صرفه جویی و کاهش مصرف گاز با گرماتاب

راهکارهای کاهش مصرف گاز در گرماتاب‌ها: صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی دیدگاه بگذارید

مصرف گاز گرماتاب با چه راهکارهایی کاهش می‌یابد؟ آیا گرماتاب‌ها دارای مشخصه‌ها و قابلیت‌هایی هستند که باعث مصرف سوخت و انرژی پایین آن‌ها شود؟ مصرف گاز گرماتاب در مدل‌های مختلف به چه میزان است؟ آیا  در این تجهیزات، قطعاتی وجود دارد که باعث مدیریت یا کاهش مصرف گاز گرماتاب شود؟ همه این سوالات، ما را بر آن داشته تا به طور کامل به بررسی مصرف گاز این دستگاه‌های حرارتی بپردازیم. مطلبی که پیش روی شماست، نگاهی واقع‌گرایانه به عملکرد و نحوه توزیع حرارتی گرماتاب‌ها دارد. همچنین داخل این مطلب، روش‌ها و راه‌حل‌هایی برای کاهش مصرف گاز گرماتاب‌ها ارائه می‌شود. با توجه به استفاده رو به گسترش گرماتاب‌ها در انواع مکان‌ها با شرایط حساس، بحث کاهش مصرف انرژی و سوخت این دستگاه‌ها جزو موضوعات بسیار مهم به شمار می‌رود. اینکه چرا باید به دنبال کاهش مصرف گاز گرماتاب‌ها باشیم، نیاز به توضیحات دقیق‌تر و جامع‌تری دارد؛ لذا دعوت می‌کنیم این مطلب را تا انتها دنبال کنید. اگر پیشنهادی مبنی بر کاهش مصرف گرماتاب ها دارید تجربیات خود را با ما و کاربران در قسمت (( نظرات )) با ما به اشتراک بذارید.

گرماتاب سقفی

مقدمه

از جمله بهترین دلایل استفاده گرماتاب‌ها، ایجاد گرمایش مطبوع ،یکنواخت تر و پاک در انواع فضاها و مکان‌ها است. این دلایل باعث شده که این تجهیزات در مراکز پرورشی مانند:

  • مرغداری‌ها
  • انواع گلخانه‌ها
  • کارخانجات سنگبری
  • سالن‌های تعمیرگاهی
  • حتی مراکز رستورانی لوکس

بطور قابل توجهی استفاده شوند. با توجه به این همه تنوع در محل استفاده، این تجهیزات قاعدتا باید مجهز به قطعات باکیفیت و دارای طراحی استاندارد باشند تا بتوانند هم از لحاظ ایجاد گرما و هم از لحاظ مصرف سوخت در زمره تجهیزات برتر حرارتی قرار بگیرند.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: هیتر گرماتاب 30000 هیمورا

هیتر گرماتاب 30000 هیمورا بسیار مناسب برای محیط‌هایی می‌باشد که ظواهر و شیک بودن دستگاه پر اهمیت است، زیرا در تولید این دستگاه از جدیدترین تکنولوژی روز استفاده شده و طرحی زیبا و جذابی دارد و می‌توان از آن بعنوان ابزاری دکوری در محیط استفاده کرد.

عوامل تاثیر گذار در مصرف گاز گرماتاب

امروزه گرماتاب گازی یکی از “سامانه‌های مستقل گرمایشی” شناخته شده است که صفر تا صد تولید و انتقال انرژی حرارتی تابشی را خود انجام می‌دهد. از جمله گرماتاب‌هایی که از سوخت گازی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند، می‌توان به مدل‌های لوله‌ای، سرامیکی و چتری اشاره کرد.

مکانیسم تولید حرارت در همه آن‌ها روند یکسانی دارد. برای نمونه در مدل لوله‌ای، ابتدا سوخت گاز و هوا داخل مشعل دستگاه می‌سوزد. حرارت حاصل از مشعل داخل لوله‌هایی با قابلیت تحمل دماهای بسیار بالا پرتاب می‌شود. این تجهیزات، مجهز به فن مکنده هستند که علاوه بر هدایت حرارت به داخل لوله‌ها، قابلیت مکش محصولات احتراقی را نیز دارد. گرمای حاصله پس از عبور از داخل لوله، به درجه حرارت بسیار بالایی می‌رسد که می‌تواند توسط صفحات رفلکتور به صورت امواج گرمایی به سطح زمین بازتاب شود.

اما حداکثر گرمایش به همراه کمترین میزان مصرف گاز گرماتاب، زمانی امکان‌پذیر است که از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه در ساخت قطعات استفاده شود. گرماتاب انرژی خود را از طریق منابع گاز و برق دریافت می‌کند. یعنی برای ایجاد گرمایش بایستی حتما به هر دوی این منابع دسترسی داشته باشیم. اما منبع اصلی گرمایش این دستگاه‌ها از طریق گاز تامین می‌شود. به همین دلیل در ادامه قصد داریم جنس قطعاتی را که نقش تعیین کننده‌ای در کاهش مصرف گاز گرماتاب دارند، معرفی کنیم.

استفاده از لوله‌های آلومینایز

یکی از مراحل اصلی در تولید گرمای تابشی، عبور حرارت مشعل از داخل لوله‌هاست. لوله‌های آلومینایز از جمله بهترین قطعاتی هستند که می‌توانند در دستگاه‌های حرارت تابشی استفاده شوند؛ چراکه به طور تقریبی، تمام انرژی گرمایی که از داخل این لوله‌ها عبور می‌کند، می‌تواند به زمین منعکس شود. لوله‌های آلومینایز شده قادر به انتقال و همچنین نگهداری حرارت نیز هستند. با این توضیحات، برای داشتن بالاترین بازدهی و کمترین مصرف گاز گرماتاب، ملزم به استفاده از نوع آلومینایز شده این لوله‌ها هستیم.

قابلیت اتصال به ترموستات محیطی

ترموستات محیطی یکی از قطعاتی است که می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش و مدیریت مصرف گاز گرماتاب داشته باشد. امروزه گرماتاب‌ها با قابلیت سوئیچ و هماهنگی با ترموستات محیطی تولید می‌شوند. یعنی به جای اینکه دستگاه دائما در حال کار باشد می‌توان این زمان را کنترل کرد. با اتصال گرماتاب نوع لوله‌ای به ترموستات محیطی، می‌توان دما را در محدوده‌های معینی تنظیم نمود. به این ترتیب در صورتیکه گرما از حد معینی بالا برود، دستور خاموشی به مشعل دستگاه داده می‌شود. در این صورت روند سوخت رسانی گاز قطع شده و کارکرد گرماتاب متوقف خواهد شد. این قطعه تاثیر بسزایی در کنترل مصرف گاز گرماتاب دارد.

علاوه بر این، استفاده از گرماتاب‌های قابل اتصال به ترموستات محیطی در مکان‌هایی مانند گلخانه‌ها و مرغداری‌ها که نیازمند تنظیمات دمایی شدید هستند، بسیار مهم است.

جنس رفلکتورهای تابشی

آنچه که ماحصل کار یک دستگاه تابش امواج را نشان می‌دهد، رفلکتور آن است. برای اینکه بیشترین تابش پرتوهای گرمایی تولیدی به سطح زمین را شاهد باشیم، نیاز به استفاده از جنس استیل در صفحات رفلکتور است. علت تاثیر جنس رفلکتور در مصرف گاز گرماتاب به این دلیل است که اگر افت کیفیت در پرتوهای تابشی وجود داشته باشد، نیاز به بالا بردن میزان مصرف سوخت دستگاه خواهیم بود تا مقدار حرارت تابشی به سطح زمین موثر و بهینه شود. البته هیترهای تابشی سرامیکی نیز وجود دارند، که از ماده سرامیک برای تبدیل حرارت به انرژی تابشی بهره می‌گیرند و بسیار موثرتر از فلز هستند. در صورت استفاده از این نوع هیترها هم می‌توان در مصرف گاز گرماتاب صرفه‌جویی کرد.

عوامل تاثیر گذار در مصرف گاز گرماتاب

چرا مصرف گاز گرماتاب در مقایسه با دیگر تجهیزات حرارتی، پایین است؟

گرماتاب از جمله تجهیزات حرارتی است که نیاز به مصرف سوخت و انرژی پایینی دارد. گاهی مصرف کم، ناشی از ساختار و طراحی دستگاه است. برخی اوقات عدم تاثیرپذیری از شرایط محیطی می‌تواند دلیل کاهش مصرف گاز گرماتاب باشد. حتی نبود اتلاف حرارتی نیز می‌تواند از جمله این دلایل باشد. در ادامه مواردی اشاره شده است که نشان می‌دهد که گرماتاب در ردیف “دستگاه‌های کم مصرف حرارتی” قرار دارد.

ایجاد گرمایش موضعی و نه کلی

هدف از استفاده این دستگاه‌ها، تامین گرمایش کامل یک سالن یا منطقه وسیع نیست، بلکه گرماتاب وظیفه گرم کردن همان فضایی که در آن نصب شده است را بر عهده دارد. بدین ترتیب نیاز به استفاده طولانی مدت کمتری داشته و مصرف گاز گرماتاب از این نظر پایین خواهد بود.

گرماتاب هوا را گرم نمی‌کند!!!

حتی برای گرماتاب‌ها، گرمایش هوای داخل سالن مطرح نیست و نیازی به پخش امواج تولیدی در کل فضا وجود ندارد؛ بلکه پرتوهای گرمایی می‌بایست بعد از تولید بلافاصله به سطح و بستر زمین برسد. بنابراین نیازی به استفاده انرژی فراوان برای گرم کردن هوا و متعاقب آن روشن ماندن مداوم دستگاه نیست و مصرف گاز گرماتاب در طی این حالت نیز کاهش می‌یابد.

اتلاف انرژی می‌تواند در میزان مصرف گاز گرماتاب موثر باشد؟ 

سوال بسیار مهمی که وجود دارد؛ اما جواب این است که مسلما بله. در دستگاه‌هایی که از مکانیسم هوای گرم اجباری استفاده می‌کنند، همواره شاهد اتلاف حرارتی هستیم؛ استفاده از روش هوای گرم باعث می‌شود که گرما به جای حرکت به سمت پایین و رسیدن به نقاط موردنظر، به سمت بالا و به قسمت‌های نزدیک سقف انتقال یابد. بدین ترتیب بخش قابل توجهی از حرارت از طریق سقف و یا دیوارهای اطراف آن به هدر خواهد رفت. اما این موضوع در مورد گرماتاب‌ها صادق نیست؛ بلکه امواج حرارتی از همان لحظه اول، بدون افت کیفیت و با کمترین اتلاف به سمت پایین تابش می‌شود. باید گفت که “عدم اتلاف گرمایی مساوی است با کاهش مصرف گاز گرماتاب”.

گرمای پاک، موثر در مصرف هیتر تابشی

سیستم گرمایش از سقف گازی مانند گرماتاب لوله‌ای که عمدتا در مرغداری‌ها استفاده می‌شود، بدلیل استفاده از دودکش، آلاینده‌های زیست محیطی تولید نمی‌کند. همچنین فرآیند گرمایش با بلند شدن گردوغبار و یا خاک از زمین همراه نیست. این موضوع به خصوص در مرغداری‌ها پراهمیت است که گرمای ایجاد شده فاقد آلایندگی و نیز ریزگردها باشد؛ چون در غیر این صورت مجبور به استفاده متوالی از سیستم‌های فن تهویه می‌شویم و عملا گرما به جای رسیدن به محل موردنظر توسط همین فن‌ها از محیط خارج خواهد شد. اما خوشبختانه این مسئله در هیترهای سقفی گازی وجود ندارد. به همین دلیل است که شاهد کاهش چشمگیر مصرف گاز گرماتاب در مرغداری‌ها هستیم.

عدم تاثیرپذیری از شرایط جوی

یکی دیگر از موارد مهمی که می‌تواند دلیل مصرف کم گاز گرماتاب باشد، عدم وابستگی آن به جریانات پیوسته هوا است. باید بدانید که از مهمترین مکان‌های مورد استفاده سیستم گرمایش از سقف گازی، فضاهای باز و نیمه‌باز به خصوص در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های مدرن هستند. در این محیط‌ها شما عملا با جریان هوا و یا وزش باد درگیر هستید و راهکار هوای گرم نمی‌تواند راه‌حل مناسبی برای ایجاد گرمایش باشد؛ چراکه هوای گرم تولیدی با وجود باد و جریانات پیوسته هوا در فضای بیرون، از محل موردنظر خارج می‌شود و عملا به هدر می‌رود.

اما امواج گرمایی بستگی به شرایط و وضعیت آب و هوایی ندارند و می‌توانند تحت هر شرایطی به زمین برسند. در این حالت، ضمن مدیریت مصرف گاز گرماتاب می‌توانید محیطی گرم و دلنشین را در این مکان‌ها حتی در فصول زمستان داشته باشید. یعنی با کمی نگاه هوشمندانه، می‌توانید در کنار کاهش هزینه‌های گرمایشی ناشی از مصرف سوخت و انرژی، مشتریان بیشتری را در ایام سرد سال جذب کنید.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: نحوه نصب گرماتاب گازی : گام به گام تا دستیابی به تأمین گرمای اقتصادی

نصب گرماتاب گازی یکی از مهم ترین تصمیمات شما برای تامین سیستم گرمایشی اقتصادی هست که در این مقاله به جزئیات چگونگی آن پرداخته ایم...

ذخیره‌سازی گرما هم می‌تواند علت کاهش مصرف گاز گرماتاب باشد؟!

گرماتاب با توجه به طراحی و مکانیسم کارکرد خاصی که دارد می‌تواند در مدت زمان اندک، گرمای محل موردنظر را تامین کند. از آنجا که این گرما به آنچه که در پایین دستگاه است، منتقل می‌شود، لذا عملا این روند گرمایش سریع، توام با حفط گرما نیز خواهد بود. به عنوان مثال در مکان‌هایی مانند گلخانه‌ها و مرغداری این مورد کاملا مشهود است که در آن امواج گرمایی علاوه بر انتقال به موجودات زنده پرورشی، به سطح و بستر و حتی عمق زمین هم نفوذ می‌کند. یعنی شما نیازی به هزینه اضافی برای رساندن گرما به کف و زیر زمین ندارید و حتی نیازی به روشن ماندن دستگاه و مصرف سوخت در شب هم نیست. مزیتی که تقریبا در هیچ روش گرمایشی دیگری دیده نمی‌شود.

در مرغداری‌هایی که از مکانیسم غیر از حرارت تابشی استفاده می‌کنند، عموما در زمستان‌ها از خیس و خنک بودن زمین رنج می‌برند. حتی با انتقال بیشترین و بهینه‌ترین گرما به بدن پرندگان، این گرما از طریق پاهایشان دفع می‌شود. این مسئله در گلخانه‌ها نیز وجود دارد، یعنی بدلیل توزیع نامتوازن، عملا گرمای کمی به بخش‌های نزدیک به سطح زمین می‌رسد. به همین دلیل شاهد وقوع پدیده‌هایی مانند “شبنم و قطرات ریز” در روی برگ گیاهان هستیم. اما با استفاده از سیستم گرمایش از سقف گازی که منجر به ذخیره و حفظ گرما در محل موردنظر می‌شود، می‌توان نیم نگاهی به کاهش کارکرد دستگاه و صرفه‌جویی در مصرف گاز گرماتاب داشت.

انتقال مستقیم امواج حرارتی

عدم انتقال گرما در کانال و یا لوله‌ها هم می‌تواند دلیل کم بودن مصرف هیتر تابشی گازی باشد. دستگاه‌های گرماتاب، فاقد سیستم‌های پخش و توزیع حرارتی مانند فن کوئل و یا گرمایش از کف هستند. حتی نیازی به سیستم کانال‌کشی جداگانه برای انتقال حرارت به قسمت‌های مختلف ندارند. بنابراین هیچگونه انرژی اضافی برای پخش حرارت داخل محل مصرف نمی‌شود و گرما مستقیما به قسمت تعیین شده می‌رسد. بدین ترتیب مصرف گاز گرماتاب از این منظر هم پایین خواهد بود.

راهکارهای کاهش مصرف گاز در گرماتاب

شاید بپرسید که خود گرماتاب که ذاتا مصرف گاز و انرژی کمتری دارد؛ ولی چرا باید همچنان به فکر کاهش مصرف سوخت آن‌ها باشیم. عموما این دستگاه‌ها در تعداد بالا در مراکز و سالن‌ها استفاده می‌شوند، بنابراین مصرف سوخت در تعداد بالا افزایش خواهد یافت. از طرفی کاهش مصرف گاز گرماتاب یعنی کاهش کارکرد و افزایش طول عمر قطعات دستگاه. از جمله مهمترین و حیاتی‌ترین بخش گرماتاب که دائما در معرض سوخت و هوا قرار می‌گیرد، مشعل آن‌هاست. به همین دلیل عدم مدیریت در مصرف و نیز در صورت عدم استفاده از راهکارهای کاهش مصرف گاز گرماتاب، احتمال خرابی مشعل و دیگر قطعات آن بالا خواهد رفت. در ادامه موارد و راه‌حل‌هایی که می‌تواند منجر به کاهش مصرف هیتر تابشی گازی شود را بیان کرده‌ایم.

راهکارهای کاهش مصرف گاز در گرماتاب

انتخاب دستگاه با ظرفیت متناسب

یکی از راهکارهای موثر در کاهش مصرف گاز گرماتاب، استفاده از دستگاه‌ با ظرفیت حرارتی مناسب است. البته این مورد از جمله اولین اقدامات قبل از خرید گرماتاب محسوب می‌شود. عدم رعایت این نکته باعث می‌شود که گرمای لازم و کافی به محدوده تعیین شده نرسد و به همین دلیل مجبور به استفاده مداوم از دستگاه هستیم. بدین ترتیب بالا رفتن استهلاک دستگاه و افزایش مصرف گاز گرماتاب را در پی خواهد داشت. برای ایجاد گرمایش از سقف گازی به صورت اصولی و استاندارد، نیاز به استفاده از گرماتاب‌های با طول و توان حرارتی مناسب است.

رعایت نکات استاندارد در نصب

اما تنها توجه به ظرفیت دستگاه و مساحت تحت پوشش آن کافی نیست. بلکه باید حین نصب دستگاه استانداردهایی هم رعایت شود، توجه به محل و ارتفاع نصب از جمله این استانداردها هستند. شما اگر دستگاه را در ارتفاعات بسیار بالا نصب کنید؛ در این صورت ممکن است گرما به طور مناسب به سطح زمین منتقل نشود. این موضوع باعث بالا رفتن مدت زمان استفاده از دستگاه شده و به دنبال آن افزایش مصرف گاز گرماتاب را به همراه دارد.

با انجام صحیح اتصالات قطعات دستگاه، دقت در لوله‌کشی گاز جهت انتقال سوخت به مشعل و همچنین با تنظیم صحیح مشعل، می‌توان انتظار رسیدن مناسب امواج به زمین و کاهش مصرف گاز گرماتاب را داشت.

مدیریت در زمان مصرف

یکی از موضوعاتی که می‌تواند تاثیر مستقیمی در میزان مصرف گاز گرماتاب داشته باشد، مدیریت زمان کارکرد دستگاه است. هر چقدر میزان استفاده گرماتاب در طول شبانه‌روز بالا باشد، میزان مصرف سوخت آن نیز افزایش می‌یابد.

تعیین ساعاتی که می‌تواند بهترین زمان برای رساندن امواج حرارتی تابشی باشد، بویژه در گلخانه‌ها بسیار اهمیت دارد. از آنجایی که پرتوهای گرمایی حاصل از گرماتاب می‌تواند به اعماق زمین و به ریشه گیاهان هم نفوذ کند، می‌توان روند مصرف گاز گرماتاب در گلخانه‌ها را در طول فصل زمستان و یا در ساعات شب‌ کاهش داد.

باید بدانید که در صورت استفاده از گرماتاب، دیگر اختلافات قابل توجه دمایی در تمام نقاط سالن وجود ندارد و همواره هوای اطراف گیاهان دمای بالاتری نسبت به هوای خود گلخانه دارد (اما چرا؟). این موضوع می‌تواند در مدیریت مصرف گاز گرماتاب بسیار موثر باشد. یعنی دیگر نیازی نیست که دستگاه در ساعات شب روشن باشد؛ چراکه خود گیاهان و قسمت حیاتی آن‌ها یعنی ریشه‌ها، گرم خواهند بود. به جای روشن کردن دستگاه در شب، می‌توان از انرژی دستگاه در ساعات روز استفاده کرد.

در نظر گرفتن اقلیم آب و هوایی و فصل مورد استفاده

اصولا استفاده دستگاه حرارتی بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، کار غیر اصولی است. برای صرفه‌جویی در مصرف هیتر تابشی گازی، همواره باید به اقلیم محل مورد استفاده هیتر نیز توجه کنید. اما چگونه آب و هوا می‌تواند در مصرف گاز گرماتاب تاثیر داشته باشد؟ فرض کنید که می‌خواهید از دستگاه حرارت تابشی درمنطقه‌ای که غالب آب و هوای آن، معتدل و مرطوب است، استفاده ‌کنید. در این وضعیت نیازی به استفاده متوالی از گرماتاب حتی در فصول سرد سال نیست؛ در این صورت می‌توان مصرف سوخت و انرژی دستگاه را مدیریت کرد. همچنین بدیهی است که میزان مصرف گاز گرماتاب در یک محیط با آب و هوای سردسیری بسیار بیشتر از یک محیط گرم و خشک باشد.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: طرز کار گرماتاب‌های گازی و تأثیر آن‌ها بر بهره‌وری انرژی

طرز کار عیجب، شگفت انگیز و زیبای گرماتاب ها ما را بر آن داشت که مقاله ای جامع برای شما آماده کنیم تا قبل از خرید گرماتاب با آن آشنا شوید

توجه لازم به عایق‌بندی مکان

ممکن است این سوال مطرح شود که چرا عایق‌بندی می‌تواند یکی از راهکارهای کاهش مصرف گاز در گرماتاب باشد؟ مگر این دستگاه امواج گرمایی را مستقیما به خود افراد، اشیا و یا سایر موجودات ساطع نمی‌کند؛ پس عایق‌بندی نمی‌تواند در مصرف سوخت تاثیر داشته باشد. باید بگوییم که روی صحبت ما در این قسمت با مکان‌هایی است که در فصول سرد سال اجازه ورود هیچگونه هوای سردی به داخل وجود ندارد. عایق بندی استاندارد در سالن‌های گلخانه‌ای و مرغداری یکی از اولین اقدامات قبل از تاسیس این مراکز است. با این توضیحات، اگر در روند تولید حرارت تابشی هیچگونه تبادل گرمایی ناشی از ورود هوای سرد از طریق درزها و یا شکاف‌ها نباشد، در این حالت میزان کارکرد و مصرف گاز گرماتاب نیز به شدت کاهش خواهد یافت.

سوال (؟)

آیا در صورت رعایت کامل عایق‌بندی در مکان‌هایی مانند گلخانه و مرغداری که گرما در سطح وسیع لازم است، تنها یک گرماتاب انرژی گرمایی لازم را می‌تواند ایجاد کند؟ لطفا دیدگاه‌های خود را در این مورد در قسمت نظرات برای ما بفرستید.

خرید گرماتاب از تولیدکنندگان معتبر

اگر تمامی موارد اشاره شده نیز رعایت شود تا زمانیکه دستگاه از کیفیت ساخت بالایی برخوردار نباشد، عملا انرژی حرارت تابشی کیفیت لازم را نداشته و مصرف گاز گرماتاب از همان ابتدا بالا خواهد بود. به همین دلیل قبل از هر چیز باید به فکر خرید گرماتاب از بین تولیدکنندگان معتبر و با سابقه باشید. این گروه‌های صنعتی در کنار تولید دستگاه، گارانتی و خدمات پس از فروش نیز برای محصولات خود ارائه می‌دهند که می‌تواند نشان از اعتبار و اطمینان آن‌ها باشد.

صنایع ماشین‌سازی هیمورا به عنوان یکی از طراحان و سازندگان برتر انواع گرماتاب، می‌تواند مدل‌های لوله‌ای را در اندازه‌های 2، 4، 6 و 8 متری، مدل‌های سرامیکی را در اندازه‌های 80 و 120 سانتیمتری و همچنین مدل‌های قارچی را در دو نوع قابل کارکرد با سوخت گاز شهری و یا گاز مایع تولید ‌کند.

در ادامه میزان مصرف سوخت سه مدل از گرماتاب‌های گازی هیمورا داخل جدول بیان شده است:

نوع دستگاه میزان مصرف گاز
(مترمکعب در ساعت)
نوع دستگاه میزان مصرف گاز
(مترمکعب در ساعت)
گرماتاب لوله ای 2 متری 1.4 گرماتاب سرامیکی 80 سانتی 1/5
گرماتاب لوله ای 4 متری 2 گرماتاب سرامیکی 120 سانتی 3
گرماتاب لوله ای 6 متری 4 هیتر تابشی قارچی 1/2
گرماتاب لوله ای 8 متری 5/3

 

خرید گرماتاب از تولیدکنندگان معتبر

سوالات متداول

داخل متن اشاره کردین که با استفاده از گرماتاب داخل گلخانه، دمای اطراف گیاه بالاتر از دمای هوای خود گلخانه خواهد بود، چرا؟

خوب باید بدانید که پرتوهای گرمایی از همان ابتدا بدون گرم کردن هوا به خود گیاه می‌رسد. بنابراین گیاهان از همان ابتدای جذب گرما، دمای بالاتری خواهند داشت. این گرما پس از برخورد به گیاهان و بستر، به هوا منعکس شده و در ادامه هوا را نیز گرم می‌کند. اما چون پس از بازتاب، از شدت حرارت کاسته می‌شود، دمای هوای گلخانه کمتر از دمای اطراف خود گیاهان خواهد بود.

آیا در صورتیکه یک سالن عایق‌بندی درست و حسابی هم نداشته باشه باز هم میتونیم از گرماتاب استفاده کنیم؟

بله. اصولا گرماتاب‌ها وابسته به جریانات هوایی نیستند. یعنی بدون تاثیرپذیری از هوا می‌توانند محل تعیین شده را گرم کنند. نمونه آن قابلیت استفاده گرماتاب در فضاهای روباز است که شما دائما در معرض هوای آزاد و یا باد هستید. موردی هم که داخل متن در مورد عایق‌بندی اشاره شد، در رابطه با حساس بودن بحث ورود هوای سرد بیرون به داخل گلخانه‌ها و مرغداری‌ها به خصوص در فصل زمستان بود. این محل‌ها شدیدا به دما حساس هستند و هر گونه تغییرات ناگهانی دما می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را وارد کند.

آیا گرماتاب‌ها دستگاه‌های ایمنی هستند؟

بله. اگر از رله‌ها و ترانس‌های مورد استفاده که بگذریم، امروزه گرماتاب‌های لوله‌ای مجهز به شیر برقی گازی هستند که نقش رگلاتور و تنظیم کننده فشار گاز ورودی به دستگاه را برعهده دارد. همچنین داخل این نوع گرماتاب‌ها قطعه‌ای تحت عنوان پرشرسوئیچ هوا نیز استفاده می‌شود که در صورت گرفتگی دودکش، اجازه روشن شدن دستگاه را نمی‌دهد. علاوه براین هیترهای سرامیکی دارای ترموکوپل هستند که در صورت قطعی گاز می‌تواند دستگاه را خاموش کند.

در طول مطلب سعی کرده بودیم که از تمامی جوانب به پایین بودن مصرف گاز گرماتاب‌ها بپردازیم تا شما به طور کامل در جریان نحوه کارکرد و قابلیت‌های ویژه آن‌ها قرار بگیرید. در ادامه راهکارهای موثری در جهت کاهش مصرف این نوع هیترهای تابشی ارائه شده بود که می‌تواند با توجه به استفاده‌های روزافزون این سیستم‌ها در تمامی سالن‌های بسته و نیمه بسته بسیار مفید باشد. اما آنچه که مهم است شما باید در خرید گرماتاب، علاوه بر توجه به مشخصات فنی اولیه دستگاه و کیفیت بالای ساخت آن، به فکر ایجاد تمهیدات مختلفی مانند عایق‌بندی سالن و زمان‌بندی در استفاده دستگاه، در جهت کاهش مصرف گاز گرماتاب نیز باشید؛ تا ضمن کاهش هزینه‌ها و تعرفه‌های سوختی خود، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آن‌ها را نیز پایین بیاورید.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *