کارکرد چیلرهای تراکمی

چیلر های تراکمی و کارکرد آنها دیدگاه بگذارید

کارکرد چیلرهای تراکمی

انسان ها برای پایین آوردن و تغییر دمای محل زندگی و محیط کار خود، از زمان دور راه کارهای فراوانی را استفاده نموده است. در سال های اخیر با اهمیت یافتن مسئله صرفه جویی در مصرف انرژی و کاربرد تجهیزاتی با راندمان بالا به تدریج شیوه های قدیمی را کنار گذاشته و فن آورهای جدید را جایگزین آنها نموده است. فن آوری های جدید با وجود تجهیزات مدرن و ایده های نو، براساس بازدهی بالا، امکانات بهتر نسبت به سیستم های قدیمی پایه گذاری شده اند. در این مقاله به بررسی کارکرد چیلرهای تراکمی می پردازیم.

در سال های اخیر جدیدترین  و پرکاربردی ترین سیستم هایی که وارد حوزه صنعت تهویه مطبوع و خنک کاری شده، دستگاه چیلر می باشد. این دستگاه ها دارای مدل های متنوع و ظرفیت های گوناگونی می باشند که در صنعت ساختمان و صنایع تولیدی و غذایی با توجه به نیاز مورد استفاده قرار می گیرند. چیلر یک سیستم نسبتا ساده با راندمان کاری بسیار بالا می باشد که برای تولید هوای خنک به کار گرفته می شود. هوای خنک و سرد شده جهت مصارف خانگی برای تهویه مطبوع و در مصارف صنعتی  جهت خنک کاری تجهیزات و ماشین آلات یا مواد تولید شده و محصولات  مورد بهره برداری می گردد. معنی لغوی چیلر به معنای سردکن بوده یعنی به کمک این دستگاه دمای یک سیال را که عمدتا آب می باشد را کاهش داده و از آن در مصارف مختلف خانگی و صنعتی و تهویه مطبوع استفاده می گردد.

چیلرها به لحاظ نوع به دو دسته کلی چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم می شوند. این دو دسته، دارای از نظر مبرد و نوع سیستم تبریدی دارای مدل های دیگر می باشند. چیلر تراکمی برای تولید هوای سرد از انرژی الکتریکی استفاده نموده و چیلر جذبی از منبع گاز بهره مند می باشد.

کارکرد چیلرهای تراکمی

چیلر تراکمی چیست؟

چیلر تراکمی دستگاهی برای تولید هوای سرد می باشد که به کمک نیروی برق کار می کند. ساختار اصلی چیلر تراکمی از چهار بخش که عبارتند از : کمپرسور هوا، اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط تشکیل یافته است. بخش کمپرسور به عنوان نیروی محرکه فرآیند خنک کاری هوا بوده و این دستگاه با استفاده ازانرژی مکانیکی آب را سرد می کند. در فرآیند چرخه تراکمی، مبرد مورد استعمال از گازهای CFC و HCFC می باشد. عمل اصلی خنک کاری یا سردکردن آب بوسیله اواپراتور انجام می گیرد. اواپراتور به کار گرفته شده در چیلرهای تراکمی از نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله (Shell and Tube) می باشد. شرکت هیمورا از بهترین تجهیزات در ساخت آن استفاده کرده که کارکرد چیلرهای تراکمی مناسب بوده و باعث افزایش راندمان شود.

در چیلرهای تراکمی نوع کندانسور مورد مصرف در این تجهیزات می تواند هواخنک، آب خنک و تبخیری خنک بوده و ازاین نظر این دستگاه ها را دسته بندی نمود. چیلرهایی که دارای کندانسور آب خنک می باشند به لحاظ کارکردی راندمان بالایی داشته،  تاثیر ومضرات کمتری برای محیط زیست به وجود می آورند. چیلرهای تراکمی را برحسب کمپرسور نیز می شود به انواع، چیلر سانتریفیوژی، رفت و برگشتی، اسکرو و اسکرال تفکیک نمود.

کاربرد و کارکرد چیلرهای تراکمی

همانطور که درتعریف چیلر گفتیم چیلر تراکمی وسیله ای که با یک سیکل مشخص برای تولید هوای سرد به کار می رود. دو مصرف عمده برای هوای سرد در زمینه تهویه مطبوع و صنایع مختلف می باشد. چیلر تراکمی را برای سیستم تهویه مطبوع ساختمان مسکونی، آپارتمان ها، ادارات و ارگان های دولتی، شرکت ها، مجتمع های بزرگ مسکونی، بیمارستان ها و هتل ها به کار گرفته می شود. در زمینه تهویه مطبوع، آب سرد و خنک به کمک مبدل حرارتی یا کویل اواپراتور روی لوله ها جریان یافته و فضای مورد نظر را خنک و عاری از رطوبت می نماید.

این آب به صورت چرخه این عمل را تکرار می کند لذا مصرف آب دستگاه چیلر تراکمی در مقایسه با انواع دیگر چیلر کم می باشد. چیلرهای تراکمی قادر به تامین آب سرد با دمای 2-7 درجه سلسیوس می باشند و توان قدرتی آنها برای تهویه مطبوع مابین 15 الی 2000 تن می باشد. کارکرد چیلرهای تراکمی بسیار راحت و با راندمان بالا می باشد.

چیلرهای صنعتی در بسیاری از صنایع همانند : صنایع دایکاست یا ریخته گری تحت فشار فلزات، صنایع ساخت انواع پلاستیک، صنعت قطعه سازی و ابزارآلات، کلیه صنایع شیمیایی، داروسازی، صنایع مختلف غذایی، صنعت چاپ و رنگ و بسیاری دیگر از صنایع که نیازمند به خنک کاری دستگاه ها و محصولات خود می باشند مورد استفاده قرار
می گیرد.

کارکرد چیلرهای تراکمی

اجزای سازنده چیلر تراکمی

چیلر تراکمی از قطعات زیادی تشکیل شده است که همگی در داخل ساختار چیلر قرار دارند. بخش های اصلی آن عبارتند از:

  • الکتروموتور : موجب راه اندازی و شروع به کار میل لنگ کمپرسور می گردد و اولین حرکت سیکل کاری می باشد.
  • کوپلینگ : هماهنگ کننده حرکت موتور با محور الکترومور می باشد وموجب چرخش میل لنگ می شود.
  • کمپرسور : وظیفه متراکم نمودن گاز خارج شده از اواپراتور را داشته و آن را بعد از تراکم وارد کندانسور می کند.
  • کندانسور : کندانسور چیلرهای تراکمی از نوع دو قسمتی می باشند یعنی گاز مبرد در بخش درونی کندانسور جریان دارد و آب سرد شده در قسمت بیرونی جریان پیدا می کند.
  • فیلتر درایر یا رطوبت گیر: در بخش داخلی دستگاه چیلر نباید مواد خارجی و نم موجود باشد و فیلتر رطوبت گیر این عمل پاک سازی رطوبت و مواد خارجی را انجام می دهد. فلیتر باعث افزایش کارکرد چیلرهای تراکمی می شود.
  • شیر برقی : میزان ورود آب در مسیر عبوری به دستگاه چیلر را کنترل و تنظیم می نماید. این شیر برقی تحت فرمان ترموستات می باشد.
  • اوپراتور : مبرد که همان آب می باشد پس از عبوراز شیر انبساط وارد اواپراتور چیلر شده و تبخیرمی شود. تبخیر شدن آب موجب سرد و خنک شدن آب جاری در قسمت بیرونی کندانسور می گردد.
  • شیر انبساط  ترموستاتیک : میزان دمای گاز خارج شده از اواپراتور را کنترل نموده و حجم ماده مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم می کند.
  • تابلو کنترل و تجهیزات اندازه گیری : مانومترهای کنترل فشارهای کم و زیاد و همچنین کنترل فشار روغن دستگاه روی آن نصب شده است.

برخی ویژگی های چیلرهای تراکمی

  • چیلرهای تراکمی مصرف آب کمتری دارند.
  • کارکرد چیلرهای تراکمی مقرون به صرفه است.
  • چیلرهای تراکمی دارای مصرف انرژی پایینی هستند.
  • نسبت به چیلرهای دیگر با همان ظرفیت، دارای وزن خیلی کمی می باشند.
  • چیلرهای تراکمی نسبت به دیگر چیلرها راندمان کاری بالا و بازدهی بسیار بهتری دارند.
  • چیلرهای تراکمی محدودیت ندارند و در هر شرایط آب و هوایی می توان از آنها استفاده نمود.
  • به دلیل حجم و وزن کم این تجهیزات نیاز به فشار کمتر و فضای کوچکتری برای نصب می باشند.

شرکت هیمورا تولید کننده انواع چیلر های تراکمی می باشد. برای مشاهده چیلرهای تراکمی هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *