند پیش گرمایشی کوره بدون روشن شدن موتورهای اصلی صورت می‌گیرد و سپس فرآیند ریخته گری آغاز می‌شود. در چنین کارخانه‌هایی ابتدا گرمایش کوره‌ با هیتر گلخانه‌ای موشکی نوع گازوئیلی انجام می‌گیرد.

واحدهای کوچک کارگاهی

تعمیرگاه‌ها و سالن‌هایی با ابعاد کوچک نیز از مکان‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را با انتخاب ظرفیت مناسب هیتر گلخانه‌ای موشکی گرم کرد. در صورتی‌که مصرف برق این مکان‌ها خیلی بالا نباشد، انتخاب هیترهای موشکی برقی گزینه گرمایشی مناسب این مکان‌ها خواهد بود.

نکته: از معایب اصلی هیتر گلخانه‌ای موشکی این است که در حین کارکرد صدای زیادی تولید می‌کنند؛ پس قبل از انتخاب این دستگاه برای واحدهای کارگاهی و در واقع برای مکان‌هایی که انتقال صدای کارکنان مهم است، مشکل ایجاد خواهد شد. از دیگر معایب اصلی هیترهای گلخانه‌ای موشکی این است که در فرآیند تولید حرارت آن‌ها تنها یک پاس حرارتی وجود دارد. بنابراین گرمای تولیدی به نسبت پایین خواهد بود. از طرفی برای استفاده از هیترهای گلخانه‌ای موشکی برای ابعاد مثلا 500 متر معمولا نیاز به استفاده از چندین عدد از این هیترهاست که بالارفتن هزینه‌ها را به دنبال دارد. همچنان که متوجه شدید در مراکز گلخانه و مرغداری نیاز به استفاده از نوع دودکش دار هیتر گلخانه‌ای موشکی است که باعث می‌شود مقدار نسبتا زیادی از حرارت تولیدی از طریق دودکش خارج ‌شود و در واقع اتلاف حرارتی در آن‌ها بالاست.

پس برای موارد گفته شده چاره کار چیست؟

ما به شما هیتر گلخانه‌ای کوره هوای گرم پیشنهاد می‌دهیم. این هیتر نیز از جمله تجهیزات با محفظه احتراق بسته ولی با 3 مرحله پاس حرارتی است که می‌تواند با مصرف سوخت‌های فسیلی گاز یا گازوئیل، حرارت بسیار بالایی را در کمترین زمان تولید کند. این دستگاه‌های حرارتی همانند هیتر گلخانه‌ای موشکی قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف را دارد. اما بازدهی بسیار بالاتر از هیتر گلخانه‌ای موشکی باعث شده عموما از هیتر کوره هوای گرم برای مراکزی مانند گلخانه‌ها و مرغداری‌ها استفاده شود. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین هیتر گلخانه‌ای هستید، دعوت می‌کنیم به مقاله “مزایا و معایب کوره هوای گرم گازوئیلی در گرمایش موثر” مراجعه کنید.

 کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: جدول قیمت هیتر های گلخانه ای شهریور 1402

جدیدترین قیمت هیتر های گلخانه ای در ایران را در این صفحه به روز خواهیم کرد تا شما در خرید هیتر گلخانه ای بهترین انتخاب را انجام دهید.

نتیجه گیری

هیتر گلخانه‌ای موشکی دستگاهی است که تقریبا می‌تواند نیازهای گرمایشی مراکزی مانند گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، فضاهای باز را تامین کند. اما برای استفاده از نوع مناسب آن، حتما بایستی ویژگی‌های محل، ابعاد و مترمکعب فضا و حتی نوع سوخت دسترسی برای مکان موردنظر بررسی شود. ما در این مقاله سعی کرده بودیم در کنار معرفی مکان‌های مورد استفاده هیتر گلخانه‌ای موشکی، نوع دستگاه مناسب را نیز معرفی نماییم. تا راهنمایی کاملی برای خواننده انجام شود. دست آخر اگر سوالی در زمینه هیتر گلخانه‌ای موشکی داشته باشید، می‌توانید از راهنمایی و مشاوره کارشناسان گروه صنعتی هیمورا استفاده کنید.

سوالات متداول

هیتر گلخانه‌ای موشکی برای چه ابعادی مناسب هستند؟

این دستگاه‌ها می‌توانند گرمایش تا ابعاد 250 الی 300 متر را تامین کنند. برای بالاتر از این ابعاد شما نیاز به استفاده از چندین عدد هیتر گلخانه‌ای موشکی خواهید بود و یا می‌توانید برحسب ابعاد سالن از هیتر کوره هوای گرم با ظرفیت مناسب که دارای بازدهی به مراتب بالاتر از نوع موشکی است، استفاده نمایید.

در صورتیکه فشار گاز ورودی به هیتر موشکی گازی دچار اختلال شود، باید چکار کنیم؟

هیمورا برای جت هیتر گازی خود از رگلاتور یا همان تنظیم کننده فشار گاز استفاده می‌کند. وظیفه این قطعه کنترل فشار گاز ورودی به دستگاه است که ضمن بالا بردن ایمنی، عملکرد جت هیتر را نیز بهبود می‌بخشد.

آیا راندمان هیتر گلخانه‌ای موشکی دودکش دار و بدون دودکش یکسان است؟

نخیر. در مدل دودکش دار، قسمتی از گرمای تولیدی از طریق دودکش خارج می‌شود. ولی مدل‌های بدون دودکش دارای محفظه احتراق باز هستند و تقریبا تمام حرارت تولیدی توسط فن به بیرون منتقل می‌شود. بدین ترتیب راندمان حرارتی مدل‌های بدون دودکش نسبت به دودکش دار بالاست.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *