سیستم گرمایش تابشی در صنعت سنگ چه مزایایی دارد؟

سیستم گرمایش تابشی در صنعت سنگ دیدگاه بگذارید

سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ و کارخانجات سنگ بری چه مزایای مهمی دارد؟ آیا سیستم گرمایش کارخانه سنگ تنها مربوط به ایجاد حرارت داخل سالن می‌شود و یا استفاده‌های دیگری هم دارد؟ آیا سیستم گرمایش تابشی می‌تواند یکی از بهترین راه‌حل‌های گرمایشی در صنعت سنگ باشد؟ در این مقاله قصد داریم، دستگاه مناسب حرارت تابشی برای صنایع سنگ را معرفی کنیم. همچنین در ادامه قابلیت‌‌هایی که استفاده این دستگاه‌ها را برای این مکان‌ها فراهم کرده، بیان می‌شود. به عنوان صاحب یک کارخانه سنگ، مسلما یکی از چالش‌های اصلی شما ایجاد دمای مناسب در ایام سرد سال برای کارکنان و افراد شاغل در آن است. برای ایجاد شرایط گرمایی مطلوب در کارخانجات سنگ نیاز به سیستم گرمایشی مناسب است که بتواند هزینه‌های مصرف انرژی پایینی نیز داشته باشد. سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ یکی از این تجهیزات حرارتی است، اما اینکه چگونه می‌تواند راهکار مناسب گرمایشی باشد نیازمند مطالعه کامل این متن است؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

گرماتاب سقفی

مقدمه

ایجاد گرمایش مناسب در سالن‌ها و سوله‌های بزرگ با روش‌ها و مکانیسم‌های مختلفی امکان‌پذیر است. این روش‌ها گاها با مصرف انرژی و سوخت بالایی همراه هستند. گاهی نیاز گرمایشی به درستی تامین نمی‌شود و تمام هزینه‌های صرف شده به هدر می‌رود. برخی اوقات اصلا نیاز کامل گرمایشی یک مکان وسیع، مدنظر نیست. ولی به هر حال برای تامین گرمایش چنین سالن‌هایی، باید به دنبال استفاده از بهترین و به صرفه‌ترین روش حرارتی باشیم. یکی از مهمترین گزینه‌های حرارتی سالن‌های بزرگ موجود در کارخانه‌های سنگ، سیستم گرمایش تابشی است. اما این سیستم‌ها دارای چه مزیت‌هایی هستند؟

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: هیتر گرماتاب 30000 هیمورا

هیتر گرماتاب 30000 هیمورا بسیار مناسب برای محیط‌هایی می‌باشد که ظواهر و شیک بودن دستگاه پر اهمیت است، زیرا در تولید این دستگاه از جدیدترین تکنولوژی روز استفاده شده و طرحی زیبا و جذابی دارد و می‌توان از آن بعنوان ابزاری دکوری در محیط استفاده کرد.

سیستم گرمایش تابشی در صنعت سنگ چه مزایایی دارد؟

سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ یا همان گرماتاب کارخانجات سنگ در سقف سالن نصب می‌شود و از سوخت ارزان قیمت گاز شهری به عنوان منبع گرمایشی استفاده می‌کند. گاز و هوا داخل محفظه‌ای به نام مشعل با هم ترکیب می‌شوند و با استفاده از جرقه‌زن عمل سوختن صورت می‌گیرد. حرارت حاصله در ادامه از داخل لوله‌های U شکل عبور می‌کند و پس از رسیدن به دماهای بالا توسط صفحات بازتاب دهنده به صورت امواج مادون قرمز به سمت پایین منعکس می‌شود. تمام پروسه تولید و تابش گرما به زمین توسط خود این سیستم انجام می‌گیرد. همچنان که بعدا توضیح داده می‌شود، قرارگیری گرماتاب در ارتفاعات بالاتر برای انتقال بهینه گرما الزامی است. اما انتقال امواج گرمایی به زمین از بالا به پایین مزایای دیگری هم به همراه دارد که در ادامه توضیح داده می‌شود.

سیستم گرمایش تابشی در صنعت سنگ

انتقال گرمای موثر و یکنواخت

یکی از مهمترین مزایایی که سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ دارد، ایجاد گرمایش متمرکز و یکدست در سطح زمین است. کارکنان داخل سالن در این روش نیازی به یافتن نقاط پر حرارت ندارند؛ چرا که حرارت به طور یکسان در نقاط نزدیک به سطح قسمتی که دستگاه نصب شده است، توزیع می‌شود. حتی روند ایجاد گرمایش به گونه‌ای است که در آن به جای اینکه امواج در فضا پخش شود و شدت حرارت آن‌ها کاهش یابد، دقیقا به قسمت موردنظر منتقل می‌شود. از آنجایی که در ایام سرد سال نیاز حرارتی در افراد شدیدا بالا می‌رود، این دستگاه‌ها با نصب دقیقا بالای سر می‌توانند بسیار چاره‌ساز باشند.

حتی سیستم گرمایش تابشی در صنایع سنگ از نظر انتقال گرمای موثر هم کارآمد است؛ یعنی پرتوهای گرمایی تنها پس از برخورد به اجسام و بدن افراد به گرما تبدیل می‌شوند و در فاصله خروج از دستگاه تا رسیدن به نقطه موردنظر، انرژی خود را از دست نخواهند داد.

سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ بهترین راه‌حل برای سالن‌های با ارتفاع زیاد

کارخانجات مرتبط با صنایع سنگ، عمدتا دارای سوله‌های عظیم و با ارتفاع سقف بالایی هستند که قسمت‌های مختلفی در آن‌ها از جمله بخش‌های برش و سالن‌های خشک کردن سنگ وجود دارد. امکان ایجاد حرارت داخل این سوله‌ها با توجه به متراژ بزرگ آن‌ها، نیازمند مکانیسم حرارتی بسیار قوی است. یکی از این روش‌ها، استفاده از “توده هوای گرم اجباری” است؛ یعنی روشی که مستقیما باعث گرم شدن هوای داخل سالن می‌شود. ولی این روش، شاید راهکار مناسبی در فصول سرد برای سالن‌های با ارتفاع زیاد نباشد. از آنجایی که گرما بدلیل داشتن چگالی پایین‌تر، تمایل دارد به نقاط بالایی حرکت کند، لذا بخش زیادی از هوای گرم تولیدی در قسمت‌های فوقانی و در اطراف سقف متمرکز می‌شود. بدین ترتیب عملا در فصول سرد، گرمای قابل توجهی بی بهره مانده و به هدر خواهد رفت.

در عوض با سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ، به جای اینکه انرژی زیادی صرف گرم کردن هوا شود، حرارت به نقاط پایینی می‌رسد و در ادامه هوای سالن نیز به طور غیر مستقیم گرم می‌شود. یعنی اولویت اصلی گرمایش در این روش قسمت‌های پایین سالن و نزدیک افراد است.

اما چگونه این دستگاه‌ها می‌توانند از ارتفاعات بالاتر هم گرمایش لازم را ایجاد کنند؟ جواب این سوال به مکانیسم تولید حرارت تابشی بر می‌گردد که در آن امواج بدون واسطه قرار دادن هوا به محل تعیین شده تابش می‌شود. بنابراین با انتخاب ظرفیت حرارتی و اندازه مناسب سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ، می‌توان از این مزیت فوق العاده بهره‌مند شد. حتی این مکانیسم حرارتی در سالن‌هایی که پروژه تاسیس آن‌ها به اتمام رسیده باشد، نیز قابلیت اجرایی دارد.

نکته: هر آنچه که در محدوده سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ قرار داشته باشد، به درجه حرارت کافی و لازم خواهد رسید.

استفاده از سیستم تابشی جهت خشک کردن سنگ‌ها

احتمالا تا حالا فکر می‌کردید که سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ تنها برای گرم کردن سالن‌های بزرگ بکار می‌رود. ولی یکی از مهمترین استفاده‌های سیستم تابشی صنعت سنگ، در قسمتی است که سنگ‌ها برای خشک شدن نگهداری می‌شوند. در کارخانجات تولید و فرآوری سنگ‌های تزئینی، ورقه‌های بزرگ سنگ جهت قطعه قطعه شدن و تبدیل آن‌ها به انواع سنگ‌های نما و داخل ساختمانی بایستی حتما توسط دستگاه‌های مخصوص، برش داده شوند. از آنجایی که دمای تیغه‌های این دستگاه‌ها در حین برش بسیار بالا می‌رود، بایستی برای کاهش دمای تیغه‌ها، عمل برش با اضافه کردن آب انجام شود. در ادامه لازم است که رطوبت موجود در این سنگ‌ها از بین برود. سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ یکی از “بهترین روش‌های حرارتی برای گرفتن رطوبت موجود در سنگ‌ها” است. اما چرا؟ در ادامه به دلایل آن می‌رسیم.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: نحوه نصب گرماتاب گازی : گام به گام تا دستیابی به تأمین گرمای اقتصادی

نصب گرماتاب گازی یکی از مهم ترین تصمیمات شما برای تامین سیستم گرمایشی اقتصادی هست که در این مقاله به جزئیات چگونگی آن پرداخته ایم...

کاهش قابل توجه ضایعات سنگی

روند خشک کردن با سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ، در مدت زمان اندکی صورت می‌گیرد. همچنین این روش با فشار بالایی همراه نیست و حرارت به طور ملایم به قسمت موردنظر منتقل می‌شود. به همین دلیل این امر باعث خواهد شد که هیچگونه آسیب جدی به سنگ‌های خیس برش یافته نرسد. حتی این سیستم گرمایشی قابلیت اتصال به ترموستات‌های تنظیم دمایی مانند “ترموستات محیطی” را هم دارد. بنابراین با استفاده از آن می‌توان بهترین شرایط دمایی را برای خشک شدن سنگ فراهم کرد. پس می‌توان گفت که سیستم گرمایش تابشی در کارخانجات سنگ می‌تواند “هزینه‌های ضایعات سنگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد”.

سیستم گرمایش تابشی برای نفوذ کامل رزین داخل سنگ هم بسیار موثر است!!

مرحله مهم دیگری که در کارخانجات تولید سنگ‌های تزیینی باید صورت گیرد، رزین‌کاری است. استفاده از رزین، تاثیر بسزایی در اصلاح ترک خوردگی‌های داخل سنگ‌ها‌، ترمیم آسیب‌های احتمالی آن‌ها در حین برش و همچنین پرشدن تمام حفره‌های سنگی دارد. همچنین برای جلوگیری از خوردگی و افزایش مقاومت سنگ‌ها در برابر شرایط محیطی، لازم است که سطوح سنگ با رزین پوشش داده شود. اما انجام درست این مرحله، مستلزم داشتن شرایط دمایی مناسب است. چون گرماتاب، انرژی تابشی را به صورت طبیعی و موثر انتقال می‌دهد؛ به همین دلیل در صنعت سنگ، برای نفوذ آرام و کامل رزین می‌توانید از این سیستم استفاده کنید.

استفاده از کرماتاب جهت خشک کردن سنگ‌ها

چرا سیستم گرمایش تابشی در صنعت سنگ کاملا اقتصادی است؟

هدف از سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ، ایجاد حرارت در سطح وسیع و گسترده نیست. بلکه هدف تنها گرم کردن نقاط موردنظر و حساس است. بنابراین چون مساحت تحت پوشش گرماتاب زیاد نیست، نیازی به صرف سوخت و انرژی بالایی هم نخواهد بود. حتی این دستگاه‌‌ها نیازی به لوله‌کشی‌های عظیم و پیچیده و همچنین سیستم‌های توزیع حرارتی برای پخش حرارت به نقاط مختلف ندارند. همچنین در نصب این تجهیزات، کانال‌کشی‌های گسترده جهت انتقال گرما هم انجام نمی‌شود. بدین ترتیب هزینه‌های جانبی نصب بسیار پایین است.

مزیت اقتصادی دیگر سیستم گرمایش کارخانجات سنگ، امکان استفاده راحت و هزینه‌های نگهداری پایین آن‌هاست؛ البته به شرط خرید نوع مناسب و رعایت استانداردهای لازم در هنگام نصب گرماتاب. همچنان که گفته شد، سیستم تابشی گازی مصرف پایینی دارد. ولی با مدیریت در استفاده و انجام برخی تمهیدات لازم می‌توان مصرف آن‌ها را بیشتر نیز کاهش داد؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله ” راهکارهای کاهش مصرف گاز در گرماتاب‌ها: صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی ” مراجعه کنید.

یکی دیگر از مزایای اقتصادی که سیستم گرمایش تابشی در صنعت سنگ دارد، عدم نیاز به مصرف آب است. همچنان که اشاره شد، استفاده از آب یکی از ملزومات اصلی در کارخانه‌های سنگ است. اما با روش حرارت تابشی در هزینه‌های مصرف آب صنایع مرتبط با سنگ نیز صرفه‌جویی می‌شود.

البته عدم اشغال فضای فیزیکی در زمین را نباید فراموش کنیم. به عنوان یک کارخانه‌دار، استفاده از تمام موقعیت‌های سطح زمین می‌تواند در روند رشد و توسعه تولیدات شما بسیار موثر باشد. سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ با نصب در زیر سقف، علاوه بر استفاده از فضای بلا استفاده سالن، می‌تواند هرگونه برخورد احتمالی و ناخواسته با تجهیزات حرارتی و هزینه‌های متعاقب آن مانند آتش‌سوزی را نیز کاهش ‌دهد.

بهترین محل نصب گرماتاب در صنایع سنگ

انعطاف پذیری در گرماتاب‌ها بسیار بالاست. به طوریکه در اماکن مختلف هم روی دیوار و هم روی سقف نصب می‌شوند. همچنین در موارد خاصی، می‌توان آن‌ها را در کف سالن هم نصب کرد. اما در صنایع سنگ سازی، باید با دقت بیشتری عمل کنیم تا نه تنها آسیبی به سنگ‌های تولیدی وارد نشود، بلکه به بهترین شکل هم بتوان از آن‌ها استفاده بهره وری کرد. سیستم گرماتاب اگر نزدیک به سنگ‌ها نصب شود، می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند. مثلا اگر سنگ‌های مدنظر را در کف سالن چیده اید، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که گرماتاب هم در کف نصب شود.

در چنین کارخانه‌هایی، بهترین محل برای نصب گرماتاب، در ارتفاع است که حرارت از بالا به پایین و در فاصله مناسبی از سنگ‌ها به آن بتابد. در این شرایط، میزان دمای گرمایی که تابیده می‌شود، باید توسط سنسورهای حرارتی و ترموستات کنترل و نظارت شود. از آنجایی که چنین سالن‌هایی سقف بلندی دارند و گرماتاب در ارتفاع نصب می‌شود، گرماتاب‌های گازی U شکل می‌توانند بهترین گزینه برای چنین سالن‌هایی باشند. زیرا هم می‌توانند بیشترین راندمان و حرارت را دریافت کرده و هم از سوخت ارزان قیمت یعنی گاز شهری برای این کار استفاده کنند.

سوالات متداول

آیا سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ مصرف برق بالایی دارد؟

نخیر. این دستگاه‌ها از برق تکفاز تغذیه می‌کنند و مصرف برق هرکدام از آن‌ها در حدود 2 آمپر است.

با خرابی سیستم گرمایش تابشی کارخانه، گرمایش کل سالن مختل می‌شود؟

نخیر. تعداد قسمت‌های لازم برای ایجاد گرمایش با این گرماتاب‌ها یعنی سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ، بستگی به نیاز شما دارد. این سیستم‌ها کاملا مستقل از هم کار می‌کنند. یعنی حتی خرابی یک گرماتاب در روند حرارتی سایر گرماتاب‌ها تاثیر ندارد.

آیا با گرمایش تابشی می‌توان به بازدهی بالایی در صنعت سنگ رسید؟

صد البته. سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ مزایای فوق‌العاده‌ای دارد. عدم نیاز به مصرف آب برای تولید حرارت و پایین بودن میزان مصرف برق و گاز این سیستم‌ها از اولین مزیت آن‌هاست. عدم وجود اتلاف حرارتی، امکان گرمایش سریع بدون وابستگی به سیستم دیگر، قابلیت ایجاد دمای دلخواه، توزیع یکنواخت تر گرما در محل‌های تعیین شده، خشک کردن اصولی و استاندارد سنگ‌ها و همچنین افزایش بهره‌وری در کیفیت سنگ‌های تولیدی از جمله مهمترین مواردی است که می‌تواند به بازدهی بالای کارخانجات سنگ ختم شود.

سخن پایانی

تمامی مطالب بیان شده با هدف افزایش بهره‌وری در کارخانجات مرتبط با صنایع سنگی نگارش یافته بود. براساس این مطالب، هدف از استفاده یک سیستم حرارتی نباید تنها تامین گرمایش لازم باشد. برخی اوقات باید جنبه‌های دیگر قضیه مانند کاهش هزینه‌های کلی یک مجموعه و افزایش بهره‌وری نهایی آن هم مدنظر قرار گیرد. سیستم گرمایش تابشی صنعت سنگ در کنار تمام مزایای گرمایشی که دارد، در افزایش کیفیت نهایی محصول و نهایتا گسترش صادرات در این عرصه نیز می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. تنها در صورت داشتن نگاه گرمایش اقتصادی و توسعه صادراتی است که می‌توانید فرد موفقی در صنعت تولید و فرآوری سنگ باشید. در انتها اگر نکته خاصی در رابطه با مطالب گفته شده داشته باشید، می‌توانید در قسمت نظرات، با ما در میان بگذارید.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *