Wall and ground package

بهترین مکان برای نصب پکیج های دیواری و زمینی دیدگاه بگذارید

نگاهی کلی به سیستم گرمایشی پکیج

پکیج های دیواری و زمینی جانشین مناسب موتورخانه ها و آبگرمکن های قدیمی هستند که بدلیل کارآمد بودن و مصرف بهینه انرژی، در بین مصرف کنندگان بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. امروزه شما می توانید ردپای انواع پکیج ها را در همه مکان ها از جمله منازل مسکونی تا ادارات، ساختمان های عمومی، پارک های آبی، کارگاه های کوچک و کارخانجات بزرگ ببینید. پکیج ها می توانند علاوه بر تامین گرمایش محیط، آب گرم لازم برای مصارف بهداشتی را نیز تولید کنند. پکیج ها علاوه بر کارایی بیشتر نسبت به موتورخانه ها و آبگرمکن های قدیمی، سوخت کمتری نیز مصرف کرده و فضای کمتری لازم دارند. یکی از نکات مهم در خصوص پکیج ها، انتخاب مکان استاندارد برای نصب آنهاست. شما با مطالعه این مقاله می توانید بطور کامل با نحوه انتخاب مکان مناسب و استاندارد برای نصب پکیج و تمامی مواردی که برای نصب درست این تجهیزات باید رعایت شود آشنا شوید.

انتخاب مکان استاندارد نصب پکیج و نوع آن 

با توجه به اهمیت گرمایش مطلوب در آسایش افراد، باید دستگاهی انتخاب شود که با متراژ و ساختار منزل شما متناسب باشد. همانطور که می دانید امروزه پکیج های مختلف با ظرفیت های متفاوت در دسترس هستند. استفاده از پکیج ها برای تامین گرمایش به خرید پکیج متناسب با متراژ محیط ختم نمی شود بلکه باید پکیج را در محل مناسبی نصب کنید تا بتواند گرمای موردنیاز شما را تامین کند. عموماً مکان هایی مانند آشپزخانه، راه پله، سرویس بهداشتی، انبار یا گاراژ برای نصب انواع پکیج های زمینی و دیواری مناسب است. بهترین و مناسب ترین مکان هایی که می تواند برای نصب پکیج در نظر گرفته شود در ادامه آمده است.

بایدها و نبایدهای ضروری در انتخاب محل استاندارد نصب پکیج ها

  • پکیج های دیواری باید یک الی 2 متر از سطح زمین فاصله داشته باشند.
  • پکیج خود را در جایی نصب کنید که دسترسی به آن آسان باشد.
  • بهتر است دستگاه را در جایی نصب کنید که اگر لازم شد به راحتی بتوانید آن را تعمیر یا سرویس نمایید.
  • پکیج را در فضای بسته نصب کنید؛ بالکن و یا حیاط برای نصب پکیج مناسب نیست.
  • بهتر است پکیج در نزدیکی لوله کشی گاز و برق نصب شود تا به سوخت و برق دسترسی راحتی داشته باشید و مجبور نشوید در منزل خود دوباره لوله کشی کنید.
  • فراموش نکنید که اگر پکیج شما گازسوز یا گازوئیل سوز است، باید حتماً به یک دودکش سالم و مناسب متصل شود؛ پیش از نصب پکیج از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوید. آنچه که مسلم است پکیج های برقی به دلیل اینکه گازهای آلاینده تولید نمی کنند، به نصب دودکش نیازی ندارند.
  • پکیج را در قسمتی نصب کنید که به لوله آبی که برای تامین آب پکیج مناسب است، دسترسی داشته باشید.
  • پکیج را در محلی نصب کنید که برای لوله کشی رادیاتورها مناسب بوده و در ایجاد انشعابات مختلف و عملکرد دستگاه مشکلی ایجاد نکند.
  • هرگز پکیج خود را درون حمام یا زیر زمین نصب نکنید؛ چون رطوبت موجود در این اماکن ممکن است باعث استهلاک دستگاه پکیج شود.
  • مکان استاندارد نصب پکیج نباید فضایی کاملاً بسته (بدون درب، پنجره دوجداره و …) باشد؛ چون عدم ورود اکسیژن به محیط می تواند خطرآفرین بوده و موجب خفگی شود.

قوانینی که هنگام نصب پکیج درون کابین باید رعایت شود

  • در صورتیکه مجبورید پکیج را در حیاط، بالکن یا تراس (فضای باز نصب کنید) حتماً یک کابین در اطراف پکیج نصب کنید تا از شعله پکیج در برابر وزش باد و … محافظت کند و پکیج شما تند تند خاموش نشود.
  • اگر قرار است پکیج خود را درون کابینت نصب کنید، دقت کنید که پکیج شما حتماً از تمامی جهات (بالا، پایین، چپ و راست و روبرو) حداقل 10 سانت از دیواره ها فاصله داشته باشد.
  • در صورت استفاده از پکیج هایی که از سوخت های فسیلی (پکیج های گازسوز و یا گازوئیل سوز مانند پکیج های زمینی دوگانه سوز و یا سه گانه سوز) استفاده می کنید، کابینی که پکیج را درون آن نصب می کنید، باید بگونه ای طراحی شود که هوا درون آن جریان داشته و به خاطر نبود اکسیژن پکیج زود به زود خاموش نشود.
پکیج زمینی هیمورا
پکیج دیواری هیمورا

اگر مجبورید پکیج را در مکانی کوچک نصب کنید، حتماً این متن را بخوانید!

نصب پکیج در ساختمان های با متراژ کمتر از 60 متر ممنوع است؛ چون اگر گاز شهری بصورت کامل نسوزد گاز مونواکسید کربن تولید می شود که اگر از محیط خارج نشود، موجب گاز گرفتگی خواهد شد. از طرفی حتی در صورت سوختن کامل گاز شهری، پکیج برای عملکرد خود نیاز به اکسیژن دارد. پکیج اکسیژن موردنیاز خود را از محیط اطراف جذب می کند و در صورت جذب اکسیژن در فضاهای بسته با ابعاد کوچک و با ادامه این روند ممکن است به ساکنین آسیب بزند و حتی ممکن است موجب خفگی افراد شود. به هر حال اگر مجبورید پکیج را در یک محیط بسته با مساحت کم نصب کنید، حتماً موارد زیر را رعایت کنید:

  • حتماً در کنار پکیج یک فن یا دریچه هوا تعبیه کنید که بصورت مستمر هوای محیط را با هوای تمیز تعویض کند.
  • با رعایت نکات ایمنی و استاندارد می توانید پکیج را بر روی تراس یا بالکن نصب کنید.
  • برای خارج کردن دود ناشی از کارکرد پکیج حتماً از دودکش دوجداره استفاده کنید. دودکش های دو جداره دارای دو لایه متفاوت هستند که از یک سمت آن دود ناشی از سوختن گاز یا گازوئیل خارج می شود و از سمت دیگر آن هوای تازه وارد محوطه می شود.
  • دستگاه پکیج نباید در نزدیکی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مانند یخچال، کولر آبی، کولر گازی، اجاق گاز، داکت اسپیلت و … باشد؛ چون باعث اختلال در عملکرد پکیج می شود.

آیا نصب پکیج دیواری در آشپزخانه کار درستی است؟

بله. آشپزخانه یکی از بهترین مکان ها برای نصب پکیج دیواری است. دلایل زیادی برای این ادعا وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با نصب پکیج در آشپزخانه، برای سرویس و تعمیر، سریع تر و راحت تر می توان به دستگاه دسترسی پیدا کرد.
  • پکیج دچار یخ زدگی نخواهد شد. ناگفته نماند که با نصب پکیج در تراس یا حیاط امکان یخ زدگی دستگاه افزایش می یابد.
  • امکان دسترسی به لوله کشی گاز، آب و سیم کشی برق راحت تر و سریع تر است.
  • در صورت بروز خطا و فشار بر روی پکیج، سریع تر متوجه آن می شوید؛ در نتیجه بهتر به آن رسیدگی می شود و عمر مفید پکیج طولانی تر خواهد شد.
  • نصب پکیج درون یکی از کابینت‌ های آشپزخانه، باعث کاهش سر و صدای پکیج خواهد شد.
  • ناگفته نماند که آشپزخانه محل مناسبی برای نصب پکیج های زمینی نیست؛ چون این پکیج ها ابعاد بسیار بزرگتری دارد که می تواند مشکل آفرین باشد. از سوی دیگر پکیج های زمینی سر و صدا و مصرف اکسیژن بالایی دارند که ممکن است آرامش و سلامتی شما و عزیزانتان را به هم بریزد.
پکیج دیواری هیمورا

سخن آخر

درست است که انتخاب پکیج متناسب با مساحت و متراژ محیط بسیار مهم است، اما انتخاب مکان استاندارد برای نصب آن نیز در میزان بازدهی و افزایش عمر مفید دستگاه تاثیر چشمگیری دارد. پس حتماً بعد از خرید پکیج دیواری یا زمینی و قبل از نصب آن حتماً به مواردی که در بالا گفته شد، توجه کرده و پیش از نصب دستگاه حتماً دفترچه راهنمای پکیج خود را با دقت مطالعه کنید. مطلب پایانی اینکه در صورت خریداری پکیج خود از شرکت معتبری مانند گروه صنعتی هیمورا که تجربه چندین ساله در تولید انواع پکیج زمینی و دیواری دارد، می توانید از راهنمایی های کارشناسان و پشتیبانان حرفه ای این شرکت نیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *