روش های اصولی گرمایش آب استخر

روش های اصولی گرمایش آب استخرهای خصوصی  دیدگاه بگذارید

گرمایش آب استخر، مهم‌ترین عامل برای ایجاد شرایط آماده سازی شناگران و تجربه راحت و لذت بخش شنا برای آن‌هاست. نحوه این گرمایش باید به گونه‌ای‌ باشد که گرما به طور کامل و یکنواخت در تمامی نقاط استخر توزیع شود. برای گرمایش آب استخر به بهترین نحو، دستگاه‌های متعددی به کار می‌رود که اکثر آن‌ها با سوخت‌های فسیلی و تعداد اندکی با انرژی الکتریسیته کار می‌کنند. برای تضمین پخش یکنواخت گرما به تمامی نقاط استخر و تامین مطلوب‌ترین شرایط گرمایش، مهم است که سیستم گرمایش درستی انتخاب شود و این دستگاه به درستی و متناسب با شرایط استخر طراحی شود. همچنین داشتن پمپ‌های مناسب برای مکش آب سرد استخر و پمپاژ آب گرم تامین شده داخل سیستم گرمایش آب استخر، از مهم‌ترین تجهیزات آن‌هاست. در این مقاله با سیستم‌های گرمایشی بسیاری که برای کنترل دمای آب استخر استفاده می‌شوند، آشنا می‌شوید. هریک از این دستگاه‌ها با شیوه‌های گوناگون و با بهره گیری از قطعات متعددی، اقدام به تولید گرما و گرمایش آب استخر می‌کنند. این شمایید که باید تصمیم بگیرید که بهترین آن‌ها کدامند؟

مقدمه

استخرها به عنوان یک مرکز تفریحی و ورزشی، برای افراد در سرتاسر جهان هستند. به هر میزان که یک استخر، شرایط مطلوب از نظر امکانات و آسایش داشته باشد، بیش از سایر اماکن، مورد توجه و پسند قرار می‌گیرد. دمای مناسب آب استخر، یکی از این موارد است. این روزها برای تامین چنین موقعیتی در استخرها، تکنولوژی‌های نوینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجربه شنا در شرایط ایده آل، از لحظات لذت بخشی است که به یاد شناگر می‌ماند و برای دفعات بعدی همان استخر را انتخاب می‌کند.

گرمایش آب استخرهای خصوصی

گرم کردن مطلوب آب استخرهای خصوصی بخصوص در فصل سرد زمستان که دمای آب به شدت پایین است، اهمیت بالایی دارد. گرمایش آب استخر در حفظ سلامتی شناگران موثر بوده و سبب می شود شناگر در تمام فصول از شنا کردن نهایت لذت را ببرد.

اما چه دستگاهی برای گرم کردن آب استخر مناسب است؟ چگونه می توان تمامی نقاط آب استخر را بصورت یکنواخت گرم کرد؟ در جواب این سوالات باید گفت: روش های مختلفی برای گرم کردن آب استخر وجود دارد که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد.

برخی افراد دنبال سیستمی هستند که فقط آب استخرهای خصوصی (آپارتمان ها، ویلاها و …) را گرم کند، اما برخی دیگر قصد دارند دستگاهی انتخاب کنند که علاوه بر تامین گرمایش آب استخر از قابلیت تامین آبگرم مصرفی و گرمایش فضای پیرامون نیز برخوردار باشد.

در انتخاب سیستم گرمایشی، باید پارامترهای مختلفی را در نظر گرفت؛ برای مثال می بایست به مساحت محیط توجه کرد و نیز سرپوشیده و روباز بودن آن را در نظر گرفت. شرایط جغرافیایی محیط هم در انتخاب دستگاه گرمایشی مناسب برای استخر موثر است. در این صفحه با بهترین دستگاه ها جهت گرمایش آب استخر آشنا می شوید.

پکیج برقی زمینی بیشتر بخوانید: قیمت خرید پکیج زمینی [ استعلام مستقیم از کارخانه ] مهر 1402

پکیج زمینی چیست | آیا جایگزین مناسبی برای موتورخانه های قدیمی شوفاژ می باشد پاسخ تمامی سوالات رو می توانید در این پست پیدا کنید.

دستگاه هایی که توسط آنها می توان آب استخرهای خصوصی را گرم کرد!

پکیج های استخری

امروزه جهت گرم کردن آب استخرها از پکیج استخری استفاده می شود. پکیج های استخری مورد استفاده در این محیط ها می توانند از نوع گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز باشند که قدرت حرارتی بالایی دارند.

این سیستم ها، در حالت های تک مبدل و سه مبدل تولید می شوند که نوع تک مبدل این دستگاه ها، فقط از قابلیت تامین گرمایش آب استخر برخوردار است؛ در حالیکه پکیج های استخری سه مبدل علاوه بر گرم کردن آب استخر، آب گرم مصرفی و گرمایش شوفاژ را نیز تامین می کند.

چنین سیستم های مورد استفاده در استخرها، تک مبدل و سه مبدل هستند که در ظرفیت های مختلف تولید می شوند؛ بنابراین کاربر می تواند برحسب مساحت استخر، ظرفیت موردنظر را انتخاب کند. پکیج های استخری دوگانه سوز، جزو رایج ترین نوع هستند؛ زیرا بدون دسترسی به گاز شهری نیز می توان از آنها استفاده کرد.

پکیج های سه مبدل با هر سیستم پخش کننده حرارتی سازگارند و می توان آنها را به شوفاژ، رادیاتور، فن کوئل، گرمایش از کف و … وصل کرد تا علاوه بر گرمایش آب استخر، گرمایش محیط تامین گردد.

نکات قابل توجه در مورد پکیج های استخری

  • پکیج های استخری مجهز به ترموستات هستند؛ به همین دلیل تنظیم دما برای گرمایش آب استخر بصورت اتوماتیک صورت می گیرد. ترموستات با قطع و وصل های پی در پی (در صورتی که دما از حد مجاز فراتر رفت قطع می شود و زمانی که دما از حد تعیین شده کمتر بود، مجدداً وصل می گردد) از مصرف بی رویه سوخت جلوگیری می کند.
  • بدنه این دستگاه ها مقاومت بالایی در برابر حرارت و زنگ زدگی دارد؛ زیرا در ساخت آنها از ورق کامپوزیت استفاده شده است.
  • پکیج استخری دارای منبع انبساط و شیر تخلیه بوده؛ به همین دلیل از سطح ایمنی بالایی برخوردار هنگام گرمایش آب استخر است. منبع انبساط کاربردی، وظیفه ثابت نگهداشتن فشار آب را بر عهده دارد تا فشار بالا منجر به ترک خوردگی در لوله ها و اتصالات نگردد. شیر تخلیه زمانیکه به هر دلیلی منبع انبساط از قابلیت کنترل فشار برخوردار نباشد، بصورت اتوماتیک باز می شود؛ در واقع با باز شدن شیر تخلیه، آب اضافی به بیرون هدایت می گردد.
  • پکیج های استخری دارای پمپی هستند که وظیفه جابجایی آب در مدار را بر عهده دارد؛ بگونه ای که پمپ، آب سرد داخلی استخر را مکیده و به سمت مبدل صفحه ای هدایت می کند تا گرم شود و پس از گرم شدن به داخل استخر باز می گردد. پکیج های استخری سه مبدله، علاوه بر گرمایش آب استخر، دو مبدل دیگر با نام مبدل لوله ای و حلزونی نیز دارند که نوع لوله ای مخصوص تامین گرمایش شوفاژ بوده و نوع حلزونی آبگرم مصرفی را تامین می کند.
  • در طراحی پکیج استخری از مانومتر استفاده شده است، مانومتر وسیله ای جهت نمایش فشار بوده که از صفحه و عقربه ای کوچک تشکیل شده و میزان فشار را بصورت آنی نشان می دهد.
دستگاه هایی که توسط آنها می توان آب استخرهای خصوصی را گرم کرد!

انواع هیتر گازی استخری

براتون باید جالب باشه که یکی از تجهیزات مناسب برای گرمایش آب استخر خانگی که متراژ کوچک تا متوسطی دارند، هیتر های گازی باشد.

این هیترها که با سوخت گاز طبیعی کار می کنند در اثر برخورد شعله داغ به لوله های حاوی آب استخر آن را گرم می کنند. این هیترها کاربرد فراوانی داشته و به دلیل ابعاد جمع و جور آنها در استخرها و جکوزی ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

هیترهای گازی از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که شامل سیستم کنترل دستی، ترموستات، شیر گازی، محفظه احتراق، مبدل حرارتی، ورودی آب و خروجی، مشعل و دیگر قطعات ریز و درشت دیگر است.

آبگرمکن های برقی استخری

یکی از تجهیزات جدیدی که برای استخرهای خانگی و کوچک طراحی و ساخته شده، آب گرمکن های برقی استخری هستند. این تجهیزات دارای ظرفیت های متنوع بوده و با انرژی الکتریکی کار می کنند.

عمده کاربرد این آب گرمکن ها مناطقی را شامل می شود که دسترسی به سوخت های گازی و گازوئیلی ندارند. یکی از سازندگان اصلی آب گرمکن های برقی استخری گروه صنعتی هیموراست که توانسته با استفاده از فناوری روز این دستگاه های کم حجم و دوستدار محیط زیست را به بازار عرضه نماید.

این دستگاه ها مجهز به المنت، صفحه نمایش LED، سیم ارت و بدنه ای از جنس استیل مقاوم و ضد زنگ هستند. بدنه استیلی آبگرمکن برقی یکی از عوامل موثر در استحکام دستگاه بوده و ظاهری مدرن و شیک به آن داده است.

مبدل حرارتی

از متداول ترین سیستم های گرمایش آب استخر، مبدل های حرارتی هستند. این سیستم ها که بعد از دیگ موتورخانه قرار می گیرند، سبب انتقال حرارت مابین آب داغ دیگ و آب سرد استخر شده و به این وسیله آب استخر را گرم می کنند. چنین مبدل هایی، از نوع لوله و پوسته انتخاب شده و بسته به کاربری و نیاز مشتری از جنس استیل، چدن یا تیتانیوم ساخته می شوند.

این مبدل ها برحسب کیلووات یا فوت مربع دسته بندی شده و متناسب با متراژ استخر به کار برده می شوند. نکته قابل توجه این است که بعد از انتخاب مبدل مناسب برای استخر لازم است تا دیگ حرارتی هماهنگ با مبدل استفاده شود.

برخی کاربران دیگی خریداری می کنند تا ضمن گرمایش آب استخر بتوانند از آن برای گرم کردن کل منزل نیز استفاده کنند. از مشکلات عمده استفاده از مبدل ها، احتمال رسوب گیری آنها در اثر سختی آب بوده که در بازدهی دستگاه نیز اختلال بوجود می آورد. البته این مشکل را می توان با اسید شویی مبدل در دوره های خاص حل کرد.

موتورخانه ها

از دیگر سیستم هایی که می توان از آنها جهت گرم کردن آب استخر استفاده کرد، موتورخانه ها هستند که جزو سیستم های حرارتی قدیمی به حساب می آیند.

این سیستم های گرمایش آب استخر، آب مصرفی و فضای پیرامون را تامین می کنند، اما ابعاد بسیار بزرگی داشته و در حین کار صدای بلندی دارد.

همین عامل سبب شده امروزه کاربرد چندانی نداشته باشند و جای خود را به سایر سیستم های حرارتی بخصوص پکیج ها بدهد؛ چرا که تمامی اجزای موتورخانه در پکیج نیز وجود دارد، فقط اندازه آنها کوچکتر است.

از سوی دیگر پکیج ها در حین کار صدای خیلی کمی تولید می کنند. مقاله ” توجیه اقتصادی پکیج زمینی نسبت به موتورخانه و بخاری گازی ” کاملا دیدگاه شما را نسبت به موتورخانه ها عوض می کند.

دیگ های آبگرم

دیگ های آبگرم جزو گرمکن های قدیمی برای گرمایش آب استخر بوده که بیشتر افراد با آنها آشنا هستند. این گرم کننده های آب استخر، از لحاظ جنس به دو دسته چدنی و فولادی تقسیم شده اند. این دیگ ها در گذشته کاربرد بیشتری داشتند.

دیگ آبگرم چدنی

این دیگ ها ظرفیت های مختلفی دارند و بصورت پره ای تولید می شوند. ظرفیت این دیگ ها برای گرمایش آب استخر به تعداد پره ها بستگی دارد. دیگ های چدنی دارای مشعل هستند؛ بدین ترتیب حرارت بواسطه شعله ناشی از احتراق از وسط پره ها عبور می کند تا آب گرم شود.

تعدادی از پره ها در مرکز دیگ قرار دارند. یک پره در عقب و پره ای دیگر در جلوی دیگ واقع شده است؛ به همین دلیل انتقال حرارت به آب به بهترین نحو صورت می گیرد. این دیگ ها از لحاظ دما و فشار محدودیت هایی دارند، بگونه ای که حداکثر فشاری که تحمل می کنند 5 بار است.

از این دیگ ها معمولاً در مواردی که به فشار پایین نیاز باشد بیشتر استفاده می شود؛ چرا که در صورت کارکرد با فشار بالا، ممکن است در پره های دیگ ترک خوردگی ایجاد شود.

البته در مواردی که برای گرمایش آب استخر تعداد پره ها زیاد باشد، ظرفیت حرارتی آن افزایش یافته و می توان از آن در فشار بالا نیز استفاده کرد. اگر به هر دلیلی پره ها با خرابی یا شکستگی روبرو شوند، بدون آسیب رسیدن به دستگاه می توان آنها را تعویض کرد. قیمت این دسته از دیگ ها، ارزان تر از دیگ های فولادی است.

پکیج دوگانه سوز زمینی هیمورا

دیگ های آبگرم فولادی

دیگ های فولادی از ورق فولادی تشکیل شده اند و خاصیتی آتشخوار دارند.

  • ورق های فولادی ساختاری یکپارچه داشته و
  • در برابر ضربات احتمالی از خود مقاومت بالایی نشان می دهند.

این نوع دیگ ها در دو حالت لوله آبی و لوله آتشی طراحی می شوند که لوله آبی در مواردی که برای گرمایش آب استخر به فشار بالا نیاز باشد بکار می رود و لوله آتشی بیشتر در فشار پایین تا متوسط استفاده می شود. این دیگ ها از بدنه، لوله ها، کوره و غیره تشکیل شده اند و می توان آنها را به دودکش متصل کرد.

لذت شنا در تمام فصول سال با دستگاه‌های نوین

گرمایش آب استخرهای خصوصی، به ویژه در فصول سرد زمستان که دمای آب به شدت کاهش می‌یابد، بسیار حائز اهمیت است. این امر برای حفظ آرامش، سلامت و رفاه شناگران بوده و به آن‌ها اجازه می‌دهد که لذش شنا را در تمام فصول سال و با هر درجه دمایی، تجربه کنند. اهمیت گرمایش استخرها به علت 5 دلیل زیر است.

  • حفظ سلامت شناگران

گرمایش آب استخر در فصول سرد سال که دمای آب به مقداری کاهش یافته که خارج از حد تحمل است، به شناگر این امکان را می‌دهد تا در شرایط مطلوب دمایی، به تمرینات شنای خود ادامه دهد.

  • جلوگیری از انجماد

برودت هوا و دمای پایین ایجاد شده در فصول سرد سال، احتمال دارد به یخ بستن و انجماد آب استخر منجر شود. این شرایط، آب استخر را تا مدت طولانی، بلااستفاده می‌کند. علاوه بر آن، یخ زدگی به تخریب کاشی‌ها و ساختار استخر منجر می‌شود. اما گرمایش آب استخر و رساندن به دمای بالاتر، به جلوگیری از مشکلات کمک می‌کند.

  • افزایش راحتی شناگران

گرمایش آب استخر، به دو منظور انجام می‌شود؛ مورد اول، برای جلوگیری از انجماد و مورد دوم برای تامین آب گرم است که معمولا در جکوزی‌ها انجام می‌شود. در هر دو حالت، راحتی ورزشکار مدنظر است. آب گرم، به انسان احساس راحتی و لذت بیشتری می‌دهد. به طوریکه تاثیر مثبتی بر روی عضلات و مفاصل دارد و از تنش‌های عصبی و عضلانی جلوگیری می‌کند.

  • تمدید فصل شنا

اگر در گذشته، شنا فقط به فصول خاصی از سال محدود می‌شد، با روی کار آمدن استخرها و سیستم‌های گرمایشی آن‌ها، انجام آن به تمام فصول تمدید شده است. استفاده از استخر در تمام روزهای سرد و گرم سال، به شناگران  در انجام فعالیت‌های ورزشی و به صاحبان استخرها در کسب در آمد کمک می‌کند.

  • قابل استفاده شدن سایر تجهیزات استخر

بخش‌ها و تجهیزاتی مثل سونا و جکوزی، اصلی‌ترین مصرف کنندگان و نیازمندان به آب گرم هستند. داشتن سیستم گرمایش مناسب می‌تواند علاوه بر گرمایش آب استخر، آب گرم سونای بخار و خشک و جکوزی را نیز تامین کند.

راز کاهش مصرف سوخت در گرمایش آب استخر

راز کاهش مصرف سوخت در گرمایش آب استخر

برای به حداقل رساندن مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های سوختی در استخر، اقدامات زیر بسیار موثرند؛

  • استفاده از منابع گرمایش موثر

منابع گرمایشی که در عین ارزان قیمت بودن، کمتر هم مصرف می‌شوند، می‌توانند به عنوان بهترین سوخت برای سیستم گرمایش آب استخر مورد استفاده قرار بگیرند. به این منظور، گاز طبیعی می‌تواند راندمان بالایی داشته باشد و به کاهش مصرف انرژی کمک کند. این درحالی است که جزء سوخت‌های ارزان قیمت در کشور ما محسوب می‌شود.

  • استفاده از پوشش‌ها و عایق‌های استخری

یکی از کلیدی‌ترین موارد در بهینه سازی مصرف سوخت گرمایش آب استخر، استفاده از عایق است. با وجود این پوشش‌ها، دمای آب حفظ شده و در عین حال از تبخیر هم جلوگیری می‌شود.

  • سیستم‌های توزیع بهینه

برای اینکه گرمایش به تمام نقاط استخر به طور متوازن برسد، باید از سیستم‌های توزیع بهینه استفاده شود. به این ترتیب، سیستم گرمایش آب استخر بیش از حد کار نخواهد کرد.

  • نصب پمپ‌هایی با راندمان بالا

هرچه قدرت و راندمان پمپ‌های مکش و جریان سازی بالا باشد، به بهره وری هرچه بیشتر انرژی کمک خواهد کرد.

  • تعویض تجهیزات قدیمی

به سبب اصطحلاک بالای تجهیزات قدیمی، احتمال کاهش راندمان و مصرف بالای انرژی در سیستم‌های گرمایش آب استخر وجود دارد. تعویض چنین قطعاتی با انواع جدید و مدرن‌تر، می‌تواند باصرفه‌تر باشد.

  • مدیریت زمان کارکرد

بهتر است سیستم گرمایش آب استخر را از مدل‌هایی انتخاب کنید که حتما مجهز به قطع کن اتوماتیک هنگام بالا رفتن دمای آب به بیش از حد تعیین شده باشد. همچنین بهتر است اگر استخر را برای مدتی استفاده نخواهید کرد، خاموش نمایید تا در مصرف انرژی و سوخت صرفه جویی شود.

سوالات متداول

برای راه اندازی سیستم گرمایش استخر، چه مقدار هزینه باید اختصاص دهیم؟

هزینه نصب سیستم گرمایش آب استخر با توجه به شرایط مختلف متغیر است. این هزینه بستگی به اندازه استخر و ابعاد و عمق آن، نوع منبع گرمایش و سوخت مصرفی آن، تعداد سیستم‌های توزیع حرارت و پمپ‌های به کار گرفته برای مکش آب سرد و ارسال آب گرم، تجهیزات کنترلی به کار رفته و سایر بخش‌های استخر دارد. برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر درمورد این موضوع، بهتر است با مشاوران هیمورا و تکنسین‌های مجرب این مجموعه کمک بخواهید.

برای حفاظت از استخر و جلوگیری از تخریب آن در فصول زمستان چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

برای جلوگیری از مشکلاتی که در استخر در اثر برودت هوا رخ می‌دهد، باید از مراقبت‌های منظم، کنترل دما توسط سیستم‌های گرمایش آب استخر، تعمیر به موقع خرابی و ترک‌ها و استفاده از پوشش‌های استخر دریغ نکنیم.

آیا تعویض سیستم گرمایش آب استخر قدیمی با یک سیستم جدید اقتصادی است؟

اگر سیستم گرمایش آب استخر به حدی قدیمی باشد که دائما نیاز به تعمیرات مکرر دارد و مصرف سوخت یا برق آن بیش از حد نرمال است، بهتر است سیستم‌های جدیدتر را که از هر نظر باصرفه‌تر هستند، جایگزین کنید.

آب استخرهای خصوصی باید دمای مطلوبی داشته باشد، تا شناگر در تمامی فصول بتواند به راحتی شنا کند. از آنجایی که در فصل های سرد بخصوص زمستان هوا سرد می شود، کاربر باید از تجهیزی ویژه برای گرمایش آب استخر استفاده کند.
برای گرمایش آب استخر روش های مختلفی وجود دارد، برای مثال می توان از موتورخانه، پکیج های استخری، هیتر های گازی، مبدل ها و … استفاده کرد.
در این بین پکیج ها جزو رایج ترین دستگاه هایی هستند که برای گرم کردن آب استخر مناسبند و قدرت حرارتی بالایی دارند. پکیج ها بصورت تک مبدل و سه مبدل قابل ساختند.
از پکیج های تک مبدل می توان فقط برای گرم کردن آب استخر استفاده کرد. اما نوع سه مبدل حالت سه منظوره دارد. یعنی هم گرمایش شوفاژ را تامین می کند، هم می توان از آن جهت تامین آبگرم مصرفی استفاده نمود.

witer ms.hadi

کتایون هادی

من فارغ التحصیل رشته مهندسی ساخت و تولید هستم؛ تولید محتوای متنی و صوتی تخصصی جزو فعالیت های منه و حدودا 5 سال هست که با صنایع ماشین سازی هیمورا همکاری دارم. با ورود به دنیای دیجیتال و تولید محتوا در رشته تخصصی خودم دیدگاهم به صنایع متفاوت تر شد و هر روز به اموخته هام اضافه میشه.

نوشته های من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *