کارکرد یخساز های قالبی

یخسازهای قالبی و کارکرد این دستگاه ها دیدگاه بگذارید

یخسازهای قالبی و کارکرد یخساز های قالبی

در این مقاله به بررسی کارکرد یخساز های قالبی می پردازیم. یخ سازی یکی از صنایعی است که با افزایش درخواست مصرف آن، هر روز پیشرفت بیشتری نموده و مجهز به تکنولوژی ها روز گشته است. شاید در زمان های گذشته مصرف یخ صرفا برای موارد محدود خنک کاری آب و نگهداری غذا بوده است اما امروزه بسیاری از صنایع در فرآیندهای ساخت و تولید نیازمند این ماده سرد می باشند. دستگاه های یخ سازی در دو نوع خانگی و صنعتی ساخته و عرضه می شوند که نوع صنعتی این تجهیزات با توجه به نوع یخ تولیدی و شکل آن دارای چندین مدل می باشد.

برای نمونه یخ سازهای پولکی، دستگاه یخ ساز حبه ای و پودری و دستگاه های یخ ساز قالبی از این دسته می باشند. دستگاه های یخ ساز صنعتی به لحاظ این که یخ تولیدی چه نوع مصرفی دارد قابلیت تولید یخ از آب تصفیه شده و آب معمولی یا شور را دارند. کاربری این نوع یخ ها که از آب شور تهیه می شوند در لنج های ماهیگیری، بازارهای ماهی فروش ها، صنعت بتن ریزی و سدسازی و  کشتارگاه های بزرگ صنعتی می باشد.

دستگاه های یخ ساز هیمورا دارای ظرفیت های تولیدی گوناگونی هستند که این ظرفیت ها بیشتر با درخواست و نیاز مشتری مطابقت کرده به شکل سفارشی ساخته می شوند. البته قابل ذکر است که این دستگاه ها در هر ظرفیت و اندازه ای قابل تولید و عرضه می باشند. دستگاه های تولید یخ امروزی با تکنولوژی های مدرن و جدید ساخته شده و در طراحی آنها از اصول بهداشتی و استانداردهای مربوطه استفاده گردیده است.

کارکرد یخساز های قالبی

دستگاه یخ ساز قالبی

دستگاه یخ ساز وسیله ای است که با استفاده از نیروی برق و ماده اولیه آب با تولید برودت آب را به یخ تبدیل می نماید. این عمل توسط دستگاه کندانسور و دیگر قطعات مربوطه انجام می گیرد. یخ ساز قالبی یکی از انواع دستگاه های یخ ساز صنعتی می باشد. این دستگاه یخ را به شکل قالبی که می تواند در اندازه سفارشی ساخت شود تولید می کند برای نمونه برخی قالب ها دارای اندازه 250*250*500 میلی متر هستند. این قالب ها در صنایع بسیاری کاربرد دارند. کارکرد یخساز های قالبی بسیار آسان و بدون پیچیدگی می باشد.

ظرفیت ساخت دستگاه های یخ ساز قالبی برحسب تعداد قالب تولیدی در 24 ساعت سنجیده می شود. این دستگاه ها می توانند با ظرفیت 20 قالب، 50، 100، 200، 400 قالب و در بالاترین ظرفیت تا 800 قالب در شبانه روز ساخته شوند. وزن هر قالب یخ در اندازه 25 کیلوگرمی تولید می گردد. دستگاه های یخ ساز قالبی امروزی که مطابق با فن آوری های جدید ساخته شده اند نسبت به کارخانه های یخ سازی قدیمی در ابعاد و اندازه های کوچکتر می باشند و فضای کمتری را اشغال می نمایند. همچنین کارایی این تجهیزات با توجه به مدرن بودن دستگاه ها بسیار بالا می باشد.

منبع تغذیه  و اتوماسیون یخ ساز قالبی

نوع برق مورد استفاده دستگاه های یخ ساز قالبی برحسب نوع دستگاه و ظرفیت آن تعیین می گردد که می تواند برق تک فاز و یا سه فاز باشد. استفاده از تجهیزات مدرن در ساخت این دستگاه ها مصرف انرژی آنها را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. همچنین در کاربری از این دستگاه در برخی صنایع طوری برنامه ریزی شده است که این دستگاه ها را به هنگام شب در ساعات مصرف پایین برق به کار انداخت تا در هزینه های مصرفی صرفه جویی نمود.

دستگاه های یخ ساز قالبی به لحاظ اتوماسیون، به شکل اتوماتیک ساخته شده اند و به کمترین تعداد نفر جهت راه اندازی و عملکرد دارند. در دستگاه هایی با ظرفیت کم  فقط با یک اپراتور می توان دستگاه را اداره نمود. کارکرد یخساز های قالبی اغلب مصرف صنعتی است یعنی این دستگاه ها در کارخانه مورد استفاده قرار می گیرند اما از محصول آن یعنی یخ قالبی می شود در فروشگاه ها و رستوران ها و مراکز دیگر استفاده نمود. لذا در این کارخانه ها و کارگاه ها برای تولید یخ بهداشتی ملزم به رعایت تمامی بخش نامه های اداره بهداشت و اصول و الزامات استانداردها می باشند.

دستگاه های یخ ساز قالبی در دو نوع ثابت و متحرک طراحی می شود تا کاربر متناسب با امکانات و فضای مورد استفاده هر یک از آنها را انتخاب نماید. مدل متحرک این دستگاه ها، استفاده از آنها را به لحاظ تامین فضای استقرار، راحت نموده است. همچنین در پروژه هایی که نیاز است دستگاه را به محل پروژه انتقال داد این دستگاه ها هیچ محدودیتی ندارند.

کارکرد یخساز های قالبی

قطعات سازنده یخ ساز قالبی

اجزای تشکیل دهنده یخ سازهای قالبی شامل کمپرسور و پمپ ، کندانسورآبی یا هوایی، اواپراتور، مخزن، سیستم های کنترل و نظارت دستگاه همانند گیج های کنترل فشار و دما و … می باشد. در سیستم تبریدی این دستگاه ها از گاز مبرد فریونی استفاده شده است. دستگاه های یخ ساز قالبی از آلیاژهایی ساخته می شوند که عمر مفید طولانی داشته و در برابر عوامل محیطی مقاوم باشند. برخی سازندگان در طراحی یخ سازهای قالبی از موتورهایی خاص به نامی سمی هرماتیک استفاده می نمایند که امکان تعمیر آن برای مصرف کننده وجود داشته باشد. کارکرد یخساز های قالبی بسیار آسان  می باشد.

کارکرد یخساز های قالبی

  • صنعت سدسازی
  • صنعت صید ماهیگیری
  • کارگاه های بتن و بتن ریزی
  • صنعت رنگ و ساخت رزین
  • کارکرد یخساز های قالبی در بازارها و مراکز فروش ماهی هم قابل مشاهده می باشد.
  • صنایع داروسازی و مواد شیمیایی
  • کارخانجات تولید مواد غذایی و صنعتی
  • کشتارگاه ها و صنایع وابسته به آن خصوصا بسته بندی
  • صنایع گوشت و فرآورده های پروتئینی همانند مرغ و سوسیس و کالباس
  • صنعت حمل و نقل مواد غذایی فاسد شدنی مانند گوشت، ماهی، میوه و سبزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *