3 پیشنهاد ويژه برای انتخاب هیتر صنعتی مرغداری

3 پیشنهاد ويژه برای انتخاب هیتر صنعتی مرغداری دیدگاه بگذارید

هیتر صنعتی مرغداری یکی از راه‌حل‌های گرمایشی امروزی برای مرغداری‌های بزرگ و صنعتی محسوب می‌شود. ما در مقاله “هیتر مرغداری کوچک” لیستی از بهترین هیترهای مناسب مرغداری‌های کوچک را معرفی کرده‌ایم. در این مقاله نیز قصد داریم هیتر صنعتی مرغداری‌ های با ابعاد بزرگ را به شما معرفی کنیم. تامین گرمایش سالن‌های وسیع و خصوصاٌ با ارتفاع زیاد با استفاده از روش‌های گرمایشی کم هزینه، از جمله دغدغه‌های مدیران و صاحبان است. به خصوص زمانی‌که موضوعات حساس و مرتبط با صنایع غذایی مانند پرورش مرغ نیز در میان باشد. سالن‌های مرغداری بزرگ نیاز به دستگاه‌های گرمایشی کارآمد و پربازده دارند، این امر به ویژه در فصول سرد سال اهمیت 2 چندانی دارد.

به همین دلیل در مطلب پیش رو، چند مورد از بهترین تجهیزات حرارتی برای این گونه سالن‌ها معرفی شده است که ضمن مصرف کم سوخت و انرژی، گرمایش کافی و مناسب را هم فراهم می‌کنند. همچنین در انتهای مطلب، دلایلی ارائه شده است که می‌تواند شما را از خرید هیتر دست دوم مرغداری منصرف سازد. اگر می‌خواهید تجربه مهمی از گرمایش صنعتی داشته باشید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مقدمه

دستگاه‌های مختلفی برای تامین گرمایش مرغداری‌های بزرگ تولید شده است که می‌توانند از انواع سوخت‌های فسیلی و یا انرژی برق استفاده کنند. مدل‌ها و انواع مختلفی نیز از دستگاه گرمایشی و هیتر صنعتی مرغداری وجود دارد که دست صاحبان این‌گونه مکان‌ها را برای انتخاب باز گذاشته است. ولی مسئله مهم، انتخاب بهترین هیتر صنعتی مرغداری با توجه به این تنوع بالاست. هدف این مقاله ارائه پیشنهادهای مناسب برای گرم کردن سالن‌های مرغداری بزرگ و صنعتی است؛ اینکه چه دستگاهی می‌تواند دقیقا نیازهای گرمایشی یک سالن عظیم مرغداری را برطرف کند، نیازمند کارشناسی محیط، تعیین دقیق ابعاد و متراژ محل موردنظر، برآورد بار حرارتی و اتلاف گرمایی و سایر موارد دیگر است. در این راستا گروه صنعتی هیمورا به عنوان تولید کننده باسابقه تجهیزات حرارتی می‌تواند با گروه کارشناسان متخصص خود شما را در این زمینه راهنمایی کند.

در ادامه مقاله، نمونه‌های مختلف دستگاه‌ها و تجهیزات حرارتی مناسب مرغداری بزرگ به همراه ویژگی‌های مهم هر کدام معرفی می‌شود. شما در طی آشنایی با دستگاه‌های مناسب، امکان انتخاب بهتر آن‌ها را خواهید داشت.

 کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: هیتر کوره هوای گرم 240000 هیمورا

یکی از سیستم های گرمایشی بدون آلاینده مناسب برای مرغداری ها و انواع محیط های زیستی میتوان به هیتر کابینتی اشاره کرد.

هیتر برقی صنعتی برای مرغداری

اگر سالن مرغداری به سوخت‌های فسیلی مانند گاز یا گازوئیل دسترسی نداشته باشد، گزینه پیش رو برای استفاده به عنوان هیتر صنعتی مرغداری، هیترهای برقی خواهد بود. این تجهیزات حرارتی در مدل‌های تک فاز و 3فاز قابل تولید هستند. در این هیترها، هوای ورودی به دستگاه توسط المنت‌ها گرم شده و توسط فن به بیرون انتقال می‌یابد؛ در واقع شما با یک سیستم تولید و پخش حرارتی روبرو هستید و می‌توانید از هوای پاک بدون تولید دود و گازهای آلوده، برای گرمایش سالن بهره ببرید. برخی از مدل‌های هیتر برقی برای مرغداری که به “جت هیتر صنعتی مرغداری” هم معروف هستند، قدرت پرتاب هوای گرم تا حدود 50 متر را نیز دارند، بدین ترتیب می‌توانند فضای زیادی از سالن را تحت پوشش قرار دهند.

البته شاید مصرف برق این تجهیزات به خصوص جت هیتر برقی برای صاحبان مرغداری ایجاد نگرانی کند؛ ولی مدل‌های ترموستاتیکی از این جت هیترها تولید شده‌اند که قابلیت کارکرد با 3 توان گرمایشی مختلف را دارند. یعنی شما برحسب میزان دمایی که می‌خواهید در سالن داشته باشید، می‌توانید عملکرد دستگاه را کنترل کنید. البته در هر حال برای جلوگیری از هزینه‌ها و تعرفه‌های بالای برق می‌توان از ژنراتور تولید برق نیز در کنار این دستگاه‌ها استفاده کرد.

هیتر گازی صنعتی برای مرغداری

هیتر گازی صنعتی برای مرغداری

هیتر صنعتی مرغداری می‌تواند با مصرف سوخت‌ ارزان قیمت گاز نیز عمل تامین گرمایش را انجام دهد. انواع مختلفی از هیتر صنعتی مرغداری تولید شده‌اند که می‌توانند با سوخت گاز کار کنند. نمونه این دستگاه‌ها، جت هیترهای گازی و هیترهای کوره هوای گرم گازسوز هستند که امروزه به طور گسترده در مرغداری‌های بزرگ کاربرد دارند.

جت هیترهای گازی

این گروه از هیتر صنعتی مرغداری که با عنوان “جت هیتر موشکی” نیز شناخته می‌شوند، عملکرد مشابه جت هیترهای برقی دارند. ولی به جای المنت، از مشعل برای انجام عمل احتراق استفاده شده است. در واقع هوای سرد وارد هیتر شده و با عملکرد فن از طرف دیگر به صورت هوای گرم خارج می‌شود. برخی از مدل‌های این هیتر صنعتی مرغداری بصورت 2 موتوره طراحی شده‌اند؛ یک موتور برای چرخش فن دستگاه بوده و موتور بعدی، هوای لازم جهت سوختن را تامین می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که نمونه‌های بدون دودکش جت هیترهای گازی نیز تولید شده‌اند که دارای “بیشترین راندمان حرارتی” هستند؛ چرا که می‌توانند گرمای تولیدی را به صورت مستقیم و بدون اتلاف حرارتی به محیط منتقل کنند. این جت هیترها عموماٌ قابلیت نصب در سقف و روی دیوار را نیز دارند؛ به همین دلیل، حرارت زیاد تولید شده می‌تواند از فواصل دورتر و از بالا به مرغ‌ها یا سایر پرندگان منتقل شود.

البته شاید تولید گازهای آلاینده حاصل از سوختن گاز، از معایب این هیتر صنعتی به شمار رود؛ ولی با این حال می‌توان با انتخاب نوع دودکش دار این تجهیزات و یا نصب درست سیستم تهویه داخل سالن، گازها و دودهای حاصله را از محیط خارج کرد.

 کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: چگونه مرغداری کوچک را با هیتر گرم نگهداریم؟

گرمایش مرغداری های کوچک حساس‌ترین و خطرناک‌ترین قسمت های راه اندازی مرغداری هست که در این مقاله به نکات طلایی درمورد هیتر آن اشاره شده

هیتر کوره هوای گرم صنعتی مرغداری

مدل دیگری از هیتر صنعتی مرغداری وجود دارد که می‌تواند منبع تولید و پخش کننده حرارتی باشد؛ این دستگاه به صورت ایستاده، گرما تولید می‌کند و با توجه به فن‌های قوی تعبیه شده در آن می‌تواند گرمای تولیدی را بصورت یکنواخت و متعادل در کل فضا پخش نماید. اما نکته بسیار مهم در مورد این هیتر صنعتی مرغداری، تولید گرمای قابل توجه در مدت زمان اندک است که داشتن فن، این قابلیت را سبب شده است. بنابراین برای اینکه بتوان از گرمای بالای تولیدی حداکثر استفاده را در اماکن مجزا برد، می‌توان این گرما را با استفاده از کانال کشی به نقاط دیگر سالن و یا حتی نقاط بسیار دورتر نیز انتقال داد. شاید این کار برای جلوگیری از برخورد مستقیم هوای گرم به پرندگان خیلی مهم باشد. البته تحت این شرایط باید طول کانال کشی مجاز برای داشتن گرمایش بهینه نیز در نظر گرفته شود. به هر حال، “کانال کشی” مزیتی است که در این گروه از هیترهای صنعتی مرغداری وجود دارد.

درست است که در این دستگاه‌ها نیز مواد و گازهای احتراق یافته تولید می‌شود، ولی به دلیل استفاده از دودکش، هوای گرم مطبوع و پاکی در سالن مرغداری وجود خواهد داشت.

نکته: هیترها و جت هیترهای معرفی شده در این مقاله می‌توانند به عنوان دستگاه حرارتی گلخانه‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرند؛ به زودی مقالاتی در رابطه با نحوه گرمایش گلخانه‌ها از همین سایت منتشر خواهد شد.

هیتر کوره هوای گرم صنعتی مرغداری

هیتر دست دوم مرغداری

خوب شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که هیتر صنعتی مرغداری اگر دست دوم باشد، قیمت کمتری خواهد داشت. ولی آیا پذیرفتن ریسک گرمایش کل یا بخشی از سالن توسط یک دستگاه کارکرده درست است یا نه؟ خصوصا زمانیکه با یک سالن عظیم پرورش مرغ روبرو باشید؛ یعنی جاییکه کوچکترین نقص در عملکرد سیستم گرمایشی، می‌تواند هزینه‌های به مراتب بالاتر از هزینه اولیه تهیه دستگاه، روی دوش صاحب مرغداری بگذارد. لذا در ادامه قصد داریم شما را با مشکلاتی که یک هیتر صنعتی مرغداری دست دوم می‌تواند برای شما ایجاد کند، آشنا سازیم.

راندمان پایین هیتر دست دوم صنعتی مرغداری

اصولا اگر هیتر صنعتی مرغداری، کارکرده باشد، استهلاک بالاتری نسبت به هیتر نو دارد. استهلاک بالا باعث افزایش مصرف سوخت و انرژی دستگاه شده و آن گرمایش مطلوب و مورد انتظار دیگر وجود نخواهد داشت.

احتمال بالای خرابی یا پوسیدگی قطعات

بدنه هیتر صنعتی مرغداری باید قابلیت تحمل دماهای بالا را داشته باشد. در یک مدل کارکرده، امکان پوسیدگی و فرسودگی بخش‌هایی مانند بدنه خیلی بالاست. کوره و مشعل نیز به عنوان بخش‌های حساس و حیاتی در اکثر مدل‌های هیتر صنعتی مرغداری محسوب می‌شوند، لذا در صورت استفاده از هیتر دست دوم مرغداری، امکان ایجاد سوراخ داخل کوره‌ها افزایش یافته و بنابراین احتمال بروز خطرات آتش سوزی نیز بالا خواهد رفت.

هیتر دست دوم مرغداری بدون گارانتی است!!!

از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌تواند شما را از خرید هیتر صنعتی مرغداری دست دوم منصرف کند، نبود گارانتی و حتی خدمات پس از فروش است. یعنی شما با خرید یک دستگاه کارکرده علاوه بر اینکه نمی‌توانید گرمایش مناسب و کاملی داشته باشید، کلیه هزینه‌های تعمیر و تعویض ناشی از خرابی قطعات نیز بر عهده خودتان خواهد بود.

 کوره هوای گرم بیشتر بخوانید: جدیدترین جدول لیست قیمت هیتر مرغداری در سال 1402

علاوه بر نکات طلایی خرید هیتر مرغداری ، به روز بودن قیمت هیتر مرغداری 2 مزیت این مقاله است با ما همراه باشید

نتیجه گیری

استفاده از روش‌های نوین گرمایش در فضاها و سالن‌های پرورشی بزرگ به خصوص مرغداری‌های صنعتی بسیار مهم است؛ چراکه در عین کاهش هزینه ‎های ناشی از راه‌اندازی این سالن‌ها می‌تواند نیازهای گرمایشی را نیز به نحو مطلوبی برطرف کند. در مطلب بالا، لیستی از تجهیزات گرمایشی تحت عنوان “هیتر صنعتی مرغداری” به صاحبان این حرفه معرفی شد. در تمامی دستگاه‌های مذکور، سعی شده است که به قابلیت‌های ویژه و همچنین برخی از مزایا و معایب مهم آنها پرداخته شود. در انتهای مطلب نیز تعدادی از معایب استفاده از مدل کارکرده هیتر صنعتی مرغداری معرفی شده است که نشان می‌دهد تنها مزیتی که این دسته از تجهیزات می‌تواند داشته باشد، قیمت پایین آن‌هاست.

شما با مطالعه این مطلب قادر خواهید بود که دستگاه‌های مناسب برای گرمایش مرغداری‌ها را تشخیص داده و در مرحله بعدی برای انتخاب و خرید درست سیستم گرمایشی از مشاوره کارشناسان و متخصصین این حوزه راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول

برای گرمایش مرغداری‌های بزرگ، هیتر کوره هوای گرم بهتر است یا انواع جت هیتر؟

بستگی به نوع و میزان حرارت قابل انتظار شما از دستگاه دارد. هر 2 مدل دستگاه‌ها، قابلیت به خصوصی دارند، امروزه جت هیترهای گازی با قابلیت آویز از سقف تولید می‌شوند؛ بنابراین می‌توانند در فضایی به دور از پرندگان و با پرتاب هوای گرم از بالا عمل انتقال حرارت را انجام دهند که در این حالت هوای گرم می‌تواند بهتر در فضا پخش شود. اما هیتر کوره هوای گرم امکان نصب در سقف را ندارد؛ ولی با توجه به امکان انتقال حرارت بالا از طریق کانال کشی می‌تواند برای گرمایش بخش های مختلف یک سالن مرغداری استفاده شود.

آیا جت هیترهای گازی برای استفاده در مرغداری‌های بزرگ ایمن و مطمئن هستند؟

بله این مدل هیتر صنعتی مرغداری اغلب مجهز به رگلاتور یا تنظیم کننده فشار گاز است که می‌تواند میزان گاز ورودی به دستگاه جهت سوختن را کنترل کند. حتی کوره‌های هوای گرم نیز می‌توانند گزینه‌های مطمئنی از نظر ایمنی باشند؛ چراکه این تجهیزات، سیستم سوپاپ اطمینان دارند که در صورت تجمع گازها داخل کوره و بالا رفتن فشار، این سوپاپ می‌تواند باز شود.

آیا هیترهای کوره هوای گرم که داخل مرغداری استفاده شوند با گرمایش بالا خطری برای مرغ‌ها و پرندگان ایجاد نمی‌کنند؟

باید اشاره کنیم که هیترهای کوره هوای گرم امروزه در دو مدل بالازن و پایین زن تولید می‌شوند. شما مدل بالازن را می‌توانید در خارج از محیط مرغداری نصب کنید و سپس حرارت تولیدی را با استفاده از کانال کشی به نقاط و مکان‌های موردنظر انتقال دهید؛ در این صورت مشکلی هم برای موجودات داخل سالن ایجاد نخواهد شد.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *