عملکرد پکیج های سه گانه

بررسی جامع پکیج های سه گانه سوز دیدگاه بگذارید

تعریف کلی پکیج های سه گانه سوز

پکیج های سه گانه سوز دستگاه هایی برای تولید آب گرم هستند که می توان از آنها، جهت تامین گرمایش شوفاژ نیز استفاده کرد. همانطور که از اسم این پکیج ها مشخص است، حالت سه گانه سوز دارند و می توانند با استفاده از سوخت های گازی یا گازوئیلی و یا انرژی برق، گرمایش موردنظر را تامین کنند. سه گانه سوز بودن از مزایای این پکیج ها به حساب می آید؛ زیرا در صورت نبود برق پکیج ، می توان سوخت دیگر و یا برق را جایگزین کرد. بنابراین با وجود یک پکیج سه گانه سوز، نگرانی بابت قطعی گاز یا برق وجود نخواهد داشت. در این مقاله به بررسی عملکرد پکیج های سه گانه سوز پرداخته ایم و نیز این دستگاه ها را از زوایای مختلف بررسی کرده ایم تا شناختی کلی از آنها داشته باشید.

این دستگاه های حرارتی، استفاده از آبگرمکن ها و موتورخانه ها را کمرنگ کرده اند. از آنجایی که پکیج های سه گانه سوز، تمامی قطعات موتورخانه را در ابعاد کوچکتری دارا می باشند، جایگزینی مناسب برای آن به حساب می آیند. این دستگاه ها برعکس موتورخانه، در حین کارکرد صدای کمی تولید می کنند و جهت نصب، به محیط مجزا و اختصاصی نیاز ندارند؛ بگونه ای که می توان آنها را در انبار و زیرپله ساختمان نیز قرار داد. مزایای پکیج زمینی نسبت به موتورخانه تنها محدود به این موارد نمی شود؛ شما می توانید در مقاله « توجیه اقتصادی پکیج زمینی نسبت به موتورخانه و بخاری گازی » نسبت به مزایا و بطور کلی برتری پکیج ها شناخت پیدا کنید.

عملکرد پکیج های سه گانه

ساختار کلی پکیج های سه گانه سوز هیمورا

پکیج های سه گانه سوز از بدنه ای بسیار مقاوم تشکیل شده اند که جنس آن از ورق کامپوزیت بوده و در پیرامون بدنه از شاسی آهنی، برای افزایش مقاومت و طول عمر آن استفاده شده است. این دستگاه ها بصورت دو مبدل طراحی شده اند که یکی از مبدل ها آب گرم مصرفی و مبدل دیگر، آب گرم موردنیاز برای گرمایش شوفاژ را تامین می کند (آشنایی با انواع مبدل های حرارتی و عوامل تاثیرگذار در انتخاب این مبدل ها در لینک مربوطه). پکیج های سه گانه سوز به المنت هایی مجهز شده اند که سبب شده بتوان از آنها، بصورت برقی نیز استفاده کرد. البته امکان نصب مشعل بر روی این دسته از پکیج ها نیز وجود دارد، لذا کاربر می تواند بدلخواه از مشعل گازی، گازوئیلی و یا دوگانه سوز استفاده کند.

از دیگر اجزای اصلی پکیج سه گانه سوز، پمپ است که وظیفه جابجایی آب در مدار بسته را بر عهده دارد؛ این پمپ در مسیر برگشت شوفاژ قرار دارد. از آنجایی که این دستگاه به ترموستات مجهز شده است، دما بصورت اتوماتیک تنظیم می شود؛ یعنی اگر دما از حد مجاز فراتر رفت، دستور خاموشی و اگر از حد تعیین شده کمتر شد، دستور روشنی به واحد گرمکن داده می شود. برای کاربری راحت تر، در این دستگاه از محفظه ای با عنوان تابلو برق استفاده شده که تمامی بخش های کنترلی در این بخش قرار دارند.

عملکرد پکیج های سه گانه

عواملی که در ایمنی این پکیج ها تاثیرگذارند!

  • منبع انبساط: در این دستگاه از منبع انبساط برای کنترل فشار اضافی آب استفاده شده تا آسیبی به اتصالات و لوله ها وارد نشود؛ همچنین این منبع کمبود آب در مدار بسته پکیج را جبران می کند.
  • شیر تخلیه: این شیر در مواقع ضروری که فشار آب بر اثر افزایش دما، بالا می رود بصورت اتوماتیک باز شده و از وقوع خطر جلوگیری می کند.
  • فیوزهای حفاظتی: این دستگاه ها به سه فیوز حفاظتی مجهز شده که شامل فیوز محافظ جان، فیوز مینیاتوری و کنتاکتور است. فیوز محافظ جان کاربردی از نوع LS کره بوده و با جلوگیری از نشت برقی، از جان افراد در برابر اتصالات محافظت می کند. فیوز مینیاتوری نقش حفاظت از پکیج در مقابل اتصالات کوتاه و عبور جریان غیرمجاز را بر عهده داشته و کنتاکتور با قطع و وصل کردن مدار الکتریکی از دستگاه مراقبت می کند؛ بررسی جامع فیوزهای مینیاتوری و محافظ جان در مقاله « تفاوت های فیوز مینیاتوری و محافظ جان چیست؟ » قابل مشاهده است.
عملکرد پکیج های سه گانه

بررسی عملکرد پکیج های سه گانه سوز

در این بند عملکرد پکیج های سه گانه سوز برای تامین گرمایش موردنیاز شوفاژ و آب مصرفی توسط آنها شرح داد می شود.

قبل از هر اقدامی برای نصب، باید مکان قرارگیری پکیج را مشخص کرد. اگر کاربر قصد استفاده از پکیج بصورت گازی را داشته باشد، حتماً باید آن را در مکانی نزدیک به شیر گاز قرار دهد. البته در صورت استفاده از آن بصورت گازوئیلی و برقی، می بایست امکان دسترسی آسان به منبع موردنظر را فراهم ساخت. در این حال می توان بوسیله اتصالات، پکیج را به رادیاتورها یا سایر سیستم های پخش کننده حرارتی وصل و نیز آن را به آب شهری متصل نمود تا آب سرد برای گرم شدن به داخل پکیج وارد شود.

با روشن کردن پکیج و قرار دادن آن روی حالت برقی یا گازی و گازوئیلی، عملیات دستگاه آغاز شده و حرارت ناشی از مشعل یا المنت به مبدل های حرارتی منتقل و آنها را گرم می کند. بدین ترتیب زمانیکه آب سرد داخل رادیاتورها، توسط پمپ مکیده شده و به سمت مبدل لوله ای منتقل شد، گرم و دوباره وارد پکیج می شود. البته آبگرم رادیاتورها، بعد از سرد شدن، باید مجدداً این مسیر را برای گرم شدن بپیماید. در نتیجه محیط بصورت یکنواخت گرم می شود. زمانی که شیر آبگرم توسط کاربر گشوده شد، آب سرد برای گرم شدن از مبدل حلزونی عبور می کند و کاربر به صورت آنی می تواند از آن استفاده کند.

عملکرد پکیج های سه گانه

آیا پکیج های سه گانه سوز توجیه اقتصادی دارند؟

حالا که عملکرد پکیج های سه گانه سوز شرح داده شد، بهتره بریم سراغ عواملی که در توجیه پذیر بودن این دستگاه ها موثرند. توجیه پذیر بودن سیستم های حرارتی از مهمترین موارد تاثیرگذار در خرید مشتریان است؛ زیرا اگر دستگاهی مصرف بالایی داشته و کارایی لازم را نداشته باشد، هزینه بر خواهد بود.

پکیج های سه گانه سوز هیمورا به قطعات استاندارد و درجه یک مجهز شده اند. جنس بدنه آنها از کامپوزیت ضدزنگ و مرغوب است؛ لذا طول عمر بالایی دارند و از سوی دیگر، تعمیر و نگهداری این دستگاه ها بسیار کم هزینه است. پکیج های سه گانه سوز هیمورا مجهز به ترموستات هستند، همین عامل در کاهش مصرف سوخت یا برق دستگاه بسیار تاثیرگذار است؛ زیرا ترموستات، دما را در محدوده مشخصی نگه داشته و از افزایش و کاهش بیش از حد آن جلوگیری می کند. از سوی دیگر پکیج های سه گانه سوز در فصول گرم سال از جمله تابستان، کمترین میزان مصرف را دارند؛ چرا که فقط زمانی که کاربر شیر آبگرم را باز می کند، حالت روشن خواهند شد. بنابراین می توان گفت این دستگاه های سه گانه سوز از لحاظ اقتصادی، به صرفه هستند.

عملکرد پکیج های سه گانه

نکات قابل توجه برای نصب پکیج های سه گانه سوز

  • از اتصالات و لوله های استاندارد، برای نصب پکیج به رادیاتورها و آب شهری استفاده کنید.
  • جهت جلوگیری از ایجاد رسوب، در مسیر برگشت رادیاتور، شوفاژ و سایر توزیع کننده های حرارتی از فیلتر استفاده کنید. شما می توانید نقش رسوب گیرها و فیلتر در افزایش طول عمر پکیج ها را در مقاله « آشنایی با انواع رسوب گیر پکیج » دنبال کنید.
  • دودکش کاربردی را بصورت ثابت و مطابق با استانداردهای مربوطه به پکیج وصل کنید تا دود و آلاینده ها بطور کامل از محیط خارج شوند. اگر دودکش کاربردی از نوع دو جداره باشد، عملکرد پکیج های سه گانه سوز بهتر خواهد بود؛ زیرا اکسیژن موردنیاز پکیج، توسط یکی از جداره ها تامین و از طریق جداره دوم، گازهای آلوده و دود ناشی از احتراق، دفع می گردد (البته در صورتی که از دستگاه بصورت برقی استفاده شود، نیازی به نصب دودکش نیست).

خلاصه متن

با توجه به مطالب گفته شده در این متن، پکیج های سه گانه سوز، دستگاه هایی برای تامین گرمایش شوفاژ و آبگرم مصرفی هستند که بصورت دو مبدل طراحی شده و جایگزین مناسبی برای موتورخانه ها به حساب می آیند. این دستگاه ها حالت سه منظوره دارند و می توان از آنها بصورت گازی، گازوئیلی و برقی استفاده کرد. در این مقاله، عملکرد پکیج های سه گانه سوز، اجزا و قطعات آنها توضیح داده شد. از دیگر موارد مورد بررسی، امنیت بالای پکیج های سه گانه سوز بود؛ قطعات امنیتی این دستگاه ها شامل منبع انبساط، شیرتخلیه و فیوزهای امنیتی (فیوز محافظ جان، کنتاکتور و فیوز مینیاتوری) هستند که هر کدام به نوبه خود نقش موثری در ایمنی دستگاه دارند. همچنین در این متن، به توجیه پذیر بودن این سیستم های حرارتی از لحاظ اقتصادی و نکات مهم در خصوص نصب این پکیج ها اشاره شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *