کارکرد یخسازهای پولکی

یخ ساز های پولکی و کارکرد این دستگاه ها دیدگاه بگذارید

یخسازهای پولکی و کارکرد این دستگاه ها 

در این مقاله به بررسی کارکرد یخسازهای پولکی می پردازیم. یخ ماده ای که از آب به وسیله پایین آوردن دمای آن به زیر صفر درجه و تبدیل شدن مایع به جامد به دست می آید. استفاده از یخ از زمان بسیار دور وجود داشته و انسان ها از آن برای خنک کردن آب و نوشیدنی ها و حفظ و نگهداری مواد غذایی استفاده می کردند. امروزه با پیشرفت های صورت گرفته در فن آوری و تکنولوژی دامنه استفاده از یخ به عنوان یک ماده ضروری در بسیاری از صنایع صورت می گیرد. کاربرد صنعتی یخ موجب شده تا تولید آن دستخوش تغییرات فراوانی شده و دستگاه هایی سازنده یخ به شکل پیشرفته درآمده و حجم تولید افزایش یافته است. به طوری که هر لحظه می توان برای مصارف مختلف یخ مورد نیاز را در دسترس داشت.

یخسازها دستگاه هایی هستند که در هر شرایطی می توانند به میزان قابل توجهی یخ در اندازه های مختلف تولید نمایند. قابل ذکر است که چنانچه این یخ ها برای مصارف مربوط به مواد غذایی یا خنک نمودن نوشیدنی و آب مورد استفاده قرار گیرند، باید مطابق با اصول و قوانین استانداردهای ملی هر کشور تولید و عرضه گردند که این استاندارد ها در دو شکل یخ ساز و محصول تولیدی را تحت کنترل و نظارت قرار می دهند. یک استانداردهای مصرف و کیفیت ساخت، دوم استانداردهای صنایع غذایی و استانداردهای مصرف. می توانید از یخ ساز های هیمورا که مطابق استانداردهای جهانی طراحی و ساخته شده است استفاده کنید.

کارکرد یخسازهای پولکی

دستگاه یخ ساز پولکی

یخ سازهای پولکی به شکل صنعتی ساخته می شوند و یخ تولیدی این دستگاه ها به نام پولکی، سکه ای یا برفکی نامیده می شود. علت نامگذاری این دستگاه تولید تکه های یخ در اندازه و ضخامت های کم می باشد. شکل این یخ ها همانند سکه بوده مسطح و کوچک می باشد. یخ های پولکی  با ضخامت یک الی 2 میلی متر و با اندازه 3-6 سانتی متر مربع تولید می گردند.

یکی از مزیت های مهم این شکل از یخ، عملکرد سریع آن در خنک سازی می باشد که دلیل آن سطح تماس بیشتر این نوع یخ ها می باشد. لذا راندمان عملکردی یخ های پولکی نسبت به نوع دیگر یخ ها بیشتر است. همچنین به هنگام ذخیره سازی یخ های پولکی احتمال  به هم چسبیدن تکه های یخ به هم خیلی کم بوده و توده تشکیل نمی دهند. یخ های پولکی را می توان به راحتی جابجا نموده و با خودروهای یخچال دار به  نقاط دیگر حمل نمود. کارکرد یخسازهای پولکی بسیار آسان و بدون پیچیدگی می باشد.

دستگاه یخ ساز پولکی مانند هر دستگاه دیگری از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. قسمت اصلی و قلب تپنده دستگاه، کندانسور یا خنک کننده و کمپرسور یخساز آن می باشد. کندانسورهای مورد استفاده در دستگاه یخ ساز پولکی از دو نوع که مطابق با شرایط آب و هوایی انتخاب شده، کندانسور هوایی و کندانسور آبی می باشد. کمپرسور دستگاه وظیفه به حرکت در آوردن گاز مبرد که از نوع فریون می باشد را برعهده دارد. از دیگر قطعات اصلی یخ ساز می توان به مخزن، درام و تیغه ها اشاره نمود که عملکرد اصلی تیغه ها برش قالب یخ به شکل تکه های کوچک یا پولکی می باشد.

کارکرد یخسازهای پولکی

ظرفیت دستگاه های یخ ساز پولکی و کاربرد آنها

سازندگان دستگاه های یخ ساز پولکی، این تجهیزات را در مدل و ظرفیت های متنوع برای برآوردن نیاز مصرف کنندگان عرضه می نمایند. یخسازهای پولکی از ظرفیت های 200 کیلو گرم تا 50 تن برای تولید در 24 ساعت طراحی و ساخته می شوند. یخ پولکی مصارف فراوانی در صنایع دارد همانند استفاده در صنعت تولید بتن و سدسازی، انواع صنایع شیمیایی، صنعت رنگ و تولید رزین ها، صنایع غذایی مانند تولید سوسیس وکالباس، صنعت ماهی گیری، کشتارگاه ها، در انبارهای ذخیره مواد غذایی گوشتی، فروشگاه های عرضه کننده مواد گوشتی برای تازه نگه داشتن این مواد و صنایعی که در آنها از فرآیند تخمیر استفاده می شود برای کنترل دمای این فرآیند کاربرد دارد. کارکرد یخسازهای پولکی راحت بوده و بدون پیچیدگی نصب و راه اندازی می شوند.

مزیت های کارکرد یخسازهای پولکی

  • استفاده از تکنولوژی بالا در ساخت این دستگاه ها
  • قابلیت نگهداری یخ ها در دمای 3- درجه سانتی گراد
  • داشتن قابلیت خنک کاری بهتر نسبت به انواع دیگر یخ
  • تولید در ظرفیت های مختلف برای مصارف گوناگون
  • کارکرد یخسازهای پولکی بسیار آسان می باشد.
  • امکان استفاده از ظرفیت های کوچک دستگاه در فروشگاه ها
  • کارکرد با برق تک فاز و سه فاز متناسب با نوع دستگاه و خواست مشتری
  • نصب و راه اندازی راحت دستگاه های یخ ساز پولکی و سطح بهداشت بالا
  • امکان نگهداری یخ به مدت بیشتر به علت عدم چسبندگی و خشک بودن آنها
  • استفاده از آلیاژهای خاص استنلس استیل و ورق های خالص آلومینیم در ساخت آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *