کوره هوای گرم [طلای ناب حرارتی ] برای مرغداری‌ها دیدگاه بگذارید

کوره هوای گرم مرغداری، نماد تحولی مدرن در عرصه گرمایش مراکز پرورش مرغ و جوجه است. دستگاهی با قابلیت‌های شگرف که به تنهایی در حوزه تامین گرمایش چنین فضاهای پرورشی یکه‌تازی می‌کند. اما دلیل این همه تعریف چیست؟ چه سیاست حرارتی در هیتر کوره هوای گرم وجود دارد که آن را مناسب انواع مرغداری کرده است؟ در این صفحه تمامی مزایایی که کوره هوای گرم برای مرغداری‌ها به همراه دارد، گفته خواهد شد. حتی دلایل مقایسه‌ای با سایر دستگاه‌های صنعتی حرارتی نیز بیان شده است که می‌تواند شما را کاملا با موجودیت‌های این تجهیزات و توانایی‌های ناب آن‌ها آشنا کند. صاحبان و کارفرمایان مرغداری و به طور کلی تمام کسانی که به فکر راه‌اندازی اصولی این مراکز هستند و می‌خواهند خیال خود را برای همیشه از بابت تامین گرمایش این مکان‌ها در فصل زمستان راحت کنند. مطالب این صفحه می‌تواند بهترین راهنمای متنی را درباره هیتر کوره هوای گرم مرغداری در اختیار آن‌ها قرار دهد.

مقدمه

در برهه‌ای از زمان قرار گرفته‌ایم که حق هیچگونه اشتباهی را حتی در سطح کوچک نداریم. روی صحبت ما با مرغداران عزیز است که مسئولیت گله عظیمی از پرندگان حساس را برعهده دارند. به خودی خود، کار یک مرغدار با توجه مسائل موجود در یک مرغداری سخت است. اما این شرایط سخت در زمستان‌ها دو چندان می‌شود؛ یعنی زمانیکه باید حرارت به طور کامل و یکسان به تمام جانداران پرورشی برسد.

مرغداری‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که بایستی مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم دهند تا شرایط بسیار مناسبی برای پرورش جانداران فراهم شود. یکی از مهمترین این عوامل، ایجاد دمای مناسب در فصول سرد برای رشد بهتر و مناسب تر پرندگان داخل آن است.

ایجاد حرارت در سالن‌های بزرگ مرغداری نیاز به تجهیزاتی با قابلیت‌های ویژه دارد. از طرفی باید بدانید که یکی از ملزومات اصلی چنین سالن‌هایی وجود سیستم‌های فن تهویه است. بنابراین باید دستگاه‌های گرمایشی قابل نصب در مرغداری بتوانند هماهنگی لازم با این سیستم‌ها را داشته باشند. کوره هوای گرم مرغداری می‌تواند قطعه تکمیل کننده پازل در مرغداری‌ها تلقی شود و به صورت کاملا هماهنگ با فن‌ها، عمل کند؛ اما چگونه؟

 کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: هیتر افقی یا کابینتی هیمورا

هیتر کابینتی گلخانه ای با بیشترین راندمان حرارتی و مصرف کمتر سوخت و بدون آلاینده برای محیط های مختلف را بیشتر بشناسید.

کوره هوای گرم مرغداری، تلفیق مثال‌زدنی از گرما و تهویه

اگر در فصل زمستان داخل مرغداری‌ها قرار گرفته باشید، خواهید فهمید که پرندگان داخل سالن نیاز حتمی به دریافت اکسیژن بالایی دارند. اما توجیه مرغداران این است که در این فصول بایستی فن‌های تهویه کمتر بکار گرفته شوند تا هوای سرد بیرون، کمتر وارد سالن شود. اما استفاده کمتر از این سیستم‌ها دقیقا مساوی است با کمبود اکسیژن و پشت بند آن ایجاد مشکلات تنفسی و عارضه‌های دیگر برای پرندگان. پس تحت چه شرایطی می‌توان، این معضل را در مرغداری‌ها برطرف کرد؟

کوره هوای گرم مرغداری به عنوان ناخدای حرارتی و به صورت ناجی سیستم تهویه می‌تواند راه‌حل کاملی برای این معضل در فصول سرد سال باشد. با قابلیت‌هایی که در ادامه توضیح داده می‌شود می‌توان تعداد دفعات استفاده از فن‌های تهویه مطبوع هوا را به طور استاندارد تنظیم کرد و برای همیشه تیر خلاصی را بر این معضل مرغداری‌ها وارد نمود.

کوره هوای گرم مرغداری شرایط نصب ویژه‌ای دارد که باعث شده همسویی کامل با فن‌های مرغداری داشته باشد. در واقع این شرایط نصب بدلیل وجود قابلیت‌های ویژه‌ دستگاه است که نام آن را هم ردیف سیستم‌های تهویه مطبوع نیز قرار داده است.

به طور کلی در کنار اینکه شما می‌توانید از مزایای گرمایشی کوره هوای گرم استفاده کنید، می‌توانید نیم نگاهی به آن به عنوان سیستم تهویه مطبوع داشته باشید.

تلفیق مثال زدنی از کوره و تهویه

کوره هوای گرم مرغداری و کوله باری از قدرت

ما در مرغداری‌ها با چالش‌های فراوانی روبرو هستیم. یکی از این چالش‌ها، استفاده از فن‌های تهویه در ایام سرد بود که در قسمت قبل توضیح داده شد. اما چالش‌های دیگری هم وجود دارد.

این سالن‌ها، عموما دارای مساحت‌های بزرگ هستند بنابراین به تجهیزاتی با قابلیت تولید حرارت قابل توجه نیاز دارند. کوره هوای گرم مرغداری مصداق کامل ضرب المثل “کار هر بزی نیست خرمن کوفتن، گاو نر می‌خواهد و مرد کهن” است. یعنی هر جا که نیاز به غول گرمایشی باشد باید کوره هوای گرم را صدا بزنیم.

با دستگاهی روبرو هستیم که می‌تواند بیشترین حرارت را از یک مشعل گازی و یا گازوئیلی دریافت کند. این حرارت در ادامه وارد دالان عظیم متشکل از لوله‌ها و صفحه‌های مبدل حرارتی می‌شود. پس از عبور از سه مرحله پرتلاطم، غیر قابل تصورترین حرارت، به فن داخل دستگاه انتقال می‌یابد. این حرارت وحشتناک توسط همین فن می‌تواند به نقاط دور هم پرتاب شود.

تا به اینجا متوجه شده‌اید که با یک غول غیر قابل کنترل مواجه هستید و باید از تمام توانایی‌های آن حداکثر استفاده را ببرید. از طرفی تولید این حجم از حرارت مسلما با ایجاد صدای دل نوازی هم همراه نخواهد بود که مناسب فضا و روح لطیف پرندگان داخل مرغداری باشد. پس چاره کار چیست؟

جایی که قدرت کوره هوای گرم مرغداری به تاراج می‌رود!

کوره هوای گرم در مرغداری‌ها باید تخلیه اطلاعاتی شود. باید با استفاده از روش‌های نوین، قدرت بی نهایت آن بین نقاط مختلف تقسیم گردد. این امر چگونه میسر است؟

امروزه این تجهیزات می‌توانند به فن‌های قدرتمندی وصل شوند. در این صورت می‌توانند حرارت را همانند شعله‌های روی پیکان به فواصل بسیار دورتر پرتاب کنند. اما آنچه که این وسط نقش اصلی را در غارت قدرت این دستگاه ایفا می‌کند، کانال و واسط انتقال دهنده حرارت است.

قابلیت کانال‌کشی را باید یکی از حقه‌های اصلی جادوگری کوره هوای گرم برای مرغداری‌ها بدانیم. استفاده از قدرت یک دستگاه عظیم آن هم با کانال‌کشی در حکم یک تیر و چندین نشان است. جایی که می‌توان از توان بالای حرارتی این کوره برای گرمایش بخش‌های مختلف و گاها حساس سالن استفاده کرد.

با وجود این قابلیت دیگر لازم نیست که شما این غول را داخل خود سالن قرار دهید. بلکه می‌توانید آن را بیرون از سالن مستقر کرده و کلکسیونی از حرارت و هوای پاک را وارد محیط اصلی کنید. بله درست شنیدید هوای پاک.

قدرت کوره هوای گرم هیمورا

با کوره هوای گرم مرغداری تمیزترین هوا را برای پرندگان تولید کنید

کوره هوای گرم مرغداری، دستگاهی در کلاس جهانی است که تمام پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به سوپراستار حرارتی در مقیاس صنعتی را دارد. قابلیت‌های این دستگاه گاها به توانایی‌های ذاتی آن در امر تولید گرما مربوط می‌شود و گاها به تنوع و شرایط نصب ویژه آن ارتباط می‌یابد.

گفتیم که برای کانال‌کشی باید دستگاه بیرون از سالن قرار بگیرد. نصب در بیرون از محل اصلی سالن فواید شگفت انگیزی دارد. یکی از قسمت‌های بسیار مهم در کوره هوای گرم مرغداری، فن‌هایی است که هوا را مکیده و جهت گرم شدن به داخل خود دستگاه منتقل می‌کند. بدلیل فشار بالای موجود در حین کار این فن‌ها، امکان بلند شدن گردوخاک و ذرات غبارآلود داخل خود محیط بسیار بالاست.

حتی از طرفی، چون این دستگاه‌ها از هوا به عنوان گزینه روی میز حرارتی استفاده می‌کنند، در صورت قرار دادن مستقیم این دستگاه‌ها داخل خود سالن امکان انتقال بیماری از طریق هوا افزایش می‌یابد.

پس بهترین راه‌حل برای غلبه به این مشکلات، قرار دادن کوره هوای گرم در بیرون از مرغداری و انجام کانال‌کشی برای انتقال حرارت به داخل است. با این کار علاوه بر ایجاد محیط کاملا آرام برای حیوانات پرورشی، می‌توانید همه جوره، هوای گرم تمیز فراهم کنید.

سوال

مطمئنا الان متوجه شده‌اید که چرا امکان “استفاده دو منظوره” از کوره هوای گرم در مرغداری‌ها وجود دارد؟ یعنی چه شرایطی باعث شده این دستگاه بتواند هم به عنوان یک سیستم گرمایشی و هم به عنوان سیستم تهویه مطبوع در مرغداری‌ها عمل کند. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید دلایل آن را در قسمت دیدگاه‌ها بیان کنید.

 کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: هیتر کابینتی، کاربردی‌ترین دستگاه برای استفاده به عنوان هیتر گلخانه

هیتر کابینتی چیست و چه کاربردهای در گلخانه ها با کاربری های متفاوت دارد؟ در این مقاله تشریح شده است که در کدامین گلخانه از هیتر کابینتی می توان استفاده کرد

خط و نشان کوره هوای گرم مرغداری به سایر تجهیزات حرارتی

در این قسمت می‌خواهیم دلایل فوق تصور برتری کوره هوای گرم را نسبت به سایر دستگاه‌های گرمایشی در مرغداری بیان کنیم. باید بدانید که دستگاه‌هایی مانند جت هیتر و گرماتاب‌های گازی لوله‌ای هم وجود دارند که توانسته‌اند تنور رقابتی را با کوره هوای گرم همچنان داغ نگه دارند.

البته این دو دستگاه دارای محدودیت‌هایی هستند که باعث شده کوره هوای گرم همچنان به عنوان اولین گزینه حرارتی در مرغداری‌ها انتخاب شود. در ادامه می‌خواهیم در مورد این محدودیت‌ها بیشتر توضیح دهیم.

تجهیزات تک پاس حرارتی زیر سایه کوره هوای گرم

جت هیترها و گرماتاب‌ها از جمله تجهیزات تک پاسه حرارتی به شمار می‌روند؛ یعنی تنها یک مانع در مسیر خروج حرارت از داخل به بیرون دستگاه وجود دارد. نتیجه این کار نیز وجود تلفات حرارتی نسبتا بالا از طریق دودکش و پایین بودن بازدهی و راندمان دستگاه است.

اوج کار کوره هوای گرم جایی است که در 3 مرحله ایست و بازرسی یعنی طی 3 پاس حرارتی، تقریبا تمام انرژِی حاصله از حرارت مشعل دریافت می‌شود. به طوری که اگر به دودکش این دستگاه‌ها دست بزنید، دمای بسیار کمی را حس خواهید کرد. خود این موضوع دلیل موجهی بر راندمان حداکثری کوره هوای گرم مرغداری است.

سوال

به نظر شما هر چه تعداد پاس‌های حرارتی بیشتر باشد کیفیت و قدرت هوای گرم خروجی هم بالاتر خواهد رفت؟ لطفا در این مورد هم، متن ما را با نظرات خود مزین کنید.

پیش بسوی کانال‌کشی و فراتر از آن

اگر بخواهیم به یکی دیگر از حلقه‌های قدرت کوره هوای گرم مرغداری اشاره کنیم، مسلما قابلیت کانال‌کشی آن است. قابلیتی که آن را در هیچکدام از تجهیزات حرارتی دیگر مورد استفاده در مرغداری، سراغ نداریم.

در واقع طراحی و ساختار دستگاه به گونه‌ای است که امکان اتصال آن به فن‌های سانتریفیوژی با قدرت پرتاب باد و هوای گرم با سرعت و فشار بالا وجود دارد. تحت چنین شرایطی می‌توان هوای پاک بیرون و گرم شده را از طریق کانال‌کشی، حتی به دورترین نقاط سالن هم فرستاد.

باید گفت که کشیدن کانال روشی برای بهره‌برداری کامل و اصولی از توانایی‌های کوره هوای گرم در مرغداری‌هاست.

تنظیم دمای مرغداری با کانال کشی و کوره هوای گرم

اقتصادی‌ترین راهکار گرمایشی مرغداری

شما با خرید یک یا دو کوره هوای گرم می‌توانید نیازهای گرمایشی یک سالن بسیار وسیع مرغداری را هم تامین کنید. اما در صورت استفاده از جت هیترها و گرماتاب‌های گازی معمولا نیاز به نصب تعداد زیادی از آن‌هاست. خود این موضوع، افزایش هزینه‌ها را هم از بابت مصرف سوخت و انرژی و هم از بابت هزینه‌های سرویس و نگهداری و هم از لحاظ نظارت مداوم بر کارکرد آن‌ها بالا خواهد برد.

حتی وجود تنوع در سوخت مصرفی نیز مزیت فوق‌العاده دیگر کوره هوای گرم مرغداری است که دست صاحبان چنین مکان‌هایی را از لحاظ دسترسی به سوخت گاز یا گازوئیل باز گذاشته است. اما دستگاه‌های گرماتاب (نه جت هیتر) تنوع سوختی ندارند و تنها از طریق یک منبع گرمایشی یعنی گاز می‌توانند گرمایش لازم ایجاد کنند. وابستگی به تنها یک نوع سوخت خیلی نمی‌تواند راهکار عاقلانه‌ای برای گرمایش یک سالن با ابعاد بسیار بالا باشد.

در جدول زیر مقایسه کلی بین سه مدل از تجهیزات حرارتی صنعتب قابل استفاده در مرغداری‌ها انجام شده است.

نام دستگاه تعداد پاس حرارتی قابلیت استفاده در فضاهای بزرگ بسته تنوع سوختی امکان کانال کشی امکان نصب در بیرون سالن امکان استفاده به عنوان تهویه مطبوع مکانیسم گرمایشی
کوره هوای گرم 3 دارد دارد دارد دارد دارد هوا
جت هیتر 1 دارد دارد ندارد (به غیر از مدل دوموتوره ) ندارد ندارد (به غیر از مدل دوموتوره ) هوا
گرماتاب گازی لوله‌ای 1 دارد ندارد ندارد ندارد ندارد امواج تابشی

پیشنهاد

گروه صنعتی هیمورا یکی از طراحان اصلی و برتر مدل‌های مختلف کوره هوای گرم برای مرغداری‌هاست. شما می‌توانید تجهیزات این مجموعه ماشین‌سازی را از طریق ارتباط با کارشناسان فروش شرکت خریداری نمایید. در ضمن باید یادآور شویم که کوره‌های هوای گرم هیمورا، قابلیت استفاده در تمامی فضاهای پرورشی مانند مرغداری‌ها با انواع پرندگان مانند، مرغ، بلدرچین، بوقلمون و…، سالن‌های پرورش قارچ و انواع گلخانه‌های صنعتی را دارند.

سوالات متداول

آیا کوره هوای گرم می‌تواند داخل خود مرغداری هم استفاده شود؟

بله. در این صورت روند گرمایشی سریعتر هم اتفاق می‌افتد. اما تحت چنین شرایطی، مسائلی مانند ایجاد صدا، اشغال فضای مفید در سطح زمین، عملکرد مداوم فن‌های تهویه بدلیل بلند شدن گردوغبار و حتی احتمال برخورد پرندگان به دستگاه وجود خواهد داشت.

آیا با کوره هوای گرم می‌توان دمای قسمت‌های مختلف سالن را تنظیم کرد؟

بله. این تجهیزات امکان اتصال به ترموستات‌های محیطی را دارند. یعنی قطعاتی که می‌توانند بهترین شرایط دمایی را برای انواع پرندگان داخل سالن فراهم کنند. این نوع شیوه تنظیم دمایی نقش بسیار مهمی نیز در میزان مصرف انرژی کوره هوای گرم دارند؛ چراکه در صورت خارج شدن دما از محدوده موردنظر، دستور خاموشی و یا روشنی به دستگاه داده می‌شود.

آیا کوره‌های هوای گرم از لحاظ ایمنی هم برای مرغداری‌ها مناسب هستند؟

بله. اگر از رله اصلی در این دستگاه‌ها که تمام فرامین لازم را صادر می‌کند، بگذریم به سوپاپ اطمینان ضد انفجار مرکزی می‌رسیم. از آنجایی که در این کوره‌ها، احتمال سوختن ناقص‌ سوخت‌های فسیلی وجود دارد؛ به همین دلیل ممکن است قسمتی از گازهای احتراقی داخل کوره جمع شود. در این صورت دما و فشار کاری دستگاه بالا خواهد رفت و امکان بروز آتش‌سوزی و انفجار وجود دارد. تحت چنین شرایطی، سوپاپ اطمینان باز شده و این گازها از آن خارج می‌شود.

کوره هوای گرم در حکم طلای ناب حرارتی برای مرغداری‌هاست. دلیل آن هم امکان سازگاری کامل با شرایط حساس محل زیست پرندگان است. جایی که باید محیطی کاملا آرام و بدون استرس با گرمای کافی و مناسب برای پرندگان ایجاد شود، کوره هوای گرم بهترین انتخاب خواهد بود.
این تجهیزات، بالاترین قدرت حرارتی را در صنعت دارند؛ به همین دلیل می‌توانند با قرار گرفتن در بیرون سالن و از طریق کانال‌کشی، هوای پاک گرمی را به داخل سالن بفرستند. این نوع شیوه ایجاد گرمایش نه تنها توانسته معضل سیستم‌های تهویه این مراکز را در زمستان‌ها حل کنند، بلکه سهم بزرگی در ایجاد تمیزترین هوا را برای پرندگان داشته است.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *