معقول ترین دلایل استفاده از کوره هوای گرم به عنوان هیتر مرغداری

معقول ترین دلایل استفاده از کوره هوای گرم به عنوان هیتر مرغداری دیدگاه بگذارید

وسیله گرمایش یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که در هر کاربری موردنیاز است. اما تامین گرمایش برای برخی کاربری‌ها حیاتی و نبود آن مساوی با نابودی کل کاربری است. سالن‌های مرغداری در این دسته قرار دارند. زیرا از اولین لحظاتی که جنین درون تخم مرغ قرار دارد تا 2 هفته بعد از تولد که حساس‌ترین دوران است، تامین دمای دقیق اهمیت دارد. حتی فراهم کردن گرما برای رشد، نمو و زنده ماندن پرندگان بالغ هم از واجبات مهیاسازی یک سیستم گرمایشی است. دستگاه‌های گرمایشی متنوعی برای این منظور استفاده می‌شود اما متداول‌ترین و معمول‌ترین آن‌ها، کوره‌های هوای گرم است.

اما علت این همه محبوبیت چیست؟ و چه عواملی باعث می‌شود که برخی آن را هیتر یا کوره هوای مرغداری می‌نامند؟ هدف کلی مقاله پیش رو، آشنایی خواننده با بهترین و کاربردی‌ترین دستگاه‌های گرمایشی در مرغداری‌هاست. همچنین در خصوص بهترین شرایط نصب یک کوره هوای گرم در مرغداری و تجهیزاتی که به عملکرد بهتر آن کمک می‌کنند نیز صحبت شده است. شرایط حاکم بر یک مرغداری حساس است، به همین سبب نمی‌توان هر سیستمی را در آن فضا جای داد. علت انتخاب کوره هوای گرم برای این نوع از سالن‌ها این است که ویژگی‌ها و قطعات آن با شرایط خاص یک مرغداری سازگار است. منظور از شرایط خاص، عواملی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

مقدمه

هیتر مرغداری، به دستگاه گرمازایی گفته می‌شود که در سالن‌های پرورش پرندگان نصب می‌شود تا گرمای لازم برای تولیدمثل و ادامه حیات آن‌ها را فراهم سازد. به همین منظور، باید از دستگاهی استفاده کرد که در عین توانایی کافی برای تامین گرمای یک سالن بزرگ، جان جانداران آن مجموعه را به خطر نیاندازد و برای صرفه جویی در هزینه‌ها، بتواند در زمان کم کل محیط را به دمای ایده‌آل و مدنظر برساند. دستگاه گرمایشی که تمام این ویژگی‌ها را به طور همزمان داراست، کوره هوای گرم نام دارد. به همین سبب است که گاهی از آن به عنوان “هیتر مرغداری” هم یاد می‌شود. وجود یکی از این هیترها برای گرمایش چند سالن مجزا کافی است؛ زیرا می‌توان گرما را با کانال‌کشی به بخش‌های مختلف انتقال داد.

 کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: هیتر کوره هوای گرم 240000 هیمورا

یکی از سیستم های گرمایشی بدون آلاینده مناسب برای مرغداری ها و انواع محیط های زیستی میتوان به هیتر کابینتی اشاره کرد.

گرمایش در سالن‌های مرغداری

راه‌اندازی یک سالن برای پرورش مرغ، از شغل‌های جدیدی نیست. اما روش‌های راه‌اندازی آن تغییر کرده و این روزها از متدهای نوین برای این کار استفاده می‌شود. همان‌طورکه می‌دانید، یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که باید در پرورش جوجه تا تبدیل شدن به مرغ در نظر گرفته شود، گرمایش آن سالن است. حساسیت به تامین گرمایش سالن بیش از هر دوره‌ای در 2 هفته اول پس از تولد جوجه آشکار می‌شود که مهم‌ترین دوران رشد برای این جانداران است. همیشه تامین سیستم گرمایشی که بتواند ایده‌آل‌ترین دما را تامین کند، از دغدغه‌های صاحبان چنین مشاغلی بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن دستگاه‌های حرارتی که سازگار با شرایط هستند، تمام این تشویش‌ها تبدیل به فرصت شده‌اند.

یک سیستم گرمایش مرغداری، علاوه بر اینکه باید بتواند گرمای موردنیاز آن فضا را تامین کند، باید به صرفه هم باشد. 4 پارامتر توان حرارتی کافی، هزینه‌های اولیه، مصرف سوخت و اصول استانداردسازی باید در تهیه این تجهیزات در نظر گرفته شود. با توجه به شرایط محیط، دستگاه‌های گرمایشی بسیاری هستند که برای گرمایش مرغداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از این سیستم‌ها، کوره هوای گرم است که به اسم “هیتر کابینتی” هم شناخته می‌شود. این دستگاه حرارتی، با توان گرمایشی بالایی که دارد، مناسب استفاده در سالن‌هایی با متراژ بالاست. در خصوص شرایط استفاده از این هیترها در مرغداری و ویژگی‌های آن در ادامه توضیح خواهیم داد.

گرمایش در سالن های مرغداری

استفاده از کوره هوای گرم برای گرمایش مرغداری‌ها

سالن پرورش مرغ یا به اصطلاح مرغداری، اماکنی هستند که معمولا تمام شرایط در آن کنترل و استانداردسازی شده‌اند. این استانداردسازی، هم در ساخت سوله و سالن و هم شرایط داخلی باید رعایت شود که دستگاه‌ها و تجهیزات گوناگون این موقعیت را فراهم می‌سازند. کوره هوای گرم یکی از همین تجهیزات است که وظیفه آن تامین گرمای لازم برای تولیدمثل، رشد و نمو جوجه‌ها و مرغ‌های داخل مرغداری‌هاست. کوره، یک دستگاه با ابعاد نسبتا بزرگ است که هرچه ظرفیت گرمایشی آن افزایش یابد، در سایز دستگاه هم تاثیر می‌گذارد. سوختی که کوره‌ها از آن برای اشتعال تغذیه می‌کنند، گاز و گازوئیل است. در واقع داخل محفظه احتراق، شعله ایجاد می‌شود، این شعله گرما زا تامین کرده و محیط را گرم می‌کند. محصول این سوخت، گرما و دود است که هر یک به خروجی مربوطه منتقل می‌شوند.

از آنجایی که دود حاصل از سوخت‌های فسیلی، یک گاز مضر برای جانداران است، به هیچ عنوان نباید وارد محیط شود. به همین سبب، همزمان با تولید به سمت دودکش روانه می‌شود تا به محیط بیرون منتقل شود. اما گرمای حاصله، به پاس‌های حرارتی انتقال داده می‌شود تا آنها گرما را به فن برسانند. گرمای دمنده‌ای که با قرارگیری در مقابل کوره هوای گرم حس می‌شود، حاصل همین رسیدن حرارت به مقابل فن است که آن را به بیرون می‌دمد. پس استفاده از کوره هوای گرم حتی در سالنی که تهویه مناسبی ندارد، بی خطر است و آسیبی به مرغ‌ها نمی‌زند. با روشن شدن این هیتر، فن نیز همزمان با مشعل فعال می‌شود تا گرما نه به صورت همرفتی بلکه به صورت دمنده در محیط جریان پیدا کند و کل فضا از دمای یکسانی بهره‌مند شود.

چرا در بسیاری از مرغداری ها از کوره هوای گرم استفاده می شود؟

در اصطلاحی اشتباه اما رایج، گاهی کوره هوای گرم را به عنوان هیتر مرغداری هم می‌شناسند. علت این امر، این است که بسیاری از مرغداری‌ها، این نوع هیتر را به عنوان اساسی‌ترین و کاربردی‌ترین سیستم گرمایش می‌شناسند. اما کوره هوای گرم فقط مختص استفاده در مرغداری‌ها نیست بلکه در سالن‌های دیگری هم استفاده می‌شود. اما چه عواملی موجب محبوبیت هرچه بیشتر این گرمازا در مرغداری‌ها شده است؟ سوالی است که جواب آن را در ادامه پیدا خواهید کرد.

  • ظرفیت گرمایشی بالا

قدرت و توان گرمایشی یک کوره هوای گرم، به قدری زیاد است که به هیچ عنوان قابل مقایسه با هیترهای دیگر نیست. از آنجایی که معمولا مرغداری‌ها، سالن‌هایی با متراژ وسیع هستند، وجود یک دستگاه گرمایشی که قدرت حرارت بالایی داشته باشد، هم کاربردی و هم به صرفه است. در مناطق سردسیری و فصول سرد سال، استفاده از یک کوره هوای گرم، می‌تواند سلامت پرندگان بسیاری را از خطر افت ناگهانی دما حفظ کند.

  • دارای دودکش

هر جانداری پس از مدتی قرار گرفتن در مقابل دود و گازهای آلاینده، در اثر مسمویت، جان خود را از دست می‌دهد. وقوع چنین امری یک مشکل بزرگ برای سالن‌های پرورش جانوران است که انتخاب سیستم گرمایش را با مشکل مواجه می‌کند. یکی از علل محبوبیت کوره هوای گرم، داشتن دودکش است که موجب خروج این گازهای سمی می‌شود. در این صورت جان پرندگان پرورشی از این نظر در امان است.

  • داشتن قابلیت تعادل‌سازی دما

به همان میزان که کاهش دما برای یک سالن مرغداری مضر است، افزایش دما به بیش از حد متعادل هم می‌تواند ضررهای مالی و جانی بسیاری را بر آن مجموعه وارد آورد. برای حفظ تعادل دما در این محیط‌ها، در قسمت پنل کنترلی کوره هوای گرم قسمتی برای اتصال به ترموستات تنظیم دمای سالن وجود دارد تا از کاهش و افزایش دمای محیط به بیش از حد استاندارد جلوگیری شود.

برای خرید کوره هوای گرم این موارد را زیر ذره بین قرار دهید!

برای خرید کوره هوای گرم این موارد را زیر ذره‌بین قرار دهید!

تنها انتخاب دستگاه گرمایشی، نمی‌تواند تضمین کننده بهترین کارکرد و عملکرد آن باشد. برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌ها در این دستگاه‌ها وجود دارند که باید با شرایط محیط شما سازگار باشند. در غیر این صورت هیچ کاربردی برایتان نخواهد داشت. برخی از این عوامل به شرح زیرند:

  • جنس کوره

همانطورکه می‌دانید، یکی دیگر از دستگاه‌هایی که در مرغداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، دستگاه تولید رطوبت برای تامین بهترین شرایط رشد جوجه‌ها و مرغ‌هاست. پس کوره هوای گرم یا سایر سیستم‌ها یا دستگاه‌هایی که در این سالن قرار داده می‌شوند، باید از بدنه و قطعات ضدزنگی تولید شده باشند تا طی گذر زمان دچار پوسیدگی نشوند.

  • عایق‌کاری

دستگاه‌هایی که بدنه آن‌ها عایق شده است، از دو جهت، نسبت به دستگاه‌های رسانا، مزیت و برتری دارند. در وهله اول، بحث اتلاف انرژی مورد بررسی است؛ اگر بدنه عایق نباشد، گرمای تولیدی به جای انتقال به سمت فن، از بدنه دفع می‌شود و هیچ کاربرد مفیدی برای گرمایش محیط نخواهد داشت. بحث بعدی در خصوص عایق کاری بدنه، در خصوص ایمنی و امنیت جانداران و کارکنان مطرح است. اگر همان گرمایی که مشعل تولید می‌کند، به بدنه وارد شود، داغ کرده و در صورت برخورد به آن، احتمال سوختگی وجود دارد.

  • مقاومت

از شاخصه‌ها و ویژگی‌های یک دستگاه صنعتی، مقاومت بالای آن نسبت به مدل‌هایی از همان دستگاه است که در ظرفیت خانگی تولید شده‌اند. احتمال برخورد ضربات سنگین به این دستگاه‌ها بالاست. پس باید از متریالی ساخته شده باشد که تحمل عوامل خارجی را داشته باشد. معمولا از رنگ‌های کوره‌ای و مقاوم به حرارت در بخش خارجی دستگاه نیز استفاده می‌شود.

  • نوع فن به کار رفته

اگر کوره هوای گرم را برای گرمایش سالن مرغداری خود انتخاب کرده‌اید، بهتر است که نوع فن به کار رفته را بر اساس ظرفیت دستگاه در نظر بگیرید. معمولا برای ظرفیت‌های کوچک از فن‌های آکسیال و برای توان حرارتی بیشتر، از فن سانتریفیوژی استفاده می‌شود. البته اگر سیستم گرمایشی سالن شما از نوع کانالی هم باشد، باید از فن سانتریفیوژی استفاده شود تا گرما را با قدرت بیشتری در کانال بدمد.

کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: کوره هوای گرم

مناسب ترین سیستم گرمایشی برای شما کدام است کوره هوای گرم یا پکیج برقی؟ برای انواع هیتر کابینتی مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری

بهترین سیستم گرمایشی که می‌تواند شرایط مطلوب دمایی را در یک سالن پرورش مرغ به وجود آورد، کوره هوای گرم است. در اولین مرحله، قدرت گرمایش بالای این تجهیزات است که آن را به یک دستگاه گرمایش قابل استفاده و کاربردی در فضاهایی با متراژ وسیع تبدیل کرده است. همچنین ظرفیت‌های گرمایش متنوع این دستگاه‌ها، عاملی است که موجب بهره‌وری محیط با هر متراژی از آن‌ها خواهد شد. مهم‌ترین دلیل دیگری که یک مزیت برای این تجهیزات در مرغداری‌ها محسوب می‌شود، داشتن دودکش است که مانع از انتشار گازهای آلاینده در محیط و آسیب به پرندگان می‌شود. تفاوت این هیتر مرغداری با سایر هیترها، در داشتن فن انتقال حرارت است که گرما را به صورت دمنده در کل محیط انتشار می‌دهد.
اگر نیاز به انتقال حرارت از یک منبع به سالن‌های جداگانه باشد، می‌توان با کانال‌کشی آن را به بخش‌های مختلف هدایت کرد. در حالت کلی، کوره هوای گرم تمام شرایط لازم برای گرمایش مرغداری را دارد.

سوالات متداول

• کوره هوای گرم را برای گلخانه‌ها نیز می‌توان استفاده کرد؟

بله یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه‌ها، استفاده از آن در گلخانه و تامین حرارت این سالن‌هاست. برای اطلاعات بیشتر در خصوص استفاده از هیترکابینتی یا همان کوره هوای گرم در سالن‌های گلخانه می توانید به لینک “گرمایش گلخانه” مراجعه کنید.

• استفاده از کوره هوای گرم در مرغداری‌ها موجب کمبود اکسیژن برای پرندگان نمی‌شود؟

تنها استفاده این دستگاه‌ها از اکسیژن هوا برای احتراق است. مگر چه میزان اکسیژن برای یک احتراق موردنیاز است که کل اکسیژن از بین رود؟ از طرفی، هرچند هم که میزان نیاز به اکسیژن بیشتر باشد، سالن یک فضای بسته و ایزوله نیست و از طریق درب و پنجره و یا سیستم تهویه، اکسیژن وارد و سایر گازها خارج می شود. همچنین مدل‌های جدیدی از این نوع هیترها تولید شده‌اند که می‌توان آن‌ها را خارج از محل اصلی سالن نصب نمود و از هوای تازه بیرون برای گرم کردن هوای داخل سالن استفاده کرد؛ در این شرایط امکان تهویه هوا نیز وجود خواهد داشت.

• میزان مصرف سوخت این سیستم ها چه میزان است؟

در حالت کلی، مصرف سوخت یک هیتر کابینتی، نسبتا بالاست. هرچه از ظرفیت‌های بیشتری استفاده کنید و هنگام کارکرد، انتظار دمای بیشتری از آن داشته باشید، مصرف سوخت آن افزایش می‌یابد.

witer ms.hadi

خانم هادی

من فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید هستم؛ تولید محتوای متنی و صوتی تخصصی جزو فعالیت های منه و حدودا 5 سال هست که با صنایع ماشین سازی هیمورا همکاری دارم. با ورود به دنیای دیجیتال و تولید محتوا در رشته تخصصی خودم دیدگاهم به صنایع متفاوت تر شد و هر روز به اموخته هام اضافه میشه.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *