دمای استاندارد آب استخر و جکوزی دیدگاه بگذارید

چرا باید دمای آب استخر را کنترل کنید؟

با توجه به اینکه استخرها جزو محیط های ورزشی به حساب می آیند، بسیار مهم است که بتوانید حرارت آب استخر را بر روی دمای مناسب ثابت نگه دارید. مسلماً خود شما نیز دوست ندارید درون آب سرد به شنا بپردازید. شنا کردن درون آب سرد، به خصوص زمانیکه هوای پیرامون نیز سرد است، ضمن اینکه احتمال بیمار شدن شما را افزایش می دهد، باعث بروز خستگی عضلانی می شود. هر چقدر که مدت زمان فعالیت شما در آب سرد طولانی تر شود امکان بروز اختلالات عصبی، عضلانی و خستگی بیشتر می شود. البته با ادامه شنا کردن در آب سرد، احتمال بروز آسیب های جدی  نیز افزایش می یابد.

از سوی دیگر طبق نتایج به دست آمده طی تحقیقات پزشکی، هر چقدر محیط استخر گرم تر از بازه دمایی مجاز باشد، به همان اندازه جریان خون بیشتری به سمت قلب هدایت شده و در نتیجه حجم خون موجود در عضلات کمتر می شود. در نتیجه افرادی که ظرفیت قلبی – عروقی پایینی دارند، هنگام شنا در استخری که دمای بالایی دارد، ابتدا احساس رخوت و سنگینی در اندام هایشان می کنند. سپس، نشانه هایی مانند سرگیجه شدید، خستگی مفرط، استفراغ، درک نادرست از محیط اطراف و در نهایت شوک در این افراد مشاهده می شود. شایان ذکر است که شنا کردن در استخری که بیشتر از 30 درجه سانتی گراد دما دارد، می تواند باعث بروز وقفه تنفسی در فرد شود. البته دمای آب استخر از جهات دیگری نیز اهمیت فراوانی دارد، در ادامه به بیان آن نکات نیز می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

آیا می توان یک دمای ثابت را برای انواع استخرها دمای استاندارد دانست؟

با توجه به مواردی که گفته شد، واقعاً دمای آب استخر باید چند درجه باشد؟ یا به عبارت دیگر در چه دمایی می توان از شنا کردن در استخر لذت برد و از مزایای درمانی آن بهره برد؟ البته جواب قطعی و یکسانی برای این سوال وجود ندارد. شما باید دمای مناسب آب استخر را با توجه به فاکتورها و معیارهای  مختلفی تعیین کنید. در واقع شما با در نظر گرفتن معیارهای مشخصی می توانید  دمای ایده آل استخر خود را انتخاب کنید.

به عنوان مثال آیا تاکنون در یک روز گرم تابستانی، درون یک استخر خنک شنا کرده اید؟ اگر این تجربه را داشته باشید، حتماً احساس فوق العاده لذت بخشی را که این کار به شما القا کرده است، را به یاد دارید! حسی که شنا کردن در یک استخر با دمای مناسب و مطلوب به شما القا می کند، باورنکردنی است. اما شاید شنا کردن در یک استخر با دمای بسیار بالا را هم تجربه کرده باشید. گاهی دمای بعضی از استخرها  به قدری بالا است که بیشتر شبیه به یک حمام آب داغ است.

اگر چنین استخری را تجربه کرده باشید می دانید که شنا کردن در آب بسیار گرم اصلاً تجربه خوشایند و لذت بخشی نیست. به همین دلیل در حالت کلی دمای استاندارد استخر بین 26 تا 28 درجه سانتی گراد اعلام شده است. البته این دما ثابت نیست زیرا بعضی از دماها ممکن است برای برخی از افراد مضر و حتی خطرناک باشد، به همین دلیل دمای آب استخر باید با توجه به شرایط جسمانی کسانی که از آن استفاده می کنند، تعیین شود. در ضمن برخی از دماها احتمال رشد باکتری ها و مواد آلوده کننده را در استخر افزایش می دهند.

دمای آب استخر روباز باید چند درجه باشد؟

تنظیم دمای مناسب آب استخرهای  روباز از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار هستند؛ چون آب این استخرها به شکل مستقیم با دمای محیط اطراف در ارتباط بوده و از شرایط جوی موجود تاثیر می پذیرند. به همین دلیل آب استخرهای روباز در فصل زمستان باید توسط پکیج استخری و یا هر سیستم گرمایشی مناسبی تامین شود. از سوی دیگر در گرمای تابستان درجه حرارت آب استخرهای روباز تحت تاثیر آب ‌وهوای بسیار گرم پیرامون، افزایش می یابد. به همین برای جلوگیری از گرم شدن بیش ‌از اندازه آب استخر در فصل تابستان، باید آب استخر را چرخش داد و یا انبوهی از مواد یخی را به آن اضافه کرد.

 البته با انجام فرایند هوادهی نیز می توان به ميزان 3 الی 4 درجه سانتی ‌گراد دمای آب استخر کاهش داد. برخی نیز برای پایین آوردن آب استخرهای روباز  از آب یخ استفاده می کنند. در حالت کلی در فصل تابستان شنا کردن درون آب استخرهای روبازی که آب آن خنک نشده است، به هیچ وجه توصیه نمی شود! زیرا آب گرم اینگونه استخرها می تواند تا دمای بالاتر از 30 درجه سانتی‌ گراد افزایش یابد. این دمای بالا ضمن اینکه می تواند موجب بروز علایم گرمازدگی در افراد شود، در واقع مکان بسیار خوبی برای رشد انواع باکتری‌ ها و جلبک ‌ها نیز می باشد.

دمای آب استخر برای جانبازان و معلولان

طبق نظر کارشناسان و روان شناسان افراد معلول و جانباز می‌ توانند با بهره ‌گیری از تأسیسات ورزشی مختلف، از جمله محیط استخرهای متناسب با شرایط جسمانی آنها، باعث بهبود کیفیت زندگی، سلامت جسمانی خود شوند. البته در ساخت و نگهداری استخری که این عزیزان از آن استفاده می کنند، باید مجموعه ای از ویژگی ها و نکات ایمنی و رفاهی رعایت شود تا استفاده از استخر برای جانبازان و معلولان مفید باشد. یکی از این نکات که باید به آن توجه شود، فراهم کردن دمای مناسب آب استخر برای این عزیزان است.

بیشتر پزشکان و کارشناسان ورزش درمانی بر این باورند که دمای آب استخر مخصوص افراد جانباز یا معلول باید کمی بیشتر از استخر افراد عادی باشد. به همین دلیل سازمان بین المللی ورزش‌ های آبی، دمای مناسب آب استخر معلولان را در حدود 28 الی 32 درجه سانتی‌ گراد اعلام کرده است. به عبارت دیگر  شنا کردن در استخری با دمای آب 30 درجه سانتی ‌گراد برای افراد معلول بهتر است، زیرا با کاهش دمای آب استخر ممکن است این افراد دچار مشکلات بدنی عدیده ای شوند یا به انواع مختلف بیماری ‌ها مبتلا گردند.

دمای محیط اطراف استخر باید چگونه باشد؟

همانگونه که دمای مناسب آب استخر برای حفظ سلامتی و کار آمدی استخر مهم است، متعادل و مناسب بودن دمای محیط مجاور استخر نیز مهم است. همانطور که پیش از این گفته شد، طبق نظر کارشناسان دمای مناسب آب استخر بین 26 الی 28 درجه سانتی ‌گراد اعلام شده است. حال میزان دمای محیط‌ پیرامون  استخر باید به گونه ای تنظیم شود که تقریباً کمی بیشتر یا کمی کمتر از حدود میزان دمای آب استخر باشد. به عبارت دیگر دمای سالن و حمام مجاور استخرها باید حدوداً معادل با دمای آب استخر باشند، تا هنگامی که فرد از استخر خارج می شود، دچار مشکلاتی مانند سرماخوردگی، سردرد و … نشود.

دمای مناسب استخر برای آب درمانی

امروزه بسیاری از افراد برای درمان مشکلات جسمانی خود به ورزش کردن درون آب می پردازند. به خاطر آسان و ساده بودن تمرینات، این ورزش آبی با استقبال فراوانی رو به رو شده است و طرفداران زیادی دارد. البته معمولاً ورزش های مرتبط به آب درمانی در استخرهای مخصوصی انجام می شود که  آب گرم ‌تری نسبت به استخرهای معمولی دارند. طبق تحقیقات انجام شده دمای استاندارد آب استخر برای انجام تمرینات آب ‌درمانی در حدود 28 الی 32 درجه سانتی ‌گراد تعیین شده است.

برای انجام تمرینات آب درمانی، افراد پس از ورود به آب، ابتدا به ‌آرامی ماهیچه‌ ها را شل کرده و سپس تمرینات کششی مختلف را انجام می دهند. ورزش‌ های آب‌ درمانی برای افرادی که به التهاب مفاصل دچار هستند، بسیار مناسب است. شایان ذکر است که دمای مناسب آب استخر در نتیجه بخش بودن تمرینات کششی آب ‌درمانی بسیار مؤثر است.

دمای مناسب استخر کودکان

درست است که اکثر آکادمی‌ های آموزش ورزش‌ های آبی، آموزش شنا برای کودکان کمتر از 4 سال را ممنوع اعلام کرده اند. اما کودکان بالای 4 سال می توانند در استخرهای مخصوصی که دمای آب آنها برابر با 28 الی 30 درجه سانتی ‌گراد است، شنا کردن را بیاموزند. دمای 28 الی 30 درجه سانتی ‌گراد باعث می شود تا کودکان بتوانند،  به راحتی در یک محیط گرم عضلات خود را شل نگه داشته و  تمرینات مربوطه را انجام دهند. همانطور که می دانید استخر کودکان عموماً با عمق ‌های بسیار کم ساخته می‌شوند تا احتمال بروز هر گونه  حادثه ای به صفر برسد.

دمای مناسب آب استخر در زمستان

در فصل زمستان به دلیل آب و هوای سرد پیرامون، باید حتماً در استخرهای مجهزی که آب آنها توسط انواع پکیج های زمینی استخری باکیفیت تامین می شود، شنا کرد. دلیل اینکه می گوییم پکیج استخری که گرمایش استخر را تامین می کند باید از نوع زمینی باشد، به خاطر این مسئله است که پکیج های زمینی عموماً ظرفیت گرمایی بالایی دارند و می توانند آب در حجم زیاد را به مقدار مطلوب گرم کنند. به هر حال دمای مناسب آب استخر در فصل زمستان باید در  حدود 28 الی 30 درجه سانتی‌ گراد باشد.

البته همانطور که پیش از این گفته شد، میزان دمای آب استخر باید با توجه به افرادی که از آن استفاده می کنند، تعیین شود. به عنوان مثال افرادی که برای انجام تمرینات درمانی مانند فیزیوتراپی به استخر مراجعه می کنند،ترجیح می دهند که دمای آب بالا باشد تا بتوانند به راحتی عضلات بدن خود را منقبض کرده و انواع حرکات کششی را بهتر انجام دهند. ولی شناگران ماهر که برای مسابقات تمرین می کنند، ترجیح می دهند در استخری که دمای آب آن خنک تر است، شنا کنند.

دمای مناسب برای آب استخر خانگی چقدر است؟

تنظیم دمای مناسب آب استخر های خانگی و یا سایر مکان‌ های آبی ورزشی از لحاظ بهداشتی بسیار بااهمیت است. چون اگر دمای آب استخر خانگی بیش ‌از حد زیاد باشد، ممکن است باعث بروز آسیب ‌های جدی مانند سوختگی و یا انواع شوک شود. اگر دمای آب استخر کم باشد، باعث بروز احساس خستگی و کوفتگی شده و می تواند موجب ایجاد آسیب‌ های عصبی و عضلانی در افراد شود. ناگفته نماند که استفاده دائمی از استخر خانگی که آب آن‌ همیشه گرم یا سرد است، به‌ هیچ وجه توصیه نمی ‌شود. ولی با دلایل پزشکی و درمانی می توان از این نوع استخر به صورت کوتاه مدت استفاده کرد. فراموش نکنید که گرمای بیش از حد آب یا سرمای زیاد آن، احتمال بروز انواع مشکلات پوستی را افزایش می دهد.

طبق استانداردهای جهانی، دمای مناسب برای آب استخرهای خانگی در حدود 26 الی 28 درجه سانتی ‌گراد اعلام شده است. ناگفته نماند که دمای آب استخرهای خانگی نباید برای مدت طولانی از 30 درجه سانتی ‌گراد بیشتر شود. درجه دمای مناسب برای فضای پیرامون استخرهای خانگی نیز 3 الی 4 درجه سانتی‌ گراد بالاتر از دمای آب استخر اعلام شده است.

دمای ایده آل برای انواع استخرها چقدر است؟

همانطور که پیش از این گفته شد، دمای بیشتر استخرها با یکدیگر متفاوت بوده و با توجه به هدفی که افراد از رفتن به استخر دارند، ممکن است دمای آب را گرمتر یا سردتر تنظیم کنند. طبق استاندارد اعلام شده دمای فضای پیرامون استخر باید 5 درجه پایین‌ تر از دمای آب استخر باشد. به‌ عنوان مثال اگر دمای سالن پیرامون استخر معادل 24 درجه سانتی‌ گراد و دمای مناسب آب استخر 27 درجه سانتی ‌گراد باشد، فردی که وارد آب استخر می شود، گرمای خوشایندی را احساس خواهد کرد. شما می توانید با کمک یک پکیج استخری 3 مبدله متناسب با ظرفیت استخر خود، گرمایش لازم برای استخر، جکوزی و سالن پیرامون استخر را به صورت همزمان تامین کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پکیج های استخری 3 مبدله می توانید مقاله «راهنمای جامع خرید پکیج استخری» را مطالعه نمایید.

در حالت کلی دمای استاندارد آب استخر برای یک فرد معمولی حدود 28 الی 30 درجه سانتی‌ گراد اعلام شده است. فراموش نکنید که دمای بسیار پایین آب استخر نیز موجب سرد شدن دمای بدن افراد شده و می تواند باعث بروز مشکلات سلامتی عدیده ای در آنها شود. از سوی دیگر بالا بودن دمای بیش ‌از حد آب استخر، باعث رشد انواع میکرو ارگانیسم ها در آب می شود.  به همین دلیل طبق قوانین دمای آب استخرها هرگز  نباید بیشتر از 40 درجه سانتی‌ گراد شود. جالب است که بدانید 10 الی 15 دقیقه شنا کردن در آب‌ هایی که در حدود  38 الی 40 درجه سانتی ‌گراد دما دارند، باعث ناتوانی و بروز مشكلات تنفسی در افراد می شود.

کنترل دمای استخر چه مزایایی دارد؟

جلوگیری از رشد باکتری ها و جلبک های آلوده کننده استخر

استخرها به خاطر محیط گرم و مرطوبی که دارند، بستر بسیار مناسبی برای رشد انواع باکتری ها، خزه ها، جلبک ها و… هستند. به همین دلیل صاحبان استخرها مجبورند با استفاده از راه حل هایی مانند استفاده از کلر و انواع مواد شیمیایی و فیلترهای  مخصوص برای از بین بردن این میکرو ارگانیسم ها تلاش کنند. اما اگر دمای استخر شما بیش از اندازه بالا باشد، مجبور خواهید بود مقدار بیشتری از مواد شیمیایی را به آب استخر بیافزایید؛ زیرا گرما شرایط رشد انواع میکروب ها را چندین برابر افزایش می دهد. به عنوان مثال زمانیکه دمای آب به 29 درجه سانتی گراد برسد، سرعت رشد باکتری ها و جلبک ها به صورت نمایی افزایش می یابد.

اما اگر دمای آب را زیر 29 درجه سانتی گراد نگه دارید، تا حد زیادی می توانید از رشد میکروارگانیسم ها در آب جلوگیری کنید. البته اگر برای حفظ راحتی استفاده کنندگان استخر، مجبور به بالا بردن دمای آب هستید، بهتره هر چند وقت یکبار عمل شوک را بر روی آب استخر انجام دهید تا زنجیره رشد میکروارگانیسم های درون آب استخر قطع شود.

حفظ تعادل در املاح آب استخر

همانطور که گفته شد در صورتیکه دمای استخر شما بیشتر از حد استاندارد مورد نظر باشد، شما مجبور خواهید بود مواد شیمیایی بیشتری به درون آب استخر بریزید. در نتیجه آب استخر حالت ناخوشایند و غلیظی می یابد. پس بهتر است با تنظیم دمای آب  مانع افزایش سختی آب شوید و در ضمن در هزینه های مرتبط با خرید انواع مواد شیمیایی ضدعفونی کننده مانند هزینه خرید کلر صرفه جویی کنید.

کمک به حفظ راحتی شناگرها در دمای مناسب

مسلماً همه افرادی که از استخر استفاده می کنند، می خواهند شنایی آرام و لذتبخش را تجربه کنند. در حالیکه اگر آب استخر بسیار گرم و یا سرد باشد، به هیچ وجه نمی توان از شنا کردن در آن لذت برد. در ضمن امکان بروز سانحه و یا بیماری برای افراد نیز افزایش می یابد. پس دمای سیستم گرمایشی استخر را طوری تنظیم کنید که دمای آب آن همیشه در بازه دمایی 26 الی 28 درجه سانتی گراد ثابت باقی بماند. به این ترتیب می توانید تعداد زیادی از شناگران استخر خود را راضی نگه داشته و محیط دلچسبی را برای آنها فراهم کنید.

چگونه می توان دمای آب استخر را کنترل کرد؟

خب حالا که فهمیدیم دمای مناسب آب استخر چقدر است، اکنون با سوال مهمتری روبرو می شویم: چگونه می توان دمای آب استخر را تنظیم کرد و ثابت نگه داشت؟ پاسخ های متنوعی می توان به این سوال داد. به عنوان مثال شما با اندیشیدن تدابیری مانند عایق کاری سالن پیرامون استخر می توانید مانع اتلاف انرژی حرارتی شده و به ثابت باقی ماندن دمای مناسب آب استخر و فضای پیرامون آن کمک کنید. اما مسلماً مهمترین و اصلی ترین کاری که برای تنظیم و ثابت نگه داشتن دمای آب استخر باید انجام دهید، انتخاب سیستم گرمایشی مناسب برای استخر است.

شما می توانید با کمک موتورخانه، انواع پکیج های استخری تک مبدل یا 3 مبدل، انوع آبگرمکن های استخری و… آب استخر را گرم کنید. البته چون شما با کمک یک پکیج زمینی استخری 3 مبدله، می توانید آب گرم لازم برای گرم کردن آب استخر، گرمایش سالن و آب لازم برای سرویس بهداشتی را تامین کنید، این سیستم های گرمایشی انتخاب بهینه تری به نظر می رسند. ولی  در حالت کلی اگر مایلید با انواع روش های تامین دمای مناسب آب استخر آشنا شوید می توانید مقاله « روش های اصولی گرمایش آب استخرهای خصوصی» را مطالعه کنید.

سخن آخر

برای موثر و مفید بودن بسیاری از تمرینات ورزشی آبی، دمای مطلوب آب ضروری است. در حالت کلی دمای مناسب آب استخرها در میزان راحتی و لذتی که شناگران تجربه می کنند، بسیار مهم است. به همین دلیل شما باید سیستم گرمایشی متناسب با استخر خود را شناسایی و تهیه کنید. در همین راستا گروه صنعتی هیمورا اقدام به طراحی و تولید انواع تجهیزات گرمایشی استخری در ظرفیت های متنوع کرده است. شما با یک تماس ساده با کارشناسان هیمورا می توانید از مشاوره رایگان آنها  برای انتخاب بهترین و مناسب ترین تجهیزات گرمایشی استخر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *