هیتر سرامیکی گازی هیمورا

کاربردهای چشمگیر [ هیتر سرامیکی ] و نحوه کاربرد جالب دیدگاه بگذارید

هیتر سرامیکی را می‌توان مجهزترین، پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین سیستم گرمایشی لقب گذاری کرد که هیچ بخاری یا سیستم گرمایشی که تابه حال می‌شناختید، نمی‌تواند جایگزین آن شود. سیستم کاری را که برای این هیترها طراحی کرده اند، موجب به وجود آمدن ویژگی‌ها و عملکردی در این هیترها شده است که بخاری‌های دیگر از آن بی بهره اند. هیتر سرامیکی به انواعی از سیستم‌های گرمایشی تعلق می‌گیرد که گرما را به روش بازتاب امواج، به سمت پایین هدایت می‌کنند. این ویژگی، در هیچ بخاری یا دستگاه حرارتی دیگری مشاهده نمی‌شود. اما چگونه یک هیتر تابشی سرامیکی، گرما را توسط امواج انتقال می‌دهد؟ چه امکانات و قطعاتی در داخل این هیترها به کار رفته است که موجب بازتاب گرما می‌شود؟ آیا جریان هوا در انتقال هوای گرم توسط این هیترها تاثیر دارد؟

جواب همه این سوالات را در متنی که با ظرافت و دقت هرچه تمام‌تر آماده کرده ایم، پیدا خواهید کرد. محل نصب و کاربرد چنین سیستم‌های گرمایشی، کاملا متفاوت است؛ به طوریکه به جرئت می‌توان گفت، این سیستم‌ها قادر به گرم کردن بخش‌هایی از محیط، در سریع‌ترین زمان ممکن هستند که سایر هیترها از آن غافلند. در این محتوا، با کاربردهایی از هیتر سرامیکی گازی یا برقی آشنا می‌شوید که تا قبل از آن شاید نمی‌دانستید که یک بخاری می‌تواند چنین قابلیت‌هایی هم داشته باشد. پس با ما همراه باشید تا این اطلاعات را به طور رایگان در اختیارتان قرار دهیم.

مقدمه

اهمیت داشتن یک سیستم گرمایش متناسب با شرایط محیط، در یک کاربری صنعتی، بیشتر از کاربری مسکونی اهمیت دارد. زیرا در مراکز صنعتی، به 2 منظور جداگانه نیازمند گرما هستیم؛

مورد اول

برای گرم کردن کارکنان آن مجموعه و مورد بعدی به سبب شرایط کاری کارگاه و افزایش راندمان کاری است. موضوع نخست که بر کسی پوشیده نیست و حتی در منازل مسکونی هم برای آرامش ساکنین نیاز به سیستم و منبع گرمایش است

مورد دوم

فقط مختص سالن‌های صنعتی است. نمونه ای از این سالن‌ها، مراکز مرغداری و گلخانه‌هاست که برای تداوم عملکرد خود، و رشد و تکثیر هرچه بهتر محصولات پرورشی، نیاز به سیستم گرمایشی دارند که دمای محیط را به حد مطلوب برساند. البته کاربرد دستگاه حرارتی در سالن‌های تفریحی و رستورانی، نمونه دیگری از استفاده مادی از سیستم‌های گرمایشی است.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: هیتر گرماتاب 30000 هیمورا

هیتر گرماتاب 30000 هیمورا بسیار مناسب برای محیط‌هایی می‌باشد که ظواهر و شیک بودن دستگاه پر اهمیت است، زیرا در تولید این دستگاه از جدیدترین تکنولوژی روز استفاده شده و طرحی زیبا و جذابی دارد و می‌توان از آن بعنوان ابزاری دکوری در محیط استفاده کرد.

اطلاعاتی کاربردی از هیتر سرامیکی که تابه حال نمی‌دانستید!

به منظور حل مشکل تجمع هوای گرم در ارتفاعات سالن، سیستم‌هایی با قابلیت ساطع نمودن اشعه‌های گرمایی طراحی و تولید شده اند. این سیستم‌ها، هوای گرم تولیدی را مستقیم به کف زمین بازتاب می‌کنند و هوای گرم در این قسمت تجمع می‌یابد. بدون اینکه حتی بخشی از آن اتلاف شده و به طرفین یا به سمت سقف هدایت شود. چنین دستگاه‌های گرمایشی که نمونه پرطرفدار آن‌ها هیتر سرامیکی است، در ارتفاع مشخص و استانداردی از سطح زمین نصب می‌شوند و گرمای تولیدی را به سطح پایین منعکس کرده و می‌تابند.

این، تکنولوژی، برگرفته از تابش امواج گرمایی و مادون قرمز از خورشید به سطح زمین است. به همین علت است که حتی در خلاء و بدون جریان هوا هم شاهد دریافت گرما در مقابل هیتر هستیم. همانند گرمای خورشید که از خلاء عبور کرده و بدون اتلاف انرژی به ما می‌رسد.

گرمای تابشی، فقط در صورت برخورد با اجسام یا افراد حس می‌شود. در غیر این صورت تا زمانی که به جسمی‌نرسد و به آن تابیده نشود، درک نخواهد شد. اگر یک هیتر معمولی را در فضای باز روشن کنید، فقط زمانی می‌توانید بخش کمی‌ از گرمای آن را حس کنید که در مسیر جابه جایی گرما یعنی بالای خروجی گرما بایستید. در این شرایط، بخش اعظمی ‌از گرما از اطراف و بدنه هیتر هدر می‌رود و شاید تنها بتوانید 10 درصد از گرمای آن را دریافت کنید. پس به هیچ عنوان یک هیتر معمولی، برای استفاده در فضای باز مناسب و اقتصادی نیست. اما هیتر سرامیکی با ساطع کردن حرارت به نقطه مقابل و به سمت پایین، گزینه مناسبی برای گرم شدن افراد در فضاهای باز است. آیا می‌دانید چنین قابلیتی در کجاها بیشترین کاربرد را دارد و یک حرک پول ساز است؟

هیتر سرامیکی با ویژگی‌های اختصاصی بی نظیر

باتوجه به محبوبیتی که هیترهای تابشی در مدت اندکی پس از رونمایی پیدا کردند، مدل‌های مختلفی از آن‌ها تولید شده است که بتوان در هر شرایط و موقعیتی یکی از آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. یکی از کاربردی‌ترین گرماتاب‌ها که کاربردی 2 گانه یعنی هم در سالن‌های صنعتی، تجاری و هم فضاهای باز دارد، هیتر سرامیکی است. در میان 2 مدل برقی و گازی این گرماتاب‌ها، هیتر سرامیکی گازی، هم ظرفیت گرمایشی بالایی دارد و هم به جهت مصرف سوخت ارزان قیمت، باصرفه‌تر است. اما با روشن شدن آن‌ها، دودی حاصل می‌شود که باید توسط دودکش به خارج از محیط منتقل شود. در غیر این صورت می‌تواند آسیب زا باشد.

هیتر تابشی گازی سرامیکی دارای مشعلی است که شعله داخل آن، حاصل ترکیب اکسیژن، سوخت و جرقه است. گرمای این شعله، در طول لوله‌های داخلی آن جریان می‌یابد و طی این جابجایی، به صفحات سرامیکی برخورد می‌کند. ویژگی این صفحات، بازتاب حرارت و گرما است. به طوریکه هر نوع حرارت تولیدی، توسط سرامیک به بیرون منعکس می‌شود. به این ترتیب، گرمای تابشی تولید خواهد شد. در واقع اشعه‌هایی از سطوح سرامیک منتشر می‌شود که فرد با قرارگیری در مقابل آن‌ها، به وضوح و سهولت این گرما را حس می‌کند.

اما کاربرد هیتر تابشی سرامیکی فقط تامین گرمایش افراد، به منظور تامین آسایش و آرامش نیست. در ادامه، به صورت مفصل‌تر در مورد کاربردهای گسترده آن‌ها بحث خواهیم کرد. و متوجه خواهید شد که چرا استفاده از هیتر سرامیکی یا هر نوع گرماتاب دیگری، نسبت به سایر بخاری‌ها با صرفه و اقتصادی‌تر است.

در کدام اماکن نصب هیتر سرامیکی کاربردی‌تر و اقتصادی‌تر از هیتر معمولی است؟

هیترهای تابشی به سبب عملکرد متفاوتی که دارند، اتلاف گرمایی در آن‌ها بسیار پایین و نزدیک به صفر است و همچنین، سرعت بالایی در تولید گرمای مطلوب خواهند داشت. همین ویژگی‌هاست که آن‌ها را با سایر هیترها متمایز کرده است و کاربرد آن را در اماکنی میسر خواهد ساخت که سایر بخاری‌ها قادر به انجام آن با هزینه‌های پایین نیستند. این اماکن به شرح زیرند:

  • فضاهای باز

تابه حال برایتان اتفاق افتاده است که در فصول سرد سال هم ترجیح بدهید که در هوای آزاد نشسته و از هوای پاک بیرون لذت ببرید اما سرمای هوا این اجازه را ندهد؟ برای حل این مشکل و جذب مشتریان در اکثر رستوران‌ها و کافه‌های معروف، از چنین سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌شود. یعنی صاحبان رستوران‌ها برای تامین فضایی گرم و تمیز در هوای آزاد، استفاده از گرماتاب سرامیکی را هدف خود قرار داده اند. معمولا چنین فضاهایی، نیمه باز هستند؛ یعنی همانند آلاچیق، فقط دارای سقف هستند که هم گرماتاب در زیر آن نصب شود و هم حتی در هنگام بارش برف و باران هم بتوان از چنین فضایی نهایت استفاده را برد.

از آنجایی که گرمای هیتر سرامیکی در اطراف پخش نمی‌شود و مستقیم به پایین می‌تابد، شاهد هیچ اتلاف سوخت یا برق نخواهیم بود. امواج مادون قرمز موجب گرم شدن افرادی می‌شوند که در زیر آن نشسته اند؛ درحالی که هوای یک متر آن طرف‌تر سرد و یخبندان است. هیتر تابشی گازی سرامیکی، تجلی گرمای مطلوب، در هوای سرد.

محل نصب هیتر تابشی سرامیکی گازی
  • گلخانه‌ها و مرغداری

2 سالن صنعتی که وجود سیستم گرمایش از ملزومات افتتاح و تاسیس آن است، گلخانه و مرغداری است. بدون سیستم گرمایش، نه گل‌ها و گیاهان داخل گلخانه و نه پرندگان داخل مرغداری نمی‌توانند دوام آورند. بهترین راه حل برای تامین گرمایش لازم چنین سالن‌هایی در حالی که کمترین میزان از سوخت و انرژی الکتریسیته مصرف شود، استفاده از هیتر سرامیکی است. این هیترها به 3 جهت مناسب چنین سالن‌هایی هستند؛

1.قرار گرفتن در دسته اقتصادی از نظر مصرف گاز و برق

از آنجایی که این هیترها فقط بخش مشخص شده ای از فضا را گرم می‌کنند و گرمای آن‌ها در قسمت دلخواه تجمع می‌یابد و به بالا منتقل نمی‌شود، نیاز به مصرف سوخت کمتری دارند. یعنی برای گرم کردن فضای محدودی از یک سالن، نیاز به سوخت و انرژی کمتری نسبت به کل سالن داریم. همچنین سرعت بالای این تجهیزات در گرم کردن فضای مدنظر، نیاز به روشن ماندن دستگاه به مدت طولانی را از آن سلب می‌کند.

به همین سبب، سوخت کمتری هم مصرف می‌شود. مورد مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، داشتن ترموستات محیطی است که مانع از افزایش دما از حد ایده آل می‌شود. پس دستگاه تا زمانی روشن می‌ماند که دمای استاندارد تامین شود. پس از آن دستگاه خاموش شده و سوخت زیادی هم مصرف نخواهد شد.

2. جلوگیری از تجمع غیر یکنواخت هوای گرم

هوای گرم منتشر شده از هیتر سرامیکی علاوه بر اینکه در بالای سالن تجمع نمی‌کند، در قسمت مدنظر هم به طور یکنواخت جمع خواهد شد. یعنی در طول منطقه پایین هیتر، گرما به طور یکنواخت به گل‌ها و گیاهان و یا پرندگان می‌تابد. یعنی تمام موجودات زنده پرورشی از میزان یکسانی از حرارت بهره مند می‌شوند.

3. آسیب‌های احتمالی به افراد و موجودات پرورشی به حداقل می‌رسد

از آنجایی که هیتر تابشی سرامیکی در ارتفاع نصب می‌شود، احتمال برخورد کارکنان مجموعه و مخصوصا پرندگان به صفر می‌رسد. همچنین به همان میزان که نبود حرارت موجب از بین رفتن موجودات پرورشی خواهد شد، ازدیاد آن نیز مخرب بوده و به زوال آن‌ها منجر می‌شود. اما گرمایی که از فاصله زیاد و ارتفاع ساطع می‌شود، حرارت ملایمی را ارائه می‌دهد. همچنین باتوجه به اینکه بهترین محل برای نصب هیتر سرامیکی روی سقف و وسط سالن است، پرندگان برای دریافت گرما در گوشه‌های سالن تجمع نمی‌کنند. زیرا غریزه آن‌ها به این صورت است که در قسمت گرم سالن تجمع می‌کنند و اگر این قسمت گوشه‌های سالن باشد، پرندگان به هم آسیب می‌زنند.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: سیستم گرمایش تابشی در صنعت سنگ

آیا از گرماتاب فقط برای سیستم گرمایشی استفاده می شود؟ باید گفت خیر وپیشنهادويژه برای کارخانجات سنگ داریم برای بازدهی بیشتر...

  • سالن‌های صنعتی، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید

مهم‌ترین دلیل استفاده از هیتر سرامیکی گازی، در چنین اماکنی، کاهش هزینه‌هاست. از آنجایی که برای پیشبرد تمام عملیات در چنین سالن‌هایی، هزینه‌های هنگفتی لازم است، سعی می‌شود در سایر هزینه‌ها اقتصادی تر عمل کرد. یکی از این موارد، کاهش هزینه‌های مربوط به سیستم گرمایش است. در چنین سالن‌هایی، گرماتاب می‌تواند گزینه مناسبی باشد که گرما فقط در قسمتی دریافت شود که کارکنان در آن بخش تجمع یافته اند.

سوالات متداول

درصورت خرابی هیتر سرامیکی، چگونه می‌توان آن را تعمیر کرد؟

بستگی به میزان خرابی دستگاه دارد. گاهی خرابی سطحی است و در جای خود تعمیر می‌شود و گاهی باید آن را باز کرده و تعمیر کرد. هریک از این دو مورد بستگی به تشخیص کارشناس دارد. البته ناگفته نماند که تا 12 ماه پس از خرید این هیتر می‌توانید از گارانتی رایگان آن بهره مند شوید و تا 10 سال، خدمات پس از فروش شامل آن می‌شود.

چگونه امکان دارد استفاده از یک هیتر در فضای باز با صرفه باشد؟ مگر انرژی هدر نمی‌رود؟

همانطورکه در متن هم گفته شد، سیستم کار این دستگاه‌ها همانند نور خورشید است. یعنی امواج گرمایی را به صورت اشعه‌های مادون قرمز بازتاب می‌کنند. به همین سبب دیگر جریان هوا در انتقال آن تاثیری ندارد و هوا به اطراف منتشر نمی‌شود و هدر نمی‌رود.

یک هیتر سرامیکی گازی چه میزانی از فضا را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

ظرفیت هیتر، نوع آب و هوا، نوع کاربری، میزان نیاز به گرمایش، تعداد پنجره‌ها و درزهای سالن و بسیاری از موارد دیگر تعیین کننده این مسئله هستند. یعنی کارشناسان هیمورا با دریافت اطلاعات از سالن شما، بهترین نوع سیستم گرمایشی، ظرفیت آن و تعداد مورد نیاز را مشخص می‌کنند.

هیتر سرامیکی از سری دستگاه‌های گرمایشی با قابلیت انتشار گرما از بالا به پایین، به طور مستقیم و با اشعه مادون قرمز است. سیستم کار این هیترها، موجب شده است که گرما به جای جابه جایی به سمت بالا و انتقال از طریق جریان همرفتی، مستقیم در کف زمین جمع شود. این ویژگی موجب می‌شود که هر عاملی که سیستم حرارتی برای گرم کردن آن نصب شده است، در معرض اشعه‌های آن قرار بگیرد و دمای لازم را جذب و دریافت کند. انتشار گرما از این هیترها به صورت انعکاسی است؛ یعنی گرما به صفحات سرامیکی آن برخورد می‌کند و به قسمت مقابل بازتاب و پرتاب می‌شود. به همین سبب است که فقط به قسمت مشخص تابیده می‌شود و به اطراف نفوذ نمی‌کند. در سالن‌های بزرگ ورزشی، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گلخانه، مرغداری و دامداری از این هیترها برای تامین گرمایش استفاده می‌کنند.
اما بیشترین و بهترین کاربرد این هیترها، به استفاده در فضای باز برمی‌گردد که بدون اینکه ذره ای از گرما به هدر رود، فقط قسمت مشخصی از فضای باز را گرم می‌کند. به طوریکه با قرار گرفتن در زیر آن، حرارت را حس خواهید کرد. پس کاربرد هیتر تابشی، متفاوت از سایر هیترهاست.

witer ms.hadi

خانم هادی

من فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید هستم؛ تولید محتوای متنی و صوتی تخصصی جزو فعالیت های منه و حدودا 5 سال هست که با صنایع ماشین سازی هیمورا همکاری دارم. با ورود به دنیای دیجیتال و تولید محتوا در رشته تخصصی خودم دیدگاهم به صنایع متفاوت تر شد و هر روز به اموخته هام اضافه میشه.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *