انواع هیتر تابشی کارخانه تجهیزات صنعتی هیمورا

انواع هیتر تابشی و کاربرد در مکان های خاص دیدگاه بگذارید

انواع هیتر تابشی چیست؟ کاربردهای مختلف آن‌ها کدام‌ها هستند؟ برای کاربری‌های مختلف چه نوع هیترهای تابشی مناسب هستند؟ بهترین محل‌های استفاده از هیترهای تابشی چه مکان‌هایی است؟ هدف از استفاده انواع هیتر تابشی، بهره‌مندی از گرمای متمرکز آن‌هاست. براساس این شیوه توزیع حرارت، امروزه شاهد استفاده فراوان این هیترها از داخل ساختمان‌ها گرفته تا سالن‌های صنعتی هستیم. دلیل این همه کاربرد متنوع، ناشی از تولید و ساخت انواع هیتر تابشی است که سازگاری و انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها را موجب شده است. اما اینکه طراحی انواع این هیترها به چه صورتی است و از چه قطعاتی برای ایجاد شیوه گرمایش متمرکز استفاده می‌کنند، از جمله موضوعاتی است که داخل متن به آن پرداخته می‌شود.

با ما همراه باشید تا ضمن بررسی انواع هیتر تابشی و معرفی ساختار و قطعات آن، به معرفی کامل محل‌ها و فضاهای قابل استفاده هر یک از آن‌ها بپردازیم. نگاه کاربردی‌تر به موارد استفاده از هیترهای تابشی باعث خواهد شد تا علاقه‌مندان بتوانند به راحتی از بین روش‌های مختلف حرارتی، بهترین و کارآمدترین آن‌ها را انتخاب کنند.

مقدمه

شاید تاکنون در جریان اینکه چگونه می‌توان گرما را در نقاط خاص و مشخص و بعضا حساس ایجاد کرد، قرار گرفته‌اید. تجهیزات حرارت تابشی مبتنی بر تولید و انتقال امواج تابشی مادون قرمز هستند که بدلیل داشتن استاندارد بالای گرمایی امروزه تقریبا در تمامی فضاهای مرتبط با نیروی انسانی و همچنین فضاهای پرورشی قابل استفاده‌اند. اما هر کدام از این مکان‌ها شرایط خاصی دارند و نیازمند مدل مختلف و مناسبی از هیتر تابشی هستند. به همین دلیل بهتر است ابتدا به معرفی انواع هیتر تابشی و بررسی ساختار داخلی و قطعات آن‌ها بپردازیم.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: هیتر گرماتاب 30000 هیمورا

هیتر گرماتاب 30000 هیمورا بسیار مناسب برای محیط‌هایی می‌باشد که ظواهر و شیک بودن دستگاه پر اهمیت است، زیرا در تولید این دستگاه از جدیدترین تکنولوژی روز استفاده شده و طرحی زیبا و جذابی دارد و می‌توان از آن بعنوان ابزاری دکوری در محیط استفاده کرد.

انواع هیتر تابشی: شگفتی در تولید، طراحی و نصب

امروزه هیترهای تابشی به عنوان گزینه‌های بسیار موثر حرارتی مطرح هستند. دلیل آن هم به طراحی خاص و متفاوت آن‌ها برمی‌گردد. در تمامی این هیترها عمل تولید و انتقال امواج حرارتی تماما توسط خود دستگاه انجام می‌شود. یعنی شما با دستگاه‌های مستقل گرمایشی سروکار دارید که هیچگونه نیازی به انواع روش‌های توزیع حرارت مانند کانال‌کشی و یا سیستم‌های پخش گرما مانند فن کوئل‌ها و یا رادیاتورها ندارند. حتی تجهیزات آنچنانی و یا لوله‌کشی‌های عظیم و طولانی نیز برای نصب این هیترها استفاده نمی‌شود. همچنین مکانیسم طراحی انواع هیتر تابشی کاملا متفاوت از سایر هیترهاست. در روش تابش امواج، انرژی حرارتی بلافاصله پس از تولید بجای پخش مستقیم در هوا، توسط صفحات بازتاب‌دهنده‌ای به نام رفلکتور مستقیما به زمین بازتاب می‌شود. درنتیجه باید از انواع هیتر تابشی به عنوان یک شگفتی در عرصه صنعت گرمایش تابشی  یاد کنیم.

به طور کلی، این دستگاه‌ها از لحاظ استفاده از منبع و نوع انرژی و همچنین براساس محل قرارگیری دستگاه به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع هیتر تابشی براساس نوع انرژی شامل هیترهای تابشی برقی و گازی بوده و براساس محل نصب و قرارگیری نیز در دسته انواع سقفی، دیواری و ایستاده قرار می‌گیرند.

هیتر تابشی گازی: تکیه‌گاهی محکم در عرصه تابش امواج حرارتی

خوب باید این دستگاه‌ها را به عنوان پرکاربردترین انواع هیتر تابشی دانست که شاید یکی از دلایل آن استفاده از سوخت ارزان قیمت گازی باشد. اما مکانیسم تولید حرارت در این هیترها چگونه است؟ قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است شما را با انواع هیتر تابشی گازی آشنا کنیم. در حال حاضر شاهد تولید این تجهیزات در مدل‌های لوله‌ای، صفحه سرامیکی و نیز مدل تابشی قارچی هستیم. در تمامی این نوع هیترها، تولید حرارت با کارکرد مشعل شروع می‌شود. داخل مشعل، نسبت معینی از سوخت گاز و هوا با هم ترکیب شده و در اثر عملکرد جرقه‌زن، عمل تولید حرارت صورت می‌گیرد.

در ادامه، جهت تولید امواج حرارتی مادون قرمز، بایستی این حرارت مسیری را داخل یک محفظه بسته طی کند. نهایتا همین امواج پس از بالارفتن دمای آن‌ها و رسیدن به نقطه تابش، توسط صفحات رفلکتور به همان محل تحت پوشش هیتر ساطع می‌گردد.

هیتر تابشی چتری قارچی گاز شهری و گازوئیلی
  • هیتر تابشی لوله‌ای: طلوع خورشید از بین لوله‎‌‌ها

اگر به دنبال انتخاب غول صنعت امواج حرارتی از بین انواع هیتر تابشی هستید، نباید نام هیتر لوله‌ای را فراموش کنید. از جمله مهمترین قسمت‌های این هیترها باید به مشعل گازی، فن مکنده، صفحات رفلکتور استیل و لوله‌های U شکل اشاره کرد. داخل مشعل این دستگاه‌ها تمام شرایط لازم برای تولید یک حرارت عظیم و ایمن فراهم است. همین حرارت در ادامه قادر است از داخل لوله‌های هدایت حرارت عبور کند، دلیل آن نیز وجود فن مکنده در این دستگاه‌هاست. این فن از یک طرف می‌تواند حرارت را داخل لوله‌ها هدایت کند و از طرفی، تمام محصولات احتراقی را از داخل همین لوله‌ها جذب کرده و توسط دودکش متصل به آن خارج کند.

با توجه به همین مکانیسم حرارتی قدرتمند، طول این هیترهای تابشی گازی گاها تا 8 متر نیز می‌رسد. بنابراین شما می‌توانید از هیتر لوله‌ای در فضاها و سالن‌های با ابعاد بزرگ و حتی صنعتی استفاده کنید. در ادامه به طور مفصل با انواع مکان‌های مناسب این هیترها و دلایل استفاده آن‌ها آشنا خواهید شد.

  • هیتر سرامیکی: زیبایی در طراحی، قدرتمند در گرمایش

با جستجو در بین تمام انواع هیتر تابشی، نمی‌توانید هیتری به زیبایی نوع سرامیکی پیدا کنید. اینکه، یک دستگاه حرارتی بتواند در کنار ایجاد گرمایش موثر، جذابیت ظاهری نیز داشته باشد، مزایای بسیاری دارد. هیتر سرامیکی با تلفیق از کارایی بالا و جلوه نمایشی و تزیئنی جذاب توانسته است که جای پای محکمی را در برخی از مکان‌های تفریحی و گردشگری و حتی محل‌های مرتبط با مشتریان باز کند. این هیترها گاها به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی حرارتی برای جذب علاقه‌مندان و رهگذران در برخی محل‌های خاص نیز کاربرد دارند؛ بعدا از کاربردهای اصلی این هیترها بیشتر توضیح خواهیم داد.

اما این هیترها، راهکار متفاوتی برای انتقال امواج دارند و آن استفاده از سرامیک به جای فلز است. دلیل انتخاب این ماده، قابلیت بسیار بالای جذب و انتقال حرارت آن است که باعث شده تقریبا تمام حرارت تولیدی با رسیدن به حد تابش به محل موردنظر بازتاب شود.

نکته: : یکی از تفاوت‌های اصلی انواع هیتر تابشی سرامیکی و لوله‌ای، به جنس صفحات بازتاب دهنده آن مربوط می‌شود. نوع لوله‌ای دارای صفحات استیل است؛ در حالیکه در هیتر سرامیکی، از صفحات سرامیکی استفاده می‌شود. میزان مواد احتراقی و گازهای سمی در هیتر تابشی لوله‌ای بالاست؛ به همین دلیل حتما باید مجهز به دودکش باشند. اما هیترهای سرامیکی فاقد دودکش هستند. این دو دستگاه معمولا در محل نصب و استقرار نیز با یکدیگر تفاوت دارند. بهترین محل برای نصب مدل لوله‌ای در ‌سالن‌های مسقف، ارتفاعات بالای 3 متر و زیر سقف است؛ در حالیکه هیترهای سرامیکی روی دیوار قرار می‌گیرند.

هیتر تابشی قارچی

یکی دیگر از انواع هیتر تابشی گازی که به صورت ایستاده و روی زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیتر تابشی قارچی یا چتری است. این هیترها همانند یک چراغ ایستاده گرمایشی عمل می‌کنند که در آن امواج حرارتی تولیدی پس از برخورد به صفحه رفلکتور چتری شکل به زمین منعکس می‌شود. بهترین کاربرد این مدل هیتر تابشی گازی در زیرآلاچیق‌ در حیاط خانه‌ها و باغ‌های ویلایی است. همچنین داخل رستوران‌ها و نمایشگاه‌ها نیز از جمله محل‌های مورد استفاده این دستگاه‌هاست. امروزه این هیترها با قابلیت کارکرد با سوخت گاز شهری و یا کپسول گاز مایع تولید می‌شوند.

هیتر تابشی برقی، تابش کاملا پاک حرارت

اگر به دنبال پاک‌ترین روش حرارت امواج در بین انواع هیتر تابشی هستید، باید به نوع تمام برقی این دستگاه‌ها مراجعه کنید. این تجهیزات با نصب روی دیوار و با استفاده از انرژی الکتریسیته قادر هستند، محدوده گرمایشی از حدود 6 متر تا 20 متر داشته باشند. موضوع مهم در مورد هیتر تابشی برقی، عدم تولید هر نوع مواد سمی در حین کارکرد آن‌هاست؛ همین موضوع باعث شده بتوانند براحتی در قسمت‌های داخلی منازل مانند اتاق کودک، محیط‌های اداری و همچنین در بالکن‌ها، تراس‌ها و آلاچیق‌ها استفاده شوند. از جمله نمونه‌های قابل تولید این دستگاه‌ها می‌توان به مدل‌های خطی 1 متری و 2 متری آن‌ها اشاره کرد.

انواع هیتر تابشی برقی - گازی - چتری - گازوئیل

امنیت حرارتی در انواع هیتر تابشی

اما انواع هیتر تابشی را بررسی کردیم. در این قسمت می‌خواهیم ببینیم که آیا این دستگاه‌ها، تجهیزات مطمئن حرارتی نیز هستند و اگر پاسخ مثبت است چرا؟ خوب پرتوهای حرارتی منعکس شده دارای طول موج‌ استاندارد و کاملا مناسب برای تمامی موجودات زنده است، بنابراین این روش گرمایشی جزء راهکارهای بی‌خطر از لحاظ نوع حرارت به شمار می‌رود. ثانیا قطعات و قسمت‌های بسیار ایمنی نیز در این دستگاه‌ها بکار رفته است که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

مشعل بی نهایت مطمئن

در یکی از انواع هیتر تابشی یعنی مدل لوله‌ای، تقریبا تمام موارد ایمنی لازم، پیش‌بینی شده است. از مهمترین بخش‌های این دستگاه‌ها که تمام قطعات ایمنی‌بخش را در خود جای داده است، باید به مشعل گازی آن‌ها اشاره کنیم. پرشرسوئیچ هوا که در صورت گرفتگی دودکش، دستور خاموشی دستگاه را صادر می‌کند یا قطعه‌ای که نقش تنظیم کننده فشار و جریان گاز ورودی به دستگاه را دارد، یعنی همان شیر برقی گازی، داخل مشعل قرار دارد. حتی رله‌های اصلی و ترانس‌های جرقه‌زن که تمام فرامین لازم را به هیتر صادر می‌کند نیز از دیگر قطعات ایمنی بکاررفته داخل مشعل است.

لوله‌های آتش‌خوار آلومینایز شده

در بین قطعات موجود در هیتر تابشی سقفی لوله‌ای، لوله‌های انتقال حرارت مشعل ساختار کاملا پیشرفته‌ای دارند. این لوله‌ها بدلیل ساخت از نوع آلومینایز می‌توانند در برابر حرارت‌های قابل توجه، مقاومت بالایی از خود نشان دهند و به هیج عنوان دچار خوردگی نشوند. باید بدانید که ایجاد سوراخ در این لوله‌ها آن هم در دماها و فشارهای بسیار بالا، باعث بروز آتش‌سوزی و انفجار دستگاه خواهد شد.

مکان‌هایی که هیتر تابشی برای آن‌ها حکم معجزه را دارد

تا به اینجا تا حدودی با انواع هیتر تابشی و ویژگی‌های ساختاری و نیز محل نصب آن‌ها آشنا شدید. شاید نوبت آن رسیده باشد تا بهترین مکان‌هایی که هر کدام از انواع هیتر تابشی می‌توانند در آن استفاده شوند را بیان کنیم. در برخی مکان‌ها، هیتر تابشی یکی از گزینه‌های مناسب به شمار می‌رود. برخی از فضاها وجود دارند که ایجاد گرما با روش‌های دیگر زمانبر بوده و مستلزم مصرف انرژی قابل توجهی است. حتی برخی مکان‌ها دارای شرایط حساسی از لحاظ کاربری هستند که هرگونه اشتباه در انتخاب دستگاه حرارتی می‌تواند هزینه‌های قابل توجهی را به همراه داشته باشد. شرایط و فضاهای دیگری نیز وجود دارند که هیتر تابشی تنها راه‌حل کاربردی و به عبارت بهتر حکم معجزه را برای آن‌ها خواهد داشت.

وقتی که هیتر تابشی سقفی بر صنعت مرغداری می‌تابد

باید هیتر تابشی سقفی را سردمدار حرارتی بی نظیر در صنعت پرورش طیور و مرغداری‌ها بدانیم. بسیاری از روش‌های حرارتی دیگر مانند مکانیسم تولید هوای گرم اجباری (Forced hot air production) نیز وجود دارند که اتفاقا هم در بسیاری از مرغداری‌ها استفاده می‌شوند. شیوه ایجاد گرمایش در این روش‌ها وابسته به تولید و گردش جریان هواست و به همین دلیل در بسیاری از مواقع شاهد ایجاد مشکلاتی هستیم. یکی از معضلات اصلی استفاده از این روش‌ها، قرار گرفتن قسمت اعظم حرارت در نقاط نزدیک به سقف و در نتیجه خنک ماندن سطوح نزدیک به کف و محل زیست پرندگان است؛ این مسئله در فصول سرد ‌سال می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

از طرفی چون در این روش از فن‌های پرتابی برای انتقال حرارت استفاده می‌شود، بنابراین تولید گرما در سالن همراه با بلند شدن گردوغبار و در حالت خطرناک تر توام با انتقال آلودگی و یا بیماری خواهد بود. همچنان که می‌دانید وجود فن‌های تهویه از ملزومات اصلی در مرغداری‌هاست، بنابراین جهت خروج این آلاینده‌ها، سیستم‌های فن تهویه به طور مرتب کار خواهند کرد که نتیجه آن خروج هوای گرم قبل از دسترسی به پرندگان است.

اما استفاده از انواع هیتر تابشی لوله‌ای سقفی، خط بطلانی است بر تمامی مواردی که گفته شد؛ چرا که در این روش بجای انتقال حرارت در تمامی جهات و بجای گرم شدن هوا، تابش امواج از بالا به پایین بدون وابستگی به هوا صورت می‌گیرد. بنابراین از همان ابتدا اهداف اصلی ما در مرغداری یعنی خود پرندگان و کف محل زیستگاه آن‌ها گرم می‌شود. یکی از مزایای اصلی انواع هیتر تابشی لوله‌ای در این مراکز، توزیع یکنواخت تر حرارتی نسبت به سایر روش‌هاست. همین موضوع از بوجود آمدن نقاط داغ و پرحرارت جلوگیری کرده و امکان انتخاب محل مناسب برای گرم شدن طیور را بسیار راحت می‌کند.

گلخانه‌ها زیر پوشش دنیایی گرم با هیتر تابشی

انواع هیتر تابشی لوله‌ای در گلخانه‌ها نیز کاربرد دارند. پرورش گل‌ها و گیاهان خارج از فصل آن هم در بهترین شرایط دمایی مهمترین هدف استفاده از دستگاه حرارتی در این مراکز است. این شرایط، در صورت استفاده از انواع هیتر تابشی لوله‌ای، بطرز شگفت ‌انگیزی محقق می‌شود. باید بدانید که در زمستان‌ها، ایجاد محیطی گرم در نقاط نزدیک به گیاهان یکی از دلایل اصلی استفاده این هیترهاست. در این روش دیگر مشکلاتی مانند تشکیل ابر حرارتی در قسمت‌های بالایی و نزدیک به سقف بوجود نمی‌آید؛ یعنی در زمان‌هایی که محصولات پرورشی نیاز شدیدی به گرما دارند، این گرما در سریع‌ترین زمان ممکن در دسترس آن‌ها خواهد بود.

بجای اینکه حرارت پس از تولید در نقاط فوقانی قرار بگیرد، از همان لحظات تولید و تابش امواج، به تمام قسمت‌های گیاهان حتی ریشه‌های آن‌ها منتقل می‌شود. این موضوع از وقوع پدیده‌هایی مانند شبنم در داخل سالن و مشکلات دیگری مانند یخ زدگی گیاهان در زمستان‌ها جلوگیری می‌کند.

در صورت استفاده از انواع هیتر تابشی لوله‌ای، در تمام طول شبانه‌روز، اختلافات دمایی بسیار کمی بین نقاط بالایی و پایینی سالن گلخانه وجود دارد و این دقیقا بهترین شرایطی است که باید انتظار داشت. ما در مقاله دیگری تحت عنوان ” گرماتاب گلخانه: راه حل مدرن برای کاشت گیاهان در هر آب و هوا” به طور کامل به تمام مزایای استفاده از هیتر تابشی در این مکان‌ها پرداخته‌ایم.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: سیستم گرمایش تابشی در صنعت سنگ

آیا از گرماتاب فقط برای سیستم گرمایشی استفاده می شود؟ باید گفت خیر وپیشنهادويژه برای کارخانجات سنگ داریم برای بازدهی بیشتر...

حیاتی‌ترین نقش‌های انواع هیتر تابشی لوله‌ای در صنعت سنگ

سالن‌های سوله‌ای با شرایط کاملا متفاوت از مرغداری‌ها و گلخانه‌ها وجود دارند که ایجاد بهترین شرایط گرمایی در آن‌ها بسیار مشکل و زمانبر است. این مکان‌ها، سالن‌های سرپوشیده با ارتفاع سقف حدود چندین متری هستند که استفاده از هر نوع روش گرمایشی دیگر به غیر از انواع هیتر تابشی لوله‌ای، یعنی اتلاف هزینه‌های انرژی. در این محل‌ها، بجای گرم کردن کل یک سالن عظیم، قسمت‌هایی که خود افراد در حال کار در آنجا حضور دارند، گرم می‌شوند که خود این موضوع، صرفه‌جویی عظیم در مصرف انرژی را به همراه خواهد داشت. دقیقا در همان لحظاتی که نیاز حتمی به عمل گرمایش است، انواع هیتر تابشی لوله‌ای با اندازه‌های مناسب شروع به کار کرده و نیازی به فرآیند پیش گرمایشی هم نیست.

البته یکی دیگر از موارد استفاده انواع هیتر تابشی لوله‌ای در این مراکز، تابش حرارت روی سنگ‌هایی است که تازه برش یافته‌اند. عمل برش سنگ‌ها بایستی همراه با اضافه شدن آب انجام بگیرد؛ به همین دلیل این سنگ‌ها پس از طی این مرحله در یک اتاق جداگانه‌ای قرار داده می‌شوند تا عمل خشک کردن و گرفتن رطوبت آن‌ها صورت گیرد. این نوع فرآیند خشک کردن، میزان ضایعات صنعت سنگ را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد؛ شما می‌توانید برای یافتن دلایل آن، مقاله “هیتر تابشی در صنعت سنگ ” را نیز به فهرست مطالعه‌تان اضافه کنید.

سیلی گرم هیتر تابشی به سرما در تعمیرگاه‌های خودرو

اگر در یک زمستان بسیار سرد در چنین مکان‌هایی قرار گرفته باشید، مسلما با شرایط کاملا متفاوتی روبرو خواهید شد. در این محل‌ها، تراکم زیاد خودروها و نیز تردد فراوان‌ آن‌ها، باعث باز و بسته شدن پیوسته درب‌های ورودی محل و نیز موجب ایجاد آلودگی فراوان ناشی از انتشار گازهای خروجی از اگزوز خودروها می‌شود. استفاده از هر شیوه حرارتی دیگر در این مراکز علاوه بر تشدید آلودگی‌ها، اتلاف حرارتی را نیز در پی خواهد داشت. البته این مکان‌ها از عایق‌بندی نامناسب و غیر اصولی نیز رنج می‌برند؛ لذا استفاده از هر گونه روش‌های وابسته به هوای گرم موجب خارج شدن سریع گرما از محل اصلی می‌شود و بنابراین نمی‌تواند پاسخگوی شرایط حاکم باشد. حتی بدلیل هوای بسیار سرد زمستانی، سطح زمین چنین اماکنی همواره خیس و یا یخ زده است.

با در نظر گرفتن تمام شرایط و با جستجو در بین انواع هیتر تابشی، تنها مدل لوله‌ای است که می‌تواند با تابش امواج حرارتی بر محل‌هایی که افراد و خودروها وجود دارند، بهترین حالت گرمایشی را ایجاد کند.

 'هیتر گرماتاب بیشتر بخوانید: هیتر تابشی تغییر چشمگیر در صنعت حرارتی هوشمند

پیش به سوی تغییری قابل لمس در سیستم های گرمایشی صنعتی با هیتر تابشی، تغییر فقط در ظاهر نیست بلکه سیستم نوین و هوشمند هست

انواع هیتر تابشی جادوی گرمایشی فضای باز و نیمه باز

شاید برایتان سوال باشد که آیا می‌شود فضای باز یا نیمه باز را هم گرم کرد؟ مگر در این فضاها باد یا شرایط جوی مختلفی وجود ندارد که مانع از گرم شدن محیط شود؟ باید گفت راهکاری که انواع هیتر تابشی استفاده می‌کنند، تحت تاثیر جریانات دائمی هوایی قرار ندارد. از طرفی انواع هیتر تابشی، هوا را گرم نمی‌کنند؛ بلکه تاثیر امواج ساطع شده از این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که هر آنچه که در زیر آن‌ها قرار داشته باشد، گرم خواهد شد. البته شیوه حرارتی تابش امواج علاوه بر اینکه راه‌حل بسیار موثری برای فضاهای باز و نیمه‌باز است، در بسیاری از مواقع گزینه‌های کارآمد اقتصادی نیز به شمار می‌رود. اما دلیل این موضوع چیست؟

خوب از جمله مکان‌هایی که از چنین فضاهایی برای درآمدزایی استفاده می‌کنند، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های لوکس و مدرن هستند. امروزه شاهد طراحی‌ رستوران‌های مجلل با سقف‌های نیمه باز و یا سقف‌های روف گاردن و همچنین با بالکن و یا حیاط‌های جداگانه هستیم. استفاده از چنین ساختارهایی،  علاوه بر ایجاد جلوه زیبایی با مناظر رو به فضاهای طبیعی، تاثیر بسزایی در ایجاد یک فضای دلنشین و آرامش بخش به خصوص در فصول زمستان دارد. همچنین طبیعت خوردن غذا در بین مشتریان بیشتر به سمت فضاهای غیرپوشیده تمایل پیدا کرده است. بنابراین استفاده از انواع هیتر تابشی از جمله راه‌حل‌های کاملا اقتصادی برای این فضاها خواهد بود. اگر به دنبال کسب درآمد در چنین مکان‌هایی هستید به هیچ وجه خواندن مقاله ” طرز کار گرماتاب رستورانی” را از دست ندهید.

اما کدام یک از انواع هیتر تابشی مناسب این مکان‌ها هستند؟ هیترهای تابشی لوله‌ای، مدل‌های تمام برقی، هیترهای سرامیکی و نیز نوع قارچی از جمله رایج‌ترین انواع هیتر تابشی برای این مکان‌ها محسوب می‌شوند.

در ادامه جدولی در ارتباط با مکان‌های مورد استفاده انواع هیتر تابشی قرار داده شده است.

نام دستگاه مرغداری گلخانه داخل منازل سالن‌های صنعت سنگ تعمیرگاه‌های خودرو مراکز رستورانی فضاهای باز و نیمه باز
هیتر تابشی لوله‌ای
هیتر تابشی سرامیکی
هیتر تابشی چتری
هیتر تابشی برقی

آیا موارد دیگری از استفاده انواع هیتر تابشی را می‌شناسید و یا تجربه استفاده از این هیترها را در مکان‌هایی به غیر از موارد گفته شده دارید، لطفا آن را در قسمت نظرات برای ما شرح دهید.

سوالات متداول

آیا هیترهای تابشی گازی می‌توانند برای داخل منازل هم استفاده شوند؟

خوب بهترین محل برای استفاده از هیترهای تابشی گازی در سقف جلوی مغازه‌های کافی شاپی و فست فودی و همچنین داخل بالکن و یا حیاط و یا سقف‌های نیمه‌باز مراکز رستورانی است. شما برای داخل منازل بهتر است از هیتر تابشی برقی استفاده کنید.

معایب هیترهای تابشی نسبت به سایر روش‌های حرارتی چیه؟

در صورت استفاده از سیستم حرارت تابشی برای یک سالن بسیار بزرگ، نمی‌توانید انتظار گرمایش کل سالن را داشته باشید. به عنوان مثال در یک گلخانه، با نصب هیترهای تابشی در بالای قسمت‌هایی که گیاهان پرورش داده می‌شوند، گرمای لازم و کافی برای آن‌ها ایجاد خواهد شد. این گرما پس از بازتاب توسط هر آنچه که در زیر این تجهیزات قرار دارد به هوا منعکس شده و در ادامه هوا را نیز گرم می‌کند؛ یعنی هدف دوم از این نوع سیستم، گرمایش هوای سالن است. در صورتی که بخواهید گرما را در یک محدوده وسیع‌تر ایجاد کنید، نیاز به نصب چندین عدد از این هیترهاست که بالارفتن هزینه‌ها را به دنبال دارد.
از آنجایی که این هیترها تنها از یک نوع منبع انرژی (برق یا گاز) استفاده می‌کنند، در صورت قطعی برق یا گاز ممکن است روند گرمایش دچار اختلال شود.

آیا سیستم حرارت تابشی، در روند رشد و جوانه زنی گیاهان داخل گلخانه موثره؟

بله صد در صد. باید بدانید نور مادون قرمز از جمله امواجی است که گیاهان در آن بیشترین تمایل را به رشد و جوانه‌زنی نشان می‌دهند. گیاهان تحت پوشش این نوع امواج ، ساقه‌های بلندتر و تعداد برگ بیشتری دارند.

در این مقاله سعی شده بود تا جای کافی، به تعدادی از معضلاتی که صاحبان مشاغل مختلف در طول فصول سرد سال با آن درگیر بودند، پرداخته شود. معضلاتی که با استفاده از انواع هیتر تابشی تقریبا به طور کامل قابل حل بودند. هیترهای تابشی قادر هستند تحت هر شرایطی و فارغ از هر نوع وضعیت آب و هوایی، گرمایش لازم را تامین کنند. به همین دلیل از جمله دستگاه‌های حرارتی به شمار می‌روند که تقریبا در تمامی فضاهای بسته با هر نوع طراحی در ساختار، فضاهای نیمه‌باز و یا حتی در فضاهای باز نیز قابل استفاده هستند. البته انواع هیتر تابشی در کنار ارائه شیوه گرمایشی کاملا ممتاز، گزینه‌های اقتصادی بی‌نظیر چه از نظر نصب و نگهداری و چه از نظر هزینه‌های تعمیرات و چه از لحاظ هزینه‌های مصرف سوخت و انرژی خواهند بود.

mr.shaykhlar

سجاد شیخلر

تحصیل در رشته مکانیک سیالات و فارغ التحصیلی در این رشته یکی از رویاهام بود. علاقه مندی بیش از اندازه من به این رشته باعث شد تا در این حوزه مطالعات متعددی داشته باشم؛ صنایع ماشین سازی هیمورا بستری برای ارائه دانشم که حاصل سال ها مطالعه است رو فراهم کرد.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *