دلایل نشت آب پکیجها

دلایل شایع در ریزش آب پکیج ها دیدگاه بگذارید

پکیج ها چگونه سیستم هایی هستند؟

پکیج ها در گروه تاسیسات حرارتی پرکاربرد قرار دارند و با بهره گیری از دانش روز ساخته شده‌اند. این دستگاه‌ها بهترین جایگزین به جای سیستم گرمایشی قدیمی مانند موتورخانه‌ها و آبگرمکن‌ها محسوب می‌گردند. اگر به ساختاری که این سیستم‌ها دارند توجه کنید، خواهید دید که تمامی اجزای موتورخانه‌ها را دارند، با این تفاوت که در ابعاد کوچکتری ساخته شده‌اند. پکیج‌ها به عنوان سیستم حرارتی مرکزی نصب می‌شوند و تامین گرمایش آب مصرفی و محیط برعهده آنها است.

این تجهیزات نوین به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در تابستان تنها آب مصرفی را گرم می‌کنند و در زمستان هم آب را گرم کرده و هم اینکه محیط به بهترین شکل گرم می‌شود. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان گرمایش شوفاژها، فن کوئل‌ها، سیستم‌های گرمایش از کف و آب گرم مصرفی را تامین کرد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی یکی از رایج ترین مشکلات در استفاده از پکیجها یعنی دلایل نشت آب پکیج‌ها پرداخته و همچنین راهکارهایی برای جلوگیری از آن برایتان توضیحاتی ارائه دهیم.

دلایل نشت آب پکیجها

مهمترین دلایل نشت آب پکیج‌ها

ایجاد سوراخ در مبدل های حرارتی

از شایع ترین دلایل نشت آب پکیج‌ها می‌توان به سوراخ و یا ترک خوردگی در مبدل‌ها اشاره کرد. در پکیج های تک مبدل و دو مبدل این مشکلات به گونه های متفاوتی خود را نشان می‌دهند، اما در مدل‌های دو مبدل این مشکل بیشتر دیده می‌شود. در سیستم‌های تک مبدل زمانی که یکی از راه های ورودی و حرکت آب سوراخ می‌شود، آب مصرفی و یا آب پکیج بدون هر دلیلی داغ می‌شود. در این سیستم‌ها ممکن است به دلیل سوراخ شدن بدنه بیرونی مبدل، آب قطره قطره از زیر دستگاه خارج شود.

در پکیج‌هایی که دارای دو مبدل حرارتی هستند، به وفور می‌توان شاهد سوراخ شدن مبدل‌ها بود و به همین دلیل برای جلوگیری از انجام آن باید در بررسی‌های دوره‌ای، مبدل‌ها مرتبا چک شوند. نشت آب در پکیج‌ها ممکن است باعث تخلیه آب مدار گرمایش و افت فشار در داخل دستگاه گردد. هر چند برای تعمیر مبدل سوراخ شده می‌توان آن را جوشکاری کرد، اما بهترین کار تعویض مبدل است.

پارگی در لوله ها و اتصالاتی که در داخل دستگاه تعبیه شده‌اند

انتقال آب در داخل پکیج‌ها، یعنی در بین مبدل اولیه و ثانویه و یا در دیگر مدارهای داخلی این سیستم‌ها، با استفاده از اتصالات و لوله هایی انجام می‌گیرد؛ سوراخ شدن آنها می‌تواند یکی از دلایل نشت آب پکیج‌ها باشد. این لوله‌ها معمولا از برنج ساخته می‌شوند و به همین دلیل احتمال پارگی یا سوراخ شدن در آنها بسیار کم و نادر می‌باشد. دلیل اصلی نشت آب، خراب شدن اورینگ و یا واشرهاست؛ البته لازم به ذکر است که گاها به دلیل ایجاد رسوب و یا وارد آمدن ضربه به این لوله ها ممکن است ترک و یا شکستگی در آنها بوجود بیاید. تنها راه برای حل مشکل پارگی در لوله‌ها، تعویض لوله و یا واشر معیوب توسط تعمیرکار است.

خراب شدن دیافراگم در منبع انبساط

زمانی که دمای آب در پکیج‌ها افزایش پیدا می‌کند، حجم آب نیز زیاد می‌شود؛ در این شرایط منبع انبساط با استفاده از پیامی که از دیافراگم دریافت می‌کند، فشار آب را کنترل می‌کند. در صورتی که دیافراگم خراب باشد، هیچ پیامی مبنی بر افزایش فشار به منبع انبساط انتقال پیدا نمی‌کند و در این شرایط است که حجم آب اضافی، سرریز می‌شود که این نیز یکی از دلایل نشت آب پکیج‌ها می‌باشد.

دلایل نشت آب پکیجها

خرابی شیر تخلیه یا شیر اطمینان

از اصلی ترین قطعات ایمنی در پکیج‌ها، شیر اطمینان است. محل قرار گیری این شیر در زیر اتصالات پکیج می‌باشد که وظیفه آن کنترل فشار می‌باشد. عمده ترین استفاده از این قطعه مهم، زمانی است که منبع انبساط خراب شده و یا اینکه شیر پرکن دستگاه باز مانده و در نتیجه فشار داخلی دستگاه افزایش پیدا کرده است. از دلایل خرابی شیر اطمینان می‌توان به فرسودگی، وارد آمدن شوک گرمایی و یا هرگونه ضربه به آن اشاره کرد. بهترین کار برای تعمیر شیر تخلیه خراب، تعویض آن است.

نشتی در پمپ

پمپ از دیگر قطعات مهم در پکیج هاست که وظیفه گردش آب گرم در مدار بسته را بر عهده دارد. معمولا پمپ در پکیج‌ها مقاومت و دوام بالایی دارد و به سختی خراب می‌شود؛ اما با گذشت زمان ممکن است دچار سوختگی شود و یا اینکه به قدری ضعیف شود که نتواند آب را در مدار بسته به گردش دربیاورد. در پکیج‌های دو مبدله از آنجا که پمپ مرتبا در حال کار کردن است، عمر آن کم می‌باشد. جهت تعمیر پمپ تنها کار تعویض آن است که باید با استفاده از افراد متخصص انجام گیرد.

نشتی از محل شیر پرکن آب 

شیر پر کن قطعه مهمی است که برای آبگیری پکیج در زمانی که پکیج راه اندازی شده استفاده می‌شود و وظیفه آن تنظیم فشار آب به مدار رادیاتورها است. زمانی که این قطعه خراب شود، فشار داخلی پکیج افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود که آب وارد مدار گرمایش شده و فشار بالا رود. از دلایل اصلی خراب شدن این شیر، بالا رفتن فشار در مدار پکیج است. این شیر باید در دسترس باشد تا در صورت نیاز بتوان با استفاده از آن تنظیمات لازم را انجام داد؛ به همین منظور در زیر پکیج نصب می‌گردد و رنگ آن معمولا آبی و یا سیاه است.

پوسیدگی در قطعات داخلی 

از آنجا که پکیج‌ها دائما در حالت کار کردن هستند، خیلی سریع قطعات داخلی آنها به دلیل وجود سختی در آب، رسوب گرفته و پوسیده می‌شوند. این امر نیز از جمله دلایل شایع نشت آب پکیجها بوده و برای جلوگیری از این موضوع، بهترین کار انجام سرویس و تعمیرات دوره ای است. بهترین زمان برای سرویس کردن پکیج‌ها، آغاز فصل زمستان است که بیشترین استفاده از پکیج‌ها می‌شود.

دلایل نشت آب پکیجها

چه نکاتی باید در زمان نشت آب پکیجها رعایت گردد؟

زمانی که پکیج دچار نشتی شد، بایستی بلافاصله برخی نکات فنی را تا رسیدن تعمیرکار انجام دهید.

  • برق دستگاه را خاموش کنید.
  • شیرگاز را ببندید.
  • شیرهای آب را از فلکه قطع کنید.
  • دلیل نشت آب را بررسی کنید.
  • با تعمیرکار تماس بگیرید.

چگونه می‌توان آب پکیج را تخلیه کرد؟

حال که در مورد علل سرریز شدن آب از پکیج‌ها توضیحاتی ارائه شد، لازم است در مورد چگونگی تخلیه آب از داخل پکیج نیز توضیحاتی داده شود. با توجه به توضیحات بالا، از دلایل نشت آب در پکیج‌ها، خراب شدن شیر تخلیه می‌باشد که بایستی تعویض شود. به منظور این کار باید آب داخل پکیج تخلیه گردد، از طرفی بهتر است بدانید که از دیگر علل تخلیه آب پکیج گذر فشار از آن می‌باشد. جهت تخلیه آب، ابتدا تجهیزات لازم برای انجام این کار مانند یک پارچه برای جلوگیری از خیس شدن دستگاه و منزل، ظرفی برای ریختن آب پکیج و ابزارآلاتی مانند آچار فرانسه را آماده کنید. برای انجام این کار بهتر است از متخصصین این کار استفاده کنید.

دلایل نشت آب پکیجها

نتیجه نهایی مقاله

سرریز شدن و یا نشت آب از پکیج‌ها از جمله عوامل شایع در خراب شدن پکیج هاست و گاها جدی گرفته نمی‌شود. لازم به توضیح است که عدم توجه به این موضوع ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد و در نهایت باعث شود که فرد مجبور به تعویض سیستم گردد. اولین کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که علت اصلی نشت آب را پیدا کرده و سپس اقدام به تعمیر آن نمایید. این نکته را به یاد داشته باشید که مسئله سرریز شدن آب از پکیج‌ها مشکل کوچکی نیست و باید بلافاصله عیب یابی شده و تعمیر شود. اگر آب تماسی با بخش سیم کشی دستگاه داشته باشد ممکن است باعث اتصالات الکتریکی و برق گرفتگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *