بهترین سیستم های گرمایشی گلخانه ها

معرفی بهترین سیستم های گرمایشی گلخانه ها دیدگاه بگذارید

سیستم گرمایشی گلخانه‌ای جزو تکنولوژی‌های نوین کشاورزی محسوب می‌شود یا فقط موجب بهبود تاثیرات بر جامعه و محیط زیست می‌شود؟ گلخانه‌ها، یکی از نمادهای تکنولوژی مدرن در کشاورزی، از نقطه نظر فنی و علمی، از اهمیت چشمگیری برخوردارند. سیستم گرمایشی گلخانه‌ای، به نظر می‌رسد که تنها جزء تجهیزات تکنیکی در کشاورزی باشد. اما در واقعیت، تاثیرات مفید و مخرب آن به جامعه و محیط زیست، به مراتب گسترده‌تر و چندگانه‌تر از این تصور است. با روی کار آمدن این سیستم‌ها، امکان تولید محصولات در فصول سرد سال امکان پذیر شد. با روی کار آمدن چنین سیستم‌هایی، در صنعت کشاورزی و فرآوری محصولات، اشتغال زایی 12 ماهه فراهم شده است. سیستم گرمایشی گلخانه‌ای، از متنوعیت و تنوع شگفت آوری برخوردار است. این تنوع به کشاورز و گلخانه دار این امکان را می‌دهد تا با ابتکار و انعطاف، بهترین ترکیب تجهیزات را برای انجام کارهای کشاورزی خود انتخاب کند. با روی کار آمدن سیستم گرمایشی گلخانه‌ای، در نهایت به بهره وری بالا و تولید محصولات کشاورزی با کیفیت، دست یافتیم. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع سیستم‌های گرمایش گلخانه بپردازیم.

مقدمه

امروزه تولید محصولات گیاهی در گلخانه‌ها به صورت صنعتی رواج دارد. این امر به عنوان یکی از جوانب مهم صنعت کشاورزی و محصولات گیاهی، در جهان مطرح است. در این زمینه، در کنار سایر تجهیزات و ابزار، سیستم گرمایشی گلخانه‌ای، نقش اساسی و اصلی را ایفا می‌کند. چنین سیستم‌هایی، این امکان را به کشاورز می‌دهند که در محیط‌های کنترل شده و بهینه، شرایط را برای رشد گیاهان مدیریت کنند. تولید پایدار محصولات گیاهی، کنترل شرایط محیطی و کاهش وابستگی به شرایط آب و هوایی، همگی از تاثیرات مثبت این سیستم‌ها هستند.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: راهکارهای کاهش مصرف گاز در گرماتاب‌ها

بعد خرید و نصب گرماتاب مهم ترین نکاتی که در نگهداری گرماتاب باید رعایت کنید را برایتان آماده کردیم تا کمتر مصرف را گرماتاب داشته باشد

انتخاب سیستم گرمایشی گلخانه‌ای مناسب

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا برخی از گل‌ها و گیاهان فقط در مناطق خاصی میرویند؟ آیا میدانستید که شرایط آب و هوایی لازم برای نباتات مختلف، متفاوت است؟ با این وجود، چگونه امکان دارد که گیاهانی از مناطق دیگر در گلخانه‌ها به خوبی پرورش یابند؟ علت این امر، فراهم آوردن شرایط اقلیمی مناسب هر گیاه در گلخانه‌هاست. آماده سازی این موقعیت، تابع تامین سیستم‌های گرمایشی مناسب گلخانه است. پایدار ساختن جو برای حفظ دما، رطوبت و تهویه، از مهم‌ترین استانداردهایی است که باید در طراحی یک گلخانه رعایت شود. مواردی که در ادامه این بخش مطالعه خواهید کرد، بهترین سیستم گرمایشی گلخانه‌ای است که شناخت درست آن می‌تواند در حفظ گل و گیاهان از آسیب و تکثیر آنها تاثیر بسزایی داشته باشد.

همچنین حفظ تعادل در شرایط اقلیمی ساخته شده، یکی از موارد دیگری است که در سلامت گل و گیاهان و جلوگیری از پژمردگی آنها تاثیر بسزایی دارد. تهیه و تداوم چنین شرایطی، مستلزم داشتن یک سیستم گرمایشی گلخانه‌ای مناسب است. عدم توانایی در حفظ سلامت گل‌ها و گیاهان گلخانه ای، پس از انتقال آن‌ها به منازل مسکونی به همین علت است که نتوانسته‌اید شرایط لازم را فراهم نمایید. دستگاه‌هایی که برای گرمایش گلخانه‌ها طراحی شده‌اند، براساس نیاز وشرایط موجود، از منابع سوختی مختلف از جمله برق، گاز و گازوئیل استفاده می‌کنند. وجود سیستم‌های گرمایش، امکان پرورش هر نوع گل، گیاه و میوه‌ای را در مکان‌های سرپوشیده و  تمام فصول سال امکان پذیر کرده است. گزینش بهترین سیستم گرمایشی گلخانه‌ای مستلزم شناخت درست هریک از این سیستم‌هاست.

 'جت هیتر برقی بیشتر بخوانید: جت هیتر برقی سه فاز سه حالته 27 کیلو وات

جت هیتر برقی 18000 هیمورا، کنترل هوشمند دما در فضای بسته، تبدیل کامل انرژی برق به گرمایش، به همراه گارانتی وخدمات پس از فروش معتبر

با سیستم گرمایشی گلخانه‌ای، بهار را به گلخانه خود هدیه دهید

استفاده از سیستم گرمایشی گلخانه‌ای، مزایای زیر را دارد؛

  • تامین محصولات به صورت پایدار

گلخانه‌ها و سیستم گرمایشی گلخانه‌ای تعبیه شده در داخل آن‌ها به کشاورزان این قابلیت و امکان را می‌دهند تا در سردترین روزهای سال هم محصولات کشاورزی مناسب فصول گرم را تامین کنند. این امر تامین مواد غذایی برای افراد را تامین می‌کند و از سالم‌ترین و معتمدترین راه‌ها برای مقابله با نوسانات تولید محصولات کشاورزی است.

  • ایجاد اشتغال

سیستم گرمایشی گلخانه‌ای، موجب ایجاد اشتغال در صنعت کشاورزی شده است. در این صنعت از کشاورزان و کارگران تا مهندسان و کارشناسان تخصصی، جذب شده‌اند  .

  • کاهش اعمال آثار تغییرات اقلیمی

با روی کار آمدن سیستم گرمایشی گلخانه‌ای و تولید هر نوع گیاه و میوه، در اقلیم متفاوتی از شرایطی که همان گیاه یا میوه رشد می‌کند، به کاهش بسیاری از هزینه‌ها منجر شده است. هزینه‌های بالای حمل و نقل بین المللی یکی از این موارد است که علاوه بر هزینه، به کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

  • کاهش وابستگی به شرایط آب و هوایی

سیستم گرمایشی گلخانه‌ای، امکان بهره وری از محصولات کاشته شده در هر شرایط آب و هوایی را فراهم می‌سازد. به طوریکه بدون نیاز به انتظار برای رسیدن فصل رویش گیاه خاصی، در هر شرایطی، می‌توانید گیاه مدنظرتان را پرورش داده و تولید کنید.

انواع سیستم‌های گرمایشی گلخانه‌ای را بهتر بشناسید

جت هیتر برقی هیمورا
  • جت هیتر برقی

جت هیترهای برقی از انواع سیستم‌های گرمازا هستند که یکی از کاربردهای آنها در گلخانه است. پس شرط اول برای استفاده از یک جت هیتر، داشتن سیم کشی برق و نیروی الکتریسیته در آن مکان است. در این دستگاه‌ها، با بهره گیری از نیروی الکتریسیته، گرمای لازم تولید می‌شود. این گرما، از طریق المنت به بیرون نشر پیدا می‌کند. گرمایی که از المنت ساطع می‌شود، با جابه جایی هوای گرم و سرد یا به اصطلاح جریان همرفتی، در کل فضای سرپوشیده منتشر خواهد شد. گرمای پاک و بدون هیچگونه آلاینده محیط زیستی، حاصل همین گرمازاهای برقی است؛ پس گیاهانی که به عنوان موجود زنده در گلخانه‌هایی با جت هیتر برقی محافظت می‌شوند، از استشمام هوای آلوده در امانند. در این مکان‌ها اگر سایر پارامترها به درستی رعایت شود، نباتات در شرایط استاندارد رشد، نمو و تکثیر خواهند یافت.

انواع جت هیترهای برقی که می‌توانید برای محیط خود انتخاب نمایید، سه فاز صنعتی سه حالته و سه فاز صنعتی سه حالته ترموستاتیک است. انتخاب هریک از این دو نوع دستگاه، بستگی به نیاز یا عدم نیاز شما به ترموستات یا همان قابلیت پایداری دما در یک محدوده مشخص دارد. تنها دلیلی که برخی افراد از استفاده این هیترها اجتناب می‌ورزند، میزان مصرف برق آنهاست. اگر قصد خرید چنین سیستم گرمایشی گلخانه‌ای را دارید، ویژگی‌های فضای خود را با مشاوران هیمورا در میان بگذارید تا آنها شما را در خصوص با صرفه بودن و یا نبودن این سیستم راهنمایی کنند

  • جت هیتر گازی و گازوئیلی

گاز و گازوئیل که فراوان‌ترین و ارزان‌ترین مواد سوختی قابل استخراج در کشور ما هستند، سوخت مورد استفاده در هیترهای گازی و گازوئیلی هستند. با روشن شدن این نوع هیترها، شعله و دود تولید می‌شود. هوای اطراف شعله که سرد بوده، گرم می‌شود و جای خود را به هوای سرد می‌دهد؛ با تداوم این جابه جایی، هوای کل محوطه گرم خواهد شد. اگر گلخانه شما تهویه مناسب دارد، توصیه می‌شود که از همین هیترها استفاده نمایید که هم مقرون به صرفه‌تر هستند و هم قدرت گرمایش بالاتری دارند.

پرفروش‌ترین هیترهای گازی و گازوئیلی که توسط گروه صنعتی هیمورا به عرصه تولید رسیده است، جت هیتر های سه حالته، جت هیتر تک موتور بدون دود کش گازوئیلی و یا جت هیتر دوگانه سوز دو موتور دودکش دار  است. اگر انتخاب سازگارترین سیستم گرمایشی گلخانه‌ای با شرایط گلخانه شما، کاری دشوار است، از کارشناسان ما کمک بخواهید. تنها توصیه‌ای که هیمورا می‌تواند بدون اطلاع از جزئیات محیط، به گلخانه داران بکند، اجتناب از انتخاب هیترهایی با سوخت فسیلی، در فضاهایی بدون تهویه و هوارسانی است. اگر قصد دارید پوشش گیاهی سالم داشته باشید، تامین هوای پاکیزه را در اولویت کار خود قرار دهید. قیمت سیستم گرمایشی گلخانه در هر مدل معرفی شده، با انواع دیگر متفاوت است.

  • جت هیترهای دوگانه سوز

از انواع دیگر هیترهایی که با هر دو نوع سوخت فسیلی، یعنی گاز و گازوئیل کار می‌کند، جت هیتر دوگانه سوز است. با وجود این هیترها هیچ وقفه‌ای در کار ایجاد نخواهد شد. زیرا با تمام شدن منبع ذخیره شده گازوئیل می‌توانید آن را به گاز شهری متصل کنید و بالعکس؛ در صورت قطعی گاز شهری، استفاده از گازوئیل به عنوان سوخت دوم امکان پذیر خواهد بود. انواع ترموستات برای حفظ تعادل دمایی در یک محدوده مشخص، روی این هیترها قابل نصب و استفاده است. این سبک از هیترها نیز به دو صورت تک موتور و دو موتوره تولید می‌شوند.

  • کوره هوای گرم

کوره هوای گرم یک دستگاه گرمازا با ظاهر کابینتی است. کوره هوای گرم را برعکس سایر هیترهای معرفی شده، می‌توان در خارج از گلخانه مستقر کرد. از این کوره به اتاق‌ها یا همان بخش‌های مجزای یک گلخانه کانال کشی می‌شود تا گرما به آن قسمت‌ها دمیده شود.

همچنین داخل سالن هم قابل نصب است تا گرما بدون کانال کشی وارد محیط شود. در این شرایط، نیازی به عایق بودن بدنه نیست اما حتما باید دودکش نصب شود. وجود کوره هوای گرم، در گلخانه‌هایی با بخش‌های مختلف که نیاز به دریافت یک میزان گرما دارند، مناسب‌ترین و اقتصادی‌ترین گزینه است.

همچنین با توجه به اینکه منبع گرمایی در محیط بیرونی قرار می‌گیرد، دودهای آلاینده تولید شده، آسیبی به گل و گیاهان نخواهد رسانید. این گرمازاهای صنعتی، در دو مدل افقی و عمودی ساخته می‌شوند که انتخاب هریک، بستگی به نوع و میزان فضای شما دارد.

قدرت گرمایشی این سیستم گرمایشی گلخانه‌ای با توجه به داشتن منبع حرارتی شعله‌ای بسیار بالا بوده؛ به طوری که به راحتی گرمای چندین بخش را همزمان تامین می‌کند. فن تعبیه شده روی این کوره‌ها، هوای گرم را به سمت بیرون یا درصورت کانال کشی به کانال‌ها هدایت می‌کند. کوره هوای گرم، می‌تواند باتوجه به نیاز محل کاربری شما، با سه سوخت گاز، گازوئیل و یا دوگانه سوز طراحی شود.

کوره هوای گرم هیمورا
پکیج زمینی هیمورا
  • پکیج‌های برقی

پکیج‌ها پر مصرف‌ترین سیستم گرمایشی گلخانه‌ای نوین شناخته می‌شوند. مدل‌های مختلف این تجهیزات، کاربرد خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی دارند. پکیج، جزء معدود سیستم‌های حرارتی است که دوکاره است؛ یعنی قادر است به طور همزمان آب گرم مصرفی و آب گرم مورد نیاز گرم شدن رادیاتورها را تامین نماید. اگر گلخانه مدنظر شما، محلی مجهز به هر نوع سیستم گرمایشی وابسته به گرمایش مرکزی باشد، پکیج می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. پکیج‌های برقی، دارای المنت‌هایی هستند که با گرفتن نیروی برق داغ شده و گرمای خود را به آب در حال گردش منتقل می‌کنند.

مبدل‌های به کار رفته در این پکیج‌ها، لوله‌ای و حلزونی هستند که یکی از آنها برای تامین گرمای آب مصرفی و دیگری مختص رادیاتور ‌است. این ویژگی، اقتصادی بودن پکیج را نشان می‌دهد که نیاز به تهیه دو نوع سیستم را سلب می‌نماید. مزایای پکیج‌های برقی فقط شامل موارد گفته شده نیست. امنیت و ایمنی پکیج هنگام نشت جریان برق، با دو نوع فیوز محافظ جان و مینیاتوری تامین می‌شود. انواع پکیج برقی دیواری مناسب گلخانه‌های کوچک است و بیشتر مصرف خانگی دارد اما زمینی‌ها با داشتن سایز بزرگتر، تامین گرمایش مکان‌های سرپوشیده صنعتی را بر عهده خواهند داشت؛ که انواع گلخانه با متراژ بالا نیز در این دسته قرار می‌گیرند و می‌توانند از پکیج برقی زمینی استفاده نمایند.

  • پکیج‌های گازی و گازوئیلی

یکی دیگر از انواع سیستم‌های گرمایشی، پکیج‌های گازی و گازوئیلی است. تمام مزیت‌هایی از جمله دوکاره بودن، داشتن فیوز محافظ جان و هر نوع موردی که در خصوص پکیج‌های برقی به آن اشاره کردیم، در همین پکیج‌های گازی و گازوئیلی نیز موجود است. تنها تفاوت این دو نوع، سوخت مصرفی آنهاست که در انواع گازی و گازوئیلی از سوخت فسیلی استفاده می‌شود. این پکیج‌ها، حرارت لازم برای گرم کرن آب را از شعله می‌گیرند. دود ناپاک حاصل از سوختن گاز و یا گازوئیل توسط دودکش به بیرون منتقل می‌شود. پس دیگر نگران احتمال گردش جریان هوای آلوده در گلخانه نباشید. این سیستم گرمایشی گلخانه‌ای نیز باتوجه به مساحت فضایی که می‌توانید پکیج را در آن تعبیه کنید، در دو مدل زمینی و دیواری و ظرفیت صنعتی و خانگی تولید شده‌اند.

  • پکیج‌های سه گانه سوز

قابلیت استفاده از چندین نوع سوخت در سیستم‌های گرمایشی، امکان تداوم گرما و عدم انقطاع آن را در همه شرایطی فراهم می‌سازد. این پکیج‌ها با برق، گاز و گازوئیل کار می‌کنند و زمانی که به هر دلیلی یکی از این سوخت‌ها در دسترس نباشد، می‌توان سوخت بعدی را جایگزین نمود. تمام مزایا و امکاناتی که در سه مدل، به طور جداگانه توضیح داده شد، در یک پکیج سه گانه سوز جمع شده است.

  • هیتر تابشی لوله‌ای

اگر گلخانه‌ای با سقف بلند (بیشتر از 3متر) دارید، بهترین کار استفاده از یک هیتر تابشی است. این گرماتاب‌های لوله‌ای، بدون اشغال کردن فضاهای مفید گلخانه، روی سقف و یا در برخی موارد روی دیوار نصب شده و اقدام به ساطع نمودن گرما می‌نمایند. در واقع این دسته از هیترها، گرما را نه به صورت همرفتی بلکه به صورت تابش امواج مغناطیسی در کل فضا پخش می‌کنند. علت استفاده از این نوع سیستم گرمایشی گلخانه‌ای در فضاهای باز و غیر سرپوشیده نیز همین تابشی بودن گرما است؛ زیرا حرارتی که به انرژی تبدیل شده است، به هیچ وجه اتلاف نخواهد شد پس مقرون به صرفه است. انرژی گرمایی این سیستم‌ها، مستقیم به پایین ساطع می‌شود و هر جسم یا موجود زنده‌ای را که سر راهش باشد، گرم می‌کند.

ایمنی بالای هیترهای تابشی، از مزایای این گرمازاها محسوب می‌شود. از آنجایی که اکثر گل‌ها و گیاهان در کف گلخانه مستقر می‌شوند، گرمای این سبک از دستگاه‌های گرمایی، به طور موضعی به همین بخش منتقل می‌شود. درحالی که در سایر سیستم‌ها، هوای گرم در ابتدا به بالا منتقل می‌شود. با وجود این سیستم‌ها، نیازی به کانال کشی و صرف هزینه‌هایی برای این کار نخواهید داشت.  گرماتاب لوله‌ای، نام دیگر این هیترهاست که به دو شکل U و L شکل تولید و طراحی می‌شود. برای گلخانه‌هایی که ارتفاع سقف آن‌ها بیشتر از 3متر است، بهتر است از مدل‌های U استفاده شود و برخی دیگر که مدل‌های L شکل دارند، در گلخانه‌هایی با سقف کوتاه که ارتفاع 3 متر و یا کمتر از آن را دارند، استفاده می‌شود.

هیتر تابشی هیمورا
  • بخاری‌های صنعتی

بخاری‌های صنعتی انواع پیشرفته سیستم‌های گرمایشی هستند که در سایز بزرگ و ظرفیت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این‌ها مناسب استفاده در حجم خانگی نیستند. گرمایی که بخاری‌های صنعتی ساطع می‌نمایند، بسیار بیشتر از هر هیتر دیگری است. پس در گلخانه‌ای که نیاز به گرمای زیادی داریم، استفاده از یک بخاری صنعتی می‌تواند بسیار کاربردی و اقتصادی باشد. اما استفاده از این نوع سیستم گرمایشی گلخانه ای، در گلخانه‌هایی که گیاهان حساس به دمای بالا دارند، مضر بوده و می‌تواند کل پوشش گیاهی شما را از بین ببرد.

احتمال خاموش شدن شعله این هیترها به سبب وزش باد و یا هر عامل دیگری وجود دارد؛ عمق فاجعه زمانی حس می‌شود که گاز مورد نیاز برای سوختن بخاری، در کل محیط پخش شود. اما ترموکوپلی که روی آنها وصل شده است، جریان گاز را بلافاصله پس از خاموش شدن شعله، قطع می‌کند. ظاهر بخاری‌های صنعتی، به صورت یک استوانه است که شعله در داخل آن روشن می‌شود. این نوع طراحی در سیستم گرمایشی گلخانه‌ای ، موجب می‌شود که گرما در همه جهت منتشر شود. حال که تمام گرمازاها را به درستی شناخته‌اید، می‌توانید به راحتی بهترین سیستم گرمایشی گلخانه‌ای سازگار با محیطتان را انتخاب نمایید.

اگر می‌خواهید بهترین گلخانه را در سطح شهر داشته باشید، این چند مورد را رعایت نمایید!

گلخانه‌ها، اماکن ایزوله‌ای نیستند. علاوه بر تهویه‌هایی که وجود دارد، معمولا درزها و فضاهای خالی نیز مشاهده می‌شود که موجب اتلاف انرژی می‌شوند. بهتر است این قسمت‌ها را پوشش دهیم تا کارایی سیستم گرمایشی گلخانه‌ای به بیشترین میزان خود برسد.

بهتر است گل‌هایی که از نظر شرایط اقلیمی شباهت زیادی به یکدیگر دارند، در یک سالن باشند. همچنین جدا کردن گل و گیاه حساس از انواع مقاوم نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند در حفظ سلامت گل و گیاهان موثر باشد.

در صورت استفاده از انواع سیستم‌های گرمایشی با دود آلاینده، حتما از تهویه مناسب استفاده کنید. استشمام هوای پاکیزه در هر شرایطی و در تمام فصول سال، از لازمه‌های رشد صحیح یک گیاه است.

هر موجود زنده‌ای نیاز به تغذیه دارد؛ گل‌ها و گیاهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما میزان نیاز به کود و آب در هر گیاهی متفاوت است. پس بهتر است نیازهای هریک شناسایی شود و در مواقع لزوم، آنها را با آب و کود مناسب تغذیه کنیم.

عواملی که در انتخاب نوع سیستم گرمایشی گلخانه موثرند

  • مساحت و متراژ گلخانه

یکی از اصلی‌ترین پارامترهایی که باید در هنگام انتخاب نوع سیستم گرمایشی گلخانه‌ای به آن دقت کنید، مساحت گلخانه‌ای است که قصد دارید دمای محیط آن را بالا ببرید. هرچه مساحت بزرگتر باشد، نیاز دارید از سیستم گرمایشی گلخانه‌ای با قدرت گرمایش بالا استفاده نمایید؛ همچنین در محیط‌های کوچک، بهتر است برای صرفه جویی در هزینه‌ها انواع سیستم گرمایش کم قدرت را اولویت خرید خود قرار دهید. قیمت سیستم گرمایشی گلخانه بستگی به قدرت گرمایش آن دستگاه دارد.

  • جنس گل و گیاه پرورشی و یا همان نوع پوشش گیاهی

معمولا در گلخانه‌ها، پوشش‌های گیاهی با میزان ظرافت و حساسیت مشابه را در یک منطقه نگهداری می‌کنند. در این مناطق، نحوه نگهداری و پرورش نباتات به یک گونه بوده که موجب حفاظت هرچه بهتر آنها می‌شود. در هر زون و محدوده، میزان اعمال گرما، نور و رطوبت یکسان است. پس بهتر است نوع سیستم گرمازای هر بخش، متناسب با میزان نیاز گیاهان آن ناحیه به گرما باشد.

  • آب و هوای محل جایگیری گلخانه

شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که گلخانه را در آنجا به پا کرده‌اید، در انتخاب نوع سیستم  گرمایشی بسیار مهم و موثر است. اگر گلخانه را در مناطق گرم تاسیس کرده باشید، نیازی به استفاده از هیترهای پرقدرت نیست اما بالعکس؛ اماکن سرد، نیاز به سیستم‌های گرمایش پرقدرت‌تری دارند.

  • نوع عایق بندی گلخانه

هرچه گل و گیاهان در گلخانه‌ای با عایق بندی ایزوله‌تر قرار گیرند، میزان هدر رقت انرژی کاهش می‌یابد و نیازی به صرف هزینه زیاد برای خرید سیستم گرمایشی گلخانه‌ای با قدرت بالا نیست. بالعکس هرچه درزهای هدر دهنده گرما زیاد باشد، نیاز به سیستم گرمایش پر قدرت‌تری خواهید داشت. البته وجود شکاف‌های اضافی را نباید با سیستم تهویه گلخانه اشتباه بگیرید؛ چراکه وجود تهویه برای تامین هوای پاکیزه از لازمه‌های طراحی یک گلخانه است.

سوالات متداول

سیستم گرمایشی گلخانه‌ای موجب کاهش کیفیت محصولات کشاورزی نمی‌شود؟

این سیستم علاوه بر اینکه موجب کاهش کیفیت محصولات نمی‌شود، بلکه به توسعه محصولات با کیفیت و افزایش بهره وری آن‌ها کمک می‌کند. زیرا چنین سیستم‌هایی، منجربه ایجاد شرایط محیطی بهینه خواهند شد.

روشن کردن سیستم گرمایش گلخانه‌ای به محیط زیست آسیب نمی‌زند؟

این امر تا حد زیادی وابسته به نوع منبع انرژی مورد استفاده برای گرمایش است. سیستم‌هایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند، آلاینده هستند اما مقدار آن در حدی نیست که بتواند محیط زیست را تحت تاثیر قرار دهد. اما برای عدم تولید هیچگونه هوای آلوده ای، می‌توان از منابع انرژی پاک و تکنولوژی‌های بهینه استفاده کرد تا تاثیرات منفی بر محیط زیست کاهش یابد. سیستم گرمایشی گلخانه‌ای برقی در این دسته قرار دارد.

وظیفه سیستم گرمایشی گلخانه، فقط تامین گرما و جلوگیری از سرمازدگی است؟

اصلی‌ترین وظیفه، تامین گرما برای ایجاد شرایط مناسب رشد است. درحالیکه روشن کردن سیستم گرمایش، وظایف دیگری هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کنترل رطوبت، مدیریت نور و روشنایی و تهویه و تعویض هوا کمک می‌کنند.

سیستم‌های گرمایشی بسیاری برای تامین دمای مطلوب گلخانه‌ها طراحی شده‌اند. ایجاد دمای ایده آل و رطوبت لازم باتوجه به ظاهر هر گیاه، به خصوص در فصول سرد به طور طبیعی امکان پذیر نیست. به همین جهت گلخانه داران موظف به تهیه یک یا چند نوع سیستم گرمایشی هستند. از میان تمام هیترهای موجود و تولید شده، انواع برقی، گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز، انواع پکیج گازی، گازوئیلی، برقی و سه گانه سوز، انواع کوره هوای گرم، هیتر تابشی  و بخاری صنعتی در دسته گرمازاهای گلخانه‌ای قرار دارند. در محیطی که فاقد سیستم تهویه مطبوع باشد، بهتر است از انواع سیستم‌هایی استفاده کنیم که آلاینده تولید نمی‌نمایند. اما دستگاه‌های گرمایشی دودزا، بهتر است علاوه بر اینکه در محیط‌هایی با سیستم هوارسانی مناسب نصب شوند، دودکش مناسب نیز داشته باشند.

witer ms.hadi

کتایون هادی

من فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید هستم؛ تولید محتوای متنی و صوتی تخصصی جزو فعالیت های منه و حدودا 5 سال هست که با صنایع ماشین سازی هیمورا همکاری دارم. با ورود به دنیای دیجیتال و تولید محتوا در رشته تخصصی خودم دیدگاهم به صنایع متفاوت تر شد و هر روز به اموخته هام اضافه میشه.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *