کره گیری از خامه

کره گیری از خامه و ماست + فیلم دستگاه چرن و کره گیر ✅ + فیلم کارکرد 5

کره گیری از خامه با دستگاه چرن یا گردونه کره زنی هیمورا

همان طور که ذکر شد کره یک ماده ساده و طبیعی است که به سادگی از چربی شیر یعنی خامه تهیه می شود. خوش طعم ترین کره، کره ای می باشد که از خامه گرفته شده باشد. بطورکلی رنگ کره ای که از خامه تولید می شود معمولاً مایل به زرد می باشد. این کره منحصراً با خامه پاستوریزه تهیه می شود که هرگز منجمد نشده است. مادۀ اولیه یعنی خامه، نبایستی دارای بوی بد، طعم، آنتی بیوتیک باشد و بار میکروبی خیلی پایینی را دارا باشد.

دستگاه های چرن مخصوص کره گیری از خامه، دارای یک گردونه یا مخزن در حال چرخش می باشند که خامه در داخل آن ریخته می شود. سپس با روشن کردن دستگاه محفظۀ گردونه ای و همزن داخل مخزن شروع می کند به چرخش. بنابراین با چرخش مخزن اجزای خامه به مرورجداسازی می شود. طوری که گلبول های چربی کوچک آن جمع شوند و از مایع آن کاملا قابل جدا شدن باشند. سپس با خارج کردن این مایع از خروجی دستگاه، چیزی که درون مخزن باقی خواهد ماند کره می باشد، این کره را با آب سرد و استریل شده به کمک همزن دستگاه شستشو داده و در گام آخر آب را از آن خارج کرده و کره تولید شده را درون دستگاه قالب زنی انتقال می دهید.

کره گیر از ماست چگونه است؟

برای کره گیری از ماست از دستگاه کره گیر صنعتی بالا زن صنعتی استفاده می شود. این دستگاه از یک مخزن 200 تا 500 لیتری به همراه الکتروموتور همزن 1700 دور در دقیقه تشکیل شده است. برای شروع کره گیری ماست پرچرب به همراه اب ولرم به نسبت 3/5 و 2/5 داخل مخزن ریخته میشود. سپس به مدت نیم ساعت مخلوط اب و ماست هم خورده و دستگاه خاموش میشود. بعد از اتمام مقداری یخ داخل مخزن ریخته میشود. افزودن یخ باعث میشود تا کره در بالای دوغ جمع شده و منجمد شود. در این مرحله کره از بالای دوغ توسط ظرف مش دار جمع آوری شده و در اب یخ شست و شو داده شده و با دست به صورت قالب های عموما 1 کیلویی اماده فروش میشود.

البته برای تولید ماست نیازمند یک سری تجهیزات مانند پروسس تانک ، گرمخانه ماست و . . . است که در فیلم زیر میتوانید تمامی این دستگاه ها را مشاهده کنید.

شرایط مادۀ اولیه مورد استفاده در کره گیری از خامه

قبل از اینکه به کره گیری از خامه اشاره کنیم، در ابتدا لازم است در مورد تولید خامه از شیر تازه گاو یک سری اطلاعات مختصری را به عنوان پیش زمینه برای مطالعه کامل مقاله داشته باشید. انواع دستگاه های خامه گیر هیموار که می تواند عملیات خامه گیری را از شیر انجام دهند، می توان به خامه گیرهای صنعتی و کارگاهی انکا، کورتسان اشاره نمود. هدف اصلی این دستگاه ها مجزا سازی چربی ها از شیر می باشد، پس بالطبع با این نوع دستگاه ها می توانید شیر بدون چرب را نیز تولید نمایید. شما برای اینکه بتوانید خامه بیشتری را با دستگاه های خامه گیر بدست آورید، بایستی شیری که در داخل مخزنشان می ریزید از نوع پرچرب باشد.

کره گیری از خامه

از مزرعه تا کارخانه برای کره گیری از خامه

بهترین کره از شیر طبیعی خوشمزه بدست می آید. شیر در مزرعه دامداری جمع آوری می شود و به کارگاه و کارخانجات لبنیاتی آورده می شود. بعد از اینکه آزمایشاتی روی شیر خام انجام گرفت و سلامت کیفی شیر تایید شد. ماشین حامل شیر روی باسکول وزن می شود و وزن خالص شیر خام ورودی را محاسبه می نمایند. سپس شیر را به داخل مخزن های وزن کننده کارخانه پمپاژ می نمایند. شیر پاستوریزه می شود تا باکتری های مضر بالقوه آن را از بین ببرند.

سپس شیر را درون دستگاه های خامه گیر صنعتی می ریزند تا بتوانند خامه را از شیر تولید نمایند. هنگامی که خامه تولید شد به منظور کره گیری از خامه، آن را درون گردونه های کره گیری یا دستگاه های چرن می ریزند. دستگاه با چرخش مخزن خود و همزن داخل آن خامه را کاملاًمخلوط می نماید. زمانی که کاملاً چربی های خامه از مایع آن جدا شد، چربی های را جدا کرده و آن ها را با آب سرد شستشو می دهند. سپس آنها را برش زده و وزن می نمایند و دورن ظروف مخصوصشان قرار می دهند. بنابراین این کره های خوش رنگ می توانند در انواع شکل بسته بندی ها روی قفسه های فروشگاه ها و مغازه ها را زیبا تر از همیشه کنند!

کره گیری از خامه

روش های کره گیری از خامه

کره نوعی چربی است که از فرآیند جداسازی چربی از خامه به دست می آید. کره را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد، کره هایی که با یک فرآوری سنتی تهیه می شوند و کره هایی که با دستگاه های مدرن مخصوص تولید می شوند. کره های سنتی در هر منطقه ای توسط روستاییان و خیلی افراد دوستدار کره، تهیه می شوند. این افراد خامه را درون مشک می ریزند و مشک را به قدری تکان می دهند تا کره از خامه جدا شود. تقریباً کمتر از 10 درصد کره ها هنوز با استفاده از این روش بسیار سنتی تهیه می شوند. این در حالی هست که امروزه بیش از 90 درصد کره ها توسط دستگاه های مدرن تولید می شوند.

انواع دستگاه هایی که می توانند شما را در کره گیری از خامه سریع و مداوم کمک نمایند، کره گیرهای چرن و کره گیرهای بالازن یا پایین زن می باشند. این نوع از دستگاه ها بسته به نوع ماده اولیه ای که قرار است از آن کره گیری شود در عملکرد متفاوت می باشند. کره گیرهای بالازن و پایین زن مخصوص کره گیری  از ماست می باشند که بالازن یا پایین زن بودن آنها محل تعبیۀ همزن را در داخل مخزنشان نشان می دهد. اما کره گیرهای چرن مخصوص کره گیری از خامه می باشند. هیمورا انواع مختلف این کره گیرها را با کیفیت بالا تولید می نماید، شما می توانید از وبسایت هیمورا دستگاه های کره گیر (بالازن و پایین زن) و همچنین کره گیرهای چرن را جستجو و انتخاب نمایید.

کره گیری از خامه

کره از چه چیزی تشکیل شده است؟

اصطلاح (کره) برای یک محصول لبنی است که دارای چربی به اندازه 82 درصد و آب و ماده خشک می باشد. وقتی که دمای اتاق سرد می شود به حالت جامد در می آید. بیشتر مردم کره را در وعدۀ صبحانۀ خود میل می نمایند و گاهاً آن را برای پخت و پز نیز مصرف می نمایند. به طور کلی کره از خامه و ماست تهیه می شود و چربی های حیوانی موجود در آن دارای سطوح بالاتری از چربی های اشباع هستند.

خامه یا ماستی که معمولا برای تهیه کره استفاده می نمایند، معمولاً از شیر گاو تهیه شده است، ولی می توانند از شیر گوسفند، بز و گاومیش نیز تهیه شوند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با طرز کره گیری از خامه بدون هیچ گونه افزودنی، آشنا سازیم. پس اگر تا به حال به این فکر کرده باشید که چگونه در کارگاه یا کارخانه لبنیاتی خود کره را با خامه درست کنید، مطلب ما را تا انتها مطالعه نمایید.

کره گیری از خامه

سخن پایانی

کره دارای کاربردهای غذایی زیادی می باشد از وعده های صبحانه گرفته تا تهیه سس و پخت و پز غذا و حتی طعم دهنده های روی نان ها! به همین دلیل است که طرفدارهای خاص خودش را دارد که تعدادشان کم هم نیست! همانطور که ذکر کردیم، می توانید با دستگاه های تولید کره یک کسب و کار واقعی و سود آور را برای خود راه اندازی نمایید. دستگاه های کره گیری از خامه هیمورا می توانند برای شما از خامه، کره ای لذیذ و با راندمان بالا تولید نمایند.

اگر دامدار هستید و یا دارای مراکز لبنیاتی می باشید و قصد راه اندازی کارگاهی برای تولید کره دارید، شما بایستی تجهیزات تولید آن را داشته باشید. گروه صنعتی هیمورا تمامی دستگاه های کره گیری از خامه را با کیفیت بالا و ظرفیت های متفاوت و بر اساس سفارش مشتریان خود تولید می نماید. شما می توانید جهت مشاوره، استعلام قیمت و سفارش کالا با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

5 دیدگاه

  1. لطفا طرز تهیه کره محلی از خامه را نمایش دهید

  2. آیا با خامه ترش شده می‌توان کره تولید کرد؟

    1. بله با استفاده از دستگاه چرن این کار امکان پذیر هست

  3. سلام.ازهریک کیلو خامه چه مقدارکره بدست میاد؟

    1. با سلام و عرض ادب جناب هادی
      میزان بازدهی در این دستگاه برای خامه 70 الی 80 درصد می باشد ولی برای ماست بین 15 الی 20 درصد می باشد، در نظر داشته باشید که دریافت این حجم بازدهی نیاز به رعایت عوامل مختلفی هست که شما می توانید با مشاوره رایگان از این عوامل آشنایی پیدا کنید بدین منظور می توانید با مشاوران صنایع ماشین سازی هیمورا می توانید همه روزه از ساعت 9 الی 17 تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *