تفاوت پروسس تانک و پاتیل

بررسی انواع پروسس تانک ها و پاتیل ها دیدگاه بگذارید

چرا باید از تجهیزات پخت شیر استفاده کرد؟

همانطور که می دانید شیر ماده غذایی بسیار مفیدی است که مصرف روزانه آن توصیه می شود. اما چون شیر تازه دوشیده شده حاوی میکروب و باکتری های زیادی است، در صورت نرسیدن به دمای مطلوب برای ماندگاری، متاسفانه خیلی زود کیفیت خود را از دست داده و فاسد می گردد؛ به همین دلیل با جوشاندن و یا پاستوریزه کردن شیر، سعی می کنند مدت زمان ماندگاری آن را افزایش دهند. پاتیل ها، پروسس تانک ها و پاستوریزاتورها از جمله دستگاه هایی هستند که از آنها به منظور جوشاندن و پخت شیر استفاده می کنند؛ البته ما در این مقاله به بررسی قابلیت ها، ویژگی ها و تفاوت های پاتیل و پروسس تانک می پردازیم.

تفاوت پروسس تانک و پاتیل

پاتیل پخت شیر چیست؟ چه کاربردی دارد؟

پاتیل های پخت شیر از جمله تجهیزاتی هستند که از آن ها می توان برای پخت شیر و انواع مایعات دیگر مانند کشک، رب و … استفاده کرد. با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات صنعتی مانند پاتیل های پخت ساخته شده اند که از طریق انتقال حرارت غیر مستقیم، محتویات درون مخزن را می پزند. بدنه مخزن این دستگاه ها از 2 جداره مجزا تشکیل شده که داخل جداره داخلی آن، روغن حرارتی مخصوصی وجود دارد. حرکت یکنواخت همزن پاتیل ها ضمن مخلوط کردن کامل مواد اولیه درون دیگ پخت، در هنگام پخت از ته گرفتن محتویات نیز جلوگیری می کند. الکتروموتور بکار رفته در این دستگاه ها دارای سرعت عملکرد یکنواخت است، ولی شما با توجه به کاربری موردنظر خود می توانید برای تنظیم و کنترل سرعت حرکت همزن سفارش دهید تا بر روی پاتیل پخت شیر شما الکتروموتور اینورتردار نصب شود.

تفاوت پروسس تانک و پاتیل

پاتیل های پخت شیر چگونه کار می کنند؟

شیوه کار با پاتیل بسیار آسان و راحت است. برای کار با این دستگاه بعد از نصب آن، مخزن را شستشو دهید. یکی از مزایای پاتیل ها شستشوی آسان آنهاست. کافیست که درون آن مقداری آب گرم ریخته و دستگاه را برای چند دقیقه روشن بگذارید تا ضمن کار کردن همزن، بصورت کامل تمیز شود. آب درون دیگ را با کمک شیر تخلیه، خالی کنید. سپس می توانید ماده موردنظر خود را درون دیگ پخت ریخته و بعد از بستن درب دستگاه، آن را روشن کنید. در پاتیل ها مشعل وجود دارد که به خود دستگاه وصل شده است. با روشن کردن مشعل، حرارت شعله باعث می شود روغن مخصوصی که در بین جداره های دیواره مخزن وجود دارد، گرم شود. به این ترتیب دمای محتویات درون پاتیل پخت در مجاورت دیواره مخزن بصورت یکنواخت افزایش می یابد.

حرکت همزن پاتیل پخت شیر نیز باعث می شود تمام محتویات درون دیگ بصورت یکنواخت مخلوط شده و پخته شوند. در این شیوه پخت هیچ قسمتی از شیر ته نگرفته و از سر رفتن آن نیز جلوگیری می شود. ناگفته نماند که تمام قطعات این دستگاه که در مجاورت شیر قرار دارند از جنس استیل بوده و هیچگونه تغییری در طعم و کیفیت ماده ایجاد نمی شود. در ضمن تمام قطعات این دستگاه توسط جوش ارگون به یکدیگر متصل شده اند؛ به همین دلیل این تجهیزات قادر به پخت انواع مواد غذایی بصورت کاملاً بهداشتی هستند.

یک پاتیل ایده آل برای پخت شیر باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک پاتیل استاندارد باید قابلیت شستشوی آسان را داشته باشد. در ضمن چون این دستگاه ها تجهیزات صنعتی و نیمه صنعتی به حساب می آیند باید در ساخت آنها از قطعات و متریال های باکیفیت و مقاوم استفاده شده باشد تا بتواند در برابر عوامل محیطی از جمله زنگ زدگی، حرارت و … مقاوم باشند؛ گروه صنعتی هیمورا بدنه و مخزن پاتیل ها را از جنس استیل 304 می سازد. به دلیل استفاده از استیل 304 و جوش آرگون به هنگام اتصال قطعات به یکدیگر و … این تجهیزات تاییدیه وزارت بهداشت را دارند.

از جمله ویژگی های برجسته پاتیل می توان به متصل بودن شعله پاتیل به خود دستگاه اشاره کرد. شعله ای که برای پاتیل ها تعبیه می شود باید با حجم و ظرفیت این دستگاه ها تناسب داشته باشد. به یاد داشته باشید که این دستگاه ها قرار است محتویات را با اعمال حرارت غیر مستقیم بپزند، پس طراحی این سیستم ها باید با این عملکرد مناسب باشد. در ضمن چون شیر، یک مایع بسیار فساد پذیر است، این دستگاه باید دارای درب مناسب باشد تا بتواند از ورود آلودگی ها به درون مخزن جلوگیری کند. همچنین همزن به کار رفته در ساختار این تجهیزات باید قدرت هم زدن تمام محتویات درون دستگاه را داشته باشد. مهندسان گروه صنعتی هیمورا با توجه به تجربه چندین ساله از طراحی و ساخت انواع تجهیزات صنعتی، در طراحی پاتیل های پخت شیر خود، تمام موارد ذکر شده را مدنظر قرار داده اند.

تفاوت پروسس تانک و پاتیل

پروسس تانک چیست؟

پروسس تانک دستگاهی است که بصورت مخزن مخصوصی طراحی شده است که آن را برای انجام فرآیندهای پخت، ترکیب مواد با یکدیگر، ذخیره سازی انواع مواد غذایی و شیمیایی مناسب کرده است. پروسس تانک ها بعد از گرمادهی و پخت شیر، قابلیت سرد کردن و حتی پاستوریزه نمودن محتویات درون دستگاه را دارند؛ در حالیکه پاتیل ها فقط برای گرمادهی به شیر و سایر مایعات طراحی شده اند. در صنایع تولید مواد غذایی از پروسس تانک ها بصورت گسترده استفاده می شود. گروه صنعتی هیمورا نیز در این راستا اقدام به تولید انواع پروسس تانک ها، متناسب با نیاز تولید کنندگان نموده است. شما می توانید انواع پروسس تانک های پخت مایه بستنی، کشک ساز و … را با ظرفیت های مختلف تهیه کنید، در ادامه انواع فرآیندهایی که پروسس تانک ها قادر به انجام آن هستند معرفی می شود.

ساختار کلی پروسس تانک ها

شاید بتوان گفت که اصلی ترین قسمت پروسس تانک ها دیگ پخت آنهاست. بدنه این تجهیزات از جنس استیل 304 و بصورت 3 جداره ساخته شده است. در فضای بین دو جداره درونی و بدنه نوعی ورق شانه تخم مرغی تعبیه شده که باعث افزایش استحکام دستگاه می شود. پروسس تانک ها مواد غذایی را با استفاده از روش حرارت غیرمستقیم گرم می کنند؛ در ضمن بدنه این سیستم ها توسط متریال پشم سنگ عایق بندی می شود. در حالت کلی ساختار این دستگاه ها بگونه ای است که حداقل میزان اتلاف انرژی گرمایی را دارند. اگر دوست دارید، بدانید که چرا عایق پشم سنگ بهترین جنس برای عایق بندی پروسس تانک هاست، می توانید مقاله « انواع عایق های حرارتی » را مطالعه کنید.

یکی دیگر از قطعات مهم این تجهیزات همزن است. حرکت همزن درون دیگ پخت باعث می شود حرارت بصورت یکنواخت درون دیگ پخت پخش شده و به محتویات آن برسد. ناگفته نماند که می توانید سفارش دهید تا پروسس تانک شما به موتور اینورتردار مجهز شود، به این ترتیب هنگام استفاده از دستگاه می توانید سرعت همزن را با توجه به مواد اولیه و فرآورده ای که قصد تولید آن را دارید، تنظیم کنید. در ضمن پروسس تانک های هیمورا به ترمومتر مجهز شده اند تا بتوانید دمای محتویات درون دیگ را تحت نظر بگیرید. امروزه انواع مختلفی از پروسس تانک ها وجود دارند که برای فرآیندهای مختلف استفاده می شوند؛ در ادامه به بررسی مهمترین و معمول ترین آنها می پردازیم.

تفاوت پروسس تانک و پاتیل

انواع پروسس تانک ها چه ویژگی ها و کاربرد هایی دارند؟

پروسس پخت شیر

پروسس تانک های پخت شیر به دلیل طراحی ویژه ای که دارند، از سر ریز شدن و ته گرفتن شیر جلوگیری می کنند. برای پخت شیر به الکتروموتور با قابلیت تنظیم سرعت همزن احتیاج ندارید و می توانید با یک پروسس تانک معمولی نیز این کار انجام دهید. بعد از متصل کردن پروسس تانک توسط اتصالات مخصوص به آب گرم پکیج، پکیج را روشن کنید. ناگفته نماند که ساختار پروسس تانک های هیمورا بگونه ای است که می توان از انواع پکیج های دوگانه سوز یا سه گانه سوز و همچنین دیگ بخار به عنوان واحد گرمایشی این دستگاه ها استفاده کرد.

چون شیر ماده بسیار حساسی است، پس پیش از ریختن شیر حتماً مخزن پروسس تانک را شسته و با کمک شیر تخلیه، آب اضافی آن را تخلیه کنید. در نهایت با ریختن شیر درون مخزن و روشن کردن دستگاه، آب گرم در جداره میانی پروسس تانک جریان یافته و باعث گرم شدن شیر می شود. حرکت یکنواخت همزن درون پروسس تانک باعث می شود دمای محتویات درون مخزن بصورت یکسان افزایش یابد.

تفاوت پروسس تانک و پاتیل

پروسس پخت مایه بستنی

یکی از کاربردهای پروسس تانک ها کمک به تولید راحت تر مایه بستنی در انواع طعم های مختلف است. شیوه کار با پروسس تانک پخت مایه بستنی بسیار آسان و ساده است. البته برای اینکه پروسس تانک به خوبی بتواند از عهده تولید مایه بستنی بربیاید، باید این دستگاه را علاوه بر پکیج به کولینگ تاور نیز متصل کنید.

برای پخت مایه بستنی کافیست پس از نصب و شستشوی مخزن دستگاه، شیر را درون مخزن بریزید. سرعت همزن را بر روی دور کند تنظیم کرده و روشن کنید. هنگامیکه دمای محتویات به 60 درجه رسید، شکر و استابلایزر (که از آن در فرآیند تولید بستنی به عنوان ثعلب نیز یاد می شود) را درون شیر بریزید. سرعت حرکت همزن را روی دور تند قرار دهید. به یاد داشته باشید که پروسس تانک پخت مایه بستنی حتماً باید به الکتروموتور اینورتردار مجهز شود؛ چون سرعت دور موتور لازم در مراحل مختلف تولید مایه بستنی متفاوت است. قابل ذکر است که شما با این نوع پروسس تانک می توانید برای پخت شیر نیز استفاده کنید.

بعد از چند دقیقه که مواد اولیه به طور کامل درون شیر حل شدند، سرعت همزن را کاهش داده و صبر کنید تا دمای محتویات درون پروسس تانک به 80 درجه سانتیگراد برسد. سپس آب گرم پکیج را قطع کرده و آب سرد کولینگ تاور را به جداره میانی پروسس تانک وصل کنید. جریان یافتن آب سرد باعث می شود دمای مایه بستنی درون مخزن کاهش یابد. به این ترتیب مایه بستنی برای انتقال به بار سفت کن آماده می شود. (بار سفت کن بستنی دستگاهی است که باعث می شود مایه بستنی تولید شده قوام و غلظت لازم را به دست بیاورد).

تفاوت پروسس تانک و پاتیل

پروسس تولید سرشیر

یکی از موارد تفاوت پروسس تانک و پاتیل، قابلیت در تولید سرشیر توسط پروسس تانک است. سرشیر یکی از فرآورده های لبنی است که تولید آن کمی مشکل تر از سایر مواد لبنی می باشد، اما شما با کمک یک دستگاه جدا کننده چربی از شیر (خامه گیر) و پروسس تانک معمولی می توانید به راحتی سرشیر با کیفیت و طعم مطبوع را در حجم بالا تولید نمایید.

برای تولید سرشیر مرغوب ابتدا شیر پرچرب تهیه نموده و چربی آن را با کمک دستگاه خامه گیر جدا کنید. سپس به ازای هر 10 کیلو شیر 1 کیلو خامه درون پروسس تانک بریزید. دمای آن را تا 60 درجه سانتیگراد افزایش دهید. در این مرحله خامه ای را که در مرحله اول توسط خامه گیر جدا کرده ایم، داخل مخزن ریخته و درب دستگاه را ببندید. سرعت حرکت همزن و دمای آب گرم تولید شده توسط پکیج را افزایش دهید. حرکت سریع همزن و افزایش دمای شیر تا 80 درجه سانتیگراد باعث می شود که خامه بصورت کامل درون شیر داغ حل شود. این ترکیب، ماده اولیه برای تولید سرشیر می باشد.

توجه داشته باشید که برای تولید سرشیر پروسس تانک حتماً باید دارای موتور اینورتردار باشد. سپس باید دمای سرشیر تولید شده را با کمک کولینگ تاور به 27 درجه سانتیگراد برسانید. در نهایت سرشیر خنک شده را با کمک شیر تخلیه درون سینی های کم عمق بریزید و به سردخانه منتقل نمایید. ترمومتری که بر روی این دستگاه نصب شده است به شما این امکان را می دهد که بتوانید دمای محتویات درون مخزن را تحت نظر گرفته و تمام مراحل تولید سرشیر را در زمان مناسب کنترل و مدیریت کنید.

تفاوت پروسس تانک و پاتیل

پروسس ماست بندی

از پروسس تانک ها برای تولید ماست نیز می توان استفاده کرد. جالب است که بدانید برای تولید ماست توسط پروسس تانک، لازم نیست دستگاه خود را به موتور اینورتر یا کولینگ تاور مجهز کنید. شما با خرید یک پروسس تانک معمولی نیز می توانید به راحتی ماست در حجم زیاد تولید کنید. البته تمام پروسس تانک ها برای اینکه بتوانند کاربری مورد نظر خود را داشته باشند، باید به پکیج وصل شوند. پس بعد از اتصال دستگاه به پکیج، می توانید شیر را درون مخزن ریخته، درب دستگاه را ببندید. همزن با حرکت یکنواخت باعث می شود دمای شیر به صورت یکسان افزایش یابد.

با کمک ترمومتر دمای محتویات درون مخزن را تحت نظر بگیرید زمانی که دمای شیر به 80 درجه سانتیگراد رسید، آب گرم را قطع کرده و منتظر بمانید تا دمای شیر به 60 درجه سانتیگراد کاهش یابد. شیر را داغ داغ درون ظرف های ماست ریخته و مایه ماست را به آن اضافه کنید. در این مرحله می توانید با منتقل کردن ظرف ها به درون گرمخانه ماست، ماستی شیرین و مشتری پسند تولید کنید. اگر می خواهید بدانید « گرمخانه ماست چگونه دستگاهی است و چه کاربردی دارد؟ » می توانید مقاله معرفی این دستگاه را مطالعه کنید. بیان این نکته خالی از لطف نیست که شما در فرآیند تولید ماست، در مرحله پخت شیر، چون نیازی به کولینگ تاور ندارید می توانید از پاتیل نیز استفاده کنید.

تفاوت پروسس تانک و پاتیل

پروسس پخت کشک

کشک یکی دیگر از محصولات لبنی است که با کمک پروسس تانک ها می توان به راحتی آن را تولید کرد. همانطور که می دانید کشک از جوشیدن و غلیظ شدن دوغ تولید می شود. برای تولید کشک، دوغ را درون مخزن ریخته، سیستم حرارتی را روشن کرده و درب مخزن را ببندید. با گرم شدن دیواره های مخزن، دمای دوغ درون پروسس تانک نیز افزایش یافته و به خاطر حرکات همزن دوغ پخته شده و کشک اولیه و غیر خالص (کشک مایع) در ته مخزن باقی می ماند. حال شما باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید کشک مایع تولید کنید یا کشک خشک؟

اگر هدف شما تولید کشک مایع است، می توانید همین کشک را درون ظرف های مخصوص بریزید و بسته بندی کنید. ولی اگر قصد تولید کشک خشک را دارید باید این مایع بدست آمده را با استفاده از شیر تخلیه درون گونی هایی از جنس کتان بریزید. گونی حاوی مواد را به دستگاه ترولی پرس پنوماتیک منتقل کنید تا با کمک جک های پنوماتیک این دستگاه گونی حاوی کشک مایع را تحت فشار قرار دهید. در طی این عمل آب کشک بصورت کامل از آن خارج می شود. در نهایت کشک سفت را قالب زده و به داخل کشک خشک کن منتقل می کنند.

البته در اینجا در بررسی فرآیند تولید کشک، از مرحله استفاده از پروسس تانک کشک توضیح داده شده است و شما می توانید برای مشاهده تمامی مراحل تولید و فرآوری کشک و فیلم مربوط به این فرآیند، به مقاله « تولید کشک از صفر تا صد » مراجعه کنید.

تفاوت پروسس تانک و پاتیل

پروسس تانک تولید ماست چکیده

پروسس تانک ها در تولید ماست چکیده نیز کاربرد دارند. جالب است که بدانید ماست چکیده به صورت ماست کم چرب تولید می شود. برای تولید ماست چکیده ابتدا ماست را داخل مخزن پروسس تانک بریزید و درب آن را بسته و سیستم حرارتی را روشن کنید. حرکات مداوم همزن درون مخزن باعث می شود ماست مرتبا هم زده شود. به این ترتیب آب ماست تبخیر شده و مایعی تقریبا سفت تولید می شود. این مایع غلیظ را درون کیسه های مخصوصی ریخته و آویزان می کنند؛ در نتیجه تمامی آب داخل ماست از آن خارج می شود. البته برخی از تولید کنندگان برای اینکه کیفیت ماست چکیده افزایش یابد، کمی ماست پرچرب نیز به آن اضافه می کنند.

معرفی پروسس تانک به عنوان بچ پاستوریزاتور (Batch Pasteurization)

یکی دیگر از موارد استفاده پروسس تانک ها پاستوریزه کردن می باشد. قابلیت پاستوریزاسیون توسط پروسس تانک، یکی از مهمترین تفاوت های بین پاتیل ها و پروسس تانک هاست؛ چراکه پاتیل ها فقط قابلیت پختن مایعات مختلف را دارند، ولی نمی توانند آنچه را که پخته اند، خنک کنند.

نصب و راه اندازی پروسس بچ پاستوریزاتور نیز مانند سایر پروسس تانک ها مراحل ساده ای دارد. ابتدا باید جداره میانی پروسس تانک را توسط اتصالات مخصوص به پکیج تولید آب گرم متصل کنید. به این ترتیب با جریان یافتن آب گرم در جداره میانی، شیر درون مخزن پخته می شود. به یاد داشته باشید که پروسس تانک خود را حتماً باید به کولینگ تاور متصل کنید، تا بتوانید از این دستگاه برای پاستوریزه کردن شیر استفاده کنید. با مطالعه مقاله « پاستوریزاسیون چیست؟ » می توانید اطلاعات بیشتری در مورد این فرآیند و مراحل انجام آن به دست آورید.

تفاوت پروسس تانک و پاتیل

یک پروسس تانک مرغوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

پروسس تانک ها از حرارت غیرمستقیم برای پخت شیر و سایر مایعات استفاده می کنند؛ به همین دلیل طراحی و ساختار این دستگاه ها باید متناسب با این فرآیند باشد. طبق تحقیقات انجام شده بهترین متریال برای ساخت مخزن پروسس تانک ها، استیل 304 است؛ زیرا این آلیاژ در برابر زنگ زدگی و سایر عوامل محیطی مقاوم بوده و هیچ تغییری در طعم و بوی شیر ایجاد نمی کند. برای جلوگیری از آلودگی محتویات درون دستگاه، بهتر است مخزن پروسس تانک حتماً دارای درب باشد. در ضمن عایق بندی مناسب بدنه پروسس تانک می تواند باعث افزایش راندمان حرارتی و بازدهی دستگاه شده و از اتلاف حرارتی دستگاه جلوگیری کند.

بهتر است هنگام خرید حتماً پروسس تانکی را انتخاب کنید که عایق بندی مناسبی دارد. مجهز بودن پروسس تانک به همزن قدرتمند، الکتروموتور اینورتردار و ترمومتر نیز می تواند جزو امتیازات یک پروسس تانک مرغوب و درجه یک به حساب بیاید. ناگفته نماند که چون گروه صنعتی هیمورا در ساخت پروسس تانک های خود از ورق شانه تخم مرغی استفاده کرده است، به همین دلیل این دستگاه ها قابلیت تحمل فشار بالایی را دارند و می توان آنها را به انواع دیگ های بخار نیز متصل کرد.

تفاوت پروسس تانک و پاتیل

پاتیل ها و پروسس تانک ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

شاید در نگاه اول این دو دستگاه تقریباً مشابه یکدیگر و با کاربردهای یکسان به نظر برسند. اما اگر کمی دقیق تر به ساختار این تجهیزات نگاه کنید متوجه تفاوت پروسس تانک و پاتیل پخت شیر با یکدیگر می شوید. کاربرد پاتیل ها فقط حرارت دهی و پختن انواع مایعات مانند شیر، دوغ (برای تولید کشک)، رب و … می باشد؛ ولی پروسس تانک ها از پاتیل ها مجهزترند و علاوه بر سیستم حرارتی، می توانند به سیستم برودتی نیز متصل شوند. با کمک سیستم برودتی متصل به این دستگاه می توانید دمای مایعات مختلف را کاهش دهید، لذا این سیستم ها می توانند برای تولید فرآورده هایی مانند مایه بستنی، تولید سرشیر و … مورد استفاده قرار گیرند.

تفاوت دیگر بین پاتیل و پروسس تانک در واحد گرمایشی آنهاست. در پاتیل ها واحد گرمایشی (مشعل) جزئی از خود دستگاه بوده و به آن وصل شده است. اما در پروسس تانک ها شما می توانید سیستم تولید گرمای دستگاه را با توجه به نظر و امکانات خود، پکیج یا دیگ بخار انتخاب کنید. در ضمن این دستگاه ها قابلیت اتصال به برج خنک کننده یا کولینگ تاور به عنوان سیستم سرمایشی را دارند.

از مزیت های پاتیل می توان به پخت بهداشتی شیر، رب یا هر مایع دیگر و همچنین عدم ته گیری محتویات، کاربری راحت دستگاه ها، حرارت دهی مواد غذایی در مقیاس زیاد و داشتن قیمت مقرون به صرفه تر نسبت به پروسس تانک ها اشاره کرد. شاید بتوان گفت اصلی ترین تفاوت پروسس تانک و پاتیل در داشتن قابلیت خنک سازی محتویات توسط پروسس تانک ها است. البته در حالت کلی از بین موارد تفاوت پروسس تانک و پاتیل می توان به این نکته اشاره کرد که از پروسس تانک ها می توان برای انجام فرآیندهای پیچیده تری نسبت به پاتیل پخت استفاده کرد.

تفاوت پروسس تانک و پاتیل

سخن آخر

هنگام انتخاب بهترین سیستم برای تولید و فرآوری مواد مختلف باید پارامترهای متفاوتی را در نظر گرفت، ما در این مقاله سعی کردیم با معرفی کلی و بررسی تفاوت پروسس تانک و پاتیل به عنوان دستگاه های پیشرفته پخت مایعات، اطلاعات مختلف را در اختیار شما قرار دهیم. به هر حال برای انتخاب دستگاه مناسب باید به نوع کاربری دستگاه و صد البته جنس قطعات بکار رفته در ساختار دستگاه توجه کنید؛ چون این دو مورد در میزان بازدهی و هزینه های واحد تولیدی اهمیت فراوانی دارند. نکته پایانی این که شما پیش از خرید پاتیل و پروسس تانک می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان هیمورا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *