مقایسه هیتر تابشی و کوره هوای گرم

مقایسه شگفت انگیز کوره هوای گرم با (( گرماتاب )) کدام بهتر است؟ دیدگاه بگذارید

مقایسه کوره هوای گرم با گرماتاب دو دستگاه کاملا متفاوت از لحاظ گرمایشی، موضوع مورد بحث این صفحه است. سیستم گرمایش، سامانه‌ایست که برای افزایش دمای محیط که می‌تواند فضای داخلی یا خارجی ساختمان باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. منابع گرمایی و دستگاه‌هایی که به این منظور بکار می‌روند، بسیار متنوع و متفاوت‌اند. روی سخن این مقاله، درخصوص دستگاه‌های گرمایشی است که در صنعت استفاده می‌شوند. ویژگی‌های این دستگاه‌ها، با سیستم‌هایی که در منازل و فضاهای کوچک استفاده می‌شود، متفاوت است. تنوع بسیاری که در سامانه‌های حرارتی صنعتی وجود دارد، انتخاب و خرید را دشوار می‌کند. علاوه بر اینکه ویژگی‌ها و کاربرد هر دستگاه با دیگری متفاوت است و هریک متناسب با شرایط خاصی طراحی شده‌اند، در ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مختلفی ساخته می‌شود که کاربرد آن‌ها را برای اماکن خاصی امکان‌پذیر می‌کند. یکی از راه‌های شناخت تمام این دستگاه‌ها، این است که دو یا چند سیستم مختلف را به صورت مقایسه‌ای با یکدیگر بررسی کنید. پایه و اساس این مقاله هم همین است؛ به این صورت که دو دستگاه گرمایشی صنعتی پرطرفدار، یعنی کوره هوای گرم و گرماتاب با یکدیگر مقایسه و مزایا و معایب هریک بررسی شده است. خریدار پس از مطالعه آن متوجه می‌شود که کدام دستگاه بهترین کارایی را در آن فضا خواهد داشت.

مقدمه

احساس دمای مطلوب در تمام لحظاتی که انسان مشغول انجام کارهای روزمره است، به بهبود آن عملیات کمک می‌کند. به همان اندازه که دمای بالا، موجب کلافگی و ممانعت از ادامه کار می‌شود، دمای پایین یا همان سرما هم تنشی ایجاد می‌کند که آرامش را از انسان می‌گیرد. پس وجود سیستم گرمایش در روزهای سرد سال، عامل اصلی در بهبود شرایط کاری و جسمی‌ است که صاحبان مشاغل باید آن را تامین و در اختیار کارکنان قرار دهند. در واقع استفاده از بهترین سیستم گرمایش که بیشترین تطابق را با شرایط محیط داشته باشد، سیاستی است که در نهایت به افزایش راندمان کاری کمک می‌کند. اما برخی کاربری‌ها هم وجود دارند که سیستم گرمایش یکی از اصلی‌ترین تجهیزات موردنیاز آن‌ها محسوب می‌شود و بدون آن، کارایی لازم را نخواهند داشت. کاربری‌هایی مثل مرغداری و گلخانه از این دسته‌اند.

 کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: هیتر افقی یا کابینتی هیمورا

هیتر کابینتی گلخانه ای با بیشترین راندمان حرارتی و مصرف کمتر سوخت و بدون آلاینده برای محیط های مختلف را بیشتر بشناسید.

اهمیت وجود سیستم گرمایشی در سالن‌های صنعتی

استفاده سیستم گرمایشی در هر فضایی که موجود زنده قابل پرورش در آن وجود داشته باشد، لازم و ضروری است. در غیر این صورت، زندگی این موجودات در آن محیط، خاتمه می‌یابد؛ زیرا سرما اثر مخربی روی آن‌ها دارد. پس تعبیه بهترین سیستم گرمایشی که بالاترین سازگاری و کاربرد را با شرایط محیط داشته باشد، باید در برنامه‌های کوتاه مدت سازنده قرار بگیرد تا در بلند مدت، بیشترین بهره را از همان محیط دریافت کند. معمولا اکثر سالن‌های بزرگ و در مقیاس صنعتی، اماکنی هستند که به منظور تجارت و کسب درآمد راه‌اندازی شده‌اند. اگر فقط یکی از پارامترها، که تامین گرما هم یکی از آن‌هاست، به درستی فراهم نشود، در امر کسب سود هم مشکل به وجود می‌آورد. علت این امر در ادامه توضیح داده می‌شود.

اگر محیط مدنظر یک فضای صنعتی باشد، احساس سرما، کارکنان را از کار درست و مفید باز می‌دارد و در نهایت صاحب مجموعه، با ضررهای مالی کلان، روبرو خواهد شد. حتی در برخی موارد، سرمای شدید وارد بر دستگاه‌ها، عملکرد آن‌ها را نیز با مشکل و اختلال روبرو می‌کند. از طرفی، احتمال پرورشی بودن سالن تجاری هم وجود دارد که در این شرایط، وجود سیستم گرمایشی به مهمترین کمیتی تبدیل می‌شود که عدم وجود آن به معنی نابودی کل سیستم است. منظور از این سالن‌ها، گلخانه‌ها و مرغداری‌هایی هستند که موجودات پرورشی در آن‌ها برای بقا و تولید مثل، نیاز به گرما دارند. هدف یک کشاورز، گلخانه‌دار یا صاحب مرغداری، از تاسیس چنین سالنی، تکثیر گل‌ها، میوه‌ها و پرندگان گوناگون است که اگر گرمای مناسبی به آن‌ها برسد، بیشترین راندمان و بهره‌وری را خواهند داشت.

بهترین سیستم گرمایشی

بهترین و کارآمدترین هیترهای قابل استفاده در اماکن صنعتی کدامند؟

سیستم گرمایشی که برای مراکز صنعتی استفاده می‌شود، تفاوت‌های بارزی با انواع دستگاه‌های گرمایشی منازل دارد. شما به عنوان یک خریدار، به هیچ عنوان ظرافت و حساسیتی که در سیستم‌های گرمایش خانگی وجود دارد، در سیستم‌های صنعتی مشاهده نخواهید کرد. این گروه از دستگاه‌های گرمایشی، هم استحکام و قدرت گرمایش بالاتری دارند و هم تجهیزات و امکانات به کار رفته در آن‌ها، متفاوت‌تر از انواع خانگی است. یک دستگاه حرارتی صنعتی، باید ظرفیت گرمایشی بالایی داشته باشد تا بتواند سالن صنعتی با حجم بزرگ را تحت پوشش حرارتی خود قرار دهد. بهترین سیستم‌هایی که می‌توانند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند، پکیج‌های زمینی، کوره هوای گرم و گرماتاب‌ها هستند. هدف این مقاله، مقایسه بین گرماتاب و کوره هوای گرم است که به خریدار کمک می‌کند تا بتواند کاربردی‌ترین سیستم گرمایش را انتخاب کند.

به علت محدودیت زمان، بررسی پکیج‌های زمینی را به مقاله دیگر اختصاص داده‌ایم تا به مقایسه کوره هوای گرم و گرماتاب به صورت تخصصی‌تر بپردازیم. با وجود اینکه هر دو این سامانه‌های گرمایشی، گنجایش حرارتی بالا و در وسعت صنعتی دارند، تفاوت‌های فاحشی با یکدیگر دارند که موجب شده هریک با اهداف خاصی قابل استفاده باشند. با ما همراه باشید تا ویژگی این دستگاه‌های حرارتی و اماکنی که هریک از آن‌ها قابل نصب در آن محیط هستند را بشناسید.

گرماتاب گازی هیمورا

گرماتاب چیست و چه محیط‌هایی می‌توانند بیشترین کارایی را از آن دریافت کنند؟

قبل از مقایسه کوره هوای گرم و گرماتاب، بایستی شناخت اولیه و کافی در مورد هر کدام از این دو دستگاه داشته باشید. در این قسمت به معرفی گرماتاب می‌پردازیم. گرماتاب (هیتر تابشی) وسیله گرمایشی است که برخلاف سایر انواع هیترهایی که تا به حال شناخته‌اید، به جای تولید هوای گرم در محیط، امواج گرمایی تولید می‌کند. یعنی جسمی که در مقابل تشعشعات این سیستم باشد، گرما دریافت خواهد کرد. درحالی که سایر هیترها، با انتشار گرما از طریق جابجایی هوا، گرما را در کل محیط پخش می‌کنند. به این ترتیب، کل فضا و اجزای داخل آن از گرما برخوردار می‌شوند که اتلاف دمایی و زمان لازم برای پخش گرما در آن زیاد است.

اما عملکرد گرماتاب به این صورت است که در کسری از زمان، میزان مشخصی از پرتوهای گرمایی را به جسم مقابل خود می‌تابد، و دمای آن را به حد دلخواه می‌رساند. بدون اینکه گردش و جابجایی هوا موجب انتقال حرارت ایجاد شده به اطراف شود.

گرمایی که از این نوع سیستم‌های حرارتی دریافت می‌شود، همان حرارت از بالا به پایین است که به راحتی حتی در فضای باز هم می‌تواند کارآمد باشد. جریان هوا و وجود آن در انتقال حرارت از گرماتاب به نقطه مقابل خود، هیچ تاثیری ندارد؛ به همین سبب، گردش هوای مدور در محیط، موجب کاهش راندمان آن نخواهد شد. یعنی هرچه جریان باد بیشتر هم باشد، باز هم با قرار گرفتن در زیر هیتر تابشی، همان میزان گرما را دریافت خواهید کرد که در هوای ساکن دریافت می‌کردید. وجود چنین سیستم گرمایش در محیط‌های صنعتی، هم به صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی و هم به بیشترین بهره‌برداری از آن منجر می‌شود.

معمولا در سالن‌هایی مثل گلخانه یا مرغداری، برای تامین گرمایش لازم جهت رشد و پرورش موجودات زنده، از این مدل دستگاه‌های گرمایشی استفاده می‌شود. یکی دیگر از مهمترین موارد کاربرد آن‌ها مربوط به فضای باز رستوران‌ها و کافه‌هاست. در خصوص ویژگی‌های تکمیل و اختصاصی‌تر این قسم از هیترها در ادامه توضیح خواهیم داد.

کوره‌های هوای گرم در کدام اماکن صنعتی قابل استفاده‌اند؟

یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌های گرمایشی که قابلیت استفاده در محیط‌های صنعتی دارد، کوره‌های هوای گرم است. این سیستم‌ها را با عنوان هیتر کابینتی هم می‌شناسند. در ادامه مقاله متوجه خواهید شد که علت تمایز کوره‌های هوای گرم نسبت به سایر هیترها از جمله گرماتاب چیست. امروزه، تنها دستگاه گرمایشی که در تمام اماکن صنعتی بدون ایجاد مشکل عمل می‌کند و بازده وسیع‌تری دارد، همین هیترهای کابینتی است. امکانات به کار رفته در این سیستم‌ها و قدرت گرمایشی بسیار بالایی که دارند، آن‌ها را قابل استفاده در محیط صنعتی با هر شرایط خاصی کرده است. برخلاف هیترهای تابشی، گرمایی به صورت دمنده از این نوع هیترها خارج می‌شود که هم فشار فن‌ها و هم جابجایی هوا، آن را در کل محیط منتشر می‌کند.

کوره هوای گرم

حرارت خروجی از کوره هوای گرم، پس از گذشت مدت مشخصی، کل فضا را تحت پوشش قرار می‌دهد. فن دمنده‌ای که در داخل کوره هوای گرم تعبیه شده است، حرارت تولیدی را گرفته و به بیرون می‌دمد. بنابراین دیگر لازم نیست زمان بسیار طولانی برای انتشار حرارت در فضا صرف کنیم. با توجه به شیوه تولید حرارتی که این سیستم‌ها دارند، در گلخانه‌ها برای پرورش انواع گل، گیاه، میوه، قارچ و غیره، در مرغداری‌ها برای رشد و تولید مثل انواع پرندگان، از تازه متولد شدگان حساس به دما تا انواع بالغ و فضاهای صنعتی که کارمندان در آن مشغول به کارند، امکان استفاده را دارند. انواع مختلف و ظرفیت‌های متنوعی از این هیترها وجود دارد که در ادامه مقاله “مقایسه کوره هوای گرم و گرماتاب” در خصوص کارایی آن‌ها به طور مفصل‌تر صحبت خواهیم کرد.

مزایای هیتر تابشی(گرماتاب) و علت انتخاب آن از سوی خریداران

امواج مادون قرمز با انرژی حرارتی که از هیترهای تابشی خارج می‌شوند، می‌توانند به طور مستقیم به فضای روبرو تابیده شوند. این ویژگی که در سایر هیترها قابل مشاهده نیست، قابلیت‌ها و مزایایی در اماکن مختلف به وجود آورده است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • سالن‌های صنعتی

معمولا سوله‌های صنعتی، علاوه بر ابعاد بزرگ، ارتفاع سقف بالایی هم دارند که می‌تواند مشکلات عدیده‌ای در تامین گرمایش به وجود آورد. استفاده از سیستم گرمایش نادرست در این محیط‌ها، امکان دارد علاوه بر اینکه هیچ تغییری در شرایط دمایی ایجاد نکند، تمام سوخت و انرژی مصرفی را نیز به هدر بدهد. از طرفی، از آنجایی که در برخی از این محیط‌ها مثل گلخانه، موجودات پرورشی ساکن در یک مکان مشخص هستند و اگر گرما فقط به آن بخش برسد، پاسخگوی نیاز حرارتی است؛ در این صورت احتیاجی به گرم کردن کل فضا و صرف انرژی بالا نخواهد بود. اگر بتوان توسط یک سیستم حرارتی، گرمای مورد نیاز را فقط به گل‌ها و گیاهان این مجموعه بزرگ برسانیم، به طوریکه حرارت به سایر بخش‌های فضا نفوذ نکند، توانسته‌ایم بیشترین بهره‌وری را از سوخت یا انرژی داشته باشیم.

گرماتاب نقش همین سیستم را در چنین فضاهایی بازی می‌کند. به طوری که با تعبیه در قسمت بالای فضایی که گل‌ها یا هر نوع گیاه یا میوه پرورشی در آن کاشته شده است، گرما را فقط به آن بخش می‌تاباند. در این شرایط، فقط گل‌ها و گیاهان از گرمای دستگاه بهره‌مند می‌شوند و شاهد هیچ انرژی تلف شده‌ای نخواهیم بود. پس می‌توان گفت که یکی از موارد مهم در مقایسه کوره هوای گرم و گرماتاب، توجه به همین مسئله اتلاف انرژی در سالن‌های پرورشی گلخانه‌ای است.

  • فضای باز

استفاده از هوای آزاد و نشستن در فضای باز، همیشه ترجیح افراد بوده و هست. اما تا زمان روی کار آمدن گرماتاب‌ها، افراد مجبور بودند از این میل خود در فصول سرد سال دست بکشند و فضاهای داخلی را برای نشستن انتخاب کنند. از آنجایی که پیشرفت تکنولوژی در جهت رفاه و آرامش انسان پیش می‌رود، گرماتاب با هدف دیگری طراحی شده است تا گرمایش افراد را در فضاهای باز نیز تامین کند. معمولا در حیاط، بالکن یا فضای بیرونی رستوران‌ها یا کافه‌های مدرن، چنین سیستم‌هایی روی سقف یا دیوار نصب می‌شود تا افراد با نشستن در زیر آن، گرمای تابستان را در فضای باز فصول سرد دریافت کنند. شاید با خود فکر کنید که هر نوع هیتری می‌تواند حتی در فضای باز هم گرما تامین کند پس چه نیازی به نصب گرماتاب است؟

امکان استفاده در فضاهای باز، از جمله مهمترین موضوعاتی است که بایستی در مقایسه بین کوره هوای گرم با گرماتاب به آن توجه داشت. در هیترهای غیر تابشی، گرمای تولید شده، در اثر جابجایی هوا و سبک بودن هوای گرم، به سمت بالا حرکت می‌کند. اگر فضا بسته باشد، در اثر چرخش مداوم، هوای گرم و سرد جای یکدیگر را می‌گیرند و در نهایت کل فضا گرم می‌شود. اما در فضای باز، هوای گرم بالا رفته و در هوای محیط ناپدید می‌شود و افراد نمی‌توانند از گرمای آن استفاده کنند؛ این نوع گرمایش نوعی اتلاف انرژی و سوخت است. اما وقتی صحبت از تابشی بودن گرماتاب‌ها می‌شود، منظور تشعشع حرارت از بالا به پایین است که به هیچ عنوان تحت تاثیر جابجایی هوا و انتقال به بالا نیست. پس به راحتی اجسام یا افراد زیر خود را گرم می‌کند.

کوره هوای گرم صنعتی

مزایای هیتر کابینتی و علل محبوبیت آن

برخلاف گذشته که در فضاهای صنعتی، از چندین هیتر گرمایشی با قدرت حرارتی نسبتا مناسب استفاده، و سوخت بسیار بالایی برای این کار صرف می‌شد، این روزها از یک هیتر صنعتی استفاده می‌شود که امکانات آن، برای تامین گرمایش یک فضای بزرگ، کافی است. سیستم‌های حرارتی بسیاری هم برای این منظور استفاده می‌شد که هریک، معایب خود را داشتند که نتوانستند دمای محیط را به حد مطلوب برسانند. اما با روی کار آمدن مدل‌های متنوعی از هیترهای کابینتی، تمام سوله‌های صنعتی قادر به دریافت حرارت موردنظر و بهبود کسب و کار خود شدند. در این قسمت از مقاله مقایسه کوره هوای گرم و گرماتاب سعی کرده‌ایم تعدادی از مزایای هیترهای کابینتی را که باعث محبوبیت آن‌ها شده است، بیان کنیم.

  • قدرت حرارتی بالا

داخل این هیترهای کابینتی، محفظه اشتعالی با عنوان کوره تعبیه شده است که مشعل، حرارت حاصل از سوختن گاز و هوا را به داخل آن انتقال می‌دهد. ظرفیت گرمایشی مشعل کوره هوای گرم به قدری بالاست که حرارت تولیدی آن، به راحتی و به تنهایی می‌تواند یک سالن بزرگ را تحت پوشش قرار دهد. البته باید بدانید که انتخاب ظرفیت درست، به طوریکه سازگار با شرایط آب و هوایی و متراژ فضا باشد، برای دریافت گرمای لازم، ضروری است. فضای بزرگ، آب و هوای سرد و اتلاف حرارت بالا، ظرفیت گرمایشی بیشتر هم می‌طلبد. در ادامه و در تیتر “مقایسه متراژهای تحت پوشش توسط هیتر کابینتی و گرماتاب”، بهترین ظرفیت‌های گرمایشی در متراژهای مختلف آب و هوای معتدل را بررسی کرده‌ایم.

  • فن دمنده هوا

برخلاف هیترهای دیگر، گرمایی که در نهایت از هیتر خارج می‌شود، نه به صورت همرفتی بلکه با دمندگی، در کل فضا منتشر می‌شود. این قابلیت، به کمک فن دمنده‌ای انجام می‌شود که در محفظه خروجی گرما قرار گرفته و به عبارت ساده‌تر، هر نوع گرمای خروجی را به مقابل خود هل می‌دهد. به این ترتیب، به طور پیوسته، حجم بالایی از گرما که توسط مشعل تولید می‌شود، با کمک فن، به بیرون پرتاب خواهد شد. پس گرمای لازم، در زمان کم در کل فضا به طور یکنواخت پخش می‌شود. در هیترهای کابینتی با ظرفیت گرمایش کمتر و بدون کانال کشی، فن آکسیال و در انواعی که ظرفیت حرارتی آن‌ها بالاست و مجهز به کانال‌هایی جهت انتقال حرارت به بخش‌ها و سالن‌های مختلف هستند، فن سانتریفیوژی نصب می‌شود.

  • داشتن سه پاس حرارتی

برخلاف اکثر سیستم‌های گرمایشی که حرارت از یک پاس و مانع عبور کرده و به خروجی می‌رسد، کوره هوای گرم دارای سه پاس حرارتی است که موجب شده، بازدهی تولید گرمای آن‌ها به طور قابل توجهی بالا برود. از جمله تفاوت‌های آشکار در مقایسه کوره هوای گرم و گرماتاب می‌توان به تعداد همین پاس‌ها و موانع حرارتی اشاره کرد؛ در ادامه متن به این موضوع پرداخته می‌شود.

  • قابلیت کانال‌کشی و انتقال حرارت به بخش‌های مختلف

کانال کشی، قابلیتی است که در مدل‌هایی از کوره‌های هوای گرم نصب می‌شود تا بتوان حرارت را از یک منبع گرفته اما در بخش‌های مختلفی منتشر کرد. به این ترتیب، دیگر نیازی به نصب چندین سیستم گرمایش و صرف هزینه‌های بالا نخواهد بود. از طرفی، کانال کشی موجب شده است که بتوان هیتر را در خارج از محیط نصب و تنها حرارت را در داخل محیط دریافت کرد. به این ترتیب هم فضایی در محیط اشغال نمی‌شود، هم احتمال سوختگی جانداران از طریق چسبیدن به بدنه هیتر پایین می‌آید، از طرفی دودهای آلاینده به هیچ عنوان وارد محیط نشده و سر و صدای ناشی از عملکرد فن و مشعل، در محیط احساس نمی‌شود. حتی با این شیوه می‌توان از هوای بیرون که گرم شده و وارد محیط اصلی می‌شود، می‌توان به عنوان تهویه مطبوع نیز استفاده کرد.

با مطالبی که تا اینجای متن گفته شد، مکان استقرار و تنوع در محل نصب می‌تواند یکی از موارد مقایسه کوره هوای گرم و گرماتاب باشد.

نکته: برای نصب کوره هوای گرم در خارج از ساختمان، باید حتما هیتری خریداری کنید که عایق باشد تا حرارت تولیدی از طریق بدنه اتلاف نشود. اما اگر هیتر در داخل محیط نصب شود، نیازی به عایق بودن نیست.

نکته: امکان استفاده از طریق کانال‌کشی، بدلیل قابلیت تولید حرارت قابل توجه کوره هوای گرم است. اما دلیل این قدرت بسیار بالای حرارتی به طراحی ساختار آن در سطح عالی بر می‌گردد. جهت آشنایی کامل‌تر با مراحل این طراحی دعوت می‌کنیم به مقاله “نقشه ساخت کوره هوای گرم” مراجعه کنید.

 کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: 7 تفاوت فاحش بخاری گلخانه با هیتر گلخانه ای

بخاری گلخانه ای یا هیتر گلخانه ای چه شباهت ها و تفاوت هایی دارد؟ کدامیک صرفه اقتصادی بیشتری دارد؟ کدام یک از تکنولوژی روز استفاده می کند؟

مقایسه جامع بین 2 هیتر کابینتی و تابشی

تا به این قسمت، به طور کلی در مورد ویژگی‌های هر دو سیستم گرمایشی که در فضاهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنا شدید. اما شاید گرمازا و صنعتی بودن، تنها ویژگی مشترک بین این دو سیستم باشد. به همین سبب، در ادامه مقایسه کاملی بین کوره هوای گرم و گرماتاب انجام شده است.

  • سوخت و انرژی مصرفی

سوخت مصرفی هیترهای کابینتی، گاز یا گازوئیل (حتی هر دو) و سوخت و انرژی مورد استفاده برای گرماتاب‌ها، گاز و برق است. در هر دو دستگاه، اگر مدلی که با سوخت فسیلی کار می‌کند، در فضای بسته نصب شود، باید دودکشی داشته باشد تا گازهای آلاینده را به بیرون براند.

  • نوع گرمای منتشر کننده

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که باید در مقایسه کوره هوای گرم و گرماتاب به آن اشاره شود، شیوه انتقال حرارت تولیدی دستگاه است. در دستگاه‌های حرارتی کابینتی، گرما به صورت دمنده و از طریق جابجایی هوا در محیط منتشر می‌شود. لذا در صورت استفاده از این دستگاه‌ها، زمان نسبتا زیادی لازم است تا کل فضا از گرمای یکسانی بهره‌مند شود. اما در هیترهای تابشی، انتشار گرما ارتباطی با جریان هوا ندارد؛ یعنی این حرارت حتی در شرایط خلاء هم منتقل می‌شود. همچنین نوع انتقال گرما به صورت مستقیم و از بالا به پایین است؛ به طوریکه اگر در مقابل اشعه‌های آن قرار نگیرید، گرمایی حس نخواهید کرد. این حرارت، در زمان اندک، به محل موردنظر می‌رسد.

  • تعداد پاس حرارتی

همچنان که در بالا گفته شد، تعداد پاس‌های حرارتی می‌تواند یکی از موضوعات در مقایسه کوره هوای گرم و گرماتاب باشد. پاس‌های حرارتی، موانعی هستند که در مسیر حرارت تولیدی مشعل قرار دارند تا بیشترین حرارت در اثر برخورد به آن‌ها دریافت شود. در هیترهای کابینتی، حرارت خروجی از مشعل تا رسیدن به فضای بیرون، 3 مرحله پاس حرارتی را طی می‌کند، اما گرماتاب‌ها تک پاس هستند. پس قدرت گرمایش کوره‌های هوای گرم، در شرایط یکسان بیشتر خواهد بود.

  • محل نصب

مقایسه بعدی بین کوره هوای گرم و گرماتاب در مورد محل نصب آن‌هاست. کوره هوای گرم، سیستمی است که روی زمین قرار داده می‌شود. اما گرماتاب‌ها باید روی دیوار و یا زیر سقف نصب شوند تا گرما را به جسم مقابل خود بتابند. کوره هوای گرم عایق دار می‌تواند در خارج از ساختمان هم نصب شود تا گرمای آن از طریق کانال‌کشی داخل فضای ساختمان منتشر شود. اما محل تعبیه گرماتاب فقط در داخل محیط است.

البته مکان‌های مورد استفاده بین این دو دستگاه هم می‌تواند مبنای مقایسه بین آن‌ها باشد. کوره هوای گرم بدلیل وابسته بودن مکانیسم حرارتی آن به هوا، تنها در فضاهای بسته قابل استفاده هستند. در حالیکه امواج حرارتی گرماتاب، وابسته به هوا نیست و در واقع پرتوهای گرمایی بدون وابستگی به هوا به سطح زمین می‌رسند. همین موضوع باعث استفاده گرماتاب در تمام مکان‌های بسته، نیمه‌باز و باز شده است. امکان استفاده در فضای باز، نقطه عطفی در “مزایای گرماتاب” است؛ قابلیتی که در هیچکدام از تجهیزات حرارتی دیگر سراغ نداریم.

  • قیمت

اگر بخواهیم قیمت یک هیتر کابینتی با یک هیتر تابشی را مقایسه کنیم، قیمت کوره هوای گرم، بالاتر است. اما باید این را هم در نظر بگیرید که وجود تنها یک کوره هوای گرم با ظرفیت مناسب برای یک سالن صنعتی کافی است. ولی احتمالا وجود چندین سیستم گرمایش تابشی برای سالن، بتواند پاسخگو باشد.

گرماتاب گازی گلخانه

انواع هیترهای تابشی موجود در بازار را بهتر بشناسید!

بعد از مقایسه کوره هوای گرم با گرماتاب، بهتر است با مدل‌های مختلف این هیترها آشنا شویم. در ابتدا به سراغ گرماتاب‌ها می‌رویم. با وجود اینکه تمام هیترهای تابشی، بر اساس یک عملکرد کلی، یعنی بازتاب گرما به صورت امواج به نقطه مقابل خود عمل می‌کنند، مدل‌های متنوعی دارند که بیشترین کارایی هریک از آن‌ها، در شرایط مختص به خود است. در ادامه قصد داریم به معرفی 4 مدل مختلف از این سیستم‌ها بپردازیم.

  • گرماتاب‌های گازی

سوخت مصرفی برای تولید گرمای این گروه از هیترهای تابشی، گاز است. گاز، جز منابع سوختی ارزان قیمت در کشور ما محسوب می‌شود. به همین سبب این هیترها، قابل استفاده در محیط‌های صنعتی با صرفه اقتصادی هستند. این گرماتاب‌ها خود به دو دسته L و U شکل تقسیم‌بندی می‌شوند که تفاوت آن‌ها فقط در شکل ظاهری نیست؛ بلکه در کارایی و عملکرد هم تفاوت دارند. عملکرد این سیستم‌ها معمولا با تولید محصولات احتراقی همراه است که باید برای انتقال آن‌ها به بیرون، از دودکش استفاده کرد تا آلاینده‌های حاصل از آن، وارد محیط داخل نشوند.

  • گرماتاب گازی L

این هیترهای تابشی، دارای لوله خطی برای انتقال گرما هستند. قدرت گرمایش آن‌ها به نسبت انواع U شکل پایین‌تر است؛ به همین سبب، برای بهره برداری بیشتر از آن‌ها، معمولا در ارتفاع 3 متر و کمتر نصب می‌کنند. این دستگاه‌ها به سبب ظرفیت گرمایشی پایینی که دارند، از تولیدات انحصاری گروه صنعتی هیمورا خارج شده‌اند.

  • گرماتاب گازی U

برای تولید گرما در اماکن صنعتی با ارتفاع سقف بالاتر از 3 متر، هیترهای تابشی گازی گزینه مناسبی هستند. قدرت گرمایشی آن‌ها بالاتر از انواع L شکل است. لوله‌های U شکل به کار رفته در آن‌ها از نوع آتش‌خوار است.

  • گرماتاب‌های برقی

هیترهای تمام برقی، حرارت پاکی تولید می‌کنند که بیشترین استفاده آن‌ها در اماکنی است که به وجود آلاینده حساس هستند. گرمای این قسم از گرماتاب‌ها از طریق المنت و از طریق تبدیل انرژی الکتریکی به گرمایی تامین و به وسیله رفلکتور به جسم مقابل منعکس می‌شود. رایج‌ترین مدل‌های گرماتاب‌های برقی، انواع

  • 1 متری
  • 2 متری

بوده که هر 2 مدل از تولیدات گروه صنعتی هیمورا هستند.

  • گرماتاب چتری یا قارچی

یکی از انواع گرماتاب‌های گازی، که به سبب شکل ظاهری به “هیتر قارچی” یا “چتری” معروف است، در دسته سیستم‌های گرمایشی است که حرارت را به صورت موضعی به فضای مقابل خود ساطع می‌کنند. محل نصب این هیترها روی پایه است که فرد با قرار گرفتن در زیر کلاهک آن، گرمای تشعشع شده از آن را حس می‌کند.

  • گرماتاب سرامیکی

از سایر هیترهای گرماتاب که عمل بازتاب گرما را از طریق صفحات سرامیکی انجام می‌دهند، گرماتاب‌های گازی سرامیکی هستند. این دسته از گرماتاب‌ها، قابل نصب بر روی دیوار هستند و با تنظیم درست زاویه گرمای خروجی از آن‌ها، می‌توان امواج را به قسمت موردنظر ساطع نمود. علت استفاده از سرامیک به عنوان بازتاب کننده حرارت، قابلیت انتشار حجم بالایی از گرماست؛ زیرا سرامیک، گرمای بسیاری را در خود ذخیره کرده و بازگشت می‌دهد. دو نوع هیتر 60 و 120 سانتی، از محبوب‌ترین هیترهای سرامیکی گروه تولیدکننده هیمورا هستند. مصرف سوخت و میزان ظرفیت حرارتی این دو مدل متفاوت است.

آشنایی با مدل‌های مختلف کوره هوای گرم

انواع مختلف کوره هوای گرم از نظر ظرفیت و توان گرمایشی به دو دسته 250 هزار و 350 هزار تقسیم‌بندی می‌شوند. توان حرارتی تولیدی و منطقه‌ای که هیتر کوره ای 350 هزار ساپورت می‌کند، بیشتر از مدل‌های 250 هزار است اما در مقابل، قیمت بالاتری هم دارد. مدل‌های عایق دار و بدون عایق و مدل‌هایی که با فن آکسیال یا سانتریفیوژی طراحی می‌شوند، دسته‌بندی‌های متفاوتی از این هیترهای کابینتی هستند.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: هیتر گرماتاب 30000 هیمورا

هیتر گرماتاب 30000 هیمورا بسیار مناسب برای محیط‌هایی می‌باشد که ظواهر و شیک بودن دستگاه پر اهمیت است، زیرا در تولید این دستگاه از جدیدترین تکنولوژی روز استفاده شده و طرحی زیبا و جذابی دارد و می‌توان از آن بعنوان ابزاری دکوری در محیط استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

دو سیستم گرمایشی که کاربرد گسترده‌ای در سالن‌های صنعتی دارند، هیترهای کابینتی و گرماتاب‌ها هستند. تنها وجه مشترک این دو سیستم، در گرمازای صنعتی بودن آن‌هاست. یعنی قدرت گرمایش آن‌ها به قدری بالاست که قابلیت گرم کردن سوله‌های وسیع را دارند. به طوریکه حتی چند هیتر معمولی هم نمی‌تواند کارایی یکی از آن‌ها را داشته باشد.

هیترهای کابینتی با دمیدن گرما به کل محیط، حرارت لازم را به کل فضا می‌رسانند. در واقع با ورود به آن محیط، گرمای این هیترها را دریافت خواهید کرد. اما هیترهای تابشی، حرارتی یکنواخت را تنها به بخش مشخصی از محیط می‌تابانند. پس شما تا زمانی که در مقابل تشعشعات این هیترها قرار نگیرید، گرمایی حس نمی‌کنید. به این ترتیب، در مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی خواهد شد و تمرکز حرارتی فقط بر روی قسمت خاصی خواهد بود. کاربرد هریک از این دو سیستم، برای مراکز صنعتی متفاوتی است.

سوالات متداول

چگونه می‌توان مصرف سوخت و انرژی کوره هوای گرم را کاهش داد؟

عمده مصرف این هیترها، سوخت فسیلی است و انرژی برق تنها به منظور کارکرد فن و تابلو برق مصرف می‌شود که میزان آن بسیار ناچیز است. اما برای اینکه مصرف سوخت به کمترین میزان ممکن برسد، این دستگاه‌ها با قابلیت اتصال به ترموستات‌های محیطی تولید می‌شوند تا از افزایش دمای محیط از حد ایده‌آل جلوگیری شود. به این صورت که سنسور دمایی، این افزایش دما را تشخیص می‌دهد و موجب قطع جریان گاز وروردی به مشعل می‌شود.

در هیترهای کابینتی احتمال بالا رفتن فشار در اثر دمای بالا وجود دارد، چه تدبیری برای جلوگیری از خطرات احتمالی اندیشیده شده است؟

برای ممانعت از افزایش فشار درونی، سوپاپ اطمینان ضد انفجار قرار داده شده است. در صورت تجمع گاز درون کوره یا همان محفظه احتراق هیتر، این سوپاپ باز می‌شود. بدین ترتیب مانع از بالارفتن فشار و متعاقب آن بروز انفجار هیتر خواهد شد.

یک گرماتاب لوله‌ای، چه متراژی از فضا را گرم می‌کند؟

میزان گرمایشی که یک سیستم حرارتی ساطع می‌کند، به پارامترهای بسیاری از جمله ظرفیت خود دستگاه، آب و هوای منطقه، نوع سیستم تهویه، میزان اتلاف حرارتی و بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد.

witer ms.hadi

خانم هادی

من فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید هستم؛ تولید محتوای متنی و صوتی تخصصی جزو فعالیت های منه و حدودا 5 سال هست که با صنایع ماشین سازی هیمورا همکاری دارم. با ورود به دنیای دیجیتال و تولید محتوا در رشته تخصصی خودم دیدگاهم به صنایع متفاوت تر شد و هر روز به اموخته هام اضافه میشه.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *