انتخاب کولر آبی

معیارهای انتخاب یک کولر آبی صنعتی دیدگاه بگذارید

انتخاب کولر آبی مناسب

با پیشرفت صنعت انواع تجهیزات برودتی طراحی و تولید شده اند. از جمله سیستم های برودتی که امروزه بصورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، انواع کولرهای آبی، گازی، اسپیلت های گازی و … است. درست است که در حال حاضر سیستم های سرمایشی تنوع زیادی دارند ولی به جرات می توان گفت، کولرهای آبی جزو کارآمدترین و بصرفه ترین تجهیزات برودتی هستند. البته انتخاب کولر آبی مناسب نیز در میزان بازدهی این دستگاه موثر است. کولرهای آبی در ظرفیت های خانگی و صنعتی در دسترس هستند و نسبت به کولرهای گازی و اسپیلت ها مصرف انرژی و هزینه نگهداری کمتری دارند.

همه ما با عملکرد کولرهای خانگی آشنایی داریم ولی بهتر است بدانید کولرهای آبی صنعتی جزو پیشرفته ترین سیستم های برودتی هستند که بازدهی بالایی دارند؛ به همین دلیل کولرهای آبی صنعتی یکی از پرکاربردترین تجهیزات برودتی در کارگاه ‌ها و فضاهایی با مساحت زیاد هستند. کولرهای آبی صنعتی به دو صورت کولر آبی با پد سلولزی و یا کولرهای سنتی دارای پوشال و مجهز به دو نوع فن سانتریفیوژی یا آکسیال طراحی می شوند. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد کولرهای آبی صنعتی و معیار انتخاب آنها کسب کنید، با ما همراه باشید.

انتخاب کولر آبی

اصلی ترین مزایای استفاده از کولرهای آبی

  • مصرف برق بهینه تر
  • نصب و راه اندازی آسان
  • مناسب تر بودن قیمت کولر آبی نسبت به سایر تجهیزات سرمایشی
  • پایین بودن هزینه های بهره برداری و تعمیرات احتمالی
  • جلوگیری از ترک خوردن لوازم چوبی در شهرهای با آب و هوای گرم و خشک
  • ضمن خنک کردن، افزودن بر لطافت هوا در مناطق گرم و خشک

ارتباط بین ابعاد دستگاه و قدرت هوادهی کولر آبی

اگر می خواهید در گرمای تابستان از قدرت سرمایش کولر خود لذت ببرید، اولین فاکتوری که در انتخاب کولر آبی باید در نظر بگیرید، ابعاد کولر است؛ چون میزان قدرت سرمایشی کولرها ارتباط مستقیمی با ابعاد کولر آبی دارد. شما می توانید این کولرها را در مدل های 10000، 18000 ، 120000، 140000، 160000، 20000، 75000 و … و در دو نوع کولرهای آبی سانتریفیوژی و آکسیال تهیه کنید. دلیل طراحی دستگاه های کولر آبی صنعتی در ابعاد مختلف این است که شما بتوانید مناسب ترین کولر را برای تامین سرمایش مطبوع محیط انتخاب کنید؛ به عنوان مثال با کمک کولرهای سانتریفیوژی 30000 می توان محیطی به مساحت 2600 متر مکعب را خنک کرد.

اعدادی که در مقابل نام کولر آورده می شود، در اصل میزان هوادهی و قدرت سرمایش کولر را نشان می‌ دهد. این اعداد بر اساس ابعاد کولر آبی، قدرت موتور آنها و پره های توربین هوا به دست می آیند. البته شما با در نظر گرفتن چند فاکتور کلی می توانید اقدام به انتخاب کولر آبی کارآمد و مناسب کنید. که در ادامه همین متن این ویژگی ها را به شما معرفی می کنیم.

انتخاب کولر آبی

عوامل موثر در میزان بازدهی انواع کولر آبی

میزان و نحوه عایق کاری محیط و ساختمان

بهتر است بدانید که میزان عایق بودن دیوارها و پنجره های ساختمان در میزان بازدهی این سیستم ها تاثیر بسزایی دارند، به همین دلیل توصیه می شود که پیش از نصب کولر اقدام به عایق بندی ساختمان کنید تا از هدر رفتن انرژی و توان سرمایشی دستگاه جلوگیری شود.

محل نصب و میزان جذب نور آفتاب توسط بدنه کولر آبی

به یاد داشته باشید که درون کولرهای آبی، تشتک آب قرار دارد و هر چقدر که آب درون این تشتک دمای بالاتری داشته باشد (گرم تر باشد) میزان بازدهی دستگاه کاهش می یابد! به همین دلیل اگر شما کولر را در مقابل نور مستقیم خورشید نصب کنید، بازدهی کولر کمتر می شود. در ضمن اگر هوای خنک شده مسیر زیادی را طی می کند تا به محیط موردنظر شما برسد؛ به عنوان مثال اگر در طبقات پایین‌ تر هستید، باید از کولرهایی با قدرت هوادهی بالاتر استفاده کنید.

میزان آفتاب گیر بودن محل نصب

اگر ساختمان‌ منزل شما بلندتر از ساختمانهای دو طرف باشد، علاوه بر ضلع جنوبی که همیشه آفتاب ‌گیر است، ضلع غربی و شرقی ساختمان نیز در طول روز گرمای خیلی زیادی را دریافت خواهد کرد؛ در نتیجه دیوارهای ساختمان در تمام طول روز گرما را جذب می کنند و باعث گرم شدن منزل می شوند. در چنین شرایطی کولر باید انرژی بیشتری مصرف کند تا محیط پیرامون را سرد کند، پس باید یک کولر آبی قدرتمند انتخاب کنید.

متراژ ساختمان

همانطور که گفته شد در ساختمانهایی که میزان گرماگیری آنها متوسط است، قدرت کولر آبی باید براساس متراژ محیط انتخاب شود.

انتخاب کولر آبی

انواع کولر آبی از نظر ساختار

کولر آبی بالکنی یا پشت بامی

برای اینکه بتوان از کولرهای آبی بهتر و راحت تر استفاده کرد، این دستگاه ها را با ۲ مدل خروجی هوا طراحی و تولید می کنند؛ یعنی هوای خنک شده در این دستگاه ها یا از سقف کولر و یا از قسمت جانبی آن خارج می شود. به کولرهایی که خروجی هوای آنها در قسمت سقف کولر قرار دارد، اصطلاحا بالکنی می گویند و به کولرهایی که از قسمت جانبی آنها هوای خنک به طرف بیرون دمیده می شود نیز کولرهای پشت بامی گفته می شود.

کولرهای آبی سلولزی و کولرهای آبی پوشالی

کولرهای آبی، از نظر نوع و جنس پدهای واسط تبخیری به دو نوع کلی کولرهای آبی سلولزی و کولرهای آبی معمولی (با پوشال) تقسیم بندی می شوند. کولرهای آبی صنعتی عموماً بصورت ثابت طراحی شده و بر روی پشت بام یا در فضای باز نصب می شوند. این کولرها توسط کانال کشی هایی هوای خنک شده را به محیط موردنظر می رسانند.

کولر آبی با فن سانتریفیوژی و یا آکسیال

کولر آبی با فن هوادهی آکسیال، برای اماکنی که قرار است کولر مستقیما در مقابل چارچوب پنجره سالن نصب شود (قرار نیست هوای خنک از داخل کانال هوا عبور کند) مناسب است. در مواقعی که قرار است هوای کولر بر افت فشار غلبه کرده و از درون کانال هایی عبور کند، کولرهای دارای فن سانتریفیوژی کارایی بیشتری دارند. ناگفته نماند که کولرهای فن آکسیال نسبت به کولرهای آبی سانتریفیوژی قیمت پایین تری دارند. برای افزایش بازدهی این دو نوع کولر بهتر است آنها را در محیط بیرون و فضای باز نصب کنید. اگر کنجکاوید در مورد تفاوت فن آکسیال و سانتریفیوژی بیشتر بدانید، می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

انتخاب کولر آبی

تفاوت کولرهای آبی پوشالی با سلولزی

کولرهای آبی معمولی، با گذشتن هوا از میان پوشال های خیس، هوای خنک ایجاد می کنند. در این سیستم ها با گذشت حدود یک ماه پوشال پیوستگی خود را از دست داده و بخاطر کم پشت شدن پوشال در بعضی قسمت ها، راندمان خنک کنندگی کولر کاهش می یابد. در کولرهای آبی سلولزی از پدهای سلولزی بجای پوشال استفاده می کنند. پدهای سلولزی پیوستگی حجمی بیشتری نسبت به پوشال ها دارند؛ لذا میزان بازدهی این دستگاه ها بیشتر است. پدهای سلولزی از چینش لایه های منظم موج دار و یکنواخت سلولز در کنار یکدیگر تشکیل شده است. ساختار این پدها بگونه ای است که ضمن بوجود آوردن بیشترین سطح تماس بین هوا و پد، آب بصورت یکنواخت بر روی پد سلولزی توزیع شده و باعث افزایش راندمان دستگاه می شود. ناگفته نماند که ساختار پوشال از انتقال گرد و غبار و باکتری ها به داخل کانال کولر جلوگیری می کند.

انتخاب کولر آبی

در راه اندازی کولرهای آبی چه نکات ایمنی را باید رعایت کنید؟

  • طبق آمار، احتمال وقوع برق ‌گرفتگی هنگام راه‌ اندازی و یا سرویس‌ کولر آبی، شایع ‌ترین خطری است که سلامتی صاحب ‌خانه یا سرویس کار را تهدید می ‌کند؛ چون رطوبت این کولرها باعث افزایش خطر برق‌ گرفتگی می شود.
  • بدنه کولر آبی، فلزی (معمولاً از جنس گالوانیزه) بوده و سیم ‌پیچی آن کمی مبهم است، پس حتماً وظیفه تعمیر و یا سرویس آن را به متخصصان این کار بسپارید. در صورتیکه کولر آبی خود را شخصاً سرویس می کنید، هرگز برای تعمیر یا سرویس آن به تنهایی به پشت ‌بام نروید.
  • بهتر است هنگام انتخاب کولر آبی دستگاه هایی را انتخاب کنید که به سیستم محافظ جان مجهز شده باشند. به این ترتیب چنانچه بین بدنه دستگاه و جریان الکتریکی اتصالی بوجود آید، برق کولر آبی بطور اتوماتیک قطع شده و از بروز حوادث جلوگیری به عمل می آید.
  • فراموش نکنید که پیش از سرویس کولر، حتماً از خاموش بودن آن مطمئن شوید.
  • به یاد داشته باشید که به خاطر جلوگیری از خاموش شدن شعله اجاق گاز توسط جریان هوای کولر، نباید در داخل آشپزخانه دریچه کولر آبی تعبیه کرد.
  • با توجه به اینکه تمام مدل های کولرهای آبی از فرآیند تبخیر برای خنک کنندگی هوا استفاده می کنند، برای جلوگیری از رطوبت بیش از حد هوای داخل ساختمان، کولرهای آبی را در جاهایی باید نصب کرد که بتواند از هوای آزاد استفاده کند.
  • حتماً در پایان فصل تابستان، با کشیدن یک روکش روی بدنه کولر، برای جلوگیری از نفوذ آب برف و باران زمستان به داخل تشتک کولر و یا نشستن گرد و خاک بر روی پره های فن استفاده کنید.
انتخاب کولر آبی

نکات مهم در نگهداری، استفاده و انتخاب کولر آبی پوشالی

  • هنگام نصب کولر آبی پوشالی توجه کنید که محل نصب دستگاه باید کاملاً تراز باشد، در غیر این صورت آب بر روی پوشال ها بصورت یکنواخت پخش نمی شود. در نتیجه میزان بازدهی دستگاه کاهش می یابد.
  • نصب غیر تراز کولرهای آبی سانتریفیوژی، باعث می شود با گذشت زمان، بتدریج فن سانتریفیوژ کولر از حالت تعادل خارج شده و به هنگام کار با ایجاد لرزش پی در پی، باعث تولید صداهای ناخوشایند و آسیب دیدن یاتاقان کولر شود، در نتیجه ممکن است خسارات جدی در کولر آبی ایجاد کند.
  • فراموش نکنید که باید پوشال کولرتان را بصورت سالیانه تعویض کنید؛ چون با گذشت زمان وجود گرد و خاک و رطوبت فراوان بر روی سطح پوشال ها منجر به رشد انواع قارچ ها و باکتری ها بر روی آن شود. این مشکل در شهرهای آلوده نمود بیشتری دارد. به همین دلیل توصیه می شود در مناطقی که بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارند، در صورت امکان پوشال ها دو بار در سال تعویض شود.
انتخاب کولر آبی

برای راه اندازی و نگهداری از کولرهای آبی سلولزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • پدهای سلولزی باید هر 3 الی 5 سال یک بار تعویض شوند.
  • در حالت کلی زمان تعویض پدها و یا پوشال ها در کولرهای آبی براساس کیفیت هوای شهر، میزان آلودگی آن و میزان املاح آب تعیین می شود.
  • درست است که استفاده از پد سلولزی در کولرهای آبی مزایای فراوانی مانند فیلتر ذرات معلق هوا و خنک کنندگی بیشتر را دارد؛ ولی چون در ساخت پدهای سلولزی از چسب و رزین استفاده می شود، پس از تعویض پد باید در ابتدا چندین بار پدهای سلولزی را با عبور آب از روی آنها شستشو داد. به این ترتیب در این فرآیند باید آبی را که درون تشتک کولر جمع شده، تخلیه کنید تا هنگام روشن کردن کولر، بوی بد و نامطبوع آنها در فضای داخلی ساختمان استشمام نشود.
انتخاب کولر آبی

کانال کشی صحیح راز بازدهی بیشتر کولرهای آبی

جالب است که بدانید مقدار هوادهی و خنکی ایجاد شده توسط کولر آبی، مستقیما تحت تاثیر رعایت اصول هنگام کانال کشی کولرهای آبی است. به همین دلیل کانال کشی کولر آبی باید طبق نقشه محاسباتی مهندسین تاسیسات و با در نظر گرفتن جداول داکتیلاتور (ابزار محاسبه گر کانال) و استانداردهای کانال کشی انجام شود. استانداردهای کانال کشی کولر آبی بر روی مواردی مانند ابعاد کانال، انشعابات و قوس کانال ها و حجم هوای عبوری نظارت می کند. در صورتیکه مایلید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید مقاله «هر آنچه که باید درباره کانال کشی ساختمان بدانید» را مطالعه کنید.

در ضمن برای افزایش میزان خنک کنندگی کولرهای آبی، توصیه می شود از نصب کولر های آبی و کانال های انتقال هوای خنک، در معرض تابش مستقیم خورشید خودداری کنید. ناگفته نماند که با نصب یک سایبان بر روی کولر آبی می توانید از انتقال گرمای آفتاب به سیستم سرمایش خود جلوگیری کنید. البته طبق قوانین ملی ساخت و ساز در ایران، اگر کانال کولر بیش از 2 متر در معرض تابش آفتاب نصب شده باشد، باید حتماً کانال کولر عایق بندی شود. خلاصه باز هم تاکید می شود که مسیر کانال کشی کولر باید توسط مهندسین تاسیسات انجام شود.

انتخاب کولر آبی

با کولرهای دارای فن آکسیال بیشتر آشنا شوید!

همان طور که قبلا گفته شد نام این دستگاه ها از نوع فنی که در ساختار آنها بکار رفته، گرفته شده است. دلیل انتخاب کولر با فن آکسیال، قدرت خنک کنندگی بالای آنهاست. کولرهای صنعتی فن آکسیال با استفاده از سیستم تبخیری، محیط پیرامون را خنک می کنند. شیوه عملکرد این دستگاه ها به این صورت است که رطوبت پدها یا پوشال ها با جذب گرمای محیط تبخیر شده و باعث خنک شدن محیط می شود. فن های آکسیال برای به جریان انداختن هوا با حجم بسیار بالا مناسب هستند؛ به همین دلیل از کولرهای آکسیال دار در ساختمان هایی که سیستم کانال کشی ندارند، استفاده می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کولرها می توانید مقاله « کاربرد کولرهای آبی صنعتی با فن آکسیال» را مطالعه کنید.

با کولرهای سانتریفیوژی بیشتر آشنا شوید

فن به کار رفته در ساختار کولرهای سانتریفیوژی برای عملکرد خود از نیروی گریز از مرکز استفاده می کند. فن های سانتریفیوژی بسیار کم صدا بوده و قدرت دمندگی بالایی دارند. این نوع فن ها از مجموعه ای از تیغه ها تشکیل شده است که به یک چرخ وصل هستند. در کولر های صنعتی این تیغه ها در سه حالت محوری، منحنی رو به عقب و منحنی رو به جلو طراحی شده اند. این سیستم ها برای استفاده در سالن های تولید، کارخانه های بزرگ و … که متراژ زیادی دارند، مناسب هستند.

انتخاب کولر آبی

مهمترین معیارهایی که برای انتخاب کولر آبی کارآمد باید به آنها توجه شود!

اگر می‌ خواهید معیارهای انتخاب کولر آبی مناسب و کارآمد را بدانید، حتماً به نکات زیر توجه کنید.‌ فراموش نکنید که با انتخاب ‌سیستم برودتی که ‌ویژگی ‌ها‌ی آن با شرایط محیط موردنظر شما‌ تطابق دارد، می تواند باعث شود تا شما ضمن داشتن هوایی خنک و مطبوع، کمترین میزان انرژی ممکن مصرف شود.

تامین دمای مناسب در محیط

مهمترین وظیفه انواع کولرها در ساختمان ‌های‌ مسکونی، ‌تجاری و صنعتی‌ ‌تامین هوای پاک و مطبوع در محیط است.‌ ‌ ‌بنابراین یکی از نکاتی که باید‌ به ‌آنها دقت کنید، این است که با توجه به شرایط محیطی آیا فقط به یک سیستم سرمایشی نیاز دارید و یا اینکه باید دستگاهی تهیه کنید که ضمن خنک سازی، هوای محیط را از آلودگی ها و ذرات معلق پاک کند؟ در صورتیکه فقط به سرمایش دستگاه نیاز دارید، می توانید از انواع کولر آبی سانتریفیوژی و آکسیال پوشالی یا سلولزی استفاده کنید، در حالی که اگر دستگاهی می خواهید که ضمن خنک کردن محیط پیرامون، هوا را نیز تصفیه کند، ‌باید کولرهای دارای پد سلولزی را انتخاب کنید.

میزان بهره‌ وری کولر موردنظر

‌با پیشرفت تکنولوژی کولرهای آبی با امکانات و ویژگی های مختلفی طراحی و تولید شده اند. پس شما می توانید با توجه به شرایط و امکانات خود مناسب ترین سیستم با‌ ‌بالاترین بازدهی را تهیه کنید. تجهیزات سرمایشی که کم‌ مصرف هستند ضمن اینکه با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند، موجب کاهش هزینه‌ ها‌ی تامین‌ ‌هوای مطبوع نیز می شوند. در عرصه بین الملل ‌بهره‌‌ وری سیستم‌های تهویه هوا با عباراتی مانند HSPF ،EER ،AFUE و SEER نشان می دهند؛ ‌به عنوان مثال، یک سیستم تهویه هوای استاندارد، باید بتواند حداقل رتبه 15 شاخص SEER را به دست آورد.

توان سیستم تهویه هوا

به یاد داشته باشید، که توان سیستم تهویه خودتان را بگونه ای انتخاب کنید که به راحتی بتواند هوای محیط موردنظر شما را‌ خنک کند.‌ ‌ظرفیت تجهیزات تهویه هوا با واحد BTU ‌اندازه‌ گیری می‌ شود‌.‌ ‌ناگفته نماند که هر چه مقدار واحد BTU بیشتر باشد،‌ دستگاه ‌توان بیشتری دارد.‌ حتماً توان دستگاه خود را متناسب با شرایط و نیاز ساختمان تعیین کنید.‌ در بالا توضیح داده شد که شرایط ساختمان مانند‌ ‌نحوه عایق ‌بندی، ‌موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی‌ ‌و موارد دیگر چگونه باید در انتخاب کولر آبی مناسب در نظر گرفته شود.

نصب و نگهداری آسان

هر چه نحوه نگهداری و مراقبت‌ ‌از دستگاه سرمایشی آسان تر باشد، کار شما راحت تر است و شما می توانید مدت زمان بیشتری از سرمایش تجهیزات خود استفاده کنید. پس بهتر است هنگام انتخاب کولر آبی صنعتی موردنیاز خود، حتماً سیستمی را بخرید که نگهداری آن راحت و کم هزینه باشد.‌ ‌‌البته اگر خدمات پس از فروش و گارانتی‌ داشته باشد، کار شما راحت تر هم می شود؛ ‌در این راستا گروه صنعتی هیمورا تمام تجهیزات تولیدی خود از جمله انواع کولرهای آبی را با یکسال گارانتی بی قید و شرط و 10 سال خدمات پس از فروش عرضه می کند. به این ترتیب اگر کولر آبی شما با مشکلی مواجه شد‌ قطعات معیوب ‌بصورت رایگان و یا‌ ‌با تخفیف تعمیر یا تعویض در دسترس شما قرار می گیرند.

میزان صدای کولر

‌البته اگر کولر آبی را در مکان مناسبی نصب نکنید، ممکن است باعث بروز سرو صدا شود؛ اما صرف نظر از این مورد، بهتر است ‌دقت کنید تا دستگاه کم صدایی را انتخاب کنید.

انتخاب کولر آبی

سخن آخر در انتخاب کولر آبی 

‌امروزه اکثر ساختمان‌ ها‌ی‌ مسکونی، ‌تجاری و ‌صنعتی از سیستم‌ ها‌ی سرمایشی مختلف گازی مانند اسپیلت ها، فن کوئل ها، کولر گازی یا انواع کولرهای آبی استفاده می کنند، که در این مورد می توانید به مقاله “معرفی و بررسی انواع سیستم های سرمایشی” مراجعه کنید. ‌

در این متن سعی کردیم تمام اطلاعاتی را که برای انتخاب کولر آبی کارآمد نیاز دارید، در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که استفاده از سیستم‌ های تهویه هوای مناسب ضمن تامین دمای مطبوع و لذت بخش باعث می‌ شود‌‌ ‌تا میزان حس رضایت و بازدهی کاری افراد هنگام کار و فعالیت‌ ها‌ی روزمره افزایش یابد؛ پس بهتر است در هنگام انتخاب کولر آبی و یا سایر تجهیزات تهویه هوا به جنبه های مختلف دستگاه دقت کنید. نهایتا اگر در مورد کولرهای آبی سوالی برای شما باقی مانده است، می‌ توانید با کارشناسان گروه صنعتی هیمورا تماس گرفته و از راهنمایی های آنها بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *