مراحل کلی عرق گیری از گیاهان

مراحل کلی عرق گیری از گیاهان + فیلم✅ + راهنمای انتخاب نوع دستگاه 3

عرقیات گیاهی، فرآورده‌های مهمی هستند که از گیاهان مختلف به دست می‌آیند و از فواید زیادی برای سلامت بدن برخوردارند. عملیات عرق ‌گیری با 2 روش سنتی و صنعتی انجام می‌شود که در هر 2 روش، گیاهان با جوشاندن و خنک کردن بخاطر حاصل از حرارت، مورد فرایند قرار می‌گیرند. تاریخچه استفاده از عرقیات گیاهی در ایران به گذشته باز می‌گردد و امروزه ارزش این محصولات طبیعی به وضوح قابل مشاهده است. شرایط اقلیمی ایران، بستر مناسبی را برای رشد گونه‌های مختلف گیاهی فراهم کرده و عرق ‌گیری از آن‌ها را سهل نموده است. در حالی که روش‌های سنتی اکنون کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، دستگاه‌های عر‌ق‌ گیر صنعتی جایگاه بیشتری در تولید عرق و گلاب دارند. در این مقاله، مراحل عرق‌ گیری از گیاهان مختلف و دستگاه‌هایی که کار عرق ‌گیری و تولید گلاب را تسهیل نموده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مقدمه

عرقیات گیاهی به عنوان یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های گیاهی با فواید بهداشتی و درمانی، از گذشته تا کنون در فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف جهان جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. این ترکیبات معمولا از گیاهان مختلف استخراج می‌شوند و به دلیل خواص طبیعی و ارزش غذایی‌شان، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند.

در فرایند عرق ‌گیری، 2 روش اصلی به کار می‌رود: روش سنتی و روش صنعتی، در روش سنتی، گیاهان با جوشاندن و خنک کردن بخار ناشی از حرارت، عرق‌ گیری می‌شوند. این روش از دوران‌های گذشته در بسیاری از فرهنگ‌ها به کار گرفته شده است. اما در دنیای امروز، با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های صنعتی برای تولید عرق و فرآوری گیاهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ایران با دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب و انواع گونه‌های گیاهی، یک بستر مهیا برای رشد و تولید عرقیات مفید را فراهم کرده است.

عرق گیر: دستگاه استخراج گیاهان معطر و دارویی

در وهله اول به چیستی این دستگاه فوق‌العاده کاربردی می‌پردازیم تا ذهنیتی از این دستگاه و کاربرد و ویژگی‌های آن در ذهن نقش ببندد. عرق گیر یک دستگاه استخراج روایح و عصاره‌های گیاهان معطر و دارویی است که به صورت خانگی، صنعتی و نیمه

صنعتی طراحی می‌شود. این دستگاه‌ها با استفاده از مخزن‌های استیل و آلومینیوم قابل تولید هستند و برای خنک کردن بخار از سیستم‌های خنک کننده یا کندانسور استفاده می‌کنند.

کندانسورهای این عرق گیرها معمولا از نوع برقی بوده و دارای یک فن آکسیال هستند که باعث انتقال حرارت به لوله‌های مسی می‌شود. البته مدل‌های دیگری نیز وجود دارد که از کندانسورهای آبی برای خنک کردن بخار استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها قادر به تولید الکل 60 درصد نیز هستند؛ همچنین دستگاه‌های خاصی برای تولید الکل با غلظت 90 درصد و بیشتر نیز طراحی شده‌اند.

عرق گیرها در ابعاد مختلف قابل ساخت هستند و مخزن‌های قابل حمل آن‌ها امکان جابجایی را فراهم می‌کنند. این دستگاه‌ها با بهره‌گیری از فناوری روز، سرعت استخراج عطر و عصاره از گیاهان را افزایش داده‌اند و قابلیت تولید گلاب را نیز دارا است. از طریق این دستگاه‌ها می‌توان به بهبود درآمد کاربران کمک کرد و به دلیل ساختار استاندارد، می‌توان آن‌ها را بدون افت کیفیت به مدت طولانی استفاده نمود.

آشنایی با انواع دستگاه عرق گیر و شیوه عرق گیری از گیاهان

عرق گیرها انواع مختلفی دارند و از لحاظ جنس بدنه، نوع سیستم خنک کننده و … با هم متفاوتند. اما تمامی آنها یک عمل را انجام می دهند، آن هم عرق گیری است. در حالت کلی برای عرق گیری از گیاهان باید مواد اولیه شامل گیاه و آب داخل مخزن ریخته و درب آن محکم بسته شود. بعد از حرارت دیدن مواد داخل مخزن، مواد مفید از گیاه خارج شده و به بخار تبدیل می شود. بخار حاوی رایحه گیاه بواسطه اتصالات که معمولاً به درب مخزن وصل هستند، وارد بخش خنک کننده (می تواند کندانسور آبی یا کندانسور هوایی برقی باشد) شده و با از دست دادن حرارت، سرد می شود. بدین ترتیب عرقیات خالص تولید شده و می توان آنها را با قیمتی مناسب به بازار عرضه کرد.

نکته جالب اینکه با تمامی عرق گیرهای هیمورا علاوه بر تولید عرق، امکان تولید الکل 60 درصد نیز وجود دارد؛ اما برای تولید الکل با خلوص بالا، بهتر است از دستگاه های تقطیر الکل هیمورا استفاده کنید.

عرقیات گیاهی و روش های تولید آن

عرقیات گیاهی فرآورده هایی هستند که از گیاهان مختلف گرفته می شوند و فواید زیادی برای بدن دارند. عرق گیری از گیاهان با دو روش سنتی و صنعتی امکانپذیر است. در هر دو روش، عملیات عرق گیری با جوشاندن گیاه و خنک کردن بخار ناشی از حرارت دیدن آن، حاصل می شود. از گذشته تاکنون استفاده از عرقیات گیاهی در بین ایرانیان رواج داشته، اما امروزه ارزش این فرآورده های برگرفته از طبیعت، برای همه آشکار است. همین امر سبب شده افراد زیادی به عرق گیری از گیاهان مختلف بپردازند و از این راه، درآمدزایی کنند.

ایران با شرایط آب و هوایی مساعدی که دارد بستری مناسب، برای رشد گونه های مختلف گیاهی است؛ به همین دلیل به راحتی می توان عرقیات موجود در گیاهان متنوع را استخراج کرد. اما برای عرق گیری باید از چه دستگاهی استفاده کرد؟ امروزه روش سنتی برای تولید عرق، کاربرد چندانی ندارد و استفاده از دستگاه های عرق گیر در بین تولید کنندگان، مرسوم تر است. در این مقاله مراحل عرق گیری از گیاهان مختلف را بررسی خواهیم کرد و نیز به دستگاه هایی اشاره می کنیم که کار عرق گیری و تولید گلاب را بیش از پیش راحت کرده اند.

مناسب ترین دستگاه برای مصارف خانگی

اگر هدف از خرید دستگاه عرق گیری مصارف خانگی باشد ، مناسب ترین دستگاه برای انتخاب دستگاه های تقطیر با کندانسور هوایی برقی است. این نوع دستگاه ها در دو مدل دیگ استیل و دیگ آلومینیمی تولید شده و ظرفیت های متوعی از 10 لیتری تا 200 لیتری دارند. با توجه به حجم گیاهی که میخواهید عرقگیری کنید ، میتوانید ظرفیت متناسب خودتان را تهیه کنید. برای انتخاب دقیق تر دستگاه مورد نظر ، پیشنهاد میکنیم با کارشناسان هیمورا تماس بگیرید و از مشاوره انها بهره مند گردید.

تهیه عرق گیاهی با استفاده از عرق ‌گیرهای استیل کندانسور برقی

برای تهیه عرق گیاهی با استفاده از عرق ‌گیرهای استیل کندانسور برقی، ابتدا گیاه موردنظر را به دقت تمیز کنید. سپس، آن را در دیگ پخت قرار دهید و مقدار مناسبی از آب تمیز را به دیگ اضافه کنید و درب آن را ببندید. در این مدل عرق ‌گیر، نیازی به سیستم گرمایشی نیست. بنابراین دیگر نیازی به قرار دادن آن را روی اجاق گاز یا شعله نیست.

سپس، دیگ را روشن کنید و با شروع گرمایش، آب داخل دیگ به همراه گیاه معطر جوش می‌آید. این فرایند باعث ورود عطر و عصاره گیاه به فاز بخار آب می‌شود. حالا، بخار تشکیل شده به سمت کندانسور حرکت می‌کند.

کندانسور با وصل شدن به برق، شروع به کار می‌کند. در این مرحله، بخارات به وسیله لوله‌های مسی عبور کرده و در اثر تماس با هوای خنک، به شکل مایع تبدیل می‌شوند؛ این مایع همان عرق گیاهی مورد نظر است.

عرق گیاهی تولید شده در این روش به دلیل کارکرد بهداشتی و ارگانیک کندانسور، به راحتی قابل استفاده است. پس از تولید، می‌توانید آن را در ظروف در بسته نگهداری کرده و از آن به مدت طولانی استفاده نمایید. این روش به شما اطمینان می‌دهد که عرق گیاهی‌تان بهترین و مطمئن‌ترین حالت ممکن را دارد.

 ویژگی‌ها و مزایای دستگاه عرق ‌گیر استیل با کندانسور برقی

تجربه عرق‌ گیری به شکلی نوین و پیشرفته را با دستگاه ما تجربه کنید. این دستگاه عرق ‌گیر، به عنوان یک راهکار کامل و مطمئن برای مشاغل خانگی و کسب و کارهای مختلف طراحی شده است. این دستگاه، با امکانات ویژه‌ای همچون کندانسور برقی با سرمایشی بسیار قوی، مجهز به استاندارهای بهداشتی و تاییدیه از وزارت بهداشت، جوابگوی تمامی نیازهای شما خواهد بود.

از ویژگی‌های بارز این دستگاه می‌توان به مخزن و دربی با کیفیت بالا از جنس استیل 304 اشاره کرد که دارای عمر طولانی و خاصیت ضدزنگ است. این دستگاه با امکان عرق‌ گیری از گونه‌های مختلف گیاهان دارویی و طبی، شما را در تولید محصولات با کیفیت و خالصی بالا یاری می‌رساند.

کاربری آسان این دستگاه و عدم نیاز به آموزش برای راه‌اندازی، تجربه استفاده را برای شما ساده و لذت‌بخش می‌کند. از واشر سیلیکونی مقاوم برای درزبندی درب و جلوگیری از خروج بخارات بهره‌مند شده‌ایم تا اطمینان حاصل شود که فرآیند عرق‌ گیری به طور کامل و بدون هدر رفت انجام می‌شود.این دستگاه قادر به تولید الکل متانول با خلوص 60 درصد نیز است، که برای برخی کسب و کارها اهمیت زیادی دارد.

عرق گیر و گلاب گیر آلومینیومی برقی

این دستگاه وسیله ای مناسب برای عرق گیری از گیاهان و گل محمدی است که با برق و گاز کار می کند. این نوع عرق گیر در ظرفیت های مختلف قابل تولید بوده و جنس بدنه آن از آلومینیوم ضدزنگ است.  توجه کنید که درب این عرق گیر، بواسطه چفت هایی که روی بدنه قرار دارد، محکم بسته می شود. درب عرق گیر و گلاب گیر آلومینیومی هیمورا، با واشر سیلیکونی پوشانده شده است؛ به همین دلیل از هدررفت بخار جلوگیری شده و راندمان تولید افزایش می یابد. این دستگاه بیشتر کاربرد خانگی داشته، البته از آن بصورت کارگاهی نیز استفاده می شود.

واحد سردکننده این دستگاه، کندانسور هوایی برقی بوده که مجزا از مخزن است. کندانسور هوایی متشکل از لوله های مسی و فن دمنده است که بخار از بخش ورودی وارد این لوله ها شده و فن هوای سرد را به سطح لوله ها منتقل می کند تا بخار در حین عبور از لوله ها، حرارت خود را از دست داده و سرد شود. در نهایت بخار به مایع تبدیل شده و از بخش خروجی لوله ها استخراج می گردد.

نقش و کاربردهای عرق گیرهای استیل با کندانسور برقی

عرق ‌گیرهای استیل به همرا کندانسور برقی، ابزاری نوین و کارآمد برای مصارف مختلف از جمله‌ خانه‌ها، آپارتمان‌ها، کارگاه‌های تولید عرقیات گیاهی و طبی، و فروشگاه‌های ارائه دهنده محصولات گیاهی و عرقیات است.

  1. منازل و آپارتمان‌ها: با افزایش توجه به سلامت و زندگی سالم، عرق گیرهای استیل به همراه کندانسور برقی می‌توانند در خانه‌ها و آپارتمان‌ها به عنوان یک راهکار بهداشتی و علمی برای عرق گیری موثر باشند. طراحی مدرن و قابلیت اتصال به سیستم‌های هوشمند، این دستگاه‌ها را به یک جزء لازم و جذاب در داخل منزل تبدیل می‌کند.
  2. کارگاه‌های تولیدکننده عرقیات گیاهی و طبی: برای صاحبان کسب و کارهای تولید عرقیات گیاهی و طبی، عرق گیرهای استیل با کندانسور برقی گزینه‌ای مناسب به منظور بهبود فرایند تولید و کنترل بهتر کیفیت محصولات است. این دستگاه‌ها با کاهش زمان تجهیز و پالایش عرق، به بهره‌وری بیشتر و کاهش هدر رفت انرژی کمک می‌کنند.
  3. فروشگاه‌های ارائه دهنده محصولات گیاهی و عرقیات: در فروشگاه‌ها و مراکز توزیع محصولات گیاهی و عرقیات، عرق گیرهای استیل با کندانسور برقی به عنوان یک وسیله حرفه‌ای برای حفظ تازگی و کیفیت محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها از دید مشتریان نمادی از بهداشت و استانداردهای بالا برای ارائه محصولات به مشتریان خواهند بود.

در کل، عرق گیرهای استیل با کندانسور برقی با امکانات مدرن و کارایی بالا، به عنوان یک ابزار چند منظوره، از تصفیه و جلوگیری از آلودگی تا افزایش بهره‌وری در صنایع مختلف، از جمله صنایع تولید عرقیات گیاهی و فروشگاه‌های محصولات گیاهی، بهره‌مندی بیشتری را فراهم می‌کنند.

عرق گیرهای استیل با کندانسور هوایی برقی

این دستگاه ها وسیله ای مناسب برای عرق گیری از گیاهان مختلف هستند. جنس این عرق گیرها از استیل 304 ضدزنگ می باشد. مخزن عرق گیر استیل برقی حالت قابلمه ای شکل داشته و در دو سمت بدنه از دستگیره هایی استفاده شده تا بتوان آن را به راحتی از مکانی به مکان دیگر منتقل کرد. درب مخزن این عرق گیرها، بوسیله چفت ها محکم بسته شده و در پیرامون آن از واشر سیلیکونی استفاده شده که از خروج بخار داخلی مخزن جلوگیری می کند. عرق گیرهای استیل برقی هیمورا در ظرفیت های مختلف قابل تولیدند و کاربر می تواند ظرفیت موردنظر را انتخاب کند.

در این دستگاه ها نیز همانند نوع آلومینیومی برقی، برودت لازم با برق تامین می شود که دلیل این امر نیز استفاده از کندانسور هوایی برقی در ساخت آنهاست. بخش خنک کننده این دستگاه ها یعنی کندانسور برقی، از لوله های مسی و فن دمنده تشکیل شده است؛ بدین ترتیب بخار داخل مخزن از طریق اتصالات به این بخش وارد و سرد می شود. عرق گیر استیل برقی هیمورا به ترمومتر که وسیله ای برای اندازه گیری و نمایش دمای داخلی دیگ است، مجهز شده اند.

فرایند و کارکرد عرق گیر آلومینیومی

در این دستگاه، گیاهان پس از پاکسازی، در یک مخزن قرار می‌گیرند. سپس مقدار کافی آب به مخزن افزوده می‌شود و درب مخزن با بستهای مناسب بسته می‌شود. مخزن سپس بر روی یک اجاق گاز یا دستگاه حرارتی دیگر قرار می‌گیرد تا رایحه موجود در گیاهان خارج شده و به شکل بخار تبدیل شود.

برای جداسازی بخار ایجاد شده، یک دو شاخه کندانسور به مخزن متصل می‌شود. بخار تولید شده در داخل مخزن به کمک یک شیلنگ به داخل کندانسور منتقل می‌شود و از طریق لوله‌های مسی عبور می‌کند. در این مرحله، برای خنک کردن بخار از یک کندانسور استفاده می‌شود. فن‌های نصب شده بر روی لوله‌های مسی، حرارت لازم را فراهم می‌کنند و بخار سرد شده و به شکل مایع تبدیل می‌شود.

نوآوری در صنعت گیاهان دارویی: عرق گیر آلومینیومی به عنوان راهکار مدرن

با استفاده از عرق گیر آلومینیومی، می‌توان از گیاهان مختلف برای تولید عرق‌های دارویی و معطر با کیفیت و خالص( بیش از 90درصد) بهره برد. این گیاهان شامل آویشن، اسطوخودوس، بومادران، بابونه، بادرنج‌ بویه، بیدمشک، کاسنی، پونه، شاتره، خارشتر، رازیانه، شنبلیله، شوید، گشنیز، گل گاوزبان و دیگر گیاهان مرتبط است. همچنین، می‌توان از انواع گل‌ها، از جمله گل محمدی، برای تولید گلاب نیز استفاده کرد.

این روش مدرن علاوه بر افزایش بهره‌وری در استخراج عصاره گیاهان، امکان تهیه عرق با کیفیت بسیار بالا را نیز فراهم می‌کند. این فناوری پیشرفته به تولید عرق‌های خالص و با خصوصیات مطلوب برای استفاده در صنایع غذایی، آرایشی و دارویی کمک می‌کند.

از این تکنولوژی به عنوان یک روش نوین و کارآمد برای تولید محصولات گیاهی با کیفیت بالا و استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف می‌توان بهره برد.

عرق گیر با کندانسور آبی

از دیگر عرق گیرهای هیمورا که می توان بوسیله آن عرقیات گیاهی و گلاب تولید کرد، عرق گیر با کندانسور آبی است که ساختار ساده ای دارد. جنس بدنه این دستگاه از استیل مرغوب و ضدزنگ می باشد. بخش خنک کننده یا کندانسور این دستگاه بر روی درب وصل شده است. بدین ترتیب بعد از به جوش آمدن مواد داخل مخزن، بخار بلافاصله از طریق منفذی روی درب خارج شده و بعد از ورود به کندانسور، خنک می شود. درب مخزن نیز بواسطه چفت های محکم، کیپ می گردد. این دستگاه ها، عرق گیری از گیاهان مختلف را بیش از حد راحت نموده است.

عرق گیرهای استیل با کندانسور آبی، ظرفیت های مختلفی دارند و می توان از آنها برای تولید گلاب و الکل 60 درصد نیز استفاده کرد. این دستگاه گزینه ای مناسب برای استفاده در عطاری ها، مغازه ها، کارگاه ها و کارخانجات می باشد؛ گرمایش این سری عرق گیر ها توسط مشعل یا اجاق گازهای صنعتی انجام میشود. تمامی عرق گیرهای استیل کندانسور آبی هیمورا در لینک مربوطه قابل مشاهده هستند.

عرق گیر غرقابی هیمورا

این دسته از عرق گیرها حالت صنعتی دارند و در کارگاه های بزرگ و کارخانجات، به منظور عرق گیری از گیاهان و گل محمدی استفاده می شوند. جنس عرق گیرهای غرقابی نیز از استیل 304 می باشد که این نوع استیل مورد تایید وزارت بهداشت و درمان می باشد. بدنه این دستگاه ها حالت استوانه ای داشته و درب آن مخروطی شکل می باشد. عرق گیرهای غرقابی به شاسی مقاوم بلبرینگ دار مجهز شده اند که تخلیه آنها را راحت تر کرده است. از سوی دیگر این دستگاه ها، دارای مشعل وابسته هستند. پس برای استفاده از آنها، نیازی به سیستم گرم کننده دیگر نیست.

کندانسور این دستگاه ها از نوع آبی بوده که دارای لوله های استیل در داخل کندانسور برای عبور بخارات است؛ یعنی آب سرد پیرامون لوله های داخلی را فرا گرفته و زمانیکه بخار از لوله های داخلی عبور کند، حرارت خود را از دست داده و سرد می شود. توجه کنید که کندانسور آبی این دستگاه ها با مدل های دیگر فرق دارد و با کمترین میزان مصرف آب، بخار داغ را سرد می کند. جالب است بدانید عرق گیرهای غرقابی به گیره های مقاوم مجهز شده اند که در چفت شدن کامل درب مخزن و جلوگیری از اتلاف بخار تاثیرگذارند. این عرق گیرها به شیر تخلیه مجهز بوده که این شیر حالت ضامن دار دارد؛ این ویژگی سبب شده برخورد احتمالی به آن، سبب نشتی نگردد. از دیگر امکانات این دستگاه ها وجود ترمومتر در آنهاست که قابلیت نمایش و اندازه گیری میزان دمای داخلی مخزن را دارد.

عرق گیر برقی با دیگ آلومینی

فناوری اسانس گیری: پیشرفت و کیفیت در خدمت اسانس‌های گیاهی

دستگاه‌های تقطیر و اسانس گیری ابزارهایی هستند که به منظور استخراج اسانس از گیاهان معطر و دارویی طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها به صورت گسترده در صنایع مختلف و همچنین در محیط خانگی استفاده می‌شوند. شرکت پیشرو در این حوزه، یعنی هیمورا، دستگاه‌های تقطیر و اسانس گیری پیشرفته‌ای تولید کرده است که به عنوان اسانس گیرهای نسل جدید با قابلیت‌های برتر به بازار عرضه شده‌اند.

این تجهیزات دارای 2 نوع اصلی به نام‌های اسانس گیرهای نوع اول و دوم است. دستگاه‌های اسانس گیر نوع اول و دوم این شرکت با سرعت بی‌نظیری توانایی تولید اسانس یا کیفیت عالی را دارا هستند. در طراحی این دستگاه‌ها، از قطعات با استاندارهای جهانی ایزو و مجوز رسمی از سازمان بهداشت استفاده شده است.

از این تجهیزات برای استخراج اسانس‌های گیاهی با کیفیت بالا استفاده می‌شود. تنها در کمترین زمان ممکن، این دستگاه‌ها قادر به تولید اسانس با خصوصیات بویایی و طعمی برجسته هستند. در کنار این ویژگی‌ها، دستگاه‌های هیمورا با داشتن مجوزهای بهداشتی رسمی نیز اطمینان از ایمنی و استاندارد بالایی در استفاده از آن‌ها فراهم می‌کنند.

دستگاه های اسانس گیری

خب تا اینجا در مورد عرق گیرها صحبت کردیم، اما از آنجایی که امکان اسانس گیری از عرقیات گیاهی و گلاب و همچنین گیاهان و گل محمدی وجود دارد، بهتر است با دستگاه های اسانس گیر نیز آشنا شوید. اسانس گیرها در دو حالت نوع اول و نوع دوم قابل تولیدند که هر کدام از ویژگی های منحصربفردی برخوردارند. در ادامه به بررسی این دو نوع دستگاه می پردازیم.

دستگاه اسانس گیر نوع اول هیمورا

اسانس گیرهای نوع اول ساختاری استاندارد داشته و گزینه مناسبی برای استفاده در صنایع تولید اسانس گیاهی و گل محمدی هستند. همچنین برای عرق گیری از گیاهان بسیار مناسبند. اسانس تولیدی توسط اسانس گیر نوع اول، ماندگاری بسیار بالایی دارد، اما عطر و طعم کمتری. این دستگاه ها به چند بخش مختلف تقسیم شده اند که شامل دیگ پخت، دیگ بخار و کولینگ تاور است. دیگ پخت خود به کندانسور و بخش اسانس گیری مجهز شده که در کندانسور، بخار سرد شده و به مایع تبدیل می شود و در بخش اسانس گیری، اسانس موجود از مایع جدا می گردد. دیگ بخار کاربردی وظیفه تولید بخار را بر عهده داشته و کولینگ تاور دستگاهی ایده آل برای تولید آب سرد موردنیاز کندانسور است. این دو دستگاه (کولینگ تاور و دیگ بخار) را می توان بوسیله لوله ها به دیگ پخت متصل کرد.

برای کار با این اسانس گیر کافیست گیاه موردنظر یا گل محمدی را بعد از پاکسازی، به داخل مخزن ریخته و درب آن را محکم بست. حالا باید دیگ بخار را روشن کرد تا بخار بعد از تولید، به داخل مخزن منتقل و از بین گیاهان عبور کند. بدین ترتیب رایحه آنها جدا شده و همراه با بخار برای سرد شدن وارد کندانسور می شود.  بخار بعد از تبدیل به مایع، وارد بخش اسانس گیری شده و عمل جداسازی اسانس از عرق در این بخش صورت می گیرد. اسانس گیر دارای محفظه ای است که بخش بالای آن شیشه ای و بخش پایین از استیل است. اسانس خالص در بخش شیشه ای جمع می شود و باقیمانده مایعات به بخش استیل انتقال می یابد.

اسانس گیر نوع دوم هیمورا

این اسانس گیر برعکس اسانس گیر نوع اول، دارای سیستم های مجزا از جمله دیگ بخار و کولینگ تاور نیست و تنها دارای مخزنی است که کندانسور و بخش اسانس گیری از اجزای وابسته به آن هستند. جنس این دستگاه تماماً از استیل مرغوب بوده و توسط آن می توان اسانس نوع دوم بسیار معطر تولید کرد که البته میزان ماندگاری اسانس تولیدی توسط این دستگاه، از اسانس نوع اول کمتر است. جالب است بدانید جهت تولید اسانس با این دستگاه از خود گیاه یا گل محمدی استفاده نمی شود. ماده اولیه برای اسانس گیری با این دستگاه، عرقیات گیاهی یا گلاب است.

برای تامین حرارت موردنیاز این اسانس گیر، مخزن حاوی مواد اولیه را باید روی اجاق گاز و یا سیستم حرارتی دیگر قرار داد. بعد از به جوش آمدن مواد، رایحه اصلی از آنها جدا و تبخیر می شود. بخارات از طریق درب از مخزن خارج و روانه کندانسور می گردند. بخار در کندانسور سرد شده و تبدیل به مایع می گردد. در بخش اسانس گیری، اسانس از مایع جدا و به بخش بالای محفظه که شیشه ای است هدایت می گردد. بقیه مواد باید مجدداً وارد مخزن شوند تا تمامی اسانس موجود از آنها گرفته شود.

شما می توانید در این لینک تمامی اسانس گیرهای تولیدی هیمورا را مشاهده کنید.

قطعات تشکیل دهنده اسانس گیر نوع دوم

  1. مخزن: مخزن اصلی دستگاه اسانس گیر، جایی است که عرق گیاهی جمع‌آوری می‌شود. این مخزن به صورت استوانه‌ای از جنس استیل 304 ساخته شده است، از خاصیت ضدزنگ برخوردار است و مقاوم در برابر حرارت و آب است. حجم مخزن نمایانگر ظرفیت دستگاه اسانس گیر است.
  2. درب مخزن: از درب محکم با واشر سیلیکونی بر روی مخزن استفاده شده است تا از خروج بخارات ناشی از به جوش آمدن عرق گیاهی جلوگیری شود. از چفت کمری نیز برای محکم کردن درب استفاده شده است.
  3. دستگاه عرق گیر: این بخش مسئول خنک کردن بخارات عرق گیاهی است. از کندانسور آبی برای این منظور استفاده می‌شود، که با دریافت گرمای بخارات حاوی اسانس، فرایند میعان اسانس گیری را انجام می‌دهد. در برخی دستگاه‌ها از کولینگ تاور نیز برای خنک کردن استفاده می‌شود.
  4. بخش اسانس گیر: این بخش عهده‌دار جمع‌آوری اسانس استخراج شده از عرق گیاهی است. وجود شیر تخلیه جهت راحتی در این بخش اسانس گیر به کاربر این امکان را می‌دهد تا اسانس گیاهی را به راحتی جمع‌آوری کند.
  5. لوله‌های رابط: برای اتصال بخش‌های مختلف دستگاه اسانس گیر از لوله‌های رابط استیل استفاده شده است.
  6. سیستم گرمایشی: اسانس گیرهای تولید شده توسط شرکت هیمورا فاقد سیستم گرمایشی هستند، بنابراین کاربر با استفاده از اجاق گاز برای گرم کردن دستگاه استفاده می‌کند.
  7. ترمومتر: بر روی درب این دستگاه از ترمومتر برای نمایش دمای داخل مخزن استفاده شده است.

برای تولید اسانس با استفاده از دستگاه اسانس گیر، ابتدا محیط کاری را در محلی بهداشتی و خالی از هرگونه آلودگی فراهم کنید. سپس دستگاه اسانس گیر را در مکان مناسب قرار دهید و مخزن آن را روی اجاق قرار بدهبد.

مواد اولیه یعنی عرق گیاهی خود را به داخل مخزن بریزید. حالا دستگاه را روشن کنید و با توجه به نوع گیاه و مواد مورد استفاده، صبر کنید تا عرق گیاه به نقطه جوش برسد. در این مرحله، بخارات حاصل از گیاه وارد بخش کندانسور شده و با سرد شدن داخل بخش اسانس گیر جمع می‌شوند.

عملیات اسانس گیری تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که مایع باقی مانده، یعنی آب مقطر، شود. این روش باعث تولید اسانس به شکل مایع روغنی می‌شود که ارزش بیشتری نسبت به عرق گیاهی دارد. تمام اجزای دستگاه اسانس گیر، از جمله اتصالات و بخش‌های در تماس با اسانس، از جنس فلز استیل ساخته شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که اسانس تولیدی بهداشتی و با کیفیت است.

تولید اسانس تام

اسانس تام ، اسانسی با سطح ماندگاری بالا بوده که بسیار معطر است؛ به همین دلیل ارزش بالایی داشته و در بازار با قیمت بالایی به فروش می رسد. اما همانطور که ذکر شد، یکی از اسانس گیرها از قابلیت تولید اسانس معطر برخوردار است و دیگری اسانسی با سطح ماندگاری بالا تولید می کند. پس باید هر دو اسانس (نوع اول و دوم) را با هم ترکیب کرد تا اسانس تام با عطری فوق العاده و ماندگاری زیاد بدست آید. حالا اگر تولید کنندگان قصد تولید اسانس تام را دارند، حتماً باید هر دوی این دستگاه ها را تهیه کنند.

عرق گیر استیل و آلومنیومی برقی
اسامی عرق گیرها کاربردها مزایا قطعات سازنده
عرق گیر آلومینیومی برقی مناسب برای استخراج عطر و عرق از گیاهان گل‌ها، به ویژه گل محمدی
  •  چند منظوره با ظرفیت متنوع
  • جنس ضد زنگ آلومینیوم
  • درب محکم
  1. بدنه
  2. درب
  3. واحد سردکننده
عرق گیر استیل با کندانسور هوایی برقی عرق گیری گیاهان معطر و دارویی، تولید عطر و اسانس، تولید عصاره گیاهان
  •  مقاومت در برابر زنگ زدگی
  • قابلیت جابجایی
  • کندانسور هوایی اندازه‌گیری و نمایش دما
  1. دستگیره‌ها
  2. مخزن عرق گیر استیل برقی
  3. سیستم برودت
  4. ترمومتر
  5. اتصالات
عرق گیر با کندانسور آبی برای تولید گلاب و عطرهای گیاهی

الکل

عصاره‌های گیاهی

  • ساختار ساده و مقاوم
  • آسانی در استفاده
  • کندانسور آبی
  • تنوع در مصارف
  1. بدنه ضد زنگ
  2. درب
  3. کندانسور آبی
عرق گیر غرق آبی عرق گیری گیاهان و گل محمدی، تولید عطر و اسانس
  • حالت صنعتی و مقاوم
  • ساختار استوانه‌ای و مخروطی
  • شاسی مقاوم با بلبرینگ
  • مشعل وابسته
  • گیره مقاوم
  • شیر تخلیه ضامن دار

 

  1. بدنه استوانه‌ای
  2. شاسی مقاوم
  3. مشعل
  4. کندانسور آبی
  5. لوله‌های استیل
  6. درب و گیره مقاوم
دستگاه‌های اسانس گیر تولید اسانس گیاهی

تولید اسانس گلاب و گل محمدی

تولید اسانس با رایحه معطر

  • استاندارد ساختاری
  • ماندگاری بالا محصول
  • کاربری آسان
  • قابلیت اتصال به دیگ بخار و کولینگ تاور
  • تولید اسانس معطر
  1. کندانسور آبی
  2. دیگ بخار
  3. کولینگ تاور
  4. مخزن
  5. درب مخزن

سوالات متداول

چه مزایا و معایبی در استفاده از اسانس گیرهای نوع اول و دوم وجود دارد؟

مزایا

  • سرعت بی‌نظیر: اسانس گیرهای نوع اول با سرعت بی‌نظیری عمل می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود که تولید اسانس به صورت سریع‌تری انجام شود.
  • کیفیت بالا: این دستگاه‌ها به دلیل استفاده از قطعات با استانداردهای جهانی ایزو و مجوز رسمی از سازمان بهداشت، اسانس با کیفیت بالایی تولید می‌کنند.
  • استفاده از مجوزهای بهداشتی: دستگاه‌های اسانس‌ گیر نوع اول مجوزهای بهداشتی رسمی دارند که اطمینان از ایمنی و استاندارد بالایی در استفاده از آن‌ها فراهم می‌کند.

 معایب

  • اندازه و حجم: برخی از دستگاه‌های نوع اول به دلیل پیچیدگی ویژگی‌های فنی، حجم بزرگی دارند که ممکن است محدودیت‌های فضایی ایجاد کند.
  • طراحی کم حجم: اسانس گسرهای نوع دوم به دلیل طراحی کم حجم، در فضاهای محدود یا خانگی بسیار مناسب هستند.
  • قابلیت تنظیم دما: برخی از دستگاه‌های نوع دوم دارای قابلیت تنظیم دما هستند که کاربران را قادر به کنترل فرآیند استخراج بهتر می‌کند.
  • مناسب برای کاربران خانگی: این دستگاه‌ها به دلیل اندازه کوچک و کاربری ساده، برای استفاده در خانه و تولید اسانس به صورت شخصی بسیار مناسب هستند.
  • کارایی محدود: برخی از اسانس گیرهای نوع دوم، نسبت به نوع اول، ممکن است کارایی کمتری داشته باشند و زمان بیشتری برای تولید اسانس نیاز داشته باشند.
  • کیفیت محصول متغیر: به دلیل اندازه کوچک و عملکرد ساده برخی از دستگاه‌های نوع دوم، ممکن است کیفیت محصول نهایی در مقایسه با دستگاه‌های پیشرفته‌تر کاهش یابد.

تفاوت اساسی بین این دو مفهوم اسانس و عرق گیر چیست؟

عرق گیر: عرقگیری یا استخراج عرق از گیاهان به معنای جدا کردن مواد مایع از گیاه است. این فرایند ممکن است با استفاده از گرما( تقطیر)  صورت گیرد. محصول نهایی عرق گیری، به عنوان عرق یا عرق گیاهی شناخته می‌شود که شامل آب و مواد مختلف محلول در آب است. عرق‌ها معمولا دارای بو و طعم گیاهی خود هستند و از خواص مختلفی برخوردار هستند.

اسانس: اسانس یک مایع غلیظ و غیرآبی است که از مواد عطری یا طعم دهنده گیاهی به وسیله تقطیر تولید می‌شود. این محصول معمولا بسیار قوی و غلیظ است و به عنوان ماده اصلی در صنعت عطرسازی و طعم دهی استفاده می‌شود.

به طور کلی، مفهوم عرق گیری به استخراج مواد مایع از گیاهان اشاره دارد، در حالی که اسانس به مایع غلیظ و غیرآبی حاصل از تقطیر اشاره دارد.

در کل، عرق گیر یک دستگاه استخراج عطر و عصاره از گیاهان معطر و دارویی است که به صورت خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی تولید می‌شود. این دستگاه‌ها از مخزن‌های استیل و آلومینیوم ساخته شده و با استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده یا کندانسور برای خنک کردن بخار استفاده می‌کنند. کندانسورهای آن‌ها معمولا از نوع برقی با فن آکسیال هستند یا از کندانسورهای آبی برای خنک کردن بخار استفاده می‌کنند.
این دستگاه‌ها می‌توانند الکل با غلظت 60 درصد یا حتی بیشتر تولید کنند و از مخزن‌های قابل حمل برای جابجایی استفاده می‌کنند. بهره‌گیری از فناوری روز باعث افزایش سرعت استخراج عطر و عصاره از گیاهان شده و این دستگاه‌ها قابلیت تولید گلاب را نیز دارند. با ساختار استاندارد، قابلیت استفاده بدون افت کیفیت به مدت طولانی را فراهم می‌کنند. از طریق استفاده از این دستگاه‌ها، می‌توان به بهبود درآمد کاربران کمک کرد.

3 Comments

  1. از مطالب منسجم درباره انواع دستگاه عرق گیری و روش عرق گیری از گیاهان ممنونم. مقاله بسیار کاربردی بود.

    شبنم کشتکار
  2. ممنونم از اطلاعات مفید شما هیمورا
    خیلی ریز و همه گام ها را درست نوشتید من که تجربه کردم درست از آب دراومد

    1. با سلام و احترام
      خیلی خرسنیدم که مورد تایید شما افراد پرتجربه قرار گرفته است
      سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *