توجیح اقتصادی پکیج زمینی

توجیه اقتصادی پکیج زمینی نسبت به موتورخانه و بخاری گازی دیدگاه بگذارید

توجیه اقتصادی پکیج زمینی نسبت به موتورخانه و بخاری گازی

اینفوگرافی قطعات پکیج برقی زمینی

در این بخش میخوایم محاسبات سر انگشتی توجیه اقتصادی پکیج زمینی نسبت به موتورخانه و بخاری گازی رو بهتون آموزش بدیم:

مصرف سوخت پکیج های زمینی نسبت به متراژ محیط و ظرفیت حرارتی پکیج متفاوت هستن. مثلا مصرف سوخت محیطی با متراژ 200 متر مربع با ظرفیت حرارتی 60000 کیلوکالری با محیط 500 متری که نیاز به پکیج 110000 داره متفاوته و معیار یه واحد ویلایی 250 متر مربع رو در نظر میگیریم.

برای این محیط در صورت استفاده از موتورخانه یک عدد دیگ چدنی 53000 کیلوکالری نیاز است که قیمت این دیگ حوالی 10000000 تومان است که نیاز به یک منبع کویل دار دارد. منبع کویل دار حوالی 4500000 تومان هزینه خواهد داشت. یک عدد پمپ مدار بسته به قیمت 3200000 تومان جهت سیرکولاسیون آب و یک منبع انبساط پشت بامی به مبلغ 1500000 تومان نیز مورد نیاز هست. در اخر یک عدد مشعل با مبلغ 6000000 تومان برای راه اندازی موتور خانه مورد نیاز هست.

هزینه ای که قطعات اولیه این سیستم نیاز داشته جمعا 25200000 تومان محاسبه شد. علاوه بر قطعاتی که در بالا ذکر شد، گیج حرارتی و گیج فشار، لوله کشی های گسترده و سیستم کلکتوری همراه با ایزولاسیون نیز مورد نیاز هست که کلا 5000000 تومان هزینه خواهد داشت. در کل بهای تمام شده این سیستم به صورت تقریبی 30200000 تومان بدون هزینه نصب خواهد بود. در صورت محاسبه هزینه نصب و لوله های مورد استفاده در موتور خانه، می توان گفت که هزینه راه اندازی یک موتور خانه چدنی برای 250 متر مربع 35000000 تومان خواهد بود.

می توان گفت:

و حال با هم بهای تمام شده پکیج زمینی 60000 رو محاسبه کنیم. این پکیج نیاز به لوله رفت و برگشت و یک عدد مشعل دارد که خود پکیج حوالی 20 میلیون و  ست لوازم نصب با شیلنگ های رفت و برگشت 2500000 تومان هزینه خواهد داشت. در اخر قلب تپنده پکیج یا همان مشعل یک تا سه که 6000000 تومان هزینه دارد. هزینه نصب و راه اندازی این سیستم حدودا 500 هزار تومن تا 1 میلیون تومان بوده که با احتساب کل هزینه ها، بهای تمام شده پکیج زمینی با نصب 28500000 تومان خواهد بود.

بهای تمام شده پکیج زمینی نسبت به موتورخانه پایین تر هست ولی این دلیل کافی برای انتخاب پکیج به عنوان سیستم گرمایشی نیست. چون مهمترین علت برای انتخاب پکیج زمینی تفاوت در مصرف سوخت این دو سیستم هستش.

شاید باورتان نشود ولی میزان مصرف گاز در موتورخانه شوفاژ توسط دیگ چدنی در 24 ساعت برای محیط 288 متر مکعب می باشد.  این در حالیست که میزان مصرف پکیج زمینی 60000 برای این محیط 72 متر مکعب در 24 ساعت هست.

علت مصرف بالای موتورخانه

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، دیگ چدنی شوفاژ دارای پره هایی هستش که تعداد این پره ها نسبت به متراژ محیط تعداد تعیین میشود. ولی علت مصرف بالای دیگ موتورخانه، عدم ایجاد مانع حرارتی در سیستم است. یعنی وقتی شعله از یک طرف وارد دیگ می شود مستقیما در انتهای دیگ از طریق دودکش دفع می شود و فقط 60 درصد از انرژی حرارتی ایجاد شده توسط مشعل جذب سیستم می شود و مابقی از طریق دودکش به بیرون هدایت می گردد. این عامل تنها بخشی از پرت حرارتی سیستم موتورخانه است، ولی فقط به دیگ نمی توان افاقه کرد.

منبع کویل دار

منبع کویل دار موتورخانه ها برای تامین آبگرم بهداشتی استفاده می شود. آب شوفاژ بعد از گرم شدن توسط دیگ مدار بسته ، برای تامین ابگرم بهداشتی وارد جداره داخلی این سیستم می شود تا توسط کویل مسی آبگرم بهداشتی را تامین کند . توجه داشته باشید حین کارکرد موتورخانه نمی توان دست به بدنه مخزن زد. به دلیل بالا بودن پرت حرارتی در این سیستم و عدم ایزولاسیون دقیق و کم بودن پاس حرارتی در محفظه احتراق موتور خانه ها، بدنه آن همشه داغ هست.

منبع انبساط پشت بامی

بخش اعظمی از آب همیشه در پشت بام منزل در هوای آزاد قرار داد که باعث افزایش اتلاف انرژی می شود.

ولی پکیج زمینی

همانگونه که مشخص هست تمامی اقلام موردنیاز یک موتورخانه در ابعاد کوچکتر در داخل این سیستم تعبیه شده است. تفاوت اصلی این دو سیستم در ساختار محفظه احتراق آن هاست. در سیستم پکیج زمینی وقتی شعله وقتی وارد محفظه احتراق می شود، تا رسیدن به دودکش ، 4 تا محفظه احتراق را رد می کند. وجود 4 محفظه احتراق یا به اصطلاح 4 پاس حرارتی ، باعث جذب بخش اعظمی از انرژی توسط کوره شده و تنها 10 درصد از انرژی از طریق دودکش از سیستم خارج می شود و ساختار مهندسی شده سیستم ، باعث کاهش مصرف سوخت میگردد. همچنین سیستم پکیج مانند موتورخانه ها نیاز به یک محیط بزرگ برای نصب و راه اندازی نداشته و تنها در یک متر مربع قابلیت نصب و راه اندازی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *