نکات طلای درباره پکیج دیواری هوشمند وکلاسیک

نکات طلایی برای محافظت از پکیج برقی دیدگاه بگذارید

چگونه از پکیج برقی خودم محافظت کنم؟ حتما این مهم ترین دغدغه شماست که الان در کنار ما برای یافتن پاسخ خود هستید! در این مقاله نکاتی طلایی درباره پکیج های حرارتی ذکر شده که نقش موثری در محافظت از آنها دارند، اما ابتدا بهتر است اطلاعاتی کلی از این دستگاه های قدرتمند ارائه شود. افزایش طول عمر پکیج و عملکرد مطلوب آن، با چگونگی محافظت از آن مستقیماً ارتباط دارد. امروزه پکیج ها جای موتورخانه های قدیمی را گرفته اند و کاربردی دو منظوره دارند؛ یعنی علاوه بر تامین آبگرم مصرفی، از قابلیت تامین گرمایش موردنیاز شوفاژ نیز برخوردارند. از آنجایی که این دستگاه ها، فضای زیادی اشغال نمی کنند و انواع مختلفی دارند، استقبال بالایی از سوی کاربران داشته اند.

پکیج برقی بیشتر بخوانید: خرید پکیج برقی (( قیمت شگفت انگیز درب کارخانه ))

پکیج برقی تک فاز بازدهی بسیار بالایی رادارند که در ظرفیت های مختلف و سفارشی و مصرف بهینه برق کارکرد ساده و ایمن، سهولت در نصب و راه اندازی.

آشنایی با پکیج های حرارتی

پکیج ها یا حالت زمینی دارند یا دیواری. نوع زمینی از لحاظ قدرت حرارتی بر نوع دیواری ارجحیت دارد. پکیج دیواری نسبت به نوع زمینی فضای کمتری اشغال می کند و می توان آن را در بخش داخلی ساختمان و حتی در آشپزخانه مابین کابینت ها نصب کرد. این دستگاه گرمایشی بدلیل قابلیت استفاده بصورت مستقل، مشکل بیشتر خانواده ها را حل کرده است؛ زیرا در فصول سرد سال، طبقات بالاتر هوای سردتری داشته و به گرمایش بیشتری نیاز دارند و طبقات پایین تر به گرمایش کمتر.

عوامل موثر در عملکرد پکیج برقی دیواری

از آنجایی که انواع پکیج های سه گانه سوز، دوگانه سوز و برقی دارای قطعات مشابه و متنوعی هستند، محافظت از آنها باید بطور اصولی صورت گیرد. کوتاهی در نگهداری پکیج و عدم سرویس آن، سبب بروز مشکلاتی از جمله: خرابی برد پکیج، نشتی آب، خاموشی غیرمنتظره، عدم گرم شدن مطلوب آب و … می شود که این عوامل به هزینه بالا جهت تعمیر ختم خواهد شد. اگر می خواهید از این دستگاه بصورت طولانی مدت و با بازدهی بالا استفاده کنید، نیاز است با شیوه نگهداری آن آشنا شوید.

عوامل موثر در محافظت از پکیج حرارتی

در نظر داشته باشید که با اینکه سیستم گرمایشی پکیج نگهداری به مراتب راحتی تری به نسبت سیستم گرمایشی موتورخانه است؛ اما با این حال مواردی دارد که با رعایت آن شما پکیجی سالم با طول عمر بالا خواهید داشت. در زیر به موارد خیلی ساده ای اشاره کردیم که می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد:

صافی های سیستم گرمایشی

چند مدت یکبار (2 یا 3 ماه یکبار)، فیلترهای آب پکیج را بررسی کنید. اگر پکیج را تازه راه اندازی کرده باشید، قطعاً سنگریزه های کوچکی در مسیر لوله آب وجود دارد. تجمع این سنگریزه ها در پشت صافی، راندمان حرارتی پکیج را کاهش خواهند داد؛ در نتیجه باید گفت سیستم های تازه راه اندازی شده نیز به بررسی نیاز دارند.

کنترل فشار

بصورت منظم و روزانه باید فشار پکیج را کنترل کرد. فشار ایده آل برای هر پکیج 1/5 بار است و نباید میزان فشار از 3 بار فراتر رود. اگر فشار از حد استاندارد کمتر بود، باید شیر را باز کرد تا فشار به حالت عادی و طبیعی برگردد. اما اگر بعد از مدت اندکی، مجدداً فشار کاهش یافت، در این صورت احتمالاً مشکل از نشتی در بخشی از پکیج می باشد. در مواردی، نوسانات ناشی از فشار پکیج، می تواند بدلیل وجود مشکل در منبع انبساط باشد. اگر فشار پکیج افزایش یافت، شیر اطمینان را باز کنید تا میزان فشار کاهش یابد.

بررسی دودکش

استاندارد بودن دودکش، نقش موثری در نگهداری و بهبود عملکرد و محافظت از پکیج دارد. بهتر است دودکش دارای کلاهک ایمن باشد تا بارش برف و باران، سبب انتقال آب به داخل پکیج نشود و زنگ زدگی در آن رخ ندهد.

رسوب گیری سیستم گرمایشی 

مطلوب ترین راه برای محافظت از پکیج، جلوگیری از ایجاد رسوب در آن است. وجود برخی املاح و ذرات ریز در آب، سبب می شود به مرور زمان در قطعات و متعلقات پکیج (مبدل ها، پمپ و …) رسوب ایجاد شود. وجود رسوب در عملکرد این دستگاه اختلال ایجاد کرده و بازدهی حرارتی آن را کاهش می دهد. بنابراین باید در مسیر ورود آب به پکیج، از رسوب گیر استفاده کرد؛ نمونه رسوب گیرهایی که برای پکیج ها می تواند استفاده شود در مقاله « آشنایی با انواع رسوب گیر پکیج » معرفی می شود.

سرویس منظم و فصلی

برای محافظت از پکیج سرویس آن باید بصورت دوره ای و فصلی صورت گیرد. این عامل در افزایش طول عمر پکیج موثر بوده و راندمان حرارتی را نیز افزایش می دهد؛ بخصوص اگر سرویس دهی قبل از شروع فصل سرما صورت گیرد. قطعات کاربردی در پکیج حساسند و با قرار گرفتن در معرض آب و رطوبت، احتمال دارد دچار نقص فنی شده و یا در آنها زنگ زدگی رخ دهد. اما سرویس فصلی پکیج از آسیب رسیدن به قطعات سازنده آن جلوگیری می کند. برخی تعمیرکاران معتقدند، سرویس دوره ای پکیج، مهمترین اصل در نگهداری آن است. از دیگر عواملی که باید بصورت فصلی تغییر یابد، حالت زمستانه به تابستانه یا برعکس است.

سیستم ضد گریپاژ پمپ

این سیستم معمولاً در پکیج های دیواری وجود دارد و نقش موثری در نگهداری از پمپ دارد. زمانی که جریان آب در یک شبانه روز (24 ساعت) متوقف گردد، سیستم ضد گریپاژ وارد عمل شده و بواسطه پمپ، آب جریان خواهد داشت؛ اگر این عمل رخ ندهد، قطعاً پمپ آسیب خواهد دید. اگر با این مشکل روبرو شدید، می توانید بطور دستی، محور پمپ را بچرخانید. در صورتیکه بعد از روغن کاری باز پمپ کار نکرد، از یک سرویس کار کمک بگیرید.

سیستم ضد یخ زدگی 

سیستم ضد یخ زدگی عملکردی نظیر سیستم ضد گریپاژ دارد؛ بگونه ای که اگر دمای آب به حد معینی رسید (معمولاً 7 درجه سانتیگراد)، پمپ دو ساعت یکبار حدوداً 10 تا 15 دقیقه کار خواهد کرد و این عمل تا هنگامی که دمای آب به حد بالا برسد ادامه خواهد داشت و در نتیجه از یخ زدن آب پیشگیری خواهد شد. توجه کنید که برای کارکرد این سیستم، باید پکیج لزوما روشن باشد تا یخ زدگی صورت نگیرد.

نکات قابل توجه برای محافظت از پکیج

  • در صورتیکه می خواهید مکان را مدت زمان طولانی ترک کنید، حتماً شیر اصلی آب سرد را قطع نمایید تا آسیب و خسارتی به پکیج وارد نشود.
  • اگر پکیج را در فضای آزاد نصب کرده اید، جهت جلوگیری از یخ زدگی دستگاه را در حالت روشن نگهدارید.
  • در صورتیکه بوی گاز یا دود حس کردید، سریعاً پکیج را خاموش و درب و پنجره ها را باز بگذارید.
  • از قرار دادن لوازم اشتعال زا نزدیک دستگاه خودداری کنید.
  • اگر در آب مصرفی املاح وجود دارد، حتماً از فیلتر یا صافی استفاده کنید. حدالامکان فیلتر را زود به زود بررسی کنید.

نتیجه گیری

پکیج های برقی  سیستم هایی برای تامین آب گرم هستند که امروزه کاربرد بالایی داشته و جای موتورخانه ها را گرفته اند. نگهداری و سرویس دوره ای پکیج، نقش موثری در طول عمر آن داشته و از استهلاک آن جلوگیری می کند. نکات طلایی آورده شده در این محتوا، به شما کمک می کنند با شیوه محافظت از پکیج برقی آشنا شده و بتوانید از آن، سال ها بدون افت کیفیت و با راندمان بالا استفاده کنید. اگر موارد مذکور را در نگهداری پکیج رعایت نکنید، به مرور با خرابی برد پکیج و عدم گرم شدن مطلوب آب، مواجه خواهید شد و نیز ممکن است نشتی آب صورت گرفته و دستگاه بصورت غیرمنتظره خاموش شود.

باید فیلترهای آب پکیج را هر چند وقت یکبار بررسی کرده و از عدم رسوب گرفتگی در آنها مطمئن شد؛ ایجاد رسوب به مرور سبب خرابی قطعات پکیج برقی می شود. فشار پکیج باید حالت استاندارد داشته و آن را بصورت روزانه کنترل کنید. دودکش کاربردی را از آلیاژ استیل انتخاب نمایید و بهتر است مجهز به کلاهک ایمن باشد تا بارش برف و باران سبب استهلاک آن نگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *